Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

vragen over de T4
HenkK
Contacteer:

Re: Nieuwe huishoudaccu's - geen stroom?!

Bericht door HenkK » do jun 04, 2015 21:39

Was iets te snel.

Overigens is het zo, dat als het display niet goed werkt, de koelkast niet aan te sturen is. Het kraantje en pomp werken hier onafhankelijk van

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl

Profk

Bericht door Profk » za jun 06, 2015 13:48

Hallo Henk en de anderen,
Ik heb eerst de lader getest volgens jouw aanwijzingen. Zonder 230 V erop gaf de multimeter 12,7 V tussen de accupolen aan, met de 230 erop liep die langzaam op naar 13,8. Ziet er goed uit.
Van een Duitse site heb ik info gehaald over het type condensator die op de plek van de geplofte zit, en daar zeiden ze 47uF / 35V . Die heb ik gisteren gekocht en laten monteren (+ en - eerst goed uitgezocht).
Het beeld in de display is nu zo: zónder netstroom een knipperend accu-symbool met V--- ernaast; met netstroom een gewoon accu-symbool met V--- ernaast. De temperatuursensor is nog in orde; ik heb het display ook bekeken met een 470 Ohm weerstandje in plaats van de NTC, en het beeld is identiek.
De koelkast lijkt goed aanstuurbaar - ik kan de temperatuur instellen zo laag als ik wil.
Is de gekozen condensator in jouw beleving de goede en/of kan dit invloed hebben op de uitlezing van de display?
Hans

Profk

Bericht door Profk » za jun 06, 2015 14:07

En helaas - nog geen 10 minuten later opnieuw de blinkende 15,1V in het scherm. Lijkt alsof er ergens te veel spanning staat, waar de condensator even mee overweg kan?

HenkK
Contacteer:

Bericht door HenkK » ma jun 08, 2015 23:44

Het display gaat 15.1 volt aangeven als er een verbinding niet aanwezig is of als het display zelf de richting kwijt is en daar lijkt het op. Dus alle verbindingen in de steker en print en flatcable controleren c.q. hersolderen. Verder komen er een hele reeks aan componenten in aanmerking waarom er iets fout gaat, Dat is alleen door meting met de juiste instrumenten vast te stellen.

henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » di jun 09, 2015 8:48

Ach Henk,
het zal wel niet zo'n vaart lopen,
hij is er pas bijna een maand mee bezig.

En zal in eens opgelost moeten worden als er op vakantie wordt gegaan :gekte

Ik zou gewoon even een afspraak maken met HenkK, dan heb je iemand die er verstand van heeft,
en is je probleem hoogstwaarschijnlijk snel opgelost. :knipoog
In plaats van zelf wat componenten vervangen en misschien nog wel meer kapot te maken..

Er zijn reeds verschillende suggesties gegeven hoe je een en ander kunt uitsluiten..
Lees je gehele topic nog maar eens door..

HenkK
Contacteer:

Bericht door HenkK » wo jun 10, 2015 15:36

Nog even ter info, beide elcootjes zijn 100uF, > 16 volt, waarschijnlijk is de diode aan de onderzijde die aan de onderzijde nu ook defect.

Henk
www.hrwerkplaats.nl

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » vr jun 19, 2015 12:16

En??
Hoe staat het er voor?

Profk

Bericht door Profk » ma jun 22, 2015 14:10

Helaas - HenkK heeft er uitgebreid naar gekeken, een serie onderdelen vervangen en/of opnieuw aangesoldeerd, maar het heeft niet geholpen: mijn centrale regeleenheid heeft de geest gegeven.
Op het onderdelen-gedeelte van dit forum plaats ik dadelijk een oproep met de vraag of iemand dit onderdeel kan leveren - volgens Volkswagen NL is het onderdeel vervallen en daarmee niet leverbaar. Wij gaan onze camper verkopen en ik wil hem graag in complete staat verkopen (zo heb ik hem ook gekocht)!
Hans

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » ma jun 22, 2015 14:18

die dingen liggen niet echt voor het oprapen.
Een tijdje geleden bood Erdem er trouwens nog eentje aan.
En om de zoektocht wat gemakkelijker te maken, ook in de Westfalia Nugget en in een Viano westfalia zit hoogst waarschijnlijk dezelfde unit.

Profk

Bericht door Profk » ma jun 22, 2015 14:20

Nee - makkelijk zal het niet worden, ben ik bang. Bedankt voor de tip!
Ondertussen: zijn er alternatieven om bv de koelkast aan/uit te zetten en te regelen, zonder gebruikt te maken van deze eenheid?

Multivan Generation
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation » ma jun 22, 2015 15:27

een "good old" schakelaar al eens overwogen?

Profk

Bericht door Profk » ma jun 22, 2015 16:10

Leuk idee - bedoel ik serieus. Een schakelaar ingebouwd op de plek van de display. Zou mooi zijn; alleen het regelen van de temperatuur is dan nog wel een dingetje. Uitdaging voor HenkK? :-)

Egbert&Manon

Bericht door Egbert&Manon » di jun 23, 2015 21:44

Ja, je kunt de koelbox ook met een aparte thermostaat regelen.
Heb ik waarschijnlijk wel ergens liggen.

Egbert
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen

Profk

Bericht door Profk » wo jun 24, 2015 21:57

Hoi Egbert,
Dat is een interessante optie. Ik ben vanzelfsprekend geen expert op dit gebied. Wat er in plaats van de centrale regelunit zou moeten komen (als die niet meer verkrijgbaar blijkt), is een aan/uit schakelaar + regelaar voor de koelkast en een vervanging voor de laadstroom-indicatie. Zie jij voor je hoe dat er dan uit zou moeten komen te zien?
Profk

HenkK
Contacteer:

Bericht door HenkK » do jun 25, 2015 17:46

Je kunt iets inbouwen in een Din afdekplaat en hier bouw je dan in;

Een LCD metertje of accu indicatortje voor de laadspanning
Een led voor de 230 volt aansluiting indicatie
Een aan\uit schakelaar voor de koelkast in serie met de aansluiting van de NTC-Th voeler in de koelkast. Het is ook nog mogelijk om er een klein potmetertje in te bouwen voor de temperatuur instelling.

Je kunt ook de oude behuizing gebruiken en hier een frontplaatje in bouwen en dan de genoemde onderdelen. Als je dan ook de oude print gebruikt met de connector is een en ander er zo op aan te sluiten.

Als je wilt kan ik het even uittekenen met de juiste connector aansluitingen. Ik wil het ook wel voor je in elkaar zetten,

Inderdaad, leuke uitdaging.

Een alternatief zou ook nog kunnen zijn, dat je mijn display uit de testopstelling overneemt en ik zelf iets soortgelijks maak. Op basis van jou oude display.

Henk
www.hrwerkplaats.nl

Plaats reactie