Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bovenste fuseekogels

vragen over de T4
Plaats reactie
frdj
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:15

Bovenste fuseekogels

Bericht door frdj »

De VW dealer in Roermond zegt dat de speling in de bovenste fuseekogels zodanig is dat deze vervangen moeten worden.
De VW dealer in Franeker zegt dat de auto niet op deze fuseekogels rust en dat er altijd speling in zit. Vervanging is volgens hem niet nodig.
Wie heeft er gelijk??
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Als je een klapperend geluid hoort bij het rijden over een slechte weg of drempel, zijn het meestal de onderste fuseekogels.

Dit simpel te controleren.
Hang de bus van voren vrij. Twee krikken of liever een brug.
Draai onder de bus achter de tank de moeren los van de hoogte instelling.
Meet wel eerst de lengte van het draadeinde op, is straks makkelijk terugzetten.
Als je nu de vrijhangende wielen beweegt, merk je een tik op in het onderste scharnierpunt.

De scharnierpunten kosten rond de € 40,= bij de dealer.
je hebt wel een Torkx 60 nodig voor de twee boutjes in het lagerblok.

Het is een relatief eenvoudige ingreep.

Harry 341 wilde het eerst ook niet geloven en heeft erg lang gezocht naar de juiste oplossing, die de monteurs niet wisten.

Goede raad komt altijd van Weetjewel.com.

Groeten
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Æde 581
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:52
Locatie: Oenkerk

Bericht door Æde 581 »

Volgens mij is het andersom:
Dat al het gewicht rust op de bovenste fusee en dat de onderste onbelast is, immers het verlagen van je auto doe je met het naar onderdraaien van je torsie veren welke verbonden zijn met de bovenste draag arm van de ophanging.

Heb twee weken terug ook de kogels vervangen. Heb dit zelf gedaan en was ongeveer 2 uur per kogel kwijt. Kunnen ontzettend vast zitten. :nuts Mijn garage houder gaf al aan dat als het meezit het binnen een uurtje mogelijk is.

Groeten Æde
Gebruikersavatar
Dennis 449
Berichten: 2034
Lid geworden op: 14 jan 2007, 09:55
Locatie: Westfriesland (vezelf)

Bericht door Dennis 449 »

Aede je hebt gelijk vwb de belasting op de fuseekogels, hoewel de kracht op de onderste kogels ook niet misselijk is als de bus iets ongelijk staat, door de verbinding met de torsiestaaf.

Iedereen moet zelf weten hoeveel reparatiegeld er in de T4 gaat, maar achter af geen gezever over het feit dat het toch in de onderste fuseekogels zat.

Meestal hebben die erg veel te lijden, doordat de impulskrachten bij beweging na-ijlen op de overige krachten. Er wordt naast druk ook heel veel trekkracht uitgeoefend op deze kogels, door de stabilisatiestang en schokdemper.

Ga voor jezelf maar het krachtenspel na.

Wiel veert in, en wil omhoog, reactie van stabilisatorstang en schokdemper: ik trek je weer naar beneden, terug jij!!!!!!!!!!!

Maar voor frdj, de schrijver van de vraag:

Hou het er voorlopig op dat de schade aan de bovenste nihil is en dat je bij reparatie moet denken aan de onderste kogel.
De kosten voor het vervangen van de onderste zijn beduidend minder dan die van de bovenste. Maar je moet het altijd nog zelf bepalen.

Vraag Harry 341maar.............
Groeten
Dennis 449
Team West
Afbeelding
:wjw sinds september 2003
Klik hier voor meer over mijn Transporter
Enjoy yourself, it's later than you think
Æde 581
Berichten: 32
Lid geworden op: 14 jan 2007, 11:52
Locatie: Oenkerk

Bericht door Æde 581 »

:yes Mee eens Dennis
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

fuseekogels

Bericht door Harry 341 »

bij mij eerst de bovenste gedaan...dat moest het zijn..(volgens de "monteur")en vervolgens nog steeds rammelen en klapperen...onderste ook maar even gedaan en rijden als een nieuwe!
Bij twijfel gewoon alle 4 doen...ik was voor 4 kogels nog geen 100 euro kwijt.
:zwaai Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
boomingbus
Berichten: 70
Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:56
Locatie: nijmegen

Bericht door boomingbus »

vervang ze dan gewoon allebei zijn de meningen ook de wereld uit de bovenste en onderste ben je wel iets meer kwijd maar dan heb je het wel gelijk goed succes :T44EVER
LIFE IS LIKE A DREAM
frdj
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2007, 10:15

bovenste fuseekogels

Bericht door frdj »

allemaal bedankt
Plaats reactie