Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Off-Road style T4 van powerpiep

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door t-vierder »

Haha, uitlaatje ziet er goed uit. Ga je de lassen nog behandelen? :yes
Ik volg het met belangstelling. Ik vraag me alleen af, wat is n75 of n18?
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

t-vierder schreef: 27 apr 2018, 18:51 Haha, uitlaatje ziet er goed uit. Ga je de lassen nog behandelen? :yes
Ik volg het met belangstelling. Ik vraag me alleen af, wat is n75 of n18?
Uitlaatje is wel stoer zo met die lassen, en hij is tochb niet zichtbaar.

De n75 is een elektrisch-pneumatisch relais dat (Bij de 111kw bussen) door de ecu gestuurd word om de Watergate open of dicht te zetten, m.a.w. die regelt de turbodruk.
De n18 is hetzelfde maar die is voor de eventueele EGR klep te regelen.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door t-vierder »

Het behandelen van lassen in rvs gaat niet zozeer over het uiterlijk, maar meer over de roestbestendigheid. Het materiaal wordt tegen roest beschermd door een passief oxidehuidje. Tijdens het lassen ontstaat een actieve oxidehuid die op den duur roestvorming veroorzaakt. Om dat ongedaan te maken moet de las gebeitst en gepassiveerd worden. Maar goed, daar hoeven we ook weer niet al te dramatisch over te doen. Zolang jouw auto niet te vaak in de buurt van de zeelucht (veel zout in de lucht) komt, valt het met de roestvorming heus nogal mee. Er vallen heus niet binnen een paar jaar gaten in je uitlaat.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

t-vierder schreef: 28 apr 2018, 07:41 Het behandelen van lassen in rvs gaat niet zozeer over het uiterlijk, maar meer over de roestbestendigheid. Het materiaal wordt tegen roest beschermd door een passief oxidehuidje. Tijdens het lassen ontstaat een actieve oxidehuid die op den duur roestvorming veroorzaakt. Om dat ongedaan te maken moet de las gebeitst en gepassiveerd worden. Maar goed, daar hoeven we ook weer niet al te dramatisch over te doen. Zolang jouw auto niet te vaak in de buurt van de zeelucht (veel zout in de lucht) komt, valt het met de roestvorming heus nogal mee. Er vallen heus niet binnen een paar jaar gaten in je uitlaat.
Okay, dat wist ik niet, hoe word dat gedaan?
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
t-vierder
Berichten: 325
Lid geworden op: 23 jan 2013, 18:51

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door t-vierder »

De meestgebruikte methode is 'beitsen'. Volg de link om daar iets meer over te lezen. http://www.bmn-bv.nl/beitsen-en-passiveren/
Maar om nou een hele pot met dat (behoorlijk dure) spul te kopen voor een paar lassen raad ik je niet aan. Je hebt die lassen niet zelf gemaakt vermoed ik. Degene die dit wel gedaan heeft, kan je misschien wel helpen. Of je kijkt of er een rvs-verwerkend bedrijf in je buurt is en vraagt of zij dat voor je willen doen. Maar nogmaals, met die roestvorming valt het heus wel mee.
:driveT5 2.5 TDI 4Motion 173 PK 380 Nm
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Ik heb vandaag ook 2 fiets-dak-liften aangepast voor tandems, en gemonteerd.
Handig zo een hoge bus :lach

Nu moeten we de tandem maar 40cm omhoog houden ipv 2m30.
Bijlagen
15251959754761.jpg
15251959753180.jpg
15251959448180.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Ook een mooie boostmeter-houder gemaakt van essenhout.
Bijlagen
15260483295501.jpg
15260483296312.jpg
15260483296943.jpg
15260483297514.jpg
15260483293820.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Hanssyncro
Berichten: 915
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door Hanssyncro »

powerpiep schreef: 01 mei 2018, 19:37 Ik heb vandaag ook 2 fiets-dak-liften aangepast voor tandems, en gemonteerd.
Handig zo een hoge bus :lach

Nu moeten we de tandem maar 40cm omhoog houden ipv 2m30.
Wow wat een tof idee en uitwerking!

Groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Hanssyncro schreef: 11 mei 2018, 20:38
powerpiep schreef: 01 mei 2018, 19:37 Ik heb vandaag ook 2 fiets-dak-liften aangepast voor tandems, en gemonteerd.
Handig zo een hoge bus :lach

Nu moeten we de tandem maar 40cm omhoog houden ipv 2m30.

Wow wat een tof idee en uitwerking!

Groetjes, Petra
Bedankt, hier een bovenaanzicht:
Bijlagen
15260667491590.jpg
15260667492681.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Ook eens een fatsoenlijke krik gekocht:
Bijlagen
15261478154501.jpg
15261478153540.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

En om ze te testen heb ik even de torsieveren vervangen door wat zwaarder uitgevoerde exemplaren. Gelijk ook de schalen en stabilisatorstang rubbers mee vervangen.
Bijlagen
15261480035273.jpg
15261480030760.jpg
15261480033191.jpg
15261480034132.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Ook wat fuseekogels vervangen.
Met het juiste gereedschap is het geen probleem.
Bijlagen
15270038963190.jpg
15270038964131.jpg
15270038965032.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Iemand dit al meegemaakt?
Maar goed dat ik nog assen heb liggen.
Geluk was wel, ik had het lager aan de andere kant pas vervangen en toen besloten de andere kant nog niet te doen.
Dat was een goede beslissing gezien het lager in deze situatie gebarsten is.

Dus alles weer gemaakt en een nieuw lager.
Bijlagen
15270041314050.jpg
15270041314491.jpg
15270041314832.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Ik ga nog eens wat doen kwa velgen.
Wat zou optimaal zijn i.c.m. a/t banden?
De velgen die ik op het oog heb kunnen minimaal 16" zijn ivm aanlopen tegen de klauwen.
Concreet:
Wat is de grootste maat 16" at banden die passen en hoe breed zou ik de velgen laten maken? 7 of 8 " ? En hoe zit ik dan kwa et waarde...

Ik dacht aan 235/70-16 Dat zou ongeveer hetzelfde moeten zijn.

Momenteel zitten er 15" ronal penta's op met BFG A/T 235/75-15 bandjes.

De wielkasten zijn iets aangepast.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 880
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Off-Road style T4 van powerpiep

Bericht door powerpiep »

Even de nieuwe functie testen:
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Plaats reactie