Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

schokken, schudden en slecht reageren

vragen over de T5
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Jefta »

Na 8 jaar t4 en een rotterdam die mijn oude bus gaat weren (milieuzone) ben ik overgestapt op een t5 (174pk, handgeschakelde 6 bak, 2007 met 265.000 km op de teller.
Nu ben ik week na aanschaf ermee naar spanje, en heb daar een vreemd probleem wat me nog niet echt opviel van tevoren.

Gewoon vlot optrekken van stilstand is haast niet te doen, het lijkt wel of het gaspedaal slecht reageerd. Geef ik half gas, en wil ik hem bewust rustig hoog in toeren brengen gaat de auto erg schokken, daarbij lijkt het of het gaspedaal haast niet reageerd, van half tot driekwart pedaal indrukken merk ik haast geen verschil, pedaal helemaal ingedruktlaat je lanseren . Plankgas gaat goed, alleen klapt hij dan heel erg als ik ga schakelen. In zijn 2 en hoger gaat het verder goed, behalve als ik lag in toeren zit(ca tussen 1500 en 2200 toeren ) ook dan gaat hij erg schokken en moet ik terugschakelen.

Wie heeft enig idee?
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Multivan Generation »

elektronisch gaspedaal..
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Jefta »

Daar dacht ik ook aan, maar is dat een bekend probleem en uit te lezen/makkelijk te vervangen?

Net weer even gereden, maar wegtrekken in zijn 1 is haast niet fatsoenlijk mogelijk, zodra hij in zijn 2 is rijdt hij weer gewoon .. overige problemen (schokken in lage toeren )doen zich alleen voor vanaf versnelling 4. Vreemde is daarbij dat dan de motor ook geen kracht heeft. Laat ik gas los en vervolgens weer gas geeft, gaat hij wel .. :muur
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Oviivo
Berichten: 2365
Lid geworden op: 15 aug 2012, 14:43

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Oviivo »

VW T5 California Black Edition TDI > Individual Project topic
als ebay het niet heeft, vergeet het dan maar
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Geert G »

Afgelopen week hetzelfde probleem hier gehad met een Audi A4, 2.0 16V TDI (BLB)

Sluit de EGR hardwarematig af, dmv een zelf te maken RVS afdichtplaatje.
Dus gewoon mechanisch afdoppen zodat er geen uitlaatgassen bijgemengt worden.

Dan zal het wel opgelost zijn. Motor is waarschijnlijk inwendig sterk vervuild. :bonk
Krijgt met het hete weer in Spanje te weing zuurstof om goed te verbranden.
Na afsluiting 100% verse lucht.

Motorstoringslampje zal naar verloop van tijd gaan branden, omdat de ECU dit ziet.
Maar je kunt er gewoon mee naar huis rijden, vanuit Spanje. :ikrij
Daarna hier de EGR uit de software laten programeren, bij een goede Tuner. (JD Engeneering / V.V.T. Tuning)

Zie hier: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_egr_diesel.html

Gr, Geert.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Jefta »

Jammer dat ik alleen tentharingen bij heb en geen rvs plaatje om de klep af te doppen. Het wordt dus volhouden tot thuis en dan verder kijken.

Ik hoop dat dat het inderdaad is, blijft een rare klacht .. gaspedaalsensor dacht ik ook aan, alleen zou de klacht dan ook in zijn 2 en hoger moeten zijn. Daarbij trilt de motor tussen bepaalde toerentallen (merkbaar vanaf zijn 2, maar hoe hoger de versnelling des te erger merkbaar )het zou dan dus best eens aan de luchttoevoer kunnen liggen.

Dacht zelf ook een beetje aan de lmm en of de (retrofit)roetfilter, allicht dat hij verstopt is, en continu bezig is met regenereren? Denk dat ik deze thuis ook er tussenuit ga halen, in beide gevallen(egr en roetfilter ) moet de ecu aangepast worden, gaat dan in één moeite door .. :nuts
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt wel een beetje risico genomen,
om met een bus die je net hebt,
meteen een hele grote reis te maken.

Dat is een beetje hetzelfde als donderdags een nieuwe leaseauto ophalen en vrijdags er mee op vakantie..
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Jefta »

Je moet wat .. heb de auto gehaald, met bovag garantie dus verwachtte er eigenlijk niet al teveel ellende mee.

Heb hem nu 2 weken, maar normaal werk ik altijd ver buiten de deur, en nu toevallig 2 straten (letterlijk te lopen)achter mijn huis ... :muur dus echt veel proefrijden kon niet. Maar daarbij moet ik wel vermelden dat ik in de (500)kilometer die ik in nederland heb gereden, niet echt zoveel last had van de klachten. Merkte wel dat hij wat onrustig reed op het gas, maar reed verder netjes (dacht zelf aan een beetje verstopte roetfilter oid, en verwachte dat ik na 1500km snelweg hem wel schoon zou hebben) ..

Verwacht niet dat ik niet thuis kom, het is alleen knap irritant hier in de bergen :gif
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Geert G »

Dan maak je het EGR-plaatje (in geval van nood) toch effe van een stukje conservenblik. De deksel hiervan is uitermate geschikt. Zo zou ik het doen :groteogen
Dat houdt het wel uit tot aan Nederland.
Blik heeft als nadeel dat het doorrot na verloop van tijd. RVS niet.

Als die van jou van 2007 is, is je motorcode BPC.
Die hebben af fabriek een DPF roetfilter.
Zeer verstandig om deze straks in Nederland te verwijderen + softwarematig uit de ECU te laten programeren, tesamen met de EGR.

Bij een Diesel Praktikel Filter (DPF) is het niet de vraag "of ie kapot gaat,"...... de vraag is... "waneer"
Kapot gaan ze allemaal, hetzelfde als EGR kleppen.
Kostprijs nieuw DPF: rond de € 2000,- + montage-kosten.
De oplossing van de gerenomeerde tuners is een stukje goedkoper, en veel duurzamer.

Suc6,
Gr, Geert
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
heemskerk
Berichten: 2025
Lid geworden op: 07 nov 2008, 20:12

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door heemskerk »

Geert G schreef:Dan maak je het EGR-plaatje (in geval van nood) toch effe van een stukje conservenblik. De deksel hiervan is uitermate geschikt. Zo zou ik het doen :groteogen
Dat houdt het wel uit tot aan Nederland.
Blik heeft als nadeel dat het doorrot na verloop van tijd. RVS niet.

Als die van jou van 2007 is, is je motorcode BPC.
Die hebben af fabriek een DPF roetfilter.
Zeer verstandig om deze straks in Nederland te verwijderen + softwarematig uit de ECU te laten programeren, tesamen met de EGR.

Bij een Diesel Praktikel Filter (DPF) is het niet de vraag "of ie kapot gaat,"...... de vraag is... "waneer"
Kapot gaan ze allemaal, hetzelfde als EGR kleppen.
Kostprijs nieuw DPF: rond de € 2000,- + montage-kosten.
De oplossing van de gerenomeerde tuners is een stukje goedkoper, en veel duurzamer.


Suc6,
Gr, Geert
Toevoeging: Aluminium wordt n.v.v. tijd ook aangetast heeft de ervaring geleerd; rvs is de beste optie.
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Jefta »

.. blikjes zat, inderdaad goed idee !

Wil morgen kijken of ik een busje remmen reiniger kan krijgen, wil hem dan eigenlijk proberen te reinigen, en kijken wat het doet ...

Ben bang dat als ik hem afsluit en een foutmelding krijg, de motor in noodloop gaat, of is dat onterecht?
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Geert G
Berichten: 1030
Lid geworden op: 20 mar 2011, 10:22
Locatie: Venray, Noord-Limburg

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Geert G »

Jefta schreef:.. blikjes zat, inderdaad goed idee !

Wil morgen kijken of ik een busje remmen reiniger kan krijgen, wil hem dan eigenlijk proberen te reinigen, en kijken wat het doet ...

Ben bang dat als ik hem afsluit en een foutmelding krijg, de motor in noodloop gaat, of is dat onterecht?
Motorstoringslampje gaat (na verloop van tijd) wél branden, na dichtzetten EGR. maar dat is in dit geval niet erg.
Motor gaat hiervan niet in de noodloop.
ACV Motor Modificaties:
EGR & Kat verwijderd
Fratelli Bosio PP520 verstuivers
Turbo W.G. afstelling aangepast
JB Autoservice & JD-Engeneering, chip op maat
Gebruikersavatar
Jefta
Berichten: 361
Lid geworden op: 17 feb 2009, 21:16
Locatie: hellevoetsluis

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Jefta »

Even nog een update. De vrijdag voor mijn vertrek rij ik uit barcelona weg, komt er een ploffend geluid uit de motor. Ook merk ik wat vermogensverlies (geen noodloop)

Anwb gebeld, af laten slepen naar garage. Daar werd gezegd dat het uit de motor zelf kwam. :muur
Uiteindelijk spullen in de auto geladen, zelf met vliegtuig naar huis en afgelopen dinsdag is de auto eindelijk bij de garage gebracht. Vermoed qordt dat het de klepstoters zijn ..??? Maar ik ben erg benieuwd, gelukkig nog binnen de garantie, maar schiet er niks mee op.


Blij dat ik nog terug kon vallen op mijn oude trouwe t4
Zwarte transporter T4 2.5tdi 2001 (rijdt nu in Polen rond)
Grijze caravelle T4 2.5tdi 1997 (rijdt nu in Bulgarije rond)
Zwarte transporter T5 2.5tdi 4motion 2009 (rijdt nu in Roemenie rond)
Zwarte caravelle T6 2.0tdi 2018 (rij ik lekker zelf in rond)
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door Pascal-141 »

Jefta schreef:Even nog een update. De vrijdag voor mijn vertrek rij ik uit barcelona weg, komt er een ploffend geluid uit de motor. Ook merk ik wat vermogensverlies (geen noodloop)

Anwb gebeld, af laten slepen naar garage. Daar werd gezegd dat het uit de motor zelf kwam. :muur
Uiteindelijk spullen in de auto geladen, zelf met vliegtuig naar huis en afgelopen dinsdag is de auto eindelijk bij de garage gebracht. Vermoed qordt dat het de klepstoters zijn ..??? Maar ik ben erg benieuwd, gelukkig nog binnen de garantie, maar schiet er niks mee op.


Blij dat ik nog terug kon vallen op mijn oude trouwe t4
Klepstoters ? Dat hoor je niet zo vaak bij de R5TDI motoren , ik hoop voor jou dat het niet de verstuivers zijn ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
WouterW
Berichten: 489
Lid geworden op: 20 nov 2010, 09:55
Locatie: Achterhoek regio Zutphen

Re: schokken, schudden en slecht reageren

Bericht door WouterW »

Pascal-141 schreef:Klepstoters ? Dat hoor je niet zo vaak bij de R5TDI motoren , ik hoop voor jou dat het niet de verstuivers zijn ...
De nokkenas is de schuldige waarschijnlijk. Die heeft de stoters vernield. Door tja.. weer die lekke verstuiverafdichting. Jefta: Met een oliemonstername weet je veel meer. Diesel in de olie is minder smering=slijtage nokkenas=slijtage klepstoters=etc.
T5 2.5 AXD 2004 503.000 000km
Plaats reactie