Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Voor handige tips en truc zie het viewforum.php?f=14 forum
Veel plezier , webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 194
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Rauwesnuit » do jan 01, 2015 21:44

Goedenavond en een prettig nieuwjaar aan allen!


Mijn T4 start deze periode van het jaar zeer slecht tijdens een koude start. Bij betere temperaturen heb ik geen problemen met starten.
Spec's: 1999 2.5 TDI ACV motor - brandstofpomp staat nog op tijd

Als ik het contact omdraai komt uiteraard de gloeispiraal tevoorschijn, maar na max. 5 seconden is die weer weg. Dan starten lukt niet, tenzij je wil doorstarten... niet dus.
Dus ik tel zelf tot +-25 ofzo, en als ik dan geluk heb start ie wel. Soms komt er dan wat vuile grijze rook + stank uit de uitlaat.
Nu heb ik al wat andere topics doorgelezen, en mogelijke oorzaken zouden zijn:
- gloeibougies
- temp. sensoren links op het motorblok.
- branstoftiming
- luchtlek in toevoer/afvoer brandstofleidingen op het brandstoffilter

Brandstoftiming lijkt me het probleem niet te zijn omdat de motor bij warme motor onmiddellijk start. Luchtlek in de brandstofleidingen op filter kan volgens mij ook niet direct, brandstoffilter is in de zomer vervangen, geen problemen gehad met starten toen.
Hoe kan ik de gloeibougies uitmeten? (pas op, ik ben handig maar elektriciteit is niet mijn beroep). Met welke kosten moet ik rekening houden?
Zou het de moeite waard zijn om de temp. sensoren sowieso te vervangen of eerst de gloeibougies proberen?

Alvast bedankt voor het meedenken.
fotogalerij NR 330

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26614
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Multivan Generation » do jan 01, 2015 22:12

Heb je het tankelement er al eens uit gehaald,
mogelijk zit daar een scheurtje in.

Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 194
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Rauwesnuit » do jan 01, 2015 22:15

is dat enkel te bereiken via de bovenkant? dit zit ergens in de buurt van de handrem zeker?
fotogalerij NR 330

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26614
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Multivan Generation » do jan 01, 2015 22:42

je kunt ook de tank er van onder halen om het te kunnen zien.
Doe dit wel als de tank bijna leeg is ;-)

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9478
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Pascal-141 » do jan 01, 2015 22:51

Het voorgloeilamje van een T4 tdi gaat vrij snel terug uit , na enkele seconden zoals je zegt . Omdag het lampje uitgaag , wil dat niet zeggen dat de voorgloeiing stopt , maar wil zeggen dat je dan mag starten. Als het lampje uitgaat , gloeien de gloeiers gewoon verder , zelfs als de motor aanslaat , de voorgloeiers slaan af na een bepaalde tijd ( pakweg na 40 seceonden of zo )
De gloeiers van ern TDI zijn van het snelle type (op voorwaarde dat de correcte gloeiers gebruikt zijn) , en zijn dus na enkele seconden heet genoeg om te starten . Een tdi heeft tenslotte niet veel voorgloeiing nodig.
Dus 25 seconden wachten om te starten is (bij een TDI) nutteloos .

Ik vermoed dat er gewoon edn paar gloeiers kapot zijn , gewoon 5 nieuwe monteren en je kan terug jaren verder.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Harry 341
Berichten: 9923
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Harry 341 » vr jan 02, 2015 9:33

Foto van het tankelement met de plek waar het lek kan zitten....(foto van Peter MV)
Bijlagen
element.jpg
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9478
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Pascal-141 » vr jan 02, 2015 10:09

Multivan Generation schreef:Heb je het tankelement er al eens uit gehaald,
mogelijk zit daar een scheurtje in.
Het "tankelement probleem" is alleen van toepassing indien de auto slecht start als de tank half leeg is (of toch ergens minder dan 50%vol) .
In dit geval gaat het om temperatuur gebonden probleem , als het koud is start de auto minder goed , dus ...
gloeispiralen uitmeten / vervangen
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T2a 1.6 panelvan '69
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26614
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Multivan Generation » vr jan 02, 2015 10:51

Gloeibougies kan ook en die kun je uitmeten met een Amperetang.

Zoiets als dit:

Afbeelding

Je zet de bek om de stroom aanvoerende kabel naar de gloeibougie en meet bij het daadwerkelijke gloeien hoeveel Ampère de gloeibougie trekt.
Dit zou om en nabij de 15 Amp moeten bedragen. Dus voorgloeien met alle 5 tegelijk vraagt ongeveer 5x15 is 75 Amp.
Dit is een veilige manier.

Je kunt ze ook één voor een er uit draaien en kijken of ze veel zwarte aanslag hebben.

Gloeibougies kunnen in een T4 TDI tot 2 minuten na starten doorgloeien om in de warmrijd-fase de emissie van uitlaatgassen wat beter te maken.

Bij de nieuwere motoren, bijvoorbeeld in T5 GP en nog nieuwer,
zullen de gloeibougies ook bij een bedrijfswarme motor in bijvoorbeeld file rijden ingezet worden, om toch wat afkoeling tegen te gaan en emissie gerelateerd. De EGR wordt daarbij ook vaker ingezet om een snellere opwarming van de motor te krijgen en te behouden.(of we het leuk vinden of niet).

Alhoewel ik 25 seconden wel lang vind om voldoende compressie op te bouwen om tot zelfontbranding te komen.
Daarom ga ik eerder aan een brandstof toevoer probleem denken.

succes er mee

Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 194
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Rauwesnuit » vr jan 02, 2015 15:50

Bedankt allen voor de reacties.
Het starten is zeker niet afhankelijk van de hoeveelheid brandstof in de tank hoor. Dus misschien het tankelement in eerste instantie links laten liggen.
Ik heb een "gewone" digitale multimeter, lukt het daar ook mee? 1 draad is massa en de ander is voeding (of hoe zeg je dit).
Kunnen jullie een goede ebay-verkoper adviseren? Of is het even goedkoop bij de plaatselijke autohandel? Heb ik daarnaast nog onderdelen nodig of worden die gloeibougies plug & play verkocht?
fotogalerij NR 330

Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Geert G » vr jan 02, 2015 16:01

Nog simpeler:
12V voeding loshalen bij de gloeistift.
Losse draad op de pluspool van de accu of startmotor.
Met spanning op de losse draad langs bovenkant gloeistift strijken......
Lichte vonkvorming: Gloeistift werkt
Geen vonken: Gloeistift stuk

Zo doe je dat met alle 5 gloeistiften.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26614
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Multivan Generation » vr jan 02, 2015 18:18

@ Geert, dat kan ook,
maar dat vind ik zelf niet zo veilig..

Ik heb al eens kortsluiting gemaakt,
en binnen 5 seconden was mijn kruiskop schroevendraaier niet meer als zodanig herkenbaar :groteogen
Ik heb een "gewone" digitale multimeter, lukt het daar ook mee? 1 draad is massa en de ander is voeding (of hoe zeg je dit).
zo zou je dat ook kunnen meten,
als je meter het aan kan.

Zelf vind ik dat niet zo heel veilig om te doen,
maar als je jezelf daar prettig bij voelt en bekwaam genoeg voor vind,
gewoon doen dan..

Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo mar 20, 2011 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Geert G » za jan 03, 2015 6:49

Multivan Generation schreef:@ Geert, dat kan ook,
maar dat vind ik zelf niet zo veilig..

Ik heb al eens kortsluiting gemaakt,
en binnen 5 seconden was mijn kruiskop schroevendraaier niet meer als zodanig herkenbaar :groteogen
Ik heb een "gewone" digitale multimeter, lukt het daar ook mee? 1 draad is massa en de ander is voeding (of hoe zeg je dit).
zo zou je dat ook kunnen meten,
als je meter het aan kan.

Zelf vind ik dat niet zo heel veilig om te doen,
maar als je jezelf daar prettig bij voelt en bekwaam genoeg voor vind,
gewoon doen dan..
Tja Peter, niet iedereen heeft zo'n mooie Ampère tang :knipoog
en met dit stukje improvisatie kom je een heel eind.
Klopt, je moet wel heffe je hoofd erbij houden, maar het voordeel van deze methode is, dat je meteen ziet welke gloeier stuk is.
Overigens gaat deze truck niet op bij de latere VAG TDI's omdat deze 5,5 Volt gloeistiften hebben. Staan ze 2x2 in serie.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat

Egbert&Manon
Berichten: 5317
Lid geworden op: za jan 13, 2007 14:36
Locatie: Onder de rook van Joure

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Egbert&Manon » za jan 03, 2015 9:02

Multivan Generation schreef:Gloeibougies kan ook en die kun je uitmeten met een Amperetang.

Zoiets als dit:

Afbeelding

Je zet de bek om de stroom aanvoerende kabel naar de gloeibougie en meet bij het daadwerkelijke gloeien hoeveel Ampère de gloeibougie trekt.
Dit zou om en nabij de 15 Amp moeten bedragen. Dus voorgloeien met alle 5 tegelijk vraagt ongeveer 5x15 is 75 Amp.
Dit is een veilige manier.
Kan je met deze tang ook gelijkstroom meten?

Egbert
Het menselijk lichaam bevat zoveel botten, dat je er een compleet skelet van kunt maken

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 26614
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door Multivan Generation » za jan 03, 2015 9:23

Nee Egbert,
met deze niet.
Maar het was ook als voorbeeld gesteld/bedoeld..

Gebruikersavatar
sgsdebruijn
Berichten: 4181
Lid geworden op: wo okt 22, 2008 11:15
Locatie: in de Hoeksche Waard

Re: slecht starten: gloeispiraal verdwijnt na enkele seconden?

Bericht door sgsdebruijn » za jan 03, 2015 9:25

Ik zou eerst die timing maar eens laten controleren, dat is de makkelijkste klus.
Dan de gloeiers checken of gewoon preventief vervangen als je toch aan de slag gaat, zo duur zijn ze niet. (Hoe oud zin ze inmiddels?)

Wellicht ringetje bij je brandstsoffilter maar minder waarschijnlijk omdat je bij hogere temps geen last hebt.
Bij een lekkage in je brandstofsysteem zou je er altijd last van moeten hebben, bij kou wel wat meer.
VW T4 Multivan 2.5TDI++
Ford Focus Titanium

Plaats reactie