Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

nieuw geluid en 2e accu topic2!!

vragen over de T4
Plaats reactie
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

nieuw geluid en 2e accu topic2!!

Bericht door slopelrijder »

goed; er loop al een topic over nieuwe speakers etc en een 2e accu....
maar omdat topic niet te vervuilen vandaar deze nieuwe vraagstelling...


de 2e accu; ik zou mijn 2e accu in de achter ruimte plaatsen, gezien onder mijn bestuurdersstoel GEEN ruimte is (de console 6 cm!! ingekort ivm ass stoel)
vraag; nu kun je via E-bay setjes kopen, en ik ga voor een 180A12v set met 35 mm2 set ; reden; er komen 2 stuks 24u/p dag dashcam sets,5 stuks usb laders, een 3500 watt 220v omvormer op en ook de elektrische antenne (dab) op de 2e accu aangesloten. vermoedelijk een vrij zware tracktie batterij.... iets van 150 ah/u....

vraag; nu is mijn vraag er over; is de meegeleverde kabel lang genoeg of zou ik apart een langere bij moeten kopen?? ( en hoe waarlangs kabel laten lopen? > hoe loopt het bij de campers?

vraag; is een andere accu adviseerbaar??

vraag; kan de standaard dynamo het aan?? of moet ik er een zwaardere in zetten?? moet over 15.000 km de distributieriem doen, dus pak ik alle riemen etc. meteen aan, het ligt dan toch open, en dan kan je net zo goed de dynamo uitwisselen voor een zwaardere maar.... niet nodig is niet nodig toch??...

geluidsvraag; speakers; hoe "groot" moeten de speakers zijn om in de standaard dashboardspeakersruimte te passen ( dia en diepte) het zullen "midden en deels lage tonen moeten worden... tweeters hoor ik niet...machinedoof op de hoge tonen...
de rest van het speaker verhaal heb ik al begrepen via eldiape....maar of ik zover ga????
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
VWMAC
Berichten: 75
Lid geworden op: 08 jul 2012, 20:30

Re: nieuw geluid en 2e accu topic2!!

Bericht door VWMAC »

:nuts Die camera's en USB laders zullen niet het probleem zijn, maar een omvormer naar 3500 Watt bij 220 Volt is het grootste probleem. Bij maximale belasting praat je over een stroom van 300 Ampere bij 12 Volt, wil je een uur een gemiddeld vermogen leveren van 2400 Watt dan moet de accu minstens een capaciteit hebben van 200 Ah. Uit ervaring weet ik dat 1200 Watt al een probleem is voor een T4 met draaiende motor om dit continue te leveren (1 uur) met een 2e accu van 100 Ah.
Ik zou kiezen voor een benzine generator want zulke grote stromen bij 12 Volt zijn niet beheersbaar en vergen een zeer secure montage waarbij solderen van kabelschoenen uit den boze is. :muur
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: nieuw geluid en 2e accu topic2!!

Bericht door Pascal-141 »

slopelrijder schreef:. vermoedelijk een vrij zware tracktie batterij.... iets van 150 ah/u....



vraag; is een andere accu adviseerbaar??
Een 150Ah batterij is geen zware traktie batterij hoor , 140Ah zit al standaard in een Westfalia :knipoog

Als jij écht 3500W wil gaan gebruiken , dan komt je met de 150Ah batterij niet ver vrees ik ... (zoals VWMAC als zei)

Een (stille) stroomgroep (op benzine) is dan een betere oplossing denk ik . Ik heb ook altijd zo'n stille Honda stroomgroep bij in de Westfalia (past in de koffer precies onder de bedplank) .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: nieuw geluid en 2e accu topic2!!

Bericht door slopelrijder »

Ik heb de zware stroom verbruikers niet continu nodig , maar meer piekbelasting...zoals bijvoorbeeld een koffiezetapparaat
en een klein kacheltje, in combinatie met computer/printergebruik en verlichting, al zal dat zeker led worden....
en een klein?!? Liertje om bepaalde dingen te kunnen hijsen.

vraag, gebruikt zo'n omvormer eigelijk stroom als er GEEN 220v verbruikt wordt?
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: nieuw geluid en 2e accu topic2!!

Bericht door vw_camper »

Ja, zonder 230V belasting verbruiken ze allemaal energie. De ene meer dan de andere.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Harry62
Berichten: 1109
Lid geworden op: 14 jul 2008, 19:23
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: nieuw geluid en 2e accu topic2!!

Bericht door Harry62 »

voor die zaken waar jij 230 volt wil gebruiken zul je ook een omvormer met een zuivere sinus moeten hebben.
En deze kosten met 3500 watt rond de € 500,-. Dus niet zo'n goedkoop omvormertje.
http://www.omvormer-omvormers.nl/conten ... ORMER.html

De omvormer, zal met een accu van 150Ah bij gebruik van een Senseo (1600 Watt), na het tweede bakje koffie behoorlijk gaan sputteren.

Een zwaardere dynamo zal als ook moeten. En denk dan ook eens aan zonnepanelen, als je toch al veel geld uitgeeft.

Speakers in het dashboard zijn 10 cm en zitten geclipt in het gat. Je kunt speakers met 4 van die lipjes eraan gebruiken als je
er twee van de vier afknipt
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
slopelrijder
Berichten: 485
Lid geworden op: 30 sep 2014, 21:47
Locatie: bollenstreek

Re: nieuw geluid en 2e accu topic2!!

Bericht door slopelrijder »

oke, even weer tijd voor het forum,
vraag; kun je zonder problemen een 150a dynamo plaatsen?
levert dat nog problemen op met andere elektronica? ( stabilsatie problemen, relais of wat dan ook...)

nu zie ik in de dvd etka dat er 3 soorten/modellen/modelnr's Bosh 150ah dynamo's staan voor een ajt, kunnen ze alledrie zonder problemen geplaatst worden of is de een beter als de andere?

(met een 10.000 km worden toch alle riemen vervangen, en dan is dat een goed moment, ben nu aan het voorbereiden) dan gaat OOK de 2e accu geplaatst worden, hij staat dan toch op de brug....
Money will buy a pretty good dog, but it won't buy the wag of his tail (if it has one)
Plaats reactie