Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

bvddobb schreef:
kampertjes schreef:De eerste 6 jaar: ja, dan zal het nog wel gaan ja. Daarna mag je het zelf oplossen
Wij hebben uit de Engelse beschrijving begrepen dat VW alles betaalt t/m 6 jaar oud, en daarna een pro-rata bijbetaalregeling heeft. Is je bus 7 jaar oud betaal je een klein beetje zelf, is 'ie 12 jaar oud betaal je een groot beetje (50%) zelf.

Geen idee dus hoe het hier in NL geregeld is... Niemand hier, tot dusver, begrijpen we.
Dit klinkt als een schappelijk regeling, erg schappelijk zelfs. Dus VW, in ieder geval in de UK, voelt behoorlijk hun verantwoordelijkheid. Ik ga ervan uit dat men het in heel de EU zo oplost.
En zo niet, dan kost het maar geld. nieuwe spullen hebben ongetwijfeld dezelfde of andere problemen :bonk
Bussie is veels te leuk om lang te piekeren. :bifun
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

kampertjes schreef:Maar ik vraag me wel af hoe je het probleem opgelost krijgt bij een California die je niet in Amersfoort gekocht hebt.
Witteklim schreef:om nog maar te zwijgen over een california die ingevoerd is en waarmee ik in belgie naar de dealer moet :nuts
Ben nog eens in de details van de regeling in Engeland gedoken (die is het duidelijkst gedocumenteerd op het Engelse California-forum), en daar stelt VW duidelijk dat de regeling gekoppeld is aan het voertuig, via het voertuigidentificatienummer, en dat de garantie daarmee ook overdraagbaar is, ook als je niet de eerste eigenaar van de bus bent, of de bus verkoopt.

Het hangt dus aan de bus, en niet aan de eigenaar of de dealer, en is overdraagbaar. Dan zou het ook goed moeten komen met bussen die niet in Amersfoort gekocht zijn, of die uit een ander land komen. Als VW in Nederland en België tenminste óók deze regeling willen hanteren...
Dat is natuurlijk nog steeds de vraag. Als VW al een dergelijke regeling heeft in EU-landen (DE, UK), mogen ze in principe consumenten in andere EU-landen in vergelijkbare omstandigheden dezelfde regeling niet weigeren. Maar als ze onwillig zijn, kan het een paar jaar procederen t/m Europese Hof duren... Je gaat het uiteindelijk wel winnen, maar wie heeft daar zin in...
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Maar heb je nu al zelf gekeken of je het probleem hebt?
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

Oviivo schreef:Maar heb je nu al zelf gekeken of je het probleem hebt?
Nee, a.s. vrijdag samen met de dealer. Op het oog zie ik niets aan de spoiler. Met hem gaan we nog eens goed onder de rubbers van het dak kijken.
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1478
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door bvddobb »

bvddobb schreef:
Oviivo schreef:Maar heb je nu al zelf gekeken of je het probleem hebt?
Nee, a.s. vrijdag samen met de dealer. Op het oog zie ik niets aan de spoiler. Met hem gaan we nog eens goed onder de rubbers van het dak kijken.
Vandaag met de dealer gekeken. Geen corrosie op de dakspoiler en ook niet onder de rubbers op het dak. :gekte

Overigens was het probleem bij hen voldoende bekend, en ook de reparatie/coulanceregeling in Nederland. Eigenlijk net als in Engeland: als je corrosie hebt, de zaak samen met je dealer documenteren/fotograferen, en de dealer laten aanmelden bij VW. Tot 7 jaar oud kom je in aanmerking voor reparatie 100% op kosten VW, je krijgt dan van VW een bevestiging. Er is in Nederland maar één bedrijf dat de reparaties mag uitvoeren: VW Campercentrum Amersfoort. De wachttijd is inmiddels zo'n twee jaar...

In januari 2015 is de onze 7 jaar oud, daarom hebben we dit allemaal even goed uitgezocht en na laten kijken. Maar onze bus lijkt dus (nog) nergens last van te hebben, terwijl er ook bussen zijn die binnen een jaar al bloemkolen onder de lak hebben zitten. Wij hebben gewoon geluk, lijkt het. :nuts
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Kijk, dat is goed nieuws :adhd 2 jaar wachten is geen pretje!

Ik moet zelf nog ONDER de rubbers kijken, maar verder bij mij ook geen rare dingen :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Arbee »

Jeetje als ik dit zo lees heb ik toch nog recht op vergoeding.
Toevallig was ik maandag 18 augustus nog bij het Campercentrum in Amersfoort, en vroeg of het vaker voorkwam. Dat werd bevestigd, maar een hele nieuwe spoiler was heeeel erg duur zeiden ze (3 dagen sleutelen) daarom waren ze bezig een soort dek kap te maken, zodat die erover heen kon. Zou veel goedkoper zijn, want mijn bus viel niet onder de garantie. (is van april 2006)
Maar als ik dit allemaal lees heb ik dus zeker recht op een gedeeltelijke vergoeding.
Vandaag de spoiler nog eventjes verder bekeken, en zover ik het kan zien is het alleen die ene plek, maar die gaat wel door onder het rubber (heb het dak niet open gedaan)
Tevens heb ik zo'n blaas op het linker achterspatbord.
(zie foto's)
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Arbee »

Arbee schreef:Jeetje als ik dit zo lees heb ik toch nog recht op vergoeding.
Toevallig was ik maandag 18 augustus nog bij het Campercentrum in Amersfoort, en vroeg of het vaker voorkwam. Dat werd bevestigd, maar een hele nieuwe spoiler was heeeel erg duur zeiden ze (3 dagen sleutelen) daarom waren ze bezig een soort dek kap te maken, zodat die erover heen kon. Zou veel goedkoper zijn, want mijn bus viel niet onder de garantie. (is van april 2006)
Maar als ik dit allemaal lees heb ik dus zeker recht op een gedeeltelijke vergoeding.
Vandaag de spoiler nog eventjes verder bekeken, en zover ik het kan zien is het alleen die ene plek, maar die gaat wel door onder het rubber (heb het dak niet open gedaan)
Tevens heb ik zo'n blaas op het linker achterspatbord.
(zie foto's)
Sorry foto is te groot.... :groteogen
Arbee
Berichten: 83
Lid geworden op: 05 mei 2007, 16:39
Locatie: Ouderkerk aan de Amstel

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Arbee »

Hier dan de foto's
Bijlagen
Linker wielkast achter klein.JPG
Linker wielkast achter klein.JPG (55.63 KiB) 1957 keer bekeken
Dak klein.JPG
Dak klein.JPG (38.14 KiB) 1957 keer bekeken
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

ben vorige week naar de garage geweest ( belgie ) en ze wisten van het probleem van de dakspoiler .
dat ook het hefdak hetzelfde probleem had daar hadden ze nog nooit van gehoord.
binnen een dikke maand gaat hij binnen voor onderhoud ( eerst nog verlof ) en dan gaan ze het bekijken en VW aanschrijven .
ik wacht vol spanning af .
ondertussen is het lampje van de airbag beginnen branden
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door heemskerk »

[quote="Witteklim"
ondertussen is het lampje van de airbag beginnen branden[/quote]


We gaan ook al weer richting de Kerst..... :knipoog
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

gisteren met corrosie probleem van dakspoiler en hefdak naar de garage geweest .
ze waren op de hoogte van de problemen en hadden nog enkele garantiegevallen lopen .
foto's genomen en mailen naar VW.

de dealer zei dat het geen probleem ging zijn om nieuwe spoiler en dak te krijgen , de laatste 2 die ze in garantie vervangen hadden zat zelfs een nieuwe daktent bij , gratis .
we zullen zien
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

OK, dat is op zich een positieve reactie. Hebben ze enig idee gegeven van een verwachte levertijd? In NL loopt dat op naar jaren (!).
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Witteklim
Berichten: 157
Lid geworden op: 20 jun 2014, 14:14
Locatie: kessel-lo

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Witteklim »

het ging ongeveer 2 weken duren voor de dealer nieuws ging hebben .
wanneer het dak en spoiler dan effectief zouden vervangen worden wist de dealer niet te vertellen .
ik ga het een maandje afwachten en als ik dan geen nieuws heb spring ik er nog eens binnen.
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: T5 California: corrosie bij dak en dakspoiler

Bericht door Oviivo »

Oviivo schreef:Kijk, dat is goed nieuws :adhd 2 jaar wachten is geen pretje!

Ik moet zelf nog ONDER de rubbers kijken, maar verder bij mij ook geen rare dingen :toppie
Vandaag onder de rubbers van het dak gekeken. Ik heb wat kleine plekjes waar de lak aan het bollen is :bonk
Met de spoiler lijkt niets mis.

Niets ernstigs, maar het begin is er en de gevolgen zijn mij nu bekend. Ik zal maar eens in contact treden met het Campercentrum in Amersfoort. Garantie wil ik in ieder geval geclaimd hebben, altijd handig :toppie
VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Plaats reactie