Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

garantie wisselstukken

vragen over de T5
Plaats reactie
mettesboy

garantie wisselstukken

Bericht door mettesboy »

bijna 2 jaar geleden werd bij mijn T5 bitd, de egrkoeler vervangen onder garantie na een defect.
De egr-klep en koeler zitten blijkbaar in 1 onderdeel.
Nu , anderhalf jaar later is de egr-klep stuk.
Hetzelfde onderdeel dus (2*60.000km).....
Krijg je eigenlijk steeds terug 2 jaar garantie op de vervangen onderdelen?

best wel treurig.
Kreeg vorige donderdag de bus terug met een nieuwe motor (onderdelen wel 100% betaald door vw) na het gekende olieprobleem.
Donderdag en vrijdag wist ik niet wat me overkwam.... Zo goed had de bus nog nooit gereden, leek wel of ik voordien nooit 180pk had gehad...
Zaterdag kwam al de ontnuchtering... storingslampje....
onder 2000rpm veel minder kracht, geloei, gebonk, geburp onder de vloer bij gas geven onder 2000 rpm.
...
Morgen wordt de egr "weer" vervangen, ik hoop garantie, onderdeel is 1.5jaar oud en amper 60.000km mee gedaan.
Mijns inziens is de slijtage ervan, rechtsreeks te linken aan het overmatig olieverbruik, maar volgens de dealer heeft het één uiteraard niks met het ander te maken.....
ben eens benieuwd....
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
heemskerk

Re: garantie wisselstukken

Bericht door heemskerk »

Ik heb gekozen voor 2+2 jaar verlengde fabrieksgarantie. Kosten: €150,- met een kilometrageplafond van 150.000. Voor €50,- extra 200.000 km maximaal.

In jouw geval een beetje mosterd na de maaltijd maar mogelijk wel een tip voor een ander? Deze verlenging kan namelijk ook aangevraagd worden wanneer de officiële garantietermijn bijna afloopt heb ik begrepen.
Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Ik dacht dat als een onderdeel onder garantie vervangen wordt,
dat het dan niet betekend dat de garantie termijn opgerekt wordt met weer 2 jaar.
mettesboy

Bericht door mettesboy »

Ik heb bij aanschaf geinformeerd naar extra garantie.
Hier in belgie is dat maar tot max 100.000km of 4 jaar, bij de bedrijfswagens...( althans dat werd me toch gezegd..)
Voor personenauto's kon dat perfect anders.
Aangezien ik na 2,5 jaar al 100.000km zou hebben was dat al te zot.

Nu dat ik geen langere garantie krijg, ok.
Maar het stuk dat ze erin gestoken hebben, daar moet toch een zekere garantie op zitten??
heemskerk

Bericht door heemskerk »

mettesboy schreef:Ik heb bij aanschaf geinformeerd naar extra garantie.
Hier in belgie is dat maar tot max 100.000km of 4 jaar, bij de bedrijfswagens...( althans dat werd me toch gezegd..)
Voor personenauto's kon dat perfect anders.
Aangezien ik na 2,5 jaar al 100.000km zou hebben was dat al te zot.

Nu dat ik geen langere garantie krijg, ok.
Maar het stuk dat ze erin gestoken hebben, daar moet toch een zekere garantie op zitten??
Daar zal ongetwijfeld een vorm van reclame op (hebben) zitten/gezeten. Het is echter de vraag welke... In de regel (NL) is het zo dat bij vervanging van een onderdeel tijdens de garantieperiode van het totaal-object de oorspronkelijke garantietermijn daardoor niet verlengt of vermeerderd wordt, tenzij nadrukkelijk anders overeengekomen?

Oftewel: Wanneer in de laatste maand van de twee-jarige garantietermijn een onderdeel wordt vervangen en dit onderdeel gaat vervolgens in de éérste maand ná de garantieperiode kapot dan kan er geen aanspraak gemaakt worden op de totaalgarantie van het object (auto in dit geval).

Tegelijkertijd is het volgens mij zo dat er bij reguliere vervanging van onderdelen een garantietermijn van twee á drie maanden op de desbetreffende reparatie gebruikelijk is?

Ik vermoed dat je in dit geval een beetje bent overgeleverd bent aan de goodwill van dealer / importeur, al zou het mij hoogst verbazen dat men in jou geval hier niet coulant mee om zou gaan.

Kwestie van een belletje/mailtje?
Laatst gewijzigd door heemskerk op do aug 21, 2014 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
mettesboy

Bericht door mettesboy »

Ze gingen zorgen voor een "fijne" oplossing, benieuwd wat dat is........ :nuts
Tot nu toe altijd tussenkomst gehad voor alle onderdelen die ooit vervangen zijn, daar heb ik niet veel schrik van.
Alleen de werkuren zijn vaak niet "onder garantie",
best wel dom, de motor is er vorigee week helemaal uit geweest incl. de egr.....
had beter toen ook al stuk geweest.....

Nu, ik denk eerlijk gezegd dat ze stilaan wel doorhebben dat ik de herstellingen beu ben en dat het indien de kosten de pan uitswingen mogelijk mijn laatste vw is.....
Garage doet echt wel wat ze kunnen om wat gedaan te krijgen van 'vw'
Je koopt uiteindelijk geen bus van bij de 45-50.000€ om elk jaar nog eens een pak kosten te hebben, toch?
echt spijtig hoor, reed als ford, opel, Mercedes.... maar de vw stak er bij mij toch altijd met kop en schouders bovenuit (behalve misschien de 3.0 van Mercedes....)

Heb ook wel echt gemerkt dat de motor bijlange geen 180pk meer had de laatste maanden.
Had een vivaro van op de firma genomen toen mijn bus een week in de garage stond.... een vivaro DC met 1.9motor met iets van 100pk en 250.000km op teller.......
Tot 100 per uur was die minstens even vlot als de mijne! en die reageerde WEL altijd direct op het gaspedaal.
Ik hoop dat de bus na deze herstelling ook terug wat "swung" heeft.
heemskerk

Bericht door heemskerk »

Ik hoop dat het naar tevredenheid wordt opgelost. Mijn ervaring is dat in zulke 'kantelgevallen' een doos gehaktballen de weegschaal positief doet doorslaan, al ligt het er soms dik bovenop, het werkt maar al te vaak. Wat ik al niet heb gewonnen met - soms ogenschijnlijk zware - 'voorinvesteringen' ...... :yes
mettesboy

Bericht door mettesboy »

Nu kan ik helemaal niet meer volgen:

Garage belde met net....
"De auto is klaar"
Het lag niet aan de egr. mijnheer want op de nieuwe motor zat ook een nieuwe egr-klep/koeler......
(raar want maandag was hij absoluut zeker dat de klep defect was.....)
We hebben de motor nog wat afgesteld en nu kunnen we geen probleem meer vaststellen....."

ben eens benieuwd......
kzal vragen of het daar een garage of een bakkerij is, in het laatste geval mogen ze me een lang wit gesneden meegeven....
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef:Nu kan ik helemaal niet meer volgen:

Garage belde met net....
"De auto is klaar"
Het lag niet aan de egr. mijnheer want op de nieuwe motor zat ook een nieuwe egr-klep/koeler......
We hebben de motor nog wat afgesteld en nu kunnen we geen probleem meer vaststellen....."

ben eens benieuwd......
kzal vragen of het daar een garage of een bakkerij is, in het laatste geval mogen ze me een lang wit gesneden meegeven....
"de motor nog wat afgesteld" ? :muur
Een klassieke benzineblok met carbu, delco, handmatige klepregeling enz , DAT kun je "afstellen" , maar een modern fabrieksnieuw TDI blok , "afgesteld" ?? Dat halen ze zo compleet van de pallet , en recht je auto in . Aanbouwonderdelen mee overbouwen en klaar . Haha , "afstellen" : is die garage ook een "chipper" misschien die even wat in de software gaat zitten rommelen ?
Wat voor onzin sommige garages toch allemaal niet durven uitkramen hé ...
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
heemskerk

Bericht door heemskerk »

mettesboy schreef:Nu kan ik helemaal niet meer volgen:

Garage belde met net....
"De auto is klaar"

ben eens benieuwd......

Ik vind '' We hebben de motor nog wat afgesteld en nu kunnen we geen probleem meer vaststellen....." niet hoopgevend. ' We hebben het probleem adequaat opgelost' is een meer geruststellende mededeling...
mettesboy

Bericht door mettesboy »

tja,

voor hetzelfde geld waren ze iets vergeten vorige keer en hebben ze het zo op slinkse wijze verholpen.... who knows.

het probleem begon al wel wat te minderen tegen dat de wagen binnen moest (controle lampje was de dag voor ik naar de garage ging ook al spontaan uitgegaan.....) alleen in lage toeren dierf ie nog een boeren-burpen onderin.....

tja goed kan ik het nu niet testen want moest een 1500km inrijden vooraleer voluit te gaan.....

we zullen maar hopen

'motor' afgesteld was misschien niet het juiste woord. ik denk dat ze in de klepregeling-uitlaatsysteem etc nog bijgestuurd hebben.
Voor mijn part hadden ze de klep beter uitgeschakeld.... (maar ik hoor her en der dat ze bij de jaarlijkse keuring in =belgie nu ook al de boordcomputer uitlezen op die dingen???)

Misschien opent dat de deur binnenkort naar het "betalen wat je hebt uitgestoot in plaats van alle theoretische co2 waarden.
Zoveel gram uitgestoten over het hele jaar? .... zoveel betalen..... eerlijk toch? Zo betaald de kerel in zijn Cayenne op wat ie werkelijk verbruikt en niet op wat er 'volgens het boekje verbruikt wordt.
De andere accijnsen mogen ze dan wel afschaffen.....
_alain_

Bericht door _alain_ »

mettesboy schreef:(maar ik hoor her en der dat ze bij de jaarlijkse keuring in =belgie nu ook al de boordcomputer uitlezen op die dingen???)
Vorige week in Heers op de keuring toch niet.
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

_alain_ schreef:
mettesboy schreef:(maar ik hoor her en der dat ze bij de jaarlijkse keuring in =belgie nu ook al de boordcomputer uitlezen op die dingen???)
Vorige week in Heers op de keuring toch niet.

Ik ken ook een paar mensen die bij de keuring werken , en die weten daar ook niks van...
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie