Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aanlopen achterrem?

vragen over de T4
Plaats reactie
Martens-Tvier

aanlopen achterrem?

Bericht door Martens-Tvier »

Vandaag onze T4 zonder enig probleem APK goedgekeurd en tevens een hevig piepend spanrol-lager laten vervangen. So far so good.

Helaas was de garagist er niet in geslaagd een ander ongemakje aan de bus te fiksen: het rechter achterwiel maakt een "aanlopend" geluid; vooral nadat de bus langere tijd (dagen) heeft stilgestaan. Als ik tijdens het rijden de rem iets indruk of aan de handrem trek, is het weg. Dus gingen we uit van een "plakkende" achterrem.
De garagist heeft de achterremmen losgemaakt, schoongemaakt en weer "gangbaar" gemaakt. Ook de wiellagers waren OK. Toch is het geluid niet weg. Uiteraard maak ik binnenkort weer even een afspraak om de garagist er nog een keertje naar te laten luisteren en kijken, maar hebben jullie een idee wat dit zou kunnen zijn?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
whizzi
Contacteer:

Re: aanlopen achterrem?

Bericht door whizzi »

Remcilinder? Deze is bij mijn bus ook vervangen en was helemaal vastgeroest.
Directeur van het HomeComputerMuseum en, net als mijn dochter, groot fan van mijn VW T5
Martens-Tvier

whizzi schreef:Remcilinder? Deze is bij mijn bus ook vervangen en was helemaal vastgeroest.
Helemaal vastgeroest zal hij niet zijn, want hij remt nog wel gewoon. Het "aanloopgeluid" is ook meteen weg als ik een beetje rem of de handrem aantrek. Maar ik zal iig. de monteur wat specifieker op het spoor van een vastzittende remcilinder zetten, of geleidepennetjes zoals verder in deze site ook te lezen is.
Martens-Tvier

Even een update: net contact gehad met de monteur/eigenaar van de garage en die zegt dat de enige goede oplossing is dat er nieuwe remschijven+blokken worden gezet in de achterremmen; of de schijven afdraaien.
Volgens hem werkt de remcilinder gewoon en heeft hij de schijven zo goed mogelijk "ontroest".

Dat laatste geloof ik wel, want de bus remt prima, ook achteruit rijdend.
Wat verder opvalt is dat sinds ik de bus parkeer zonder handrem erop, ik 's ochtends volledig piepvrij wegrijd; de rem rechtsachter is dan volledig stil. Pas na een paar keer remmen (in de stad) begint he probleem weer.
Het lijkt erop dat de remcilinder wel gewoon werkt, maar veel tijd nodig heeft om weer "terug te komen"?
De wielen worden,ook na 30km snelweg, trouwens totaal niet warm.

Kortom: is dit normaal bij een T4 die soms een dag of 10 stilstaat en wat kan ik er verder nog aan laten doen, nieuwe remmen achter laten monteren?
Jor

Bericht door Jor »

Had dit ook met een v40,maar een paar tikken en ontroesten heeft dit verholpen.
Zou het in de gaten houden verder niets.
VW T4 Westfalia generation Bj 2000 102pk :peace
Geert G

Bericht door Geert G »

Handremkabel onder de bus wat losser stellen.
Onder de bus zit een Y splitsing. Draai hiervan de draadeind een aantal slagen losser, zodat de handremkabel méér slack krijgt.

Heb hetzelfde probleem, ook rechts, dus ik heb maar eens 2 nieuwe handremkabels besteld (links+ rechts)
Deze kunnen er ook voor zorgen, door al het zout en roest op de staalkabel, dat de achterrem blijft hangen.

Overigens is bij mij de boel al flink heet geweest.
Ik mag een remschijf af gaan draaien. :huilen
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
rick_k

Bericht door rick_k »

Schijven afdraaien is zonde van je werk.
Duurt te lang en is te veel werk. Dus gewoon nieuwe schijven erop, dat gaat net zo makkelijk en zo verschrikkelijk duur zijn ze niet (ik dacht rond de 60 euro per schijf).

Enigste nadeel is dat er dan ook eigenlijk nieuwe remblokken gelijk op moeten. Maar als je net nieuwe remblokken hebt, zou ik die gewoon opschuren en overzetten. Na een paar keer goed remmen zijn ze dan ook wel aangepast aan de schijf.

mvg Rick
Martens-Tvier

Geert G schreef:Handremkabel onder de bus wat losser stellen.
Onder de bus zit een Y splitsing. Draai hiervan de draadeind een aantal slagen losser, zodat de handremkabel méér slack krijgt.
Kan dat van die handremkabel ook "spontaan" optreden? Het afgelopen jaar heb ik nl. helemaal geen last van gehad van die aanlopende rem....het lijkt me dat die kabel door rek eerder langer wordt dan korter ?
Thx. iig. voor de tip. Helaas heb ik geen brug of put zodat het toch door een professional moet gebeuren. :werkaanT4
ailko vos

Bericht door ailko vos »

haal eerst je remtang achter maar los en kijk maar even of je geleidebussen goed los zijn .even de pennen uitde remtang halen en schoonmaken en goed kopervet erin en ze gaan weer soepel.doe dit ieder voorjaar en ze zitten nooit vast
Geert G

Bericht door Geert G »

Mijn rem-problemen op de achteras heb ik vandaag opgelost.
Heb beide remzadelhouders vervangen.
Viel op dat (zowel links & rechts) dat de onderste geleidingspennen behoorlijk speling hebben, waardoor de remtang zich scheef trekt, tijdens het remmen.
Bovenste pen omgewisseld met de onderste, maar de speling werd niet minder. Dus het probleem zat in de remzadelhouder.
Hiervan waren de onderste pengaten behoorlijk uitgelodderd.

Tevens aan beide zijden, de handremkabels vervangen. Die waren ook niet al te best meer. Binnenkabels hadden ook wat weerstand.
Alles van TRW aftermarket genomen deze keer.
Schijfremsysteem achter, is ook origineel van TRW-Girling.
Bijlagen
Voor een 280mm remschijf
Voor een 280mm remschijf
TRW BDA413.jpg (8.76 KiB) 1213 keer bekeken
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
m.c van den berg

Bericht door m.c van den berg »

Mooi dat het weer normaal werkt :toppie
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Geronimo

Bericht door Geronimo »

heb een vw t4 wijsneus ,wil mijn remmen doen wat zijn dan de opties schijven afdraaien zit een rand van 0.9 mm fo nieuwe maar dan welke
Plaats reactie