Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

vragen over de T5
Plaats reactie
Lawrence Deweirdt
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01

Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Lawrence Deweirdt »

Hallo iedereen,

Ik weet dat het probleem van het olieverbruik bij de T5 180 pk reeds in verschillende topics is voorgekomen.
Mijn T5 verbruikt buitensporig veel olie sinds ongeveer 80.000 km's. 1 liter op 1.000 km !
VW België wil de stukken 100% betalen (ter waarde van 4.500 eur) maar niet de uren werk geraamd op 2.500 eur. Wagen niet meer in garantie. Probleem opgedoken net na garantie.

Op vraag van mijn rechtsbijstand verzamel ik documenten om te proberen aan te tonen dat dit een fabricagefout is of geweest bij deze motoren.

KAN IEDEREEN (BELGIE EN NEDERLAND) DIE OOK EEN BUITENSPORIG OLIEVERBRUIK HEEFT MET ZIJN T5 180PK HIEROP REAGEREN.
ZO KUNNEN WE HET PROBLEEM EXTRA AANKAARTEN NAAR VW BELGIE TOE !!

Alvast bedankt,

Lawrence
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

Bij mij net dezelfde regeling hoor.
Bij mij is het schat ik rond de 100.000km stilaan begonnen, bus ca 3 jaar oud toen.
Maar pas na zijn onderhoud op 110.000km doorgedrongen . 3 weken na onderhoud moest ik ineens olie bijgieten....
olieverbuik is wel niet zo hoog als bij jou. Moest het olieverbruik hetzelfde blijven in de toekomst, dan zou ik het zelfs zo laten. 15l olie per jaar is nog altijd goedkoper dan 2000€ ;-)
maar ik vermoed dat het verbruik alleen maar gaat stijgen en alles intern letterlijk 'besmeurd wordt om den duur...

Stukken 100% ( bij mij spraken ze over een herstelling tot 10.000€) betaald.
Werkuren rond de 2000€ excl btw (dat is wel inclusief een groot onderhoud, met vervanging distributieriem etc) zijn voor mezelf.
VW redeneert anders, zij zeggen, je hebt er al 120.000km mee gebold (in mijn geval dan), motor wordt geacht minstens 300.000km te overleven, je hebt dus al 1/3 'verbruikt' dus ga je een deel (de werkuren) zelf moeten betalen. 'zo heeft mijn dealer het me gemeld'
En er zit ergens ook wel een zekere logica in...(al hoor je die (mezelf incluus) natuurlijk liever niet)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Lawrence Deweirdt
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Lawrence Deweirdt »

Bedankt voor je reactie.

Wel vreemd dat uw VW dealer van een hoger totaalbedrag spreekt. Bij VW De Mey te Maldegem spreken ze van 4.500 + 2.500 = 7.000 eur incl. BTW Bij jou was het blijkbaar 10.000 eur ?? Blijkbaar alles onder de 1ste dichting van de motor...

Kan je een overzichtje sturen van wat ze gaan vervangen. Je sprak van oa de distributieriem, onderhoud, … Ook de biTurbo ? En nog andere zaken ?

Welke VW Dealer zal de herstelling uitvoeren bij jou ?
Wie weet kan het interessant zijn om de tegemoetkomingen (zaken die ze gaan vervangen) van beide VW dealers even te vergelijken.

Alvast bedankt,
Lawrence
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

de 10.000€ waarvan ze spraken is wat het in het slechtste geval zou gekost hebben, dat is inderdaad incl turbo en zelfs dpf.
Maar dat wordt bekeken als alles open ligt of dat nodig is.
4500 is het blok en de draaiende delen
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Lawrence Deweirdt
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Lawrence Deweirdt »

Zou het 'bromvlieg' probleem dan ook van de baan zijn denk je ?
Mijn motor heeft daar ook last van rond de 1000 t/m. Ik heb een DSG.
Ondertussen is de roetfilter ook niet echt blij met al die verbrande olie. Lampje brand vaak !
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Geert G »

Een turbo & een DPF vervangen is nog altijd minder werkuren als een complete motor vervangen.
Laat ze daar mee beginnen......Grote kans dat het gehele olieprobleem hiermee opgelost is......
Bi-Turbo lekt intern olie weg..... :bonk En dan heeft de DPF meestal ook een aardige verstopping opgelopen , door verbranding van motorolie.

Effe Jos_Br Bellen.....JB Autoservice. http://www.jbautoservice.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft er ervaring mee.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
edjeraketje
Berichten: 677
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:38
Locatie: Tussen Leeuwarden en Dokkum

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door edjeraketje »

Ik weet met zekerheid dat er een zgan motor boven op zolder bij Jos staat.
Je kunt altijd een belletje doen.

Gr Edje
BPC Garrett 2260 80% verstuivers, 215 KW 570NM 2000/3700, Wagner IC, Lowtec Hilow 4,H&R stabilisators 26/30 Projektzwo bi-xenon
Man Tge 3.180 4x4 automaat
Lawrence Deweirdt
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Lawrence Deweirdt »

Bedankt voor de tip ! Ik neem contact op met Jos.
grt,
Lawrence
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

je sprak over meer dan 1l per 1000km.
Hoe snel ben je daar geraakt?
Ik verbruik amper de helft nu, laat ons zeggen 1l per 2000-2500km.
Heb je gemerkt dat het x-aantal maanden duurde voor het verbruik tot jou niveau steeg?
Want als het verbruik nog bv een jaar hetzelfde zou blijven is 15l olie goedkoper dan nieuwe motor ;-)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Lawrence Deweirdt
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Lawrence Deweirdt »

Rond 85.000 km een verbruik zoals jij nu hebt ... een goede 35.000 km later (120.000 km) 1liter/1.000 km
Ik doe ongeveer 1.000 km per week. Dus elke week 1 liter erbij. Ik hoop dat het niet erger zal worden !! Momenteel 150.000 km op de teller.

Een nieuwe motor is inderdaad duurder, ook als mijn verbruik stabiel zou blijven. Maar vroeg of laat krijgen we wellicht problemen met bv de roetfilter. (nu al vaak het lampje zien branden)

Normaal moet ik nog een jaar met mijn T5. Maar mijn bus verkopen met zo een olieverbruik wordt ook moeilijk. Na een weekje krijg ik telefoon van de koper vrees ik.

Als ik de herstelling laat doen zal ik wellicht nog minstens twee jaar met mijn T5 blijven rijden denk ik.

Heb jij al een 'officiële VW olieweging' laten doen ?
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

ik heb inderdaad al een officiele weging laten doen, was nodig ivm tussenkomst VW.
zat toen net buiten de norm (gelukkig)
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Lawrence Deweirdt
Berichten: 35
Lid geworden op: 06 nov 2010, 21:01

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Lawrence Deweirdt »

Momenteel wacht ik nog op een antwoord op mijn vraag aan VW Dieteren.
'Hoe weet VW waar het olieverbruik zich situeert ?'
Ze weten bij VW België blijkbaar welke stukken ik moet laten vervangen, zonder mijn wagen te zien/onderzoeken.
Dan kunnen we toch van een 'fabricagefout' spreken volgens mij en die fout oplossen zoals een 'geval in garantie' (ondanks het ouder zijn dan 2 jaar).

Op dit forum las ik ook het verhaal van iemand die ondanks de vervanging van de motor toch nog het olieverbruik had. Bleek uiteindelijk de turbo te zijn ...
Gebruikersavatar
robertTREBOR
Berichten: 1237
Lid geworden op: 09 mei 2008, 20:10
Locatie: vlaardingen

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door robertTREBOR »

Lawrence Deweirdt schreef:Momenteel wacht ik nog op een antwoord op mijn vraag aan VW Dieteren.
'Hoe weet VW waar het olieverbruik zich situeert ?'
Ze weten bij VW België blijkbaar welke stukken ik moet laten vervangen, zonder mijn wagen te zien/onderzoeken.
Dan kunnen we toch van een 'fabricagefout' spreken volgens mij en die fout oplossen zoals een 'geval in garantie' (ondanks het ouder zijn dan 2 jaar).

Op dit forum las ik ook het verhaal van iemand die ondanks de vervanging van de motor toch nog het olieverbruik had. Bleek uiteindelijk de turbo te zijn ...
===============================================

kleine correctie ; Bleek uiteindelijk de BI-TURBO te zijn,
de motoren met enkele Turbo kennen het olieverbruik probleem niet en zijn constructief hetzelfde !
vw t4 2500tdi 75KW 10-2002; gekocht 6-2004 t/m 10-2010 probleemloos tot op 410.000 km verkocht
vw t5 2500tdi 128KW 10-2008; gekocht 10-2010 t/m 09-2013 te veel problemen 133.000 km verkocht
( 6000 Euro aan kosten in 4 maanden !.)
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door Geert G »

robertTREBOR schreef:
Lawrence Deweirdt schreef:Momenteel wacht ik nog op een antwoord op mijn vraag aan VW Dieteren.
'Hoe weet VW waar het olieverbruik zich situeert ?'
Ze weten bij VW België blijkbaar welke stukken ik moet laten vervangen, zonder mijn wagen te zien/onderzoeken.
Dan kunnen we toch van een 'fabricagefout' spreken volgens mij en die fout oplossen zoals een 'geval in garantie' (ondanks het ouder zijn dan 2 jaar).

Op dit forum las ik ook het verhaal van iemand die ondanks de vervanging van de motor toch nog het olieverbruik had. Bleek uiteindelijk de turbo te zijn ...
===============================================

kleine correctie ; Bleek uiteindelijk de BI-TURBO te zijn,
de motoren met enkele Turbo kennen het olieverbruik probleem niet en zijn constructief hetzelfde !
Dat roep ik al de hele tijd........
Zoals ik de reacties lees, hebben ze nog niet met Jos van JB-Autoservice gebeld........ +31 6 5127 1950
Goede TDI Tuners weten vaak nét iets meer als de VW Dealer zelf.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 692
Lid geworden op: 28 jan 2007, 21:54
Locatie: Olen België

Re: Overzicht WIE ? ' olieverbruik T5 180pk '

Bericht door mettesboy »

Die vraag stelde ik de dealer ook...
En als het nu iets anders is?.....
We zijn voor 90% zeker dat het dat is.....We zien dat pas als we eraan bezig zijn met 100% zekerheid.....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
2022 Caravelle Comfortline LWB DC 150kw DSG 4Motion
Plaats reactie