Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stinken Schapenwol

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Walda »

Nu 2 jaar na de start deze topic zou ik graag willen weten of gewassen schapenwol achter geventileerde betimmering nog steeds een goed idee is of zijn de meningen van de gebruikers/toepassers hiervan veranderd? Dit om mijn keus voor het ene of andere product nu goed te kunnen maken.

Bedankt alvast,

Walter
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Anno »

Mijn eerste VW T5 camper voorzien van schapenwol heb ik na 3 jaar verkocht. Al die tijd heb ik geen landelijke geurtjes in deze camper mogen ontwaren.

Ook mijn tweede T5 camper heb ik voorzien van schapenwol. Inmiddels heb ik deze ongeveer een jaar. Not steeds geen stank van een niet uitgemest schapenhok.

Kortom, ik ben heel tevreden.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Multivan Generation »

Anno schreef:Mijn eerste VW T5 camper voorzien van schapenwol heb ik na 3 jaar verkocht. Al die tijd heb ik geen landelijke geurtjes in deze camper mogen ontwaren.

Ook mijn tweede T5 camper heb ik voorzien van schapenwol. Inmiddels heb ik deze ongeveer een jaar. Not steeds geen stank van een niet uitgemest schapenhok.

Kortom, ik ben heel tevreden.
@ Anno,
misschien is dit niet specifiek genoeg?
Welk merk en type heb je gebruikt en hoe aangebracht?
Je schreef hierboven slechts schapenwol... vandaar mijn opmerking.

En juist in dit soort details kan hem het verschil zitten.
jordydereus

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door jordydereus »

Zit er bij mij nu 2 jaar in.
Ik ruik niks.

Niet bij warm of koud.
Werkt wel heel goed...
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door de Viking »

Ik heb 80 mm schapenwol gebruikt van http://www.groenebouwmaterialen.nl/c-10 ... -isolatie/.
Natuurlijk rook het iets naar schapenwol toen ik het aanbracht maar vervolgens heb ik deze zomer niets geroken.
De camper staat nu in de stalling en ik zal er morgen even naar toe om te ruiken nu hij daar al vanaf half oktober staat.
Ook heb ik nog een opgerold stuk liggen in een garagebox waar het nu ook vochtig is, ben benieuwd.

Overigens vind ik het de meest ideale isolatie voor een camper, ik kon het overal tussen stoppen, in elk hoekje duwen, in de deuren en dat kan nooit met X-trem platen. De camper is dan ook super stil van binnen.
schapenwol.jpg
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Mickel Moen »

Als een van de eerste gebruikers, geplaatst in 2009, kan ik alleen maar zeggen, dat ik het hier helemaal mee eens ben.

Nog steeds zeer tevreden en zeker geen geurtjes. Wol: Dosha.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Walda »

Bedankt allemaal,

Zojuist 2 rollen Doscha wol besteld GB+ DWL 40mm dik voor waar het moet en dubbel waar het kan.

Groeten,

Walter
Walda
Berichten: 721
Lid geworden op: 19 sep 2015, 16:19
Locatie: Joure

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Walda »

De isolatie wol is binnen, inderdaad als je je neus er in steekt kan je wat ruiken, zodra je hem er uit haalt niet. Ik ben er blij mee.

Groeten,

Walter
Bijlagen
schapenwol.jpg
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door otzie »

zou het uiteindelijk niet te maken kunnen hebben met de manier van aanbrengen?

als je naar een spouwmuur isolatie van een woning kijkt , zit daar tempex, rockwool, pur, pir-schuim in,
deze MOET altijd ruimte hebben tussen de isolatie en de buitenmuur, anders krijg je ook condensproblemen.

Afbeelding

m.a.w als de wol/isolatiemateriaal niet koud tegen het chassis wordt aangeplakt
maar er een kleine ruimte tussen zou zijn tussen de isolatie en chassis,
door bijvoorbeeld het isolatiemateriaal te bevestigen op de beplating en deze dan in de bus te schroeven
dan heb je volgens mij de eventuele "condensatie problematiek" opgelost

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
kikker
Berichten: 465
Lid geworden op: 01 nov 2012, 19:44
Locatie: omg. Gorinchem

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door kikker »

otzie schreef:zou het uiteindelijk niet te maken kunnen hebben met de manier van aanbrengen?

als je naar een spouwmuur isolatie van een woning kijkt , zit daar tempex, rockwool, pur, pir-schuim in,
deze MOET altijd ruimte hebben tussen de isolatie en de buitenmuur, anders krijg je ook condensproblemen.

Afbeelding

m.a.w als de wol/isolatiemateriaal niet koud tegen het chassis wordt aangeplakt
maar er een kleine ruimte tussen zou zijn tussen de isolatie en chassis,
door bijvoorbeeld het isolatiemateriaal te bevestigen op de beplating en deze dan in de bus te schroeven
dan heb je volgens mij de eventuele "condensatie problematiek" opgelost

otzie
Met 5 min is het eerste water door je buitengevel heen, na een uur regent het gewoon in de spouw.

Condens komt door het verschil van warm en koud, en het punt van condenseren ligt ongeveer midden in je isolatie.

oftewel je luchtspouw is niet voor condens, maar voor water af te voeren wat door de gevel heen komt.
Volkswagen Transporter 2.5 AJT TDI 115pk
ex Volkwagen Bora 2.0L
ex Hyundai Excel 1.3L
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door de Viking »

[/quote]
Met 5 min is het eerste water door je buitengevel heen, na een uur regent het gewoon in de spouw.
Condens komt door het verschil van warm en koud, en het punt van condenseren ligt ongeveer midden in je isolatie.
oftewel je luchtspouw is niet voor condens, maar voor water af te voeren wat door de gevel heen komt
.[/quote]

Laat ik nou de spouwmuren vol gespoten hebben met isolatiekorrels :lach
Kan allemaal tegenwoordig, maar dan wel de buitenmuren impregneren, loopt het water langs de muur en komt het niet meer in de steen.
Lekker droge muren, ook goed voor de isolatie waarde.
Voor een groot vrijstaand huis heb ik nog maar een energierekening van 100,- p.m. maar dan wel met zonnepanelen.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door de Viking »

Nog even een update van mijn eerdere bericht over de schapenwol.
Ben bij de camper geweest die nu 2 maanden stilstaat en er is NIETS te ruiken wat betreft een schapenlucht.
Ook de rol schapenwol die ik nog over had en in een vochtige garagebox ligt is niet te ruiken.

Mijn conclusie is dat de schapenwol isolatie van groenebouwmaterialen niet stinkt en prima gebruikt kan worden in een camper.
Ik ben er super tevreden mee.
Nogmaals, je kan het in elk hoekje en gaatje stoppen zodat je een heel goed isolerend geheel krijgt

Even voor de goede orde: ik heb de grijze schapenwol gebruikt, iets luchtiger dan de witte Doscha schapenwol die compacter is en die Geert gebruikt heeft.
Onderin een VW bus is wel ruimte voor 8 tot 10 cm isolatie en dan is de grijze prima geschikt, bovenin de zijwand is iets minder ruimte en zou de witte iets geschikter zijn vanwege zijn densiteit.
In principe is het dezelfde wol, verschil witte schapen en zwarte schapen :lach

http://www.groenebouwmaterialen.nl/c-10 ... -isolatie/
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Mickel Moen »

De wol die ik gebruikt heb, zie ik niet meer in het assortiment. Maar wat nu geleverd wordt is naar mijn idee van dezelfde kwaliteit.

Overigens leuk om te lezen op de site van Groene bouwmaterialen:
*Alleen de Doscha schapenwol isolatie kan met garantie van de fabrikant zelfs in dampdichtere constructies worden verwerkt, denk aan daken met dakleer maar voor boten, oldtimers en campers is de GB+ DWL schapenwol isolatie (28,4 kg/m3) ook bijzonder geschikt!
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Multivan Generation »

otzie schreef:zou het uiteindelijk niet te maken kunnen hebben met de manier van aanbrengen?
Volgens mij is dit de essentie.

En dat blijft natuurlijk moeilijk, want wat is nu de juiste manier voor welk materiaal?
En hoeveel en waar laat je ruimte over voor ventilatie dan wel condens afwatering?
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Stinken Schapenwol

Bericht door Anno »

Ik heb even opgezocht. Ik heb gebruikt GB+ DWL. Bevalt prima.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Plaats reactie