Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Claxon klinkt verkouden
Claxon klinkt verkouden
Wie weet of de claxon van een T4 uit 1992 (AAB) via een relais word aangestuurd en zo ja welk nummer is dat dan.
Mijn Claxon klinkt erg verkouden of doet het soms helemaal niet, het is net of er te weinig stroom naar toe gaat.
Uiteraard heb ik de claxon eerst los getest.
Mijn Claxon klinkt erg verkouden of doet het soms helemaal niet, het is net of er te weinig stroom naar toe gaat.
Uiteraard heb ik de claxon eerst los getest.
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
BMW 2002 in restauratie
- Multivan Generation
- Berichten: 33798
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Claxon klinkt verkouden
Relais op positie 11
onderste rij 2de van rechts
onderste rij 2de van rechts
Re: Claxon klinkt verkouden
Bedankt, die ga ik even checken.
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
BMW 2002 in restauratie
Re: Claxon klinkt verkouden
Bij mij zit er op positie 11 geen relais, wel een door verbinding in de vorm van een 90 graden stripje ( zie foto).
Is dit omdat ik maar enkelvouddige claxon heb.
Is dit omdat ik maar enkelvouddige claxon heb.
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
BMW 2002 in restauratie
Re: Claxon klinkt verkouden
Inderdaad, het relais zit er alleen bij een tweetonige claxon. T4-Wiki zegt hierover:
"Unabhängig von der Ausführung (Einfach- oder Doppeltonhorn) wird die Hupe über eine eigene Sicherung (S13) direkt von Kl.15 (Zündungsplus) mit Spannung versorgt und durch den Schalter H (Signalhorn) im Lenkrad nach Masse geschaltet. Bei der Einfachhupe erfolgt dies direkt, beim Doppeltonhorn über das Relais J4 (Doppeltonhorn), das ein einfaches Arbeitskontaktrelais (Schließer) ist. Das Relais ist in den Steckplatz 11 der Relaisplatte eingesteckt. Ist nur eine Einfachhupe verbaut, befindet sich in dem Steckplatz lediglich eine Metallbrücke, die die Kontakte 2 und 4 des Steckplatzes verbindet."
Dus die doorverbinding met een metaalstripje is helemaal origineel.
"Unabhängig von der Ausführung (Einfach- oder Doppeltonhorn) wird die Hupe über eine eigene Sicherung (S13) direkt von Kl.15 (Zündungsplus) mit Spannung versorgt und durch den Schalter H (Signalhorn) im Lenkrad nach Masse geschaltet. Bei der Einfachhupe erfolgt dies direkt, beim Doppeltonhorn über das Relais J4 (Doppeltonhorn), das ein einfaches Arbeitskontaktrelais (Schließer) ist. Das Relais ist in den Steckplatz 11 der Relaisplatte eingesteckt. Ist nur eine Einfachhupe verbaut, befindet sich in dem Steckplatz lediglich eine Metallbrücke, die die Kontakte 2 und 4 des Steckplatzes verbindet."
Dus die doorverbinding met een metaalstripje is helemaal origineel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Claxon klinkt verkouden
Bedankt Hanz,
Dit gelezen te hebben zit het toch ergens niet helemaal lekker in de massa via het stuur.
Want als ik het koperen stripje wat tegen de koperen ring van het stuur drukt direct door verbind met de massa van de stuurpen doet de claxon het af en toe wel.
Dit gelezen te hebben zit het toch ergens niet helemaal lekker in de massa via het stuur.
Want als ik het koperen stripje wat tegen de koperen ring van het stuur drukt direct door verbind met de massa van de stuurpen doet de claxon het af en toe wel.
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
BMW 2002 in restauratie
Re: Claxon klinkt verkouden
Probleem met de massa is opgelost.
Het zat hem in de massa aansluiting op het stuur zelf (zie foto).
Het is ook een rare verbinding, teneerste zit dat koperen stekkertje heel los erin en tentweede is het een verbinding van koper naar alluminium dat misschien ook niet helemaal optimaal is.
Gelijk hierbij nog vraag: kan ik ervan uitgaan dat de juiste bedrading al aanwezig is voor een tweetonige horn dat daarvoor alleen het juiste relais moet worden plaatsen op possitie 11 ?
Het zat hem in de massa aansluiting op het stuur zelf (zie foto).
Het is ook een rare verbinding, teneerste zit dat koperen stekkertje heel los erin en tentweede is het een verbinding van koper naar alluminium dat misschien ook niet helemaal optimaal is.
Gelijk hierbij nog vraag: kan ik ervan uitgaan dat de juiste bedrading al aanwezig is voor een tweetonige horn dat daarvoor alleen het juiste relais moet worden plaatsen op possitie 11 ?
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
BMW 2002 in restauratie
- Multivan Generation
- Berichten: 33798
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Claxon klinkt verkouden
Is eenvoudig te zien,
volg de kabelboom en zie of er 2 stekkers thv de claxon uitkomen,
waarschijnlijk niet.
Ik vermoed dat dit pas na 8/95 (modeljaar 1996) is gekomen.
Dus je kunt er van uitgaan, maar of je aanname terecht is moet dan nog blijken..
volg de kabelboom en zie of er 2 stekkers thv de claxon uitkomen,
waarschijnlijk niet.
Ik vermoed dat dit pas na 8/95 (modeljaar 1996) is gekomen.
Dus je kunt er van uitgaan, maar of je aanname terecht is moet dan nog blijken..
Re: Claxon klinkt verkouden
Onder de auto bij de claxon zie ik twee draden een geel/zwarte en een bruin/zwarte, waarvan ik denk dat de ene plus en de andere massa is, toch ?
T4 Westfalia uit 1992, 2.4D (AAB)
BMW 2002 in restauratie
BMW 2002 in restauratie