Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Carterpan bout
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Carterpan bout
Ik heb vandaag een poging ondernomen om de olie + oliefilter te vervangen. Dit is me niet gelukt omwille van het feit dat de bout onderaan het carter(om de olie af te laten) muurvast zat. Heb er verschillende soorten sleutels op gezet, maar zonder brug kun je nogal moeilijk kracht zetten (bus stond op assteuntjes)
WD40 op gespoten om los te maken, heeft ook niet geholpen. Plus ondertussen zal ik ook een nieuwe bout mogen aanschaffen, want de bout is bijna helemaal "zot/gaar" gedraaid.
De motor was warm (had bij thuiskomst een 45 minuten gewacht voor ik begon). Gaat die bout er dan niet makkelijker uit?
Is er nog een andere methode om deze bout los te draaien zonder slagschroevendraaier?
Heb ondertussen alles wat betreft het onderhoud uitgevoerd, maar de olie, dat lukt dan net niet.
WD40 op gespoten om los te maken, heeft ook niet geholpen. Plus ondertussen zal ik ook een nieuwe bout mogen aanschaffen, want de bout is bijna helemaal "zot/gaar" gedraaid.
De motor was warm (had bij thuiskomst een 45 minuten gewacht voor ik begon). Gaat die bout er dan niet makkelijker uit?
Is er nog een andere methode om deze bout los te draaien zonder slagschroevendraaier?
Heb ondertussen alles wat betreft het onderhoud uitgevoerd, maar de olie, dat lukt dan net niet.
fotogalerij NR 330
Re: Carterpan bout
Ja dat is een bekend probleem. Ik ververs ook altijd zelf de olie met de bus op assteunen of oprijbruggetjes. En dan heb je te weinig hoogte voor een forse helfboom. Toch is het me tot nu toe altijd gelukt. Belangrijk is in de eerste plaats dat de boutkop nog niet beschadigd is (plug dus op tijd vervangen) en dat je een goede 6-kantige dop gebruikt waardoor er geen speling is. Ik gebruik wel een behoorlijk lang verlengstuk. Dop en verlengstuk plaats ik zodanig op de plug dat er onder het achtereind van het verlengstuk nog net een hydraulisch krikje past. Als je dan met beleid (!) met het krikje het verlengstuk onder spanning brengt schiet de bout plotseling los. De laatste keer dat ik olie ververste kreeg ik het krikje er niet passend onder en heb ik de bout eerst een paar flinke klappen met een vuistje gegeven en daarna met mijn voet tegen het verlengstuk (dat vrijwel verticaal naar beneden wees) de bout los gekregen. Je kan een verlengstuk de maximale lengte geven (tot hij net niet de grond raakt) door hem te verlengen door er een stevige goed passende buis overheen te schuiven.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Re: Carterpan bout
Eerst effe met een goede vuisthamer een klap op de bout geven.
Daarmee schrik je de spanning er een beetje af.
Suc6.
Daarmee schrik je de spanning er een beetje af.
Suc6.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Carterpan bout
Uhm,
die bout zou met 20 a max 30 Nm vastgezet moeten worden.
Ik lees net over slagschroevendraaiers etc.., beetje tricky.
Calculeer een andere carterpan met fatsoenlijke schroefdraad alvast maar in
die bout zou met 20 a max 30 Nm vastgezet moeten worden.
Ik lees net over slagschroevendraaiers etc.., beetje tricky.
Calculeer een andere carterpan met fatsoenlijke schroefdraad alvast maar in
Re: Carterpan bout
Als ik dit lees, begin ik dat verhaal over het 'Bochumer Stopfen' ook beter te begrijpen:
http://t4-wiki.de/wiki/Bochumer_Stopfen
Een paar stukjes koperwerk om eenvoudiger de olie af te kunnen tappen...
Remko
http://t4-wiki.de/wiki/Bochumer_Stopfen
Een paar stukjes koperwerk om eenvoudiger de olie af te kunnen tappen...
Remko
Remko
T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
T4, 2.5D (AAB), 1991, Westfalia 'compactdak'
Re: Carterpan bout
Als het om de 2.5 tdi motor gaat met grote carterplug, gebruik dan geen koperen pakking ring maar de aluminium versie hiervan.
Deze gebruik ik op het werk ook altijd, omdat de koperen nog weleens heel vast wil gaan zitten en met de alu ring heb je dit probleem niet.
Deze gebruik ik op het werk ook altijd, omdat de koperen nog weleens heel vast wil gaan zitten en met de alu ring heb je dit probleem niet.
Pim 328 --> Ex Multivan '02 TDI nu 190 pk en 410 Nm
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Nu Passat cc 2.0 tdi 170pk Highline Full options
Re: Carterpan bout
Hoi,
Ik heb al jaren gelden over de bout een grote moer gelast. Ik meen M20. Sleutel 32 past erop. Nooit meer problemen gehad.
Herman744
Ik heb al jaren gelden over de bout een grote moer gelast. Ik meen M20. Sleutel 32 past erop. Nooit meer problemen gehad.
Herman744
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: Carterpan bout
Met een hamer op slaan, kan het aluminium van de carterpan daar wel tegen?
fotogalerij NR 330
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: Carterpan bout
Met een hamer op slaan, kan het aluminium van de carterpan daar wel tegen?
fotogalerij NR 330
Re: Carterpan bout
En je oliefilter kan je daar dan bij als deze op assteunen staat.freek schreef:Ja dat is een bekend probleem. Ik ververs ook altijd zelf de olie met de bus op assteunen of oprijbruggetjes. En dan heb je te weinig hoogte voor een forse helfboom. Toch is het me tot nu toe altijd gelukt. Belangrijk is in de eerste plaats dat de boutkop nog niet beschadigd is (plug dus op tijd vervangen) en dat je een goede 6-kantige dop gebruikt waardoor er geen speling is. Ik gebruik wel een behoorlijk lang verlengstuk. Dop en verlengstuk plaats ik zodanig op de plug dat er onder het achtereind van het verlengstuk nog net een hydraulisch krikje past. Als je dan met beleid (!) met het krikje het verlengstuk onder spanning brengt schiet de bout plotseling los. De laatste keer dat ik olie ververste kreeg ik het krikje er niet passend onder en heb ik de bout eerst een paar flinke klappen met een vuistje gegeven en daarna met mijn voet tegen het verlengstuk (dat vrijwel verticaal naar beneden wees) de bout los gekregen. Je kan een verlengstuk de maximale lengte geven (tot hij net niet de grond raakt) door hem te verlengen door er een stevige goed passende buis overheen te schuiven.
Als je denkt dat alles tegenzit, denk dan opnieuw.
- Pascal-141
- Berichten: 10826
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Carterpan bout
Ja hoor , makkelijk zelfs .henkru schreef: En je oliefilter kan je daar dan bij als deze op assteunen staat.
Ik doe het altijd zo , gewoon de T4 op de krik en steun . Kleine moeite ... Ik heb ook een smeerput in mijn garage , maar doe de moeite niet om de garage er voor leeg te maken
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Endebendebus
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 02 nov 2008, 13:28
- Locatie: Midden Nederland
Re: Carterpan bout
Stevige griptang proberen, en dan een nieuwe bout. Hoeft niet zo vast. Er zit toch een zachte (koper of aluminium) ring tussen..
Groetjes Thomas
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
Tot camper omgebouwde politiebus (Waddeneiland) uit 2003, 2,5 tdi ACV, licht gekieteld.
- Rauwesnuit
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
- Locatie: Regio Kortrijk
Re: Carterpan bout
Ik heb nog wat advies gevraagd bij iemand op mijn werk, die monteur is geweest.
Enerzijds kon ik ervoor kiezen om de olie met speciaal materiaal eruit laten zuigen, maar dat wil ik niet. Al het metaalgruis dat in de carter zit, blijft er dan ook in. Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar dit zo gedaan heeft.
Anderzijds kan ik het volgende doen:
1) bout inspuiten met WD40
2) het carter rond de bout (niet de bout zelf) verwarmen met een klein gasbrandertje of hete luchtblazer
3) Bout voorzichtig losmaken met slagmoersleutel (bouloneur heet dat hier)
4) Nieuwe bout monteren + pakking
-> enigste risico bestaat erin dat het carter kan scheuren bij de krachten die erop losgelaten worden wanneer je die machine gebruikt... En dan ben ik verder van huis, want nu kan ik nog wel rijden.
Wat betreft het filter: Ik zal daar gewoon een schroevendraaier door "rammen" zeker?
Enerzijds kon ik ervoor kiezen om de olie met speciaal materiaal eruit laten zuigen, maar dat wil ik niet. Al het metaalgruis dat in de carter zit, blijft er dan ook in. Ik heb het vermoeden dat de vorige eigenaar dit zo gedaan heeft.
Anderzijds kan ik het volgende doen:
1) bout inspuiten met WD40
2) het carter rond de bout (niet de bout zelf) verwarmen met een klein gasbrandertje of hete luchtblazer
3) Bout voorzichtig losmaken met slagmoersleutel (bouloneur heet dat hier)
4) Nieuwe bout monteren + pakking
-> enigste risico bestaat erin dat het carter kan scheuren bij de krachten die erop losgelaten worden wanneer je die machine gebruikt... En dan ben ik verder van huis, want nu kan ik nog wel rijden.
Wat betreft het filter: Ik zal daar gewoon een schroevendraaier door "rammen" zeker?
fotogalerij NR 330
Re: Carterpan bout
@Rauwesnuit,
Als de boutkop erg beschadigd is bestaan er ook 'stud removers' een kop die je op je ratel zet en die grip op de boutkop krijgt. Wd40 oid kan helpen, maar vaak is de situatie niet ideaal.
Als de bout deels naar onderen wijst zal het WD40 nooit naar boven lopen door de zwaartekracht.
Warmstoken, en een klap met hamer kan helpen.
Mijn ervaring met verlengstukken is dat je dan de boutkop snel kapotdraait.
Omdat je totaal niet meer voelt wat je aan het doen bent.
Volgens mij is een slagmoersleutel wel een optie omdat die ferme klappen geeft.
En als je met een verlengstuk werkt is een korte ruk ook beter dan aanhoudende kracht.
Volgens mij is het een combinatie van verwarmen, klap met hamer en losrukken.
Maar dit zijn slechts wat bedenksels van een amateur.
Succes!
Odorf
Als de boutkop erg beschadigd is bestaan er ook 'stud removers' een kop die je op je ratel zet en die grip op de boutkop krijgt. Wd40 oid kan helpen, maar vaak is de situatie niet ideaal.
Als de bout deels naar onderen wijst zal het WD40 nooit naar boven lopen door de zwaartekracht.
Warmstoken, en een klap met hamer kan helpen.
Mijn ervaring met verlengstukken is dat je dan de boutkop snel kapotdraait.
Omdat je totaal niet meer voelt wat je aan het doen bent.
Volgens mij is een slagmoersleutel wel een optie omdat die ferme klappen geeft.
En als je met een verlengstuk werkt is een korte ruk ook beter dan aanhoudende kracht.
Volgens mij is het een combinatie van verwarmen, klap met hamer en losrukken.
Maar dit zijn slechts wat bedenksels van een amateur.
Succes!
Odorf
Re: Carterpan bout
Ik heb zondag nog de olie vervangen
de olieplug gewoon een 17mm ringsleutel (nooit met steek sleutels doen!!) even met de handpalm op tikken en die is los.
en die olie filter daar koop ik alleen maar filters voor met een 6 kant er achterop!!!!
bijvoorbeeld Mahle OC 105 gewoon een dop erop met een kruiskoppeling en een flink verlengstuk en het gaat perfect!!!
ik wil absoluut geen filters meer zonder die 6 kant erop.
ververs de olie bij de baas op de put van de vrachtwagens (ben ik ook direct van de olie af)
wel rijdt ik de voorwielen nog op bokjes (op de put) want die put is voor vrachtwagens dus niet zo erg diep.
de olieplug gewoon een 17mm ringsleutel (nooit met steek sleutels doen!!) even met de handpalm op tikken en die is los.
en die olie filter daar koop ik alleen maar filters voor met een 6 kant er achterop!!!!
bijvoorbeeld Mahle OC 105 gewoon een dop erop met een kruiskoppeling en een flink verlengstuk en het gaat perfect!!!
ik wil absoluut geen filters meer zonder die 6 kant erop.
ververs de olie bij de baas op de put van de vrachtwagens (ben ik ook direct van de olie af)
wel rijdt ik de voorwielen nog op bokjes (op de put) want die put is voor vrachtwagens dus niet zo erg diep.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm
T4 4 Ever -5- cylinder for Life
T4 4 Ever -5- cylinder for Life