Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

sper uitschakelen

vragen over de T4
Plaats reactie
epronk
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2014, 00:37

sper uitschakelen

Bericht door epronk »

Sinds begin dit jaar ben ik in bezit van een T4 2.4D syncro camper. Naar volle tevredenheid. Ik heb de laatste dagen wat geëxperimenteerd met de 4 wielaandrijving en de sper op de achteras. Alles werkt naar behoren en stond versteld van hoe makkelijk, met wat spanning van de banden af, de bus door het zand van Wijk aan Zee omhoog reed. Het zand was behoorlijk mul gereden door de trekkers die nu bezig zijn de strandhuisjes eraf te rijden. Eenmaal boven en weer vaste grond onder de banden duurde het wel erg lang, zeker 15 minuten, voordat het controlelampje, dat aangeeft dat de achteras gesperd is, weer uit ging. Heeft iemand hier ervaring mee? En heeft iemand tips hoe met het in- en uitschakelen van de sper om te gaan? Stilstaand of langzaam rechtdoor rijdend in- uitschakelen / achteruit rijdend? Groet, Erik
T4 2.4D syncro camper 1995
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: sper uitschakelen

Bericht door freek »

zelf heb ik een synchro zonder sper. Ik denk dat jouw auto nog een beetje zeldzamer is en ben benieuwd of je een reactie krijgt.
In het buitenland is de synchro-gemeenschap wat groter.
Je zou de vraag eens op het engelse t4 synchro -forum kunnen stellen:
http://www.vwt4forum.co.uk/forumdisplay.php?f=288" onclick="window.open(this.href);return false;
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: sper uitschakelen

Bericht door Pascal-141 »

Dat is niet normaal dat het zo lang duurt vooraleer die uitgeschakeld word , normaal zou dat binnen enkele seconden toch moeten uitgeschakeld zijn.
Misschien begint het pompje/aandrijving van de sper wat vast te zitten ?
Ik dacht dat het vacuumgestuurd werd , misschien zit daar de fout in ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
epronk
Berichten: 9
Lid geworden op: 10 sep 2014, 00:37

Re: sper uitschakelen

Bericht door epronk »

Dank voor jullie reactie. Ik heb het vanavond eens voor de deur geprobeerd, terwijl de auto geparkeerd stond. 2 Meter wat achteruit en vooruit gereden, en daarna uitgezet. Dan gaat het lampje inderdaad na 2/3 sec uit. Ik zal de auto binnenkort eens op een brug zetten en zien hoe e.e.a. in elkaar steekt. Goede tip om de vraag op een engels forum te zetten. Ik laat wat weten zodra ik een reactie krijg. Groet.
T4 2.4D syncro camper 1995
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: sper uitschakelen

Bericht door repelsteeltje »

is normaal, zolang er spanning op staat schakelt hij niet uit. is net zoiets als je auto uit de versnelling proberen te trekken terwijl er vol vermogen op de bak staat.

even vooruit/achteruit of iets insturen en hij moet los komen.
Plaats reactie