Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Multivan ombouw naar California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1933
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 »

Inderdaad vind ik het bouwen gewoon super leuk!

Bearlock zit er weer op. Standkachel begon te roken dus uitgebouwd en via de perfecte service van Peter is deze bij mij thuis persoonlijk opgehaald en naar Oskar gebracht. Hoop deze volgende week weer in te kunnen bouwen als de delen tijdig bij Oskar binnen komen.

Dit weekend ga ik het stuurhuis nog vervangen. Nieuwe rubbers zitten er ook weer in dus ligt klaar.

Ondertussen ook bezig met zonnepanelen....
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3046
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Snautzer »

Bezig baasje ben je toch. Mooi werk :toppie
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo apr 15, 2007 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door chv »

Peter en Erdem zijn een beetje aan elkaar gewaagd:
En dan nog Oscar erbij,
Alledrie heeeel inventief EN hulpvaardig! :sjaal :kus
Mvg,
Charles
Gebruikersavatar
Gretschi
Berichten: 1293
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:27
Locatie: westfriesland

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Gretschi »

Erdem50 schreef: za jan 11, 2020 21:08 Nieuwe pookknop met juist embleem en hoes gemonteerd. Ook eindelijk de snelweg op geweest. Wat een verschil in geluid zeg!
Toerental hetzelfde als m'n T5gp, 140pk, DSG, :toppie

Groetjes Peter
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1933
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 »

Deze heb ik recent gemaakt.

Foto van mijn Passat met affabriek Bixenon en een foto van de Bixenon welke ik achteraf heb ingebouwd.

Ik geef geen mening over het lichtbeeld, dit laat ik aan jullie over :knipoog
Bijlagen
7808220F-9581-45B8-9174-E4D3E70A47D8.jpeg
587B19FF-96C2-4C8D-A31E-BA92C4F3CE36.jpeg
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29893
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Multivan Generation »

Kijk, dat is nou eens strak en geen strooilicht.
Om juf Ank te citeren: het kan dus toch!! :toppie

Is natuurlijk ook geen after-market plug and play halogeen vervanging setje in Led he, met een zogenaamd perfect lichtbeeld.

Ik vermoed dat hierbij de componenten zorgvuldig bij elkaar gekozen zijn.

Heerlijk om te zien dit. Kan ik van genieten, van deze kwaliteit :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1933
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 »

Sinds de Corona werkte mijn vrouw thuis tot voor kort dus weinig gereden met de bus. Ons plan van 4 weken vakantie naar Turkije is helaas ook niet doorgegaan.

Afgelopen weekend wel eindelijk de 430.000km gehaald.

Er staan weer klussen op de lijst.

Ik had last van olielekkage, dit bleek uiteindelijk een slang van de externe oliekoeler te zijn. Ik heb nu tijdelijk de externe koeler helemaal verwijderd.

Toen is mij ook opgevallen dat mijn turbo een beetje olie begon te zweten en tevens wat uitlaatgassen aan het lekken was. Hier moest ik dus wat aan gaan doen.

Ik heb bij H-Turbo in Duitsland een stage 1 turbo besteld. Dit is een originele turbo van een AHY/AXG welke aangepast is.
Ding kan tot (veilig) 225pk en 1.6bar laaddruk handelen tot 4000tr/m.

Ik ga de 0.216 originele verstuivers vervangen voor 1 slag groter namelijk 0.232.

Dan de boel op de bank afstellen. Ik heb nu met de originele turbo bij 1.2 bar zeg 180pk. Vooraf schat ik in dat ik met 1.3 tot Max 1.35bar en de grotere verstuivers genoeg heb om richting de 200pk te gaan.

Ik rijd nu redelijk rookvrij rond. Met de grotere verstuivers en turbo hoeft de afstelling niet maximaal te zijn om het beoogde vermogen te halen. Deze delen hebben dan nog steeds ‘reserve’ en dat ik ook het hele punt. Met het originele spul gaat t ook wel lukken maar met een hoop rook waar ik niet op zit te wachten.

Ik zal snel foto’s plaatsen
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29893
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Multivan Generation »

Ben benieuwd wat je 2MV hier van gaat vinden..

Of breng ik je nu op ideeën? :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1933
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 »

Multivan Generation schreef: wo aug 26, 2020 16:59 Ben benieuwd wat je 2MV hier van gaat vinden..

Of breng ik je nu op ideeën? :knipoog
Die gaat het als een prachtig feest ervaren dat weet ik zeker 😂

Alles met beleid, je kent me toch. Soepele opbouw en onder de 2500tr niet teveel NM’s
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
jan2009
Berichten: 5476
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Breda

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door jan2009 »

Hoeveel reserve heeft zo,n motorblok eigenlijk nog als je naar 200 PK wil ?

Als monteur doe je er waarschijnlijk niet moeilijk over om onderdelen te vervangen maar waar ligt de grens?
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1933
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 »

jan2009 schreef: wo aug 26, 2020 17:48 Hoeveel reserve heeft zo,n motorblok eigenlijk nog als je naar 200 PK wil ?

Als monteur doe je er waarschijnlijk niet moeilijk over om onderdelen te vervangen maar waar ligt de grens?
Tja het is allemaal niet nieuw meer natuurlijk maar opzich kan het echt wel een hoop hebben.

Wat je niet moet vergeten is het feit hoe het vermogen opgebouwd wordt, als het vermogen er redelijk lomp inkomt gaat het allemaal sneller naar de haaien.

Het is een ‘risico’ die je neemt.
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4304
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door sgsdebruijn »

Pak je de FB PP764's? of ander merk?

Duur grappie om net iets meer pk dan de mijne eruit te persen :bifun
Had ook voor zo'n turbo gekeken maar de kosten zijn wel heel fors, ik denk dat dat een stap is die ik niet ga nemen.

Ben wel benieuwd hoor
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 1417
Lid geworden op: zo apr 15, 2007 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door chv »

Erdem,
"The man with the slow hand, the man with the easy touch"
:knipoog

Mvg,
Charles
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1933
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door Erdem50 »

sgsdebruijn schreef: wo aug 26, 2020 18:50 Pak je de FB PP764's? of ander merk?

Duur grappie om net iets meer pk dan de mijne eruit te persen :bifun
Had ook voor zo'n turbo gekeken maar de kosten zijn wel heel fors, ik denk dat dat een stap is die ik niet ga nemen.

Ben wel benieuwd hoor
Ik heb de Firad P502 HF20 nozzles gekozen.

Ja deze turbo is niet echt goedkoop dat klopt. Ik zou de stap ook niet zo nemen als mijn turbo nog goed zou zijn maar met die lekkage's maakte dat de keus wel ietsje makkelijker. Het grote voordeel vind ik zelf dat de passing 1 op 1 gelijk is aan origineel.

Die PK's zeggen natuurlijk ook niet alles, als je kijkt wat er allemaal op mijn bus zit dan is hij qua gewicht niet de lichtste.

Deze motor zou je eigenlijk in een enkele cabine T4 moeten hebben 🤤
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 601
Lid geworden op: do feb 01, 2007 23:49
Locatie: dieverbrug
Contacteer:

Re: Multivan ombouw naar California

Bericht door jos_br »

jan2009 schreef: wo aug 26, 2020 17:48 Hoeveel reserve heeft zo,n motorblok eigenlijk nog als je naar 200 PK wil ?

Als monteur doe je er waarschijnlijk niet moeilijk over om onderdelen te vervangen maar waar ligt de grens?
We hebben er een paar gebouwd tot 260pk die inmiddels alweer een tijd goed lopen. En zoals Erdem aangeeft ervoor zorgen dat het koppel er niet te abrupt inkomt. Enige nadeel is dat ook de 150pk bak ineens heel "kort" aanvoelt.

Jos.
Sent from my Bosch ECU via VAG COM
Plaats reactie