Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

vragen over de T4
Profk

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door Profk » di mei 12, 2015 21:19

De oude accu's waren echt op - stonden helemaal bol en deden het nog maar een halve dag.

OK, de nieuwe accu's. Allebei apart bij de leverancier gemeten en die zijn nu gewoon goed. De enige zekering waarvan ik kan bedenken dat ze invloed hebben is de zekering nummer 1 van het centraal elektronisch controlepaneel, 5A, en dien is OK. Bijzonder is wel dat de daarboven zittende aardlekschakelaar het niet doet. Zou dat uit kunnen maken?
Wat ik ook bijzonder vind, is dat wanneer ik het zekeringkast achter de bestuurdersstoel openmaak en naar de kabels kijk, dat er naar zekering nummer 1 maar één kabel gaat. En tussen de polen van de kabels die naar zekering nummer 3 of 4 gaan, meet ik helemaal geen spanning. Zit er tussen dat punt en de accu's nog een extra zekering?

Nogmaals alvast bedankt voor alle tips!

Hans

Profk

Bericht door Profk » di mei 12, 2015 21:29

Ik heb net bijgevoegde foto gemaakt in het kastje boven de huishoudaccu's. Is één van de onderdelen die ik zie wellicht een zekering die kapot zou kunnen zijn? En zo ja, kan ik dat makkelijk controleren?
boven de accu.jpg

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » di mei 12, 2015 21:53

ik haak af...
veel succes met het verdere uitzoeken.. :zwaai

jan2009

Bericht door jan2009 » di mei 12, 2015 23:03

Profk schreef:De oude accu's waren echt op - stonden helemaal bol en deden het nog maar een halve dag.

Dat verschijnsel van bol staan wil bij gel accu,s wel optreden als ze in ontladen toestand in de vrieskou mogen overwinteren ,
behuizing kan zelfs barsten. (winterstalling)

. Bijzonder is wel dat de daarboven zittende aardlekschakelaar het niet doet. Zou dat uit kunnen maken?

Bij de start van dit topic vertelde je dat via de paalspanning alles werkt !
Dat zou je toch niet verwachten als de aardlekschakelaar het niet doet naar mijn mening zit zo,n ding aan de 230V kant , is het wel een aardlekschakelaar en niet toevallig een maximaalschakelaar in het 12V net

Hans
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Harry62
Contacteer:

Bericht door Harry62 » di mei 12, 2015 23:30

Dat dikke relais maakt een brug tussen de start accu en de huishoudaccu(s)
Die zou ik vervangen door een smart relais (zoek maar eens op Victron)

Verder zit er achter de koelkast nog een aarde aansluiting van je huishoudaccu(s)
Die kun je zien als je de houten plaat onder de koelkast (2 schroefjes) weghaalt.
Het zit op de dikke rand van het binnenspatbord
Deze ziet er uit als een metalen strip waarop 2 dunne (kabelschoentjes) aansluitingen
en 2 dikke massa aansluitingen zitten. Dit is een zogenaamde shunt om hoge amperes te meten.
meet op de dikke aansluitingen of je goede massa hebt.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig

Profk

Bericht door Profk » wo mei 13, 2015 8:50

Hallo Harry62,
Bedankt. Ga ik straks even proberen!

Ondertussen iets zorgwekkends (?) : ik heb net de 220V aangesloten, om te kijken of de lader / zekering OK is (oude tip op dit forum). Normaal gesproken zie ik in de display dan direct 14.0 V.
Nu echter niet: wel direct het stekker-symbool, maar verder eerst niets, dan langzaam 10,1 ... toen 12 ... 13,2 ... 14,0 (ik dacht: dat gaat goed) ... toen 14,6, ... 15,0, en tenslotte 15,1 knipperend.

Ik heb de stroom er maar snel afgehaald want dit lijkt me niet te kloppen!

Wie of wie weet het?

Hans

J vd Pal

Bericht door J vd Pal » wo mei 13, 2015 9:02

Hoi Hans,

Dat klinkt niet goed, heb je al contact gehad met HenkK hier op het forum. Hij weet heel veel over de Westfalia lader. Het lijkt erop dat deze de geest heeft gegeven.

Succes

Jasper
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver

Profk

Bericht door Profk » wo mei 13, 2015 9:18

Hoi Jasper,
Ik zal Henkk een PB sturen - wie weet heeft hij een makkelijke oplossing voor me....
Hans

vw_camper

Bericht door vw_camper » wo mei 13, 2015 9:42

Is de temperatuursensor bij de huishoudaccu nog goed aangesloten?
Groeten, Bert

Profk

Bericht door Profk » wo mei 13, 2015 10:01

Hallo Bert,
Geen idee! Hoe / waar kan ik dat zien?
Ik heb nog even wat foto's gemaakt.
Eén foto is van de twee nieuwe accu's, aangesloten maar niet ingebouwd. Er hangt een losse stekker rechtsboven, die heeft altijd losgezeten. Vanaf de ene accu gaat een bundel kabels naar binnen, onder / achter de koelkast langs. Van de aansluiting op de massa heb ik bijgevoegd. Alles ziet er netjes uit ...
20150513_095056.jpg
Bijlagen
20150513_095132.jpg

J vd Pal

Bericht door J vd Pal » wo mei 13, 2015 10:08

Hoi Hans,

Zie dit draadje: viewtopic.php?f=2&t=31688&hilit=temperatuursensor

Groet

Jasper
Groeten

Jasper

2002 California Event ACV Reflex Silver

Profk

Bericht door Profk » wo mei 13, 2015 10:27

Hoi Jasper,

Dan is dat ding wat ik een "losse stekker" noem, de temperatuursensor. Die heeft altijd losgehangen...ik heb net helemaal rechtsboven in het accu-compartiment de beugel gevonden waar de sensor in hoort. Ingeplaatst, maar nog geen resultaat.

Ik heb wel even de aansluitingen van de sensor doorgemeten: hij krijgt via een dun rood kabeltje netjes spanning van de accu, en een dun rood/blauw kabeltje geeft goede massa.

Net de motor even laten draaien. De display gaat dan aan, er verschijnt dit eerst: - - - V
Even later de laadstroom die begint bij 10,1 V, langzaam oplopend tot 11,8V. Hier blijft hij op staan, tenminste, ik heb de motor toen uitgezet om de buren geen overlast te bezorgen.

Hans

vw_camper

Bericht door vw_camper » wo mei 13, 2015 10:38

De temperatuursensor moet aangesloten zijn. Anders krijg je wat jij ook meet, de laadspanning wordt >15V.
Groeten, Bert

Profk

Bericht door Profk » wo mei 13, 2015 10:53

OK Bert,
Dat onderdeel van het probleem is dan nu opgelost, denk ik.

Net opnieuw gecontroleerd wat de spanning bij het kraantje is. Lade onder de gootsteen eruit, stekker van het kraantje los, en tussen de polen van de stekker meten: maar een paar volt. Ergens lekt dus een heleboel spanning weg. Of zoiets. Hoe kom ik daar nu in hemelsnaam achter?

Hans

vw_camper

Bericht door vw_camper » wo mei 13, 2015 11:11

Hans,

Het probleem van de te hoge spanning is natuurlijk pas opgelost als je de sensor weer aansluit.
Tot die tijd de lader niet op 230V aansluiten, beetje zonde van je nieuwe accu. Die wordt er niet beter van...

Ik vermoed dat je ergens een slecht contact hebt, misschien een van de zekeringen van het camperdeel die geoxideerd is of een connector. Brand de TL verlichting wel goed?
Heb je nu een meter die goed werkt? Anders zegt het weinig.
Groeten, Bert

Plaats reactie