Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

euro 3 norm

vragen over de T4
Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 225
Lid geworden op: zo jun 14, 2009 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door BasT4 » ma jul 20, 2015 11:59

Dit artikel: http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/it ... akken/6761
geeft dan weer hoop.

Als ze weer uitlaatgassen gaan controleren bij de APK dan kunnen onze busjes met behulp van:
http://www.auto-onderdelen24.nl/oberland/1988986
er weer jaren tegenaan.

Wel benieuwd hoeveel CO NOx en PM mijn T4 uitstoot met bovengenoemd filter. ( en zonder ook trouwens)
Voor nu in Utrecht moet je aan de 0.64 CO 0.50 NOx en 0.050 PM komen. ( Euro 3 norm http://www.wegenwiki.nl/Euronorm )

2018 in Utrecht 0.50 CO 0.18 NOx 0.005 PM Euro 5 norm. (weet niet of dat gaat lukken)
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27873
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door Multivan Generation » ma jul 20, 2015 20:07

BasT4 schreef:Dit artikel: http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/it ... akken/6761
geeft dan weer hoop.
Geldt vanaf T5, T4's hebben een roetkat.


BasT4 schreef:Als ze weer uitlaatgassen gaan controleren bij de APK dan kunnen onze busjes met behulp van:
http://www.auto-onderdelen24.nl/oberland/1988986
er weer jaren tegenaan.
Afgezien van wel of geen juiste werking (aftermarket roetfilters staan ernstig ter discussie of ze wel werken),
kun je jezelf afvragen of de Nederlandse Regering mensen zou willen aansporen, om mensen met aanpassingen aan hun auto,
nog steeds in hun oude barrel willen laten rijden. Begrijp me niet verkeerd, als het dan perse moet, dan graag het Duitse systeem invoeren, waarbij de dan wellicht ook nog een wat lagere houderschaps belasting gaat betalen als je je eigen auto milieuvriendelijker maakt/laat maken.
BasT4 schreef:Wel benieuwd hoeveel CO NOx en PM mijn T4 uitstoot met bovengenoemd filter. ( en zonder ook trouwens)
Voor nu in Utrecht moet je aan de 0.64 CO 0.50 NOx en 0.050 PM komen. ( Euro 3 norm http://www.wegenwiki.nl/Euronorm )
2018 in Utrecht 0.50 CO 0.18 NOx 0.005 PM Euro 5 norm. (weet niet of dat gaat lukken)
Die normen zijn theoretische normen en mede gebaseerd op aannames van verbruik.
Dus als je R aan brandstof verstookt, dan komt er S aan uitstoot uit, verminderd met invloed T uit het roetfilter= U als uitstoot uit de uitlaat.
Veel nieuwe auto's halen de opgegeven verbruikscijfers niet, ze verbruiken soms wel tot 30% meer, en dus stoten ze ook, onder de streep meer uit..

Technisch gezien voor onze oude T4's: hoe hoger de verstuiverdruk en hoe korter de inspuitduur, en hoe hoger de turbodruk, en hoe dunner de motorolie, des te optimaler is de verbranding, en de motorloop is smoother. Des te minder roet uitstoot heb je. Maar hier zit gewoon een limiet. Rendement van turbo kan beïnvloed worden, door uitlaat diameter en als of niet aanwezige tegendruk door bijvoorbeeld een katalysator.
Maar zie ook eens hier:

Afbeelding

Is al oud maar ook iets om rekening mee te houden..

Groeten Peter

Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1860
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 9:38
Locatie: midden limburg

Re: euro 3 norm

Bericht door frank884 » ma jul 20, 2015 20:45

In 1987-88 reed ik met de vrachtwagen van hanover naar Berlijn over de transit autobahn naar de Ford in berlijn om plastic te brengen.
en toen met een beetje vochtig weer, dreef je de smurrie van de deuren af van de trabant en wartburg wagens (2 takt) en had je koppijn van de stank en kwamen uit dikke diesels zwarte wolken.

als je dat vergelijkt me de huidige situatie
dan drammen ze een beetje erg veel door tegenwoordig
en heb ik het idee dat het puur industrie lobby is ----------> wagens van + 10 jaar zsm ---> oud ijzer en maar nieuw produceren
en het nieuwe wat ze maken met zo'n uitgemergelde motoren dat die het vanzelf het zo lang niet meer volhouden.

en ook heeft de olie industrie lobby in europa graag dat er veel meer auto's op benzine gaan rijden want ze exporteren al jaren benzine overschotten naar de usa
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life

Gebruikersavatar
jordydereus
Berichten: 1509
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:26
Locatie: Beemster N-H

Re: euro 3 norm

Bericht door jordydereus » ma jul 20, 2015 21:08

zo denk ik er ook over Frank !
Afbeelding

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27873
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door Multivan Generation » di jul 21, 2015 13:12

Ik niet, en dat kan ik onderbouwen.

Ik ben bij een voorlichtings bijeenkomst van Bosch automotive geweest over diesel techniek en uitstoot problematiek/reductie richting 2020.
Was een hele avond met een voordracht van een Europese trainer van Bosch.

Concerns en fabrikanten moeten alle zeilen bijzetten om aan de gestelde eisen voor de toekomst te voldoen.
Die eisen stellen ze zelf niet op, maar dat doen Europese instellingen.
Er zullen technieken geoptimaliseerd moeten worden, inspuitdrukken nogmaals verhoogd (je loopt tegen een technische grens aan), EGR zal actief ingezet gaan worden in de warmrij fase, Ad-blue zal steeds meer zijn intrede gaan doen, alsmede een extra gloeibougie in het uitlaat systeem.
Ook interkoeler intelligentie, bijvoorbeeld bij warmrijden gebypassed, en bij flink vermogen vragen, open gestuurd worden zijn technieken die besproken zijn. Maar nog meer zaken, welke me nu even ontschoten zijn.

Gewichts reductie van de complete auto(onderstel, carosserie en motor+bak en opties) en optimalisatie van de aandrijflijn qua toleranties zul je steeds meer terug gaan zien.

Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1860
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 9:38
Locatie: midden limburg

Re: euro 3 norm

Bericht door frank884 » di jul 21, 2015 19:24

Multivan Generation schreef: Die eisen stellen ze zelf niet op, maar dat doen Europese instellingen.
"De europese instellingen" ---wat is dat??--- :gif allemaal handlangers van multinationals en van de industrie,
die trekken daar aan de touwtjes echt niet jan met de pet en de kleine beurs.

om zo snel mogelijk oud --> schroot en nieuw produceren en om producten uit bijv china/india enz buiten de deur te houden
onder het mom van milieu en normen is altijd een leuk alibi
in dit geval voertuigen proberen op de helft van hun technische levensduur al in het schroot te krijgen om maar omzet te draaien.
we hebben zo'n truuk in 2009 in Duitsland ook al gezien met de sloopregeling
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... and__.html
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27873
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door Multivan Generation » di jul 21, 2015 20:02

frank884 schreef:
Multivan Generation schreef: Die eisen stellen ze zelf niet op, maar dat doen Europese instellingen.
"De europese instellingen" ---wat is dat??--- :gif allemaal handlangers van multinationals en van de industrie,
die trekken daar aan de touwtjes echt niet jan met de pet en de kleine beurs.

om zo snel mogelijk oud --> schroot en nieuw produceren en om producten uit bijv china/india enz buiten de deur te houden
onder het mom van milieu en normen is altijd een leuk alibi
in dit geval voertuigen proberen op de helft van hun technische levensduur al in het schroot te krijgen om maar omzet te draaien.
we hebben zo'n truuk in 2009 in Duitsland ook al gezien met de sloopregeling
http://www.telegraaf.nl/autovisie/autov ... and__.html
Wat een onzin,
zie dit maar even:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... ERV:l28186

https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard

Dat jij iets niet vertrouwd of achterdochtig bent, moet je zelf weten, maar beperk je a.u.b. tot de feiten :knipoog
En verhalen over vrachtauto's zal allemaal wel, en een T5 is een wanproduct en de T4 is toch beter etc etc..

Iedereen zijn eigen keuze..

En nu weer on-topic? :knipoog

Gebruikersavatar
BasT4
Berichten: 225
Lid geworden op: zo jun 14, 2009 17:11
Locatie: 020
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door BasT4 » wo jul 22, 2015 10:25

Ja weer terug on-topic.

In Duitsland twijfelt men niet aan de werking van roetfilters:

https://www.test.de/Diesel-Partikelfilt ... 4303130-0/

Dus ik zeg: http://www.auto-onderdelen24.nl/oberland/1988986 erop, Duitse groene sticker halen, centrum van Utrecht in rijden, bekeuring aanvechten bij de rechter. Bij verlies van de zaak door naar het europeesche hof.

Nog heel even off topic:

Begrijp Peter niet zo goed... het is hier een T4 liefhebbers forum en iedereen wil van zijn/haar T4 zolang mogelijk genieten. Om dan hier een betoog neer te zetten dat onze Tviertjes te oud worden en het milieu verzieken....
Ik zie dat niet, met goed onderhoud en een roetfilter is de mileu schade minimaal.
Een mercedes 200 D voorkamer diesel ja das niet best voor het mileu.
T4 Multivan 2.5 TDI ACV, maart/1999, Westfalia slaapdak, keuken achterin.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27873
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door Multivan Generation » wo jul 22, 2015 11:08

BasT4 schreef:Nog heel even off topic:

Begrijp Peter niet zo goed... het is hier een T4 liefhebbers forum en iedereen wil van zijn/haar T4 zolang mogelijk genieten. Om dan hier een betoog neer te zetten dat onze Tviertjes te oud worden en het milieu verzieken....
Ik zie dat niet, met goed onderhoud en een roetfilter is de mileu schade minimaal.
Een mercedes 200 D voorkamer diesel ja das niet best voor het mileu.
Dat schreef ik niet en heb ik dus niet betoogd.
Dat is de interpretatie van jou en van een Regering.
En onze T4 had bij de roetmeting de laatste keer een score van 0.58 ppm :zwaai

Het systeem is zo in Nederland, dat je een auto hebt die zeg bijvoorbeeld Euro2 hebt.
Dat als jij een roetfilter plaatst en dit aan kunt tonen, dat de uitstoot hiermee voldoet aan Euro4,
dat dat leuk is en meer niet.
Een stad als Utrecht handhaaft op kenteken en indirect daarmee op Euro norm.
Ook bij een jaarlijkse APK zijn ze nog niet zo ver dat ze dit testen.

En een eventuele korting op houderschaps belasting komt de Staat (lees Belastingdienst) niet uit, want dan wordt de Nederlandse melkoe (de auto) een melkkalfje. En die Nederlandse Staat is door de Europese Unie al op de vingers getikt, doordat er BPM geheven werd.
Die wordt nu erg traag afgebouwd, maar ja, de geldstroom richting de staatskas moet natuurlijk wel op peil blijven :bonk

Ook ik ben T4 liefhebber, heb er zelfs bewust voor gekozen bij de aanschaf van een nieuwe. Ik had toen ook een T5 kunnen kiezen.
Maar ik kijk meer naar technische aspecten, belastings-aspecten, milieu aspecten en gezondheids aspecten.
Ik heb zelfs een tijd op PPO gereden en veel daarmee getest om de uitstoot de reduceren. Roetmeting nadien 3x op 0.09 ppm :groteogen
Alles legaal willen doen en tegengewerkt geworden door "het systeem" van Belastingdienst, Regering en wetgeving.
Gelukkig woon ik niet in een grote stad en heb dus (nog niet) de afweging moeten maken: T4 houden, T4 weg, T4 aanpassen.
En moet ik naar de grote stad, dan pak ik wel een leaseauto met een lichtgroene milieu sticker of nog beter het openbaar vervoer.

Groetjes Peter
PS als de nieuwste generatie aftermarket roetfilters nu wel goed werken, dan is dat natuurlijk super, zeker als hiermee een mogelijkheid geschapen wordt dat mensen hun geliefde busje kunnen blijven rijden en gebruiken :toppie

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27873
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door Multivan Generation » wo jul 22, 2015 11:14

Even een aanvulling:
wat zou er van gezegd worden bij de RDW en de Belastingsdienst als men het busje zou ombouwen naar volledig elektrisch?
Dus verbrandingsmotor er uit en accu pakket etc er in en laten keuren?

Ik heb hier al eens aan gedacht voor mijn hobby auto.
En dan accu's laden door zonnepanelen op het dak. :knipoog

Dan weet je meteen of het de Regering gaat voor het milieu en de gezondheids aspecten of dat het om geld gaat :knipoog

Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 382
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door whizzi » wo jul 22, 2015 14:08

Multivan Generation schreef:Even een aanvulling:
wat zou er van gezegd worden bij de RDW en de Belastingsdienst als men het busje zou ombouwen naar volledig elektrisch?
Dus verbrandingsmotor er uit en accu pakket etc er in en laten keuren?

Ik heb hier al eens aan gedacht voor mijn hobby auto.
En dan accu's laden door zonnepanelen op het dak. :knipoog

Dan weet je meteen of het de Regering gaat voor het milieu en de gezondheids aspecten of dat het om geld gaat :knipoog
Ik denk dat we hier wel antwoord op hebben en als je, met je volledig elektrische T4 Utrecht binnen rijdt, dat je ook binnen enkele weken €90 mag aftikken want tja, bouwjaar ;)

Ik reed gisteren in mijn 3 pitter Skoda Greenline dieseldoos achter een redelijk nieuwe Ford Transit bus. Niet het allerlaatste model, maar het ding daar net voor. Inclusief moderne kentekenplaten.

Daar kwam me toch een partij zwarte rook achter uit bij elke keer gas geven. Zelfs dusdanig veel dat ik er iets verder achter ben gaan rijden omdat ik bang was dat mijn spierwitte lease Skoda wat donkerder van kleur zou worden. Terwijl ik erachter reed bedacht ik mij dat dit soort bussen zonder enige problemen steden als Utrecht binnen mogen rijden terwijl ik toch sterk het vermoeden heb dat mijn 20 jaar oude T4 schonere lucht uitstoot dan dat soort bakken.

Het ergste nog, dit is niet de eerste Ford bestelbus die donkere rook uitpoept bij het gas geven. Ik hoop ook dat er een keer een rechtszaak wordt aangespannen vanwege de milieuzone inrijden met een bestelbus die aantoonbaar minder uitstoot dan een moderne variant.

Voorlopig heb ik er (gelukkig) nog geen last van, alhoewel er al voldoende milieuzones zijn in Eindhoven en Tilburg waar ik regelmatig doorheen moet met de T4. Geldt nu alleen nog voor voertuigen > 3500kg .. hopen dat dat zo blijft.
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5

Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 449
Lid geworden op: do nov 01, 2012 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: euro 3 norm

Bericht door kikker » wo jul 22, 2015 14:17

Multivan Generation schreef:Even een aanvulling:
wat zou er van gezegd worden bij de RDW en de Belastingsdienst als men het busje zou ombouwen naar volledig elektrisch?
Dus verbrandingsmotor er uit en accu pakket etc er in en laten keuren?

Ik heb hier al eens aan gedacht voor mijn hobby auto.
En dan accu's laden door zonnepanelen op het dak. :knipoog

Dan weet je meteen of het de Regering gaat voor het milieu en de gezondheids aspecten of dat het om geld gaat :knipoog
Mocht je daar serieus over nadenken. Weet ik wel een bedrijf die de ervaring en de goede spullen ervoor heeft. Een van de koplopers van Europa.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L

jan2009
Berichten: 5112
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: euro 3 norm

Bericht door jan2009 » wo jul 22, 2015 19:26

Multivan Generation schreef:
Ik heb hier al eens aan gedacht voor mijn hobby auto.
En dan accu's laden door zonnepanelen op het dak. :knipoog

:knipoog
Dacht dat die hobby auto van jou een cabrio was ? golf3 ?
Dat wordt dan nog een heel projekt om panelen op het dak te leggen.
:jump
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9793
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: euro 3 norm

Bericht door Pascal-141 » wo jul 22, 2015 20:10


Ik denk dat we hier wel antwoord op hebben en als je, met je volledig elektrische T4 Utrecht binnen rijdt, dat je ook binnen enkele weken €90 mag aftikken want tja, bouwjaar ;)

Ik reed gisteren in mijn 3 pitter Skoda Greenline dieseldoos achter een redelijk nieuwe Ford Transit bus. Niet het allerlaatste model, maar het ding daar net voor. Inclusief moderne kentekenplaten.

Daar kwam me toch een partij zwarte rook achter uit bij elke keer gas geven. Zelfs dusdanig veel dat ik er iets verder achter ben gaan rijden omdat ik bang was dat mijn spierwitte lease Skoda wat donkerder van kleur zou worden. Terwijl ik erachter reed bedacht ik mij dat dit soort bussen zonder enige problemen steden als Utrecht binnen mogen rijden terwijl ik toch sterk het vermoeden heb dat mijn 20 jaar oude T4 schonere lucht uitstoot dan dat soort bakken.

Het ergste nog, dit is niet de eerste Ford bestelbus die donkere rook uitpoept bij het gas geven. Ik hoop ook dat er een keer een rechtszaak wordt aangespannen vanwege de milieuzone inrijden met een bestelbus die aantoonbaar minder uitstoot dan een moderne variant.

Voorlopig heb ik er (gelukkig) nog geen last van, alhoewel er al voldoende milieuzones zijn in Eindhoven en Tilburg waar ik regelmatig doorheen moet met de T4. Geldt nu alleen nog voor voertuigen > 3500kg .. hopen dat dat zo blijft.
Dat heb ik ook al vaak opgemerkt = mijn beide T4 roken VEEL minder dan vele vrij jonge autos , zoals Mercedes , BMW, en zeker Ford .
En ook al een.paar keer opgemerkt dat , wanneer ze gaan regenereren , er heel wat blauwe rookwalmen uitgestoten worden , is dat dan zo goed voor het milieu ?
In het voorjaar reed ik met mijn Amarok een 4x4 tocht mee in Noord Frankrijk , en ik reed daarbij achter een recente Range Rover Sport TDV6 , en op een gegeven moment dat ik dat die al zijn motorolie aan het opstoken was, hij trok echt een zodanig rookgordijn dat ik moest afstand houden want ik zag het parcours niet meer. Toen ik de eigenaar later erover aansprak , zei hij dat het normaal was , hij had het al meermaals meegemaakt zei hij...
Wel, dan ben ik er zeker van dat mijn oude T4 met leeggemaakt roetfilter minder uitstoot dan die Range Rover ,mét dpf ...
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 382
Lid geworden op: vr mei 03, 2013 0:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: euro 3 norm

Bericht door whizzi » wo jul 22, 2015 21:12

Precies.

Des te duidelijker dat het hier geen bal met het milieu te maken heeft, maar puur en alleen met centen. Een paar steekpenningen van autobedrijven die met name nieuwe auto's verkopen en voila, een perfect plan onder het mom van milieu, want dan slikken mensen het tenminste.
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5

Plaats reactie