Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
martinr.
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:59

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door martinr. »

Hoi Toon,

bedankt voor deze tip.
Heb ik weer een lijntje om verder te zoeken.
Laat je nog wel even weten of het voor mij ook de oplossing is.

Groetjes,Martin.
martinr.
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:59

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door martinr. »

Hoi Toon,

inderdaad, zelfde probleem.
De oplossing lag voor de hand bleek later,ik had namelijk ook af en toe een startprobleem.
Beide storingen kwamen tegelijk.
Toen ik vorige week na een paar dagen weg weer thuis kwam wou ie helemaal niet meer starten.
Toen kwam ik uit bij het stekkertje op de startmotor, hersteld en beide problemen opgelost.
Bedankt!

Groet, Martin.
T4Toon
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2014, 15:20

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door T4Toon »

Hoi Martin,

Goed om te horen dat hij weer goed werkt.
Hopen dat het nu weg blijft, maar dan weet je waar je moet zoeken.
:campingT4 westfalia 2.5TDI 2003
T-4tje
Berichten: 24
Lid geworden op: 23 dec 2018, 10:54

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door T-4tje »

:adhd super dit forum ik had ook hetzelfde probleem het tikkende relais en start problemen stekkertje bij startmotor aangedrukt en hopla probleeem weg. :ie
T4Toon
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 nov 2014, 15:20

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door T4Toon »

Goed om te horen T4tje blij dat we elkaar zo kunnen helpen. :ikrij
:campingT4 westfalia 2.5TDI 2003
Gebruikersavatar
Bart van Amstel
Berichten: 10
Lid geworden op: 13 mar 2019, 10:24

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door Bart van Amstel »

Check ook eens de koolborstels van de regelaar op je dynamo.
Als deze op zijn einde lopen kun je dezelfde problemen krijgen.
Mijn ervaring is dat de koolborstels tussen 200.000km en 250.000km aan hun einde zijn.
Voordat het zover is dat het acculampje aangaat krijg je eerst dezelfde klachten van het relais dat gaat klapperen.
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door VWT4 »

Vandaag ook dit fenomeen, zit in Noord Noorwegen dus dit topic is nu wel handig.

-Zekeringen camperdeel los genomen opnieuw geplaatst
-Stekker met blauwe draad van de dynamo los en weer vastgezet
-Kleine Stekker startmotor eerst zo gelaten

Na rijden toch weer klikje gehoord.

-Startmotor Stekker los genomen(zat niet erg vast) ingespoten met wd 40 en weer geplaatst. Net te ver weg om nog nu meer te doen.

Nu even na eerste rit geen klik meer tijdens het rijden.

Vraag
1-waarom heeft startmotorstekker invloed
2-wanneer schakelt het relais, ik hoor hem nu na de start, was na mijn idee niet (hoirbaar of heeft relais nu een tik gekregen van de storing)

Ik heb de spanning nu op de startaccu (voltmeter) en op Westfalia display op 14.2. Dit was 13.9. Volt voor het loshalen van de startmotorstekker.

Na deze pauze weer even testen en aanhoren wat er gebeurd

Vraag
3- Kan je bij de dynamo inderdaad de koolborstel vervangen. Dit lijkt me preventief dan na de vakantie een goed idee
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door krekwakwol »

Antwoord op vraag 3.
Koolborstels kunnen idd vervangen worden.
Je vervangt dan de hele borstelbrug hier zit ook de regelaar in.
Zit met 2 schroefjes vast achterop de dynamo.
Nr. 4 op de tekening.
Screenshot_20220802-163837_Chrome.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door VWT4 »

krekwakwol schreef: 02 aug 2022, 16:42 Antwoord op vraag 3.
Koolborstels kunnen idd vervangen worden.
Je vervangt dan de hele borstelbrug hier zit ook de regelaar in.
Zit met 2 schroefjes vast achterop de dynamo.
Nr. 4 op de tekening.

Screenshot_20220802-163837_Chrome.jpg
Ik heb een ander model betreft de beschermkap maar ik ken het principe. Is dit bij een T4 2,5 tdi 1999 te doen zonder demontage van de dynamo
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door Multivan Generation »

Hangt af van of of je veel extra's in de bus hebt, zoals bijvoorbeeld airco.
Ik heb destijds de dynamo er onder uit gehaald maar heb al eens gelezen dat iemand het met wat gepiel onder de auto voor elkaar heeft gekregen.
Koop een spanningsregelaar wel van een goed merk en laat die goede eBay dingen voor rond de 30 a 40 euro liggen, beter een van Hella of Bosch kopen, die gaan langer mee. Uit eigen ervaring daar achter gekomen :muur
Afhankelijk van de ervaring in kilometers zou een nieuwe/gereviseerde dynamo wel eens een betere oplossing kunnen zijn.
Ook de lagering van de dynamo slijt en het anker waar de koolborstels op drukken slijt namelijk ook in.

Groetjes en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door VWT4 »

Multivan Generation schreef: 02 aug 2022, 19:47 Hangt af van of of je veel extra's in de bus hebt, zoals bijvoorbeeld airco.
Ik heb destijds de dynamo er onder uit gehaald maar heb al eens gelezen dat iemand het met wat gepiel onder de auto voor elkaar heeft gekregen.
Koop een spanningsregelaar wel van een goed merk en laat die goede eBay dingen voor rond de 30 a 40 euro liggen, beter een van Hella of Bosch kopen, die gaan langer mee. Uit eigen ervaring daar achter gekomen :muur
Afhankelijk van de ervaring in kilometers zou een nieuwe/gereviseerde dynamo wel eens een betere oplossing kunnen zijn.
Ook de lagering van de dynamo slijt en het anker waar de koolborstels op drukken slijt namelijk ook in.

Groetjes en succes

Peter
Bedankt Peter, heb jij toevallig ook antwoord op vraag 1 en 2 zie voorgaande
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33712
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door Multivan Generation »

Nee helaas, ben op vakantie en heb geen schema's bij me..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
VWT4
Berichten: 350
Lid geworden op: 09 mar 2012, 19:56

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door VWT4 »

Ik heb nu zelfs 14,4V. Voor zover ik weet heb ik dat niet eerder behaald. De startmotorstekker heeft dus behoorlijk wat invloed ga ik vanuit.
T4om
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2023, 17:58

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door T4om »

VWT4 schreef: 02 aug 2022, 11:50 Vandaag ook dit fenomeen, zit in Noord Noorwegen dus dit topic is nu wel handig.

-Zekeringen camperdeel los genomen opnieuw geplaatst
-Stekker met blauwe draad van de dynamo los en weer vastgezet
-Kleine Stekker startmotor eerst zo gelaten

Na rijden toch weer klikje gehoord.

-Startmotor Stekker los genomen(zat niet erg vast) ingespoten met wd 40 en weer geplaatst. Net te ver weg om nog nu meer te doen.

Nu even na eerste rit geen klik meer tijdens het rijden.

Vraag
1-waarom heeft startmotorstekker invloed
2-wanneer schakelt het relais, ik hoor hem nu na de start, was na mijn idee niet (hoirbaar of heeft relais nu een tik gekregen van de storing)

Ik heb de spanning nu op de startaccu (voltmeter) en op Westfalia display op 14.2. Dit was 13.9. Volt voor het loshalen van de startmotorstekker.

Na deze pauze weer even testen en aanhoren wat er gebeurd

Vraag
3- Kan je bij de dynamo inderdaad de koolborstel vervangen. Dit lijkt me preventief dan na de vakantie een goed idee
Hoi ik ga even door op deze vraag, ik kon niet vinden dat die al was brandwond sorry als nu dubbel is.

het scheidingsrelais is een heel bijzondere stukje electronica. ik ben er nog niet uit wat bij mij het probleem is maar ben er nu wel al redelijk achter hoe het is ondworpen.

het verschilt overigens per bouwjaar ik heb een 1991.

vanaf de generator (dynamo) komt de D+ deze zou massa moeten zijn als de generator niet werkt (motor uit) en 14,2V waneer de generator loopt en werkt tussen 13v en 14,4V is oke geen defect, 14,2v is ideaal.

in het dashboard zit een lampje dat rood brand als er een probleem is met de accu (dus eigenlijk de generator) dit lampje is aangesloten op de D+ en heeft twee functies, de generator (dyanmo) kan niet uit zichzelf werken (starten) vanuit het dashboard komt een heel beperkte stroom naar de D+ die de generator aan zet. zodra de generator aan is zal die zichzelf aan houden en dat zorgt er ook voor dat het waarschuwingslampje op het dashboard uit gaat..

tussen het lampje (met paralel weerstand) en de generator is een aftakking gemaakt (dit zit in de zekeringkast onder het stuur) let wel dit systeem heeft nergens een zekering. kortsluiting is dus boem.

vanaf hier heb ik ook nog vragen. ik verwacht ergens een diode aan te gaan treffen die bij mij defect is maar ik kom er nog niet uit.

maar de D+ takt dus af en gaat met een blouwe draad richting het linker achterlicht hier zit het scheidingsrelais (nieuwere modellen hebben hem onder de koelkast)

vanaf het scheidingsrelais gaat die draat weer terug (bijin nog door een ander relais welke in Nieuwer bussen niet aanwezig is( calafornia). dit relais schijnt daar te zitten om het laden van de accu te stoppen als de koelventilatoren aan springen (bijna oververhitting van de motor) maar dit is nooit aangesloten op de thermometer van het koelsysteem. (warom geen idee maar zou bij alle Calafornia t4 bussen zo zijn dus dat relais zit daar niks te doen)

oke de draad gaat terug naar de zekeringkast vanaf het scheidingsrelais. hier is die verbonden met de +50 50 is de kode die wordt gebruikt om het startsignaal van de motor aam te duiden dus gaat dus naar het contactslot en zit dus zo vast aan de startmotor.

als de motor wordt gestart is de 50 dus positief en als de startmotor niet wordt bekrachtigd is het een massa.

dit verklaart het klapperen van het relai als die kabel op de startmotor los zit. dan krijg het relai geen goede massa en kan dus gaan klapperen. bekend probleem ik heb ook dat stekkertje moeten vervangen.
Laatst gewijzigd door T4om op 22 feb 2024, 20:10, 2 keer totaal gewijzigd.
T4om
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jun 2023, 17:58

Re: scheidingsrelais tussen start en huishoud accu

Bericht door T4om »

nog een keer hoi, :zwaai

dit nu allemaal geleerd te hebben... ...kan ik nogsteeds niet mijn probleem oplossen.

mijn bus start op de huishoudaccu. ik kwam hier achter door dat de accu weer een stuk was leeglopen na het starten hoewel die met se lader was afgetopt. en door dat ik afgelopen winter de huishoudaccu er uit had gepakt voor stalling en mijn California niet meer starte zonder die huihoudaccu.

bleek, generator (dynamo) was kapot gegaan door olielekkage gaf 14.9v (te hoog gaat de accu stuk van) en viel soms uit
de startaccu was dus ook toost.

was al me 2e generator sins ik de bus heb...
:huilen

maar dus dat is nu allemaal weer niew. en ook nieuwe kleppaking hopelijk geen olie lekkage meer.

wat ik meet (kost veel moeite wand is fractie van een seconde) is dat het scheidingsrelais tegelijkertijd of gelijk na dat ik de sleutel in de start pozitie draai schakeld. nu kan ik niet het onderscheid maken of de generator al genoeg toeren maakt op de eerste omwenteling van de startmotor om de D+ naar positief te schakelen of dat het komt omdat de 50 dus terug voed naar het relai en zo die schakeld. die 50 zou juist het relai moeten blokkeren om te schakelen maar daar voor is een diode nodig. en heb deze nog niet kunnen vinden. bij het scheidingsrelais of onder het dashboard bij de zekeringkast.

ook op internet T4wiki.de ondbreekt de informatie. wel wordt er genoemd dat die diode waarschijnlijk wel bestaat maar dus niet gevonden door de schrijver.

wie o wie weet wat mijn denkfout is. en hoe ik verder kan.
Laatst gewijzigd door T4om op 22 feb 2024, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie