didrickydo schreef:er zit niks bij alleen de kachel.. het systeem ziet er in nieuwstaat uit zegt die en het uitlaatje is nog als nieuw.
ga hem maar kopen denk ik de spullen verzamelen om werkend te maken.
ik snap alleen niet dat het niet via canbus kan werken.. deze kachels horen in de t5 op die plek toch.... ?
Ik gaf er destijds de voorkeur aan om de standkachel te integreren in het electrische- en CAN-bus circuit. Dit heeft als voordeel dat de standkachel dan ook als (originele) bijverwarmer werkt in het de opwarmperiode na de start of bij substantiële koude wordt bijgeschakeld tijdens het rijden (al heeft dat gezien de huidige winter weinig meerwaarde), uitleesbaar is via de OBD (als integraal onderdeel van het systeem). Ook de kachelventilator wordt dan integraal aangestuurd ipv deze érgens bij op te knopen op de ventilatorschakelaar. Ook een origineel schakelklokje in de hemelbekleding vond ik mooier (ben een origineel-freak) dan het Webasto-gevalletje.
Je moet dan wel op zoek naar een originele standkachel die CAN-passend is (gelijkwaardig aan je huidige CAN-systeem en mits je dus een CAN aansluiting voor de Webasto in je systeem hebt), diverse kabelboompjes, etc.. Meestal is een bouwjaar gerelateerde versie passend, maar er zijn uitzonderingen in overgangssituaties heb ik mij laten vertellen. Ook heb ik destijds niet duidelijk gekregen of álle (de eerste series) de bij- en/of standkachels geintregeerd zijn in het CAN. De stoelverwarming bijvoorbeeld lag los van het CAN-systeem in mijn AXD (2005). Uiteindelijk de bus verkocht terwijl het project niet niet helemaal was afgerond.
Wil je het écht pro doen dan laat je het systeem op een tweede accu draaien zoals in de originele configuratie. De tweede accu komt dan onder de bestuurdersstoel. De huidige onderbak voor de stoel is dan af-fabriek vervangen door een exemplaar waar accubevestiging aanwezig is (APK plicht, al let volgens mij geen keurmeester of dit tweede exermplaar wel overeenkomstig bevestigd is) Daarnaast heb je het kabelboompje nodig die vanaf de zekeringkast onder de accu deze tweede accu oplaadt met bijbehorend (scheidings)relais en nog wat klein materiaal.
Wanneer je het op de wijze doet zoals Ronald het heeft dan wordt het stuurapparaat in de Webasto-kachel vervangen door een 'universele' print welke niet middels CAN communiceert maar 'gewoon' elektrisch aangestuurd wordt en feitelijk separaat van het electrisch-& besturingssysteem wordt gemonteerd.