Blijkbaar is het mis schakelen van sommige automaatbakken een afstel probleem. In mijn geval van de hydraulische begindruk.
De automatische transmissie is natuurlijk een samenspel van verschillende onderdelen; de bak, de hydraulische unit en het elektronische brein (die ook weer afhankelijk is van diverse input).
Bij mij is de bak gereviseerd (3e en 4e versnelling) en de andere onderdelen (koppelomvormer, hydraulische unit en elektronisch brein) zijn fabrieksnieuw; en toch had ik nog af en toe dat mis schakelen bij koude motor.

De elektronica en hydraulische unit worden in de fabriek op een testbank afgesteld, volgens specificaties (ergens tussen minimale en maximale waarden, de tolerantie). Dus niet in/aan de auto dat wil zeggen in samenhang met de bak zelf :alarm
Stel dat de afstelling hier binnen de toleranties helemaal rechts zit en dat de bak die hij aan moet sturen binnen zijn toleranties helemaal links zit, dan kan je dus wat problemen krijgen als die toleranties niet 100% op elkaar afgestemd zijn. Ook als je bak al aan de grens van de toleranties zit en door het gebruik wat slijt en er dus net buiten komt, kan je deze problemen tegen komen.
Doe je er niets mee, dan slijt de bak sneller, komt het geheel steeds verder uit elkaar te liggen, nemen de problemen toe en kan je dus te vroeg aan de revisie.

Na revisie kunnen onzichtbare zaken (diameter oliekanaaltjes om maar een voorbeeld te noemen) nog steeds aan de grens of zelfs buiten de toleranties liggen zodat misschakelingen, verhoogde slijtage enz al weer snel je deel worden. Mogelijk is dit voor sommigen af fabriek al aan de orde geweest. Bij mij had ik het soms mis schakelen al bij aanschaf (70.000 km) wat mede oorzaak is geweest dat ik al bij 146.000 kon gaan reviseren…..
Nu is dus de hydraulische druk aangepast aan de bak (iets opgeschroefd) en zou het probleem uit de wereld moeten zijn. Dat kan ik natuurlijk pas over langere tijd bepalen, maar voorlopig gaat het goed!
Over een maandje weer echte kilometers maken; vakantie in finland!
Mochten de problemen ook op andere momenten de kop opsteken, dan kan er natuurlijk gedacht worden aan falende sensors die de elektronica ontregelen, maar dat was bij mij niet aan de orde.
Ik hoop dat dit verhaal wat duidelijk maakt.
Een idee voor de mede automaat rijders die hier ook soms problemen mee hebben, om je hydraulische druk eens na te laten kijken/afstellen.
Mocht de lokale VW boer of andere garage je niet kunnen helpen; autrans heeft hier nu ervaring mee.
Voorkomen is beter (en minder duur) dan genezen!
HG Ron.