Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

mos

vragen over de T4
T4Generation2001
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 dec 2014, 08:25

mos

Bericht door T4Generation2001 »

hallo ,

Mag je hier ook domme vragen stellen? :adhd
er zit mos achter de gleuven in het rechter spatbord
kan ik dit er uit blazen met een hogedrukspuit
van onder de motorkap kan ik er zo niet bij.
het is voor de aanzuiging van lucht.

groetjes Peter
Gebruikersavatar
spyke
Berichten: 2371
Lid geworden op: 22 jun 2008, 21:15
Locatie: Bunnik
Contacteer:

Re: mos

Bericht door spyke »

Heb ik ook dat is mijn prive tuin :yes
http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=40846

Zonder dwarsliggers rijden er geen treinen.
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: mos

Bericht door Harry 341 »

Domme vragen bestaan niet..wel domme antwoorden...(sorry Spike :bifun :bifun )
Maar de slang erin zetten is niet raadzaam...kans dat je water in de luchtmassameter gaat krijgen en dan mag je een nieuwe halen...
Remedie is toch het luchtfilter eruit en dan de spons schonnmaken/vernieuwen.
grt.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: mos

Bericht door Multivan Generation »

Het is een rubberen onderdeel met als omschrijving demper.

Als je de zoekfunctie gebruikt met als zoekfunctie demper in het T4 forum en als auteur mijn persoontje,
en alle uitlaat topics negeert dan kun je zelfs wel ergens het onderdeelnummer vinden.
Dat heb ik eens geplaatst.

Schoonmaken helpt maar even..
Dus advies is om dat een nieuwe te monteren..

Groeten Peter
T4Generation2001
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 dec 2014, 08:25

Re: mos

Bericht door T4Generation2001 »

ok
dus als ik het goed begrijp moet ik mij er een weg naartoe graven vanuit de motor ruimte
met een schep en een kruiwagen. :gekte .

weer een leuk klusje , als het warm weer is :zwaai

groetjes Peter
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: mos

Bericht door Multivan Generation »

Slang van luchtfilterhuis verwijderen.
Interieurluchtfilter huis even verwijderen.
Pijpje voor ruitensproeier tankje even 1/6 slag draaien en naar boven toe verwijderen
Dan deksel van luchtfilter huis losmaken door de 2 klemmetjes los te maken.

Sleuteltje 13 nemen of dopje 13 om luchtfilter bak los te maken en te verwijderen.
En dan kun je bij het rubber.
Tip: maak ook meteen naar boven toe ook goed schoon, daar willen zich nog wel eens wat bladeren etc ophopen.

Terug monteren in omgekeerde volgorde.

Groeten en succes


Peter
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: mos

Bericht door vw_camper »

Peter, bedankt voor de beschrijving! Als het wat warmer is, ga ik het ook een keer goed schoonmaken. Ben benieuwd hoe het er bij mij uitziet na 13 jaar.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: mos

Bericht door Ron Mokum 383 »

Ik heb de demper helemaal verwijderd ! Ik rij al jaren zonder ik merk geen verschil met of zonder.
Ik kwam er ook achter dat de demper een afvoer afsloot, met het gevolg dat er prut/drap onder in het spatbord bleef zitten.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
ailko vos
Berichten: 524
Lid geworden op: 06 feb 2010, 08:26

Re: mos

Bericht door ailko vos »

ik haal hem i keer per jaar eruit die luchtfilter bak want daar zit altijd troep onder en dat blijft altijd vochtig
Gebruikersavatar
Rob en Mijni 937
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mar 2007, 22:56
Locatie: West-Friesland

Re: mos

Bericht door Rob en Mijni 937 »

Nou, da's nou ook toevallig - vorige week ontdekte ik daar ook een mooie pluk bolmos! Ik dacht dat wij de enigen waren! Ik zocht helemaal niet naar dit onderwerp, maar passeerde toevallig. Nou, dat wordt dan een leuk klusje! Wij hoopten het er op een mooie pinksterdag met een schroevendraaier o.i.d. uit te peuteren, maar blijkbaar wordt het toch een grotere klus.... Ben benieuwd, na 15 jaar kan daar best wat roestschade zitten!

Bedankt voor het delen!

Groeten
Rob & Mijni
:campingT4
T4Generation2001
Berichten: 75
Lid geworden op: 15 dec 2014, 08:25

Re: mos

Bericht door T4Generation2001 »

hi hi, wat een reactie op zo'n "domme" vraag
maar wel mooi zo'n forum, kun je gericht het probleem oplossen
:jump
Gebruikersavatar
Rob en Mijni 937
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mar 2007, 22:56
Locatie: West-Friesland

Re: mos

Bericht door Rob en Mijni 937 »

Nog even verder over nagedacht:
Sinds ongeveer een jaar horen we een hinderlijk geluid ergens "rechts-voor". Het begon plotseling, terwijl we voor een stoplicht stonden. We keken elkaar meteen aan, zo van, "hè, wat is dat nou?"
We zijn toen meteen even langs de garage gereden, (lag op de route) maar zij hoorden het geluid niet. Later, bij een servicebeurt hebben ze nog eens flink met al die slangen onder de motorkap gehusseld, in de veronderstelling dat er ergens een lek o.i.d. moest zitten, maar ze zijn er niet uitgekomen. Maar, nogmaals, zij konden het geluid niet zo goed horen. (Ik ben bang dat dat iets over hun gehoor zegt. Maar ja, daar kunnen zij natuurlijk niets aan doen)
Het geluid is er dus nog steeds. Het is alsof het uit de meest rechtse ventilatie-opening in het dashboard komt, maar dat is niet echt zo (denken we.) Het is een enigszins gierend geluid, alsof de wind ergens langs gaat. Of we de ventilatie open of dicht hebben, maakt geen verschil.
Ikzelf vind het een enorm irritant geluid, Rob kan er beter tegen.

Nu we het mos dus "ontdekt" hebben, zowel aan/in de auto als op dit forum, beginnen we te denken dat het één met het ander te maken heeft. De garage meldt desgevraagd dat dat niet kan. Het mos-plekjes verhaal kende hij wel, maar hij zag geen verband met het geluid.
Hij wil het mos met de hogedrukspuit wegspuiten.

Wij zijn niet van die zelf klussende techneuten, dus de monteur van de garage is toch degene die het zal moeten verhelpen. Ik heb hier op het forum begrepen dat schoonspuiten niet de oplossing is.

Is er hier iemand die dit herkent? En zo ja, heeft dat geluid met het "mos-probleem" etc. te maken?
(Ik hoop het maar, dan is er tenminste iets aan te doen!)

Bij voorbaat dank voor jullie reactie!

Rob & Mijni :campingT4
Laatst gewijzigd door Rob en Mijni 937 op 13 feb 2015, 02:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PJJ-65535
Berichten: 377
Lid geworden op: 22 nov 2008, 16:52
Locatie: Schouwen-West

Re: mos

Bericht door PJJ-65535 »

Hoi,

de "compostbak" legen (zo wordt tie soms in 't Duits genoemd), is een makkelijk klusje waarbij niet zoveel kan fout gaan. Multivangeneration beschreef het hierboven al, en op t4-wiki.de staat ook e.e.a.

Regelmatig (jaarlijks) even uitmesten, is ook preventief tegen roest op je rechtervoorpaneel (spatbord)

P.
Life's no monkey business.........
Gebruikersavatar
Ron Mokum 383
Berichten: 732
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: mos

Bericht door Ron Mokum 383 »

Zie T4 tips en trucs.
Troep achter spatbort.
Als men naar links kijkt dan ziet men rechts niets.

Groet Ron Mokum 383
Gebruikersavatar
Rob en Mijni 937
Berichten: 61
Lid geworden op: 30 mar 2007, 22:56
Locatie: West-Friesland

Re: mos

Bericht door Rob en Mijni 937 »

Dank PJJ-65535 en Ron Mokum 383! :kus

Die Wiki 4 en de Troep achter het spatbord had ik al gelezen, waarvoor dank, de "Troep" heb ik zelfs uitgeprint!

Het zal dus een projectje moeten worden, want Rob is een perfecte echtgenoot, maar helaas geen sleutelaar.
We zullen ons er, bij aangenamere weersomstandigheden, over buigen. Misschien komen we er samen uit, en anders de garage maar op andere gedachten brengen, dat alleen een hogedrukspuit het probleem niet oplost.

Ik hoopte alleen dat iemand ook dat #!@* geluidje herkende.... want daar wil ikzelf zo graag vanaf!

Groeten
Rob & Mijni :campingT4
Plaats reactie