Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Velgenvraag

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Velgenvraag

Bericht door Dirk/970 »

Hallo wjw-ers!

Bij het zoeken naar velgen stuit ik nog op 1 vraag:
Welke velgbreedte past bij een bepaalde bandbreedte?
Bv, welke velgbreedten zijn geschikt voor een standaard 195/70R15 band? Mijn standaard stalen velgen zijn 6J, maar veel aluvelgen zijn 7J, gaat dat passen?
Hoeveel speling heb je met de velgbreedte t.o.v. de loopvlakbreedte van een band?
Iemand die hier meer over kan vertellen?
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Gott Dej Dirk,

Normaliter is bij de 6½" velgen de zielbreedte 6½ x 25,4 =165 mm.
De band is 195 mm op het loopvlak, dus steekt-ie een ietsje over aan beide zijden.

Ik heb zelf 7½ x 16" velgen en daar ligt 225/55/R16 om.
Het is wel zo dat ik ook een 6½" velgenset heb met 225/60/R16 winterbanden. Dan worden het z.g. ballonbanden :lach
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Guus NLB
Berichten: 841
Lid geworden op: 16 jan 2007, 15:34
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Bericht door Guus NLB »

Dirk,

1" = 1 inch = 25,4 mm

Als je de velgbreedte vermenigvuldigd met 1,0 tot 1,3 en dat product met 25,4 heb je ongeveer de uiterste bandenmaten die je kunt gebruiken.

Besef wel goed dat een smallere band op een bepaalde velg "wijdbeens" staat en dus in bochten voordelen biedt door strakker sturen.
Een bredere band op die velg staat boller en geeft een duidelijk minder strak (lees wiebeliger) maar wel comfortabeler weggedrag.

Ik heb velgen 8,5J breed. Daarop zou dus een band van 215 - 280 kunnen.
Bij mij ligt er 255 op: die staat er met z'n wangen mooi recht op dus vooral niet te bol.

Ik hoop dat je hier mee vooruit kunt.

Groeten van Guus
Gebruikersavatar
Dirk/970
Berichten: 1042
Lid geworden op: 14 jan 2007, 20:57
Locatie: Eerbeek

Bericht door Dirk/970 »

Hejsan!

ff aan het rekenen geslagen, dat betekent dus dat een 7J velg 177,8 mm velgbed heeft en een 195 breede band er dus op zou moeten passen (met het voordeel van strakker sturen, zoals door Guus beschreven) ... :jump

Thanks voor de info jelui!

Andere vraag (euh, dus meer dan 1, tsja :groteogen , hoop alsnog op antwoord :bonk ), ET38, is dat een waarde die geschikt is voor TDI uit 2002, of ga ik dan de ophanging e.d. te zwaar belasten doordat de velg veel verder naar buiten staat (tov de standaard ET55)? Tot welke waarde kan je veilig gaan in deze? Het scheelt wel 3 cm. (55-38=17mm+0,5"~12,7mm=net geen 30mm) is dat niet te veel? Iets verder naar buiten staat tuulk wel stuk mooier :toppie
:zwaai T4 TDI 75kW Kombi LWB bj 2002
1e Wet van Constructie: maak de onderdelen te groot en sla en dan net zo lang op tot het past!
Plaats reactie