Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door Bernhard »

Hallo,

Ik had al eens een berichtje hoe de motor uitgevallen was tijdens of voor het stoplicht, weet niet of dit gerelateerd is.

De bus is net gekeurd, daarbij zijn o.a retourslangen van verstuivers vervangen (was een lekkage volgens garage)
Tevens is gekeken naar een start probleempje:
Bij warme motor start hij gelijk, bij koude motor, voorgloeien, starten, dan moet je even doorstarten voor hij start (begon ook wat gas bij te geven).
Nu is blijkbaar het geval dat de gloeibougies niet stuk zijn, maar dat vanuit de brandstofpomp er diesel terugloopt, waardoor na een tijdje niet gebruiken, bij het starten, eerst die diesel weer aangepompt moet worden. En dus vandaar de "wachttijd".
De garage (gewone "alle" merken garage) denkt dit te kunnen oplossen met iets als een terugslagklep oid. als ze iets passends kunnen vinden. (Heb de auto weer thuis nu)
Nu is mijn vraag, hebben jullie een idee, of dit vaker voorkomt, en wat het probleem is/ en of dit een juiste oplossing is? En kan het geen kwaad als ik er gewoon op deze manier nog mee doorrijd?

Vriendelijke groet,
Bernhard
Gebruikersavatar
doka Rick
Berichten: 437
Lid geworden op: 20 jan 2007, 20:14
Locatie: Lochem

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door doka Rick »

Misschien dat het aandraaien (vaster) de "moer", die tussen de verstuiverleidingen zit, helpt.

Deze zit aan de hoge druk kant van de pomp en het kan zijn dat druk wegvalt omdat de "moer" niet goed afsluit.

succes.

Grt Rick
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door Multivan Generation »

Ik denk dat je eens richting een scheurtje in het tank element kunt gaan denken.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door Olaf »

Lekkage bij het brandstof filter , dat plastic dingetje die met een borgveer vastzit. Meteen even de brandstof slangen in die hoek nakijken :werkaanT4

Groeten Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
jordydereus

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door jordydereus »

of de gashendel bij je pomp

is een keerring van niks

eenvoudig te doen , voor iemand met sleutel ervaring....
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door Bernhard »

Bij de APK (ad autobedrijf) zijn de retouverwisseld, als het goed is, verwisseld, daar zou een lekje in gezeten hebben...
Maar het start probleem is alleen maar groter geworden denk ik... De brandstofpomp liep en loopt leeg en eventueel wilden ze dat nog "oplossen" met een terugslag klep, wat symptoom bestrijding is m.i.

Ik rij er vrijwel niet in, maar nu reed mijn zus erin, en blijkt hij 2x te zijn afgeslagen, (2km in stad) en ook bij het wegrijden dat hij zo weinig vermogen had, dat ze dacht zit hij wel in een versnelling (D)?...

Dit laatste heb ik ooit ook gehad met een VW t2 en had met vacuüm ofzo te maken, wat snel opgelost was.

Weten jullie iemand die hier goed verstand van heeft, in omgeving Nieuwegein? Of een bedrijf dat weet wat ze doen...
Of zou ik gewoon naar de VW garage hier gaan?
Met mijn t2 ging ik niet meer naar de VW, een gewoon brandstof pomp konden ze niet eens opzoeken in hun systeem.. Moest ik zelf even het Bosch vervang nummer opzoeken, wat gewoon op internet te vinden was..

Zelf kan ik er niet zo veel aan sleutelen, omdat ik lichamelijk/psychisch nu niet zo aan kan, en omdat ik geen handboek ofzo van deze bus heb waar ik precies zien kan waar elk onderdeel is, wat hier benoemd is + ik niet weet waar ik ze evt bestellen moet.

Bij de vorige bus t2, zoveel (enorm) kosten gemaakt ook bij een bekend bedrijf op dat gebied, om een terug kerend probleem op te lossen, terwijl het daarmee nog niet opgelost was dat ik even weinig vertrouwen heb in garages :( , daarom ook de wat nieuwere auto, maar dit begint niet zo fijn. Ik wou nu juist een bus die gewoon betrouwbaar rijdt...

Een carburateur van mijn vroegere fiat Uno kon ik destijds nog wel openhalen, schoonmaken, en zonder probleem in elkaar zetten zodat die weer goed liep, maar zover gaat mijn ervaring een beetje.
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door Bernhard »

Bij de APK (plaatselijk autobedrijf) zijn de retourslangen verwisseld, als het goed is, daar zou een lekje in gezeten hebben...
Maar het start probleem is alleen maar groter geworden vind ik... De brandstofpomp liep en loopt leeg en eventueel wilden ze dat nog "oplossen" met een terugslag klep, wat symptoom bestrijding is m.i.

Ik rij er vrijwel niet in, maar nu reed mijn zus erin, en blijkt hij 2x te zijn afgeslagen, (2km in stad) en ook bij het wegrijden dat hij zo weinig vermogen had, dat ze dacht zit hij wel in een versnelling (D)?...

Dit laatste heb ik ooit ook gehad met een VW t2 en had met vacuüm ofzo te maken, wat snel opgelost was, zat een slang los.

Weten jullie iemand die hier goed verstand van heeft, in omgeving Nieuwegein? Of een bedrijf dat weet wat ze doen...
Of zou ik gewoon naar de VW garage hier gaan?
Met mijn t2 ging ik niet meer naar de VW, een gewoon brandstof pomp konden ze niet eens opzoeken in hun systeem.. Moest ik zelf even het Bosch vervang nummer opzoeken, wat gewoon op internet te vinden was..

Zelf kan ik er niet zo veel aan sleutelen, omdat ik lichamelijk/psychisch nu niet zo veel aan kan, en omdat ik geen handboek ofzo van deze bus heb waar ik precies zien kan waar elk onderdeel is, wat hier benoemd is + ik niet weet waar ik ze evt bestellen moet.

Bij de vorige bus t2, zoveel (enorm) kosten gemaakt ook bij een bekend bedrijf op dat gebied, om een terug kerend probleem op te lossen, terwijl het daarmee nog niet opgelost was dat ik even weinig vertrouwen heb in garages :( , daarom ook de wat nieuwere auto, maar dit begint niet zo fijn. Ik wou nu juist een bus die gewoon betrouwbaar rijdt...

Een carburateur van mijn vroegere fiat Uno kon ik destijds nog wel openhalen, schoonmaken, en zonder probleem in elkaar zetten zodat die weer goed liep, maar zover gaat mijn ervaring een beetje.
wpans
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 jun 2014, 19:38

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door wpans »

hallo,
had ook start problemen, zat lucht in de brandstofleiding heb toen de brandstoffilter vervangen
en het probleem was verholpen. Ik weet niet waar de valse lucht vandaan kwam. misschien
doordat het filter verstopt was ? . grtn (heb een 1.9 td 1994)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door Multivan Generation »

Neem eens contact op met Oskar,
zie de memberlist en zie ook:

viewtopic.php?f=7&t=47910

doe er je voordeel mee.

Groet Peter
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door Bernhard »

Nog een reactie,

De garage "hier om de hoek" heeft de brandstofpomp laten repareren, die zou dus helemaal lek zijn geweest(wat een paar kilometers ervoor blijkbaar niet zichtbaar was toen hij bij hun stond) en de distributie riemen (en bijbehoren) zijn ook vervangen, dat moest toch een keer gebeuren.
Hij start nu wel "gelijk", maar... dan moet ik wel tijdens het starten eventjes "gas" geven... Ik dacht dat dat normaal niet hoefde?
En dan loopt hij , ik heb nog zeer weinig ervaring met 5 cilinder diesel, maar het lijkt, alsof hij niet "perfect" loopt. de toerenteller meter blijft ook (wat) stuiteren rond een bepaald toerental, en dat ook als ik iets meer gas geef, dan bij hoger toerental dus.
Iemand nog een idee wat ik tegen de garage kan zeggen, want, zo liep die volgens mij nu ook weer niet oorspronkelijk.. :(
En helaas lukt het op het moment echt niet wegens omstandigheden buiten Nieuwegein (of Ijsselstein) te gaan met de bus naar eventuele andere garages.

bedankt voor het meedenken!
Bernhard
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door Harry 341 »

Lijkt me dat de boel niet op tijd staat...en dan vooral de pomp..gebruik je wel de vervroeger?Dus die knop die de "choke"genoemd wordt?
Hierbij nog even een plaatje van het tankelement dat in de tank zit...die kan ook lekken waardoor de boel terug loopt en er te weinig doorkomt

Zie net dat Peter dat ook al opmerkte....de foto is ook van hem...
grt.Harry.
Bijlagen
element.jpg
Laatst gewijzigd door Harry 341 op 04 feb 2015, 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door Geert G »

Laat maar eens een compressie & lektest uitvoeren.
Dan zie je meteen hoe gezond dit blokje nog is.
Lekt ie ergens compressie, kijg je dit effect ook.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Bernhard
Berichten: 59
Lid geworden op: 03 mei 2014, 19:07

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door Bernhard »

Bedankt voor de reacties,

Nadat er 2 dagen geleden zo'n 60 km mee gereden is, en nu dus 2 nachten en dagen stilgestaan, heb ik hem even gestart nu in ieder geval met die vervroeger, zonder gas te geven, en de 2e keer sleutel omdraaien, voorgloeien en starten, starte hij meteen en liep.
Zou het kunnen dat zo'n garage bij het inbouwen van de gerepareerde brandstofpomp hem niet (of niet goed) heeft afgesteld? Lijkt me toch gewoon erbij horen...
Moet je daarvoor speciaal bij de VW dealer zijn, of kan elke bovag garage dat "weten", ze rijden zelf ook met een t4 busje...

Toerenteller blijft wel gek doen, al loopt de motor dus wel. Die toerenteller deed echt niet zo gek voorheen.
Bij stationair schommelt hij wat, geef je gas dan gaat de toerenteller echt tussen 1500 en 2000 of meer verschil schommelingen aangeven, terwijl motor toch echt niet zulke verschillen in toerental laat horen. Lijkt eenmaal gestart toch wel normaal te lopen, doet gewoon wat ik mijn gaspedaal laat doen.

Nog iets waar ik zelf naar kan kijken misschien bij een aansluiting van de toerenteller ofzo?

Vriendelijke groet,
Bernhard
jordydereus

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door jordydereus »

Je toerenteller zit volgens mij ook op je pomp. Dus alles wijst naar je pomp...
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Startprobleem(pje) Brandstofaanvoer. 2.4d aut 1992

Bericht door Olaf »

Toeren teller zit op het W contact van de dynamo. Even de aansluiting controleren.

Groeten Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Plaats reactie