Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

uitlaat systeem t4 tdi

vragen over de T4
Plaats reactie
vonky
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2014, 20:32

uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door vonky »

Hallo VW fans ,vraagje (mijn eerste op dit forum) :

In verband met een doorgeroeste uitlaat heb ik het gedeelte met de twee dempers (tijdelijk) verwijderd. Mijn uitlaat bestaat nu nog slechts uit de katalysator met daar aan nog een metertje pijp . Tot mijn verbazing klinkt het motorgeluid nog heel beschaafd . Mijn vraag is daarom : wat is de functie van die twee dempers ? , het lijkt mij leuk om een mooie 'kale' pijp te maken die netjes helemaal onder de auto door loopt maar dan zonder die dure en loodzware dempers , zou toch mooi zijn ? lijkt mij ook dat ze bij de apk daar geen bezwaar tegen hebben toch ?

vriendelijke groet ,Vonky.
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door doka Rick »

dit zit er bij mij onder: in RVS, het eerste stuk besteld in Engeland en het laatste deel is zelfbouw.

Dit geeft geen problemen met de APK.
uitlaat - 1.jpg
uitlaat - 1.jpg (29.18 KiB) 1601 keer bekeken
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door frank884 »

vonky schreef:Hallo VW fans ,vraagje (mijn eerste op dit forum) :

maar dan zonder die dure en loodzware dempers ,
vriendelijke groet ,Vonky.
Hoezo duur?? ik vindt dat niet duur, moet je maar eens voor een ander merk/model gaan kijken wat je daar voor een
uitlaat kwijt bent
http://www.ebay.de/itm/Auspuff-Komplett ... 53f517a47a" onclick="window.open(this.href);return false;
zoiets heb ik er ook al 5 jaar onder hangen en kan nog gemakkelijk een paar jaar mee ik vindt dat goedkoop
en wat maakt die 15 of 20 kilo??? op een bus van 1770kg leeg met 1 ton laadvermogen.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door JanpeterJ »

Ik had een tijdje geleden hetzelfde probleem.
Dempers verrot, kat nog ok.
Als (tijdelijke) oplossing een van de bochten die aan de dempers zitten ertussenuit geslepen,
deze aan de kat gemaakt en met een zelf gefabriceerde steun aan een van de originele ophangpunten gehangen.
De uitlaat is nu luchtdicht en komt aan de rechter zijkant onder de bus vandaan.
Voor de apk geen probleem. (en voor zover ik heb kunnen vinden toegestaan)

Ik wil alles alleen nog wat netter hebben en liever aan de linkerkant i.v.m. de zijdeur. Nu stoot ik af en toe met een schoen tegen de uitlaat.
vonky
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 aug 2014, 20:32

Re: uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door vonky »

grappig , Janpeter rijd dus ook al rond met alleen de kat. als 'demper' ,toch ? de simpelste oplossing ,dank je . Doka Rick heeft nog 1 van de 2 dempers over ,in rvs! Maar een complete uitlaat (zonder kat) kost inderdaad belachelijk weinig op ebay. Ik denk nog even na over de oplossing die mij schikt . wat ik ook nog wel leuk vind is dat als je geen dempers monteert dat de ruimte onder de bus aanmerkelijk groter word (ik rijd nogal eens op achteraf weggetjes , ik heb een lange camper)
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4379
Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door sgsdebruijn »

Ik rij met downpipe, latvervanger en 1ste demper met een stuk pijp en een pvc bocht van 45 graden :ikrij
Tijdens de vakantie had de einddemper wat moeite om aan de pijp vast te blijven zitten.

Zit ook te denken aan een Doka Rick oplossing maar vind het geluid nu nog net iets te hard met de huidige setup.
Rick, heb jij toevallig een geluidsfragment/filmpje als je hem stationair laat draaien en als je (wat) gas geeft.
Heb het pvc eindstuk er even opgezet om het geluid richting de grond te krijgen.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door doka Rick »

eindbocht.jpg
dit heb ik nog wel liggen voor je, Sebastiaan. laatste stuk pijp tussen de draagarmen recht afzagen ongeveer 75mm achter het ophangpunt(haak), dit stuk buis erover schuiven en je kunt de tijd nemen om alles uit te zoeken wat je nodig hebt.

Tekening van mijn eindstuk heb ik nog wel.

zal proberen een opname te maken. de auto maakt niet meer lawaai, maar klinkt wel wat donkerder laag in de toeren.

Ik hoor/lees het wel.

Groeten Rick
wichael
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 jul 2014, 18:59

Re: uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door wichael »

Grappig dit, ook ik heb de 2 dempers verwijderd omdat de uitlaat doorgerot was.
Wou het bij Kwik Fit laten vervangen maar knalde stijl achter over van de prijs (490 euro)
Ga hem nu zelf vervangen kosten slecht 85 euro, de T4 rijdt er geen cent minder om en idd geluidsniveau is verwaarloosbaar.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door frank884 »

wichael schreef:Grappig dit, ook ik heb de 2 dempers verwijderd omdat de uitlaat doorgerot was.
Wou het bij Kwik Fit laten vervangen maar knalde stijl achter over van de prijs (490 euro)
Ga hem nu zelf vervangen kosten slecht 85 euro, de T4 rijdt er geen cent minder om en idd geluidsniveau is verwaarloosbaar.
ze zoeken maar een andere gek om te bestelen bij kwikfit
70 euro op ebay (heb die er al 5 jaar onder hangen!!!) 420 euro voor het eronder hangen bij kwikfit!!!!
en die merken bosal romax enz ik geloof niet dat die veel langer meegaan.

en al zouden ze 2 jaar langer meegaan dat rechtvaardigd nooit zo'n prijsverschil
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
JanpeterJ
Berichten: 175
Lid geworden op: 17 aug 2009, 15:10
Locatie: Apeldoorn

Re: uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door JanpeterJ »

Inderdaad alleen de kat, 88pk weet niet of dat uitmaakt voor het geluid maar herrie is het zeker niet.
Voor zover ik weet wel een volle kat, ik kreeg hem er de vorige keer niet af.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door frank884 »

JanpeterJ schreef:Inderdaad alleen de kat, 88pk weet niet of dat uitmaakt voor het geluid maar herrie is het zeker niet.
Voor zover ik weet wel een volle kat, ik kreeg hem er de vorige keer niet af.
als je de kat leeg wil maken zul je die van de buis af moeten snijden dan kun je hem met de beitel `behandelen`
en later een nieuwe pijp eraan Bakken die kosten ook niet veel
http://www.ebay.de/itm/Reparaturrohr-Ka ... 5d4e5beb28" onclick="window.open(this.href);return false;
daarmee heb ik ook een aantal jaren rond gereden, daarna het complete ding incl flens tot 1e demper vervangen voor RVS
via colectieve aankoop door sebastiaan debruijn van het forum uit engeland.

Ik zou die wel leeg maken!!! heb met de vorige T4 dik problemen gehad met die Kat op vakantie
(compleet verstopt langs de autoweg laten opladen door de poolse ANWB zuster firma!!!!!)
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
wichael
Berichten: 61
Lid geworden op: 03 jul 2014, 18:59

Re: uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door wichael »

frank884 schreef:
wichael schreef:Grappig dit, ook ik heb de 2 dempers verwijderd omdat de uitlaat doorgerot was.
Wou het bij Kwik Fit laten vervangen maar knalde stijl achter over van de prijs (490 euro)
Ga hem nu zelf vervangen kosten slecht 85 euro, de T4 rijdt er geen cent minder om en idd geluidsniveau is verwaarloosbaar.
ze zoeken maar een andere gek om te bestelen bij kwikfit
70 euro op ebay (heb die er al 5 jaar onder hangen!!!) 420 euro voor het eronder hangen bij kwikfit!!!!
en die merken bosal romax enz ik geloof niet dat die veel langer meegaan.

en al zouden ze 2 jaar langer meegaan dat rechtvaardigd nooit zo'n prijsverschil
Het was net voor de vakantie en ik wou het gewoon goed hebben, op de website staat dat ze alles op voorraad hebben en klaar terwijl je wacht, dat kwam dus goed uit. Uiteraard hield ik rekening met een prijzige rekening maar meer dan 300 kon het niet zijn als ik een beetje rekende wat het uurloon is en wat een deel van de uitlaat kost.

Eerste punt was al dat ze dus helemaal geen uitlaten op voorraad hebben en deze moeten bestellen bij hun groothandel (daar hebben we het op voorraad meneer) en klaar terwijl je wacht pas als de uitlaat binnen is.(kon over 3 uur binnen zijn)
Toen kwam de prijsopgaaf van 490 euro, nou haal de T4 maar van de brug want dat gaan we mooi niet doen, toen ik al in de auto zat kreeg ik nog het voorstel van 15% korting.

Nee laat maar...
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door doka Rick »

Sebastiaan,

via deze weg toch nog de plaatjes:
20140829_205821.jpg
20140829_205821.jpg (27.48 KiB) 1263 keer bekeken
En de foto van de onderzijde:
20140831_175533.jpg
20140831_175533.jpg (22 KiB) 1263 keer bekeken
De foto is vrij donker maar ik kan geen roetaanslag zien aan b.v. de reservewieldrager en dat na zo'n 5500km met daarvan een groot aantal km/s met de caravan er achter.

ik hoor het nog wel.

Groeten Rick
mastercraft
Berichten: 301
Lid geworden op: 22 dec 2012, 14:39

Re: uitlaat systeem t4 tdi

Bericht door mastercraft »

Je hebt wel kans bij een gesloten bus dat de uitlaatgassen in de cabine komen lijkt mij.
Daarom steekt de uitlaat ook achter de bumper uit.
Heb dit een keer ondervonden met een Opel Campo waar het laatste stukje afgebroken was en de hond voor Pampus in de bak lag naar een rit.
T4 2.5 TDI 196 Pk
Chervolet avalanche 2002
Bronco 1988
Plaats reactie