Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Lekstroom radio Opgelost
Lekstroom radio Opgelost
Ik had het al gemeld in een ander topic, maar dit lijkt me wat overzichtelijker.
Na het ombouwen van de radio (pioneer deh 4200) trekt deze de accu s'nachts leeg/leger. Waardoor starten net niet meer gaat.
Na het weer loskoppelen start hij uitstekend. Ik heb uiteraard de bedrading nagekeken en de plus en geschakelde plus zitten goed. In mijn oude bus nooit problemen met de radio gehad.
Contactslot lijkt wel anders te werken bij deze bus (1999) blijft de radio aan totdat ik de sleutel er uithaal. Bij mijn oude (1996) was het sleutel naar links en de radio ging uit.
Iemand een idee?
Na het ombouwen van de radio (pioneer deh 4200) trekt deze de accu s'nachts leeg/leger. Waardoor starten net niet meer gaat.
Na het weer loskoppelen start hij uitstekend. Ik heb uiteraard de bedrading nagekeken en de plus en geschakelde plus zitten goed. In mijn oude bus nooit problemen met de radio gehad.
Contactslot lijkt wel anders te werken bij deze bus (1999) blijft de radio aan totdat ik de sleutel er uithaal. Bij mijn oude (1996) was het sleutel naar links en de radio ging uit.
Iemand een idee?
Laatst gewijzigd door MrMillion op 22 apr 2015, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Lekstroom radio
Heb je het contactblokje al eens vervangen?
Lijkt er namelijk op dat de radio toch nog spanning krijgt via 15 (accessoire stand)
En kijk eens bij tips en trucs voor de aansluitingen als je dat nog niet gedaan had..
Lijkt er namelijk op dat de radio toch nog spanning krijgt via 15 (accessoire stand)
En kijk eens bij tips en trucs voor de aansluitingen als je dat nog niet gedaan had..
Re: Lekstroom radio
Volkswagen heeft een afwijkende aansluiting voor vaste en geschakelde plus. Wissel die twee eens om en kijk of het probleem is verholpen.
Groeten, Bert
Re: Lekstroom radio
De radio is juist aangesloten. Ik heb gekeken welke de plus en welke de geschakelde plus was. Dit klopte dus, radio gaat ook gewoon uit als ik de sleutel uit het contact haal.
Ook meerdere malen de geschakelde plus nageneten. Deze gaat elke keer op nul als ik de sleutel verwijder
Ook meerdere malen de geschakelde plus nageneten. Deze gaat elke keer op nul als ik de sleutel verwijder
Re: Lekstroom radio
Bij de pioneer deh 4200 moet de rode 12V draad geschakeld zijn en de gele op een vaste 12V. Zit het zo?
Het lijkt mij erg sterk dat de accu wordt leeg getrokken als het goed aangesloten is.
Het lijkt mij erg sterk dat de accu wordt leeg getrokken als het goed aangesloten is.
Groeten, Bert
- Marcelifornia
- Berichten: 46
- Lid geworden op: 31 mar 2015, 16:21
- Locatie: Westerkwartier
- Contacteer:
Re: Lekstroom radio
Nog een indicator: als je de de constante en de geschakelde omgedraaid hebt, zijn je voorkeurzenders na enige tijd ook weg.
See YA! Marcel
Re: Lekstroom radio
Ik heb ze inderdaad nog even omgewisseld om te kijken of er dan wat veranderd. Dan slaat de radio niks meer op als het contact erafgehaald word.
Hij starte eerst zowiezo al zwaar. Dit lag aan een gare + kabel en een versleten accu. Beiden zijn afgelopen vrijdag vervangen samen met de startmotor. Vrijdag een uur gereden om alles lekker te laten laden (14.4V) Volgende ochtend accu leeg.
Zaterdag de accu afgekoppeld en aan de lader gezet voor een nachtje. Ik had nog een volle 45AH van de cabrio staan. Die er vrijdagavond ingezet en gekeken of de bus wou starten met zo'n lichte accu. Dit ging net. Radio afgekoppeld en gekeken of hij de volgende ochtend nog wou starten. Zondag startte de bus nog prima..
Er zat origineel een Grundig radio in (denk de eerste nog gezien de stickers op de ruit) Gebruiken die misschien een supergeheim speciaal beveiligings iets?
Hij starte eerst zowiezo al zwaar. Dit lag aan een gare + kabel en een versleten accu. Beiden zijn afgelopen vrijdag vervangen samen met de startmotor. Vrijdag een uur gereden om alles lekker te laten laden (14.4V) Volgende ochtend accu leeg.
Zaterdag de accu afgekoppeld en aan de lader gezet voor een nachtje. Ik had nog een volle 45AH van de cabrio staan. Die er vrijdagavond ingezet en gekeken of de bus wou starten met zo'n lichte accu. Dit ging net. Radio afgekoppeld en gekeken of hij de volgende ochtend nog wou starten. Zondag startte de bus nog prima..
Er zat origineel een Grundig radio in (denk de eerste nog gezien de stickers op de ruit) Gebruiken die misschien een supergeheim speciaal beveiligings iets?
Re: Lekstroom radio
Een weekje met radio gereden en dat ging prima. Tot vanmorgen... Hij starte wel, maar had de laatste slag nodig om aan te slaan.
Nu viel het mij op dat alles aanblijft tijdens het starten. Dus de radio, aanjager e .d gaan gewoon door (wel wat zwakker)
Ik meende dat er een relais is die grote verbruikers uitschakeld tijdens het starten?
Tevens heb ik nog het oude relais 109 (zwart)
Kan hier mijn probleem zitten?
Nu viel het mij op dat alles aanblijft tijdens het starten. Dus de radio, aanjager e .d gaan gewoon door (wel wat zwakker)
Ik meende dat er een relais is die grote verbruikers uitschakeld tijdens het starten?
Tevens heb ik nog het oude relais 109 (zwart)
Kan hier mijn probleem zitten?
- Multivan Generation
- Berichten: 33875
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Lekstroom radio
Relais 109 zou altijd kunnen,
maar dat moet je kunnen horen.
Relais wat de grote verbruikers tijdelijk even uitschakeld is relais nummer 53 ook wel het X-relais of ontlast relais genoemd.
Hoe oud is je startmotor en het relais daarop?
Wellicht zit daar iets in, wat tegen zijn einde aan loopt.
Massakabels al eens opgeschuurd?
maar dat moet je kunnen horen.
Relais wat de grote verbruikers tijdelijk even uitschakeld is relais nummer 53 ook wel het X-relais of ontlast relais genoemd.
Hoe oud is je startmotor en het relais daarop?
Wellicht zit daar iets in, wat tegen zijn einde aan loopt.
Massakabels al eens opgeschuurd?
Re: Lekstroom radio
Startmotor is recent vervangen (gebruikt) maar gaf voor vervanging af en toe hetzelfde probleem. De ene keer gaat de startmotor goed rond en de andere keer met veel moeite of dusdanig weinig dat de bus niet start.
Nu las ik dat het ontlastrelais bepaalde zaken 'uitzet' tijdens het starten zoals de blower. Deze blijft gewoon blazen.
Zet het relais ook het gloeien stop? Want het valt me op dat de paar keer dat het gebeurde het koud was geweest s'nachts
Nu las ik dat het ontlastrelais bepaalde zaken 'uitzet' tijdens het starten zoals de blower. Deze blijft gewoon blazen.
Zet het relais ook het gloeien stop? Want het valt me op dat de paar keer dat het gebeurde het koud was geweest s'nachts
Re: Lekstroom radio Opgelost
Probleem is opgelost!
Het zat hem in de plus kabel naar de startmotor.
Deze had teveel weerstand. Samen met kou zorde dit dat de bus niet wilde starten
Het zat hem in de plus kabel naar de startmotor.
Deze had teveel weerstand. Samen met kou zorde dit dat de bus niet wilde starten