Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

klepstoter

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
soufiane
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:41
Locatie: amsterdam

klepstoter

Bericht door soufiane »

wie kan mij vertellen hoeveel een klepstoter ongeveer kost want die kelpsoters van mij zijn toe aan vervaning
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

waarom denk je dat de stoters aan vervanging toe zijn?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Omdat ie (net als ik) bij gasgeven een extra tikgeluid hoort.

Ik heb het rempedaaltrappen ivm vacuumpomp al geprobeerd, maar dat maakt geen verschil

Ik denk dat je voor het vervangen van je klepstoters de nokkenas moet verwijderen (en DUS je distributie los moet halen) hoeveel stoters kosten weet ik niet, maar omdat het er tien zijn loopt het snel in de papieren.

ALS ik ze vervang doe ik dat over 80.000 wel bij de distributie. Erg veel kwaad kan het niet dat ze iets te veel klepspeling veroorzaken. (te weinig zou veel ernstiger zijn)


Hoeveel heeft de jouwe gedraaid? mijn tdi'tje staat op 326000 ongeveer
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

mijne staat nu op +/- 340.000 is een 2.4
grtz.Harry
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

denk dat je oliekanalen in de kop vervuild zijn zodat er geen olie in je hydraulische klepstoters meer komt. De olie vult normaal de nog open ruimte die is ontstaan.

Nu komt er bij 1 of meerdere klep stoters geen olie en dit geeft een bak herrie.

Wat je kunt doen:

tap 1 liter olie af en vul je olie met 1 liter ATF bij, deze olie is zo dun en heeft meteen een reinigende werking. Zo spoel je de kanaaltjes in de kop door en ik hoop dat de vervuilde kanaaltjes ook meekomen. Hierna zou het probleem met ratelen over moeten zijn.

Rij geen 100den km met dit mengsel, maar tap dit na bijv. 50 km weer af en ververs je olie en vervang je oliefilter, dan ben je er als het goed is helemaal van af.

René
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

goede tip! bedankt,

ik moet over 7000 toch kleine beurt doen, doe ik het rond die tijd meteen.. ben eens benieuwd....reinigt ATF ZO snel dat je het na die 50-100 km al opgelost hebt? (dat het niet langer mag kan ik me voorstellen ivm smerende werking)

zou volsynthetische olie (longlife) ook in de oudere 2,5 TDI's mogen en is dat beter?

zijn er ook reinigende toevoegingen die langer gebruikt kunnen worden?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Er zijn idd ook dopes die je als toevoeging kunt gebruiken, maar als je nergens geen last van hebt, niet gebruiken.

René
Gebruikersavatar
soufiane
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jun 2007, 20:41
Locatie: amsterdam

Bericht door soufiane »

miijne staat pas op 185.000 km nog weinig
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Berrie en Rene schreef:Er zijn idd ook dopes die je als toevoeging kunt gebruiken, maar als je nergens geen last van hebt, niet gebruiken.

René
dat probleem (voor zover het een probleem is) heb ik dus wel, alleen ga ik niet effe de kop eraf gooien of in elk geval de nokkenas omdat er (met name als ik met rechter zijraampje open ergens langs rijdt) wat tikkende geluidjes door de dieselratel te horen zijn.

Waar ik op doel is dat ATF waarschijnlijk niet echt gezond is voor de motor (gezien de korte gebruiksperiode die je adviseert) en dat reinigende dopes wellicht minder slecht zijn...

welke dope adviseer je me?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Bericht door René »

Leg je probleem eens voor bij de dealer, die kan je ongetwijfeld vertellen wat je nog meer kunt doen om het geratel / getik kwijt te raken.

Voordat er ( door mijn advies) mogelijke schade aan je motor ontstaat.

Bij de betere automaterialen zaken kun je dopes kopen die je dus ook als toevoeging kunt gebruiken, ook hier geldt, niet te lang mee doorrijden daar het hier een zeer sterke concentratie bevat van reinigings spul. Ik heb nameijk meer vertrouwen in de ATF als de dopes.

De dopes zijn er van o.a. wings, forte ( afhankelijk leverancier van de desbetreffende winkel)
René
Plaats reactie