Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Met een T4 naar Leipzig

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Met een T4 naar Leipzig

Bericht door whizzi »

We zitten met de band met een klein probleem. Nouja, probleem...

We mogen in maart optreden in centrum Leipzig in Duitsland, een heel weekend met een totaal van 4 shows. We komen dus vrijdag aan en vertrekken maandag. Alleen, Leipzig is een umweltzone en ik krijg never nooit niet een groene sticker voor mijn 1996er T4 2.5TDi.

Wat is nou wijsheid? Huren van een bus vanaf Nederland is een no-go (dan zit ik rond de 1500 euro excl diesel :nuts ). Een sticker ga ik ook niet krijgen (is dat uberhaupt mogelijk?). Kortom, wat moeten wij doen om toch met 4 man en een bestelbus vol instrumenten daar heen te komen?

Optie die we nu in gedachte hebben, is doen alsof we het niet weten en gewoon Leipzig in rijden. Is dit mogelijk en krijgen we hier een boete voor per dag of hoe moet ik dat gaan zien?
Andere optie is buiten Leipzig (of buiten de umweltzone) de bus achter te laten en daar ter plekke een bus huren. Dit betekent dus wel een hele lading instrumenten 'even' overladen naar een andere bus.

De organisatie van dit festival heeft aangegeven ons niet te kunnen helpen, dus dan kom ik hier terecht in de hoop dat iemand hier een advies heeft of wellicht tips dat wij dit gewoon kunnen doen.

Simpel gezegd, als de boete 40 euro per dag is, dan is dat altijd nog goedkoper (van 4 dagen uitgegaan) dan een bestelbus vanuit Nederland huren.

Ik hoor graag jullie ervaringen en/of tips.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
beer
Berichten: 30
Lid geworden op: 08 okt 2014, 20:19
Locatie: Deurne

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door beer »

Ik zou het risico nemen en op den duur misschien een benzine/lpg bus kopen. De regels worden steeds strenger, ook in Nederland.
Maar ik ben met je eens dat de boetes goedkoper zijn dan een bus huren. Enige risico wat je loopt is dat ze je de stad uit sturen...
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door whizzi »

Inmiddels ben ik dankzij Tweakers.net weer wat wijzer hierover.

- Een boete wordt alleen gegeven door parkeerwachters en door de politie als ze je controleren/aanhouden. Het is dus niet zo dat de politie hier actief op controleert.
- Hierdoor is de pakkans vrij klein als je parkeert op plekken zonder parkeermeter (dus in parkeergarages en dergelijke)
- Een sticker wordt in Nederland uitgegeven op basis van je kentekenbewijs + een rekening dat je een roetkat hebt ingebouwd. Op kenteken staat er niks bij dat je een roetkat zou hebben (is in ieder geval niet verplicht).
- In Duitsland kun je een sticker halen bij plekken waar ze daadwerkelijk de uitstoot meten, dus niet bij de ANWB ofzo.
- Er wordt weinig gecontroleerd op stickers en er rijden veel auto's rond daar met een groene sticker die ze never nooit niet kunnen hebben.
- In Duitsland kunnen ze niet controleren of je sticker daadwerkelijk geldig is.
- Een sticker is gewoon voor een paar euro te bestellen op het Internet waarbij er, wederom, niet gecontroleerd kan worden of deze rechtsgeldig is.

Daar aan gerelateerd, in Nederland hebben we natuurlijk straks ook plaatsen die oudere diesels gaan weigeren. Hier heb ik van vernomen dat je per gemeente (in dit geval Utrecht) eventueel een uitzondering kunt aanvragen als je in de binnenstad moet zijn voor zakelijke doeleinden in een zakelijke auto.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door Geert G »

Dit is nu de reden, waarom ik voor Duitsland geen "Umweltplakette" op de voorruit heb.
Ook ik gok het erop. Tot nu toe is het altijd goed gegaan.
Zoals ik het van de Duitsers zelf heb begrepen, worden buitenlandse gasten vaak ontzien met dit soort controles.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door matramurena »

Ik zou het er gewoon op gokken en bij eventuele controle mezelf van de domme houden. Jullie kunnen toch zeker geen Duits lezen? :)

Trouwens een hele mooie stad Leipzich. Ben er vaak geweest tijdens festivals door de hele stad heen, Messe, Wekr II, Moritzbastei en vooral het Volkerslachsdenkmal. Geweldig!

Martijn
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door whizzi »

We zijn een Engelse band, dus nee :P
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door kimisinnl »

Het is dat ik er hier over lees dat ik nu weet dat er van die zones zijn... De bordjes zijn me nooit echt opgevallen, er staat zoveel te lezen langs de kant van de weg joh. Ben diverse keren in Bremen en Neuss geweest, nu ik het nakijk moet je daar ook een sticker hebben schijnbaar :nuts . Weet ik veel wat dat betekend, zie in Amsterdam ook weleens bordjes mileuzone staan, als nuchtere Hollander denk ik dan eerder dat die stadsen daarmee aangespoort worden om niet zomaar al hun blikjes uit de auto te smijten en overal Mc Donalds zakken te dumpen :knipoog .

Mooi voorbeeld van de grote groene grabbelton! Leuk voor de garage en dealers, verder de grootste kolder natuurlijk :zwaai .

Boetes gehad: 0 ...
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door whizzi »

zie : http://www.pyrates.co.uk/gigs/details/id:218

7 & 8 Maart 2015
In Kohlrabizirkus Leipzig tijdens de Medieval Fair

We spelen 1x 45 min en 1x 90 minuten per dag.

Geen idee hoe het zit met laden/lossen, ik ben daar verder nog niet geweest. We komen vrij regelmatig in Duitsland met de band alleen tot nu toe nog nooit in een milieuzone terecht gekomen.
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
matramurena
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 dec 2014, 20:33
Locatie: Brekkestø, NO

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door matramurena »

Kohlrabizirkuz ken ik wel. Veel parkeerplek er omheen en groots/duits van opzet. Ligt volgens mij wel redelijk uit het centrum, weet je zeker dat je er eens ticket al nodig hebt?

Martijn
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door whizzi »

Ik ga er voor het gemak van uit. Het ligt in "Zentrum Südost". Het is misschien net op de grens (volgens hiero als ik het vergelijk met Google Maps).

Ik ga er dus gewoon heen rijden zonder sticker en we zien wel. Mits mijn bus door de keuring komt (hij staat nu in de garage voor nieuwe remmen en nog heel wat puntjes meer).
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Clarisse
Berichten: 77
Lid geworden op: 05 jan 2012, 21:29
Locatie: Amsterdam

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door Clarisse »

Ik dacht dat de boete wel wat hoger was dan 40,- per dag. Bovendien kunnen ze weigeren je toe te laten op het parkeerterrein als er een parkeerwachter staat en dan kun je niet uitladen..

Zomer 2013 was ik met mijn T4 in Berlijn en toen ik er was, kwam ik erachter dat er milieuzones waren voor personenauto's. Ik heb het er toen maar op gegokt, omdat ik op een evenement (WK IJslandse paarden) moest zijn op dat moment en het zondag was. Ik heb best mazzel gehad, want er zaten heel veel bonnen onder de ruitenwissers in dezelfde straat, ook bij buitenlandse auto's. De rest van de week heb ik buiten de stad geparkeerd en heb het openbaar vervoer gepakt.

(De milieuzone in Amsterdam geldt alleen voor vrachtverkeer en verder voor het erbinnen niet krijgen van een parkeervergunning voor personenauto's, dus kan mijn bus alleen 's avonds/'s zondags en betaald in automaat in mijn straat zetten, en ik krijg ook nooit een parkeervergunning - en dat vind ik het kromme - als ik een katalisator erop zou zetten en hij even schoon is qua fijnstof als een nieuwere bus). Ik weet ook niet of Utrecht je straks ook weigert als je een katalysator zou hebben. Weet iemand dat? Mijn moeder woont in Utrecht en die pik ik wel eens op met de auto om haar naar iets toe te brengen.

Precies een sticker kun je wel aanvragen, maar met mijn bus zou ik ook nooit Duitse steden inmogen, nog niet in de buitenste (laagste zone).

Dat van die roetkatalysator-bon en dat je dan wel de juiste groene sticker krijgt, had ik nergens gelezen toen.. zou wel fair zijn. Anders kunnen ze het natuurlijk wel controleren, want als een T4 nooit een sticker krijgt dan zijn ze ook niet gek natuurlijk..

Ik zou denk ik voor de zekerheid een busje huren of lenen net buiten de milieuzone of het erop gokken en heel bijtijds weggaan zodat je desnoods kunt uitladen en doorrijden en je auto wegzetten en het openbaar vervoer pakken als iemand moeilijk doet.

Volgens mij zijn er online plattegronden met de zones erop zodat je precies kunt zien waar je nog wel in mag zonder sticker (zijn er i.i.g. van Berlijn).

Veel plezier met spelen!
T4, 10/1995, 1,9 TD, wit, verlengde wielbasis + hoog dak, zelf ingebouwd als kampeerbus in 2008
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door frank884 »

ich hab es nicht gewust!!!!!!!!!!! zeiden hun vroeger ook
en ander een boete van 40 euro "ALS"ze je er uberhaubt op pakken.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door whizzi »

We gaan het er gewoon op gokken. Die boete calculeren we gewoon 'in' ;)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door whizzi »

updateje :-)

Bijna 1200 km gereden totaal met een bus die anderhalf uur voor vertrek door de APK heen was gekomen en meteen onderweg de nieuwe remmen al uitgebreid kunnen testen doordat iemand in Duitsland midden op de snelweg op de middenbaan even volledig tot stilstand kwam (terwijl de rest van het verkeer met minimaal 120 er langs ging) omdat deze Duitser bedacht had dat hij toch die afslag wilde hebben. Gelukkig werkte mij remmen dus goed ;)

Anyway, even update in Leipzig. In het hotel hadden we een mooie ondergrondse parkeerplaats (wat nog een hele uitdaging was om een verlengde T4 in die hoek te krijgen, maar het lukte) dus daar was geen probleem. Bij het Leipzig Kohlrabizirkus was het evenement. Dit is een niet afgesloten gratis parkeerplaats.

Het eerste wat mij opviel, er waren op deze Mittelalter Markt met name mensen in een Spinter (de meeste), T4 (2e plaats), T5 (3e plaats) en 1 hele Ford Transit gezien.

Ongeveer 60% van de T4's (zowel rechte als korte neus) had een groene sticker, de rest had geen sticker. Her en der geïnformeerd en het blijkt dat het hele 'umweltzone' best wel een farce is (van de lokale mensen gehoord daar) en dat er heel heel heel weinig echt op gecontroleerd wordt. Sterker nog, zelfs in het centrum stonden T4's gewoon vrolijk geparkeerd zonder enige sticker erop.
Dus nee, ik heb geen bon of zelfs controle gezien in Leipzig en ga dus ook niet mijn T4 voorzien van een katalysator ;)
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
RobS
Berichten: 149
Lid geworden op: 14 mar 2012, 16:10
Locatie: Delft

Re: Met een T4 naar Leipzig

Bericht door RobS »

Doen wat Duitsers zonder vignet veelal doen: uit zicht parkeren op een particulier (parkeer)terrein, want daar mag de politie niet surveilleren.
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Plaats reactie