Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Cruise control Te aggressief

vragen over de T5
Plaats reactie
jordydereus

Cruise control Te aggressief

Bericht door jordydereus »

ik vind mijn cruise control wat te aggresief

op de cruise rijden en dan licht versnellen , gaat meteen in de kick down...
kan dat ook wat geleidelijker ?

is dat te programmeren ?
Gebruikersavatar
Anno
Berichten: 464
Lid geworden op: 04 sep 2012, 22:22

Re: Cruise control Te aggressief

Bericht door Anno »

TS,

Ik herken je probleem.

Over de combinatie DSG - CC ben ik heel tevreden op 1 onderdeel na.
Indien ik met de CC handle een iets hogere snelheid wil instellen schakelt de DSG meteen terug. In veel gevallen is dat niet nodig. Redelijk irritant.

Het lijkt erop dat het een VW kwaal is.
Initiator van http://www.camperfixx.nl" onclick="window.open(this.href);return false; Leverancier van slaapbanken en bouwpakketten campermeubelen
Jesper
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 mar 2014, 17:00

Re: Cruise control Te aggressief

Bericht door Jesper »

kick down is softwarematig af te stellen.

ATM chiptuning in Eemnes heeft dat een keer gedaan voor mij.

Kick down houd ook rekening met belading van de bus en / of meer vermogen moeten leveren (heuvel op).
jordydereus

Re: Cruise control Te aggressief

Bericht door jordydereus »

dit probleem kon ik redelijk makkelijk oplossen

zet de pook in handmatig , en je kan zonder agressief te versnellen meer snelheid maken
ook de tunnel uit , gaat hij niet in de kickdown.

veel beter dus...
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: Cruise control Te aggressief

Bericht door heemskerk »

Ter aanvulling: Wanneer je beschikt over DSG met schakelflippers ( of de mogelijkheid hebt om dit te realiseren) is het met enig vingerwerk het gemelde ongemak te omzeilen door even met de rechter flipper van de 'D7' (+ teken op de flipper) stand te naar de handmatige modus te switchen en vervolgens je cruiscontrol de sporen te geven zonder dat deze terugschakelt. Vervolgens schakelt de bak naar een seconde of tien automatisch terug naar de "D' modus zodra de ingestelde cruisesnelheid is bereikt. De terugschakeling naar automaatmodus kan ook versneld weer gedaan worden door de linker flipper ( - teken op de flipper) ingedrukt te houden/langer vast te houden.

Ook kun je de snelheid stapsgewijs verhogen door pulserend op de switch te drukken tot de gewenste snelheidsinstelling is bereikt i.p.v. deze permanent ingedrukt te houden. Voorwaarde is dan wel dat je dit pulseren niet té snel doet om terugschakelen te voorkomen.
fiddler
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 feb 2014, 20:11

Re: Cruise control Te aggressief

Bericht door fiddler »

Anno schreef:TS,

Ik herken je probleem.

Over de combinatie DSG - CC ben ik heel tevreden op 1 onderdeel na.
Indien ik met de CC handle een iets hogere snelheid wil instellen schakelt de DSG meteen terug. In veel gevallen is dat niet nodig. Redelijk irritant.

Het lijkt erop dat het een VW kwaal is.
Helemaal eens, had cruise op mijn t4 2.5, wat abrubt en horterig bij versnellen, maar die op m'n nieuwe t5 dsg werkt veel soepeler. Heb wel de neiging om met gaspedaal te versnellen, dus niet met het bovenste schakelaartje, en dan de nieuwe snelheid met een tikkie op het onderste knoppie vast te zetten. Ben trouwens benieuwd naar inhaal ervaringen met dat nieuwe T6 systeem met gekoppelde afstand sensor. Hoorde van een autohandelaar dat hij het wat te "nerveus" vond werken. - F
Plaats reactie