Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9997
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen

Bericht door Pascal-141 »

Korte handleiding /omschrijving voor het zelf vervangen van de gloeibougies en verstuivers bij een T4 2.5TDI.
:werkaanT4

Deze T4 had al dik 320.000km gedraaid met nog steeds de eerste/originele verstuivers , en sinds enige tijd waren er ook een paar gloeibougies buiten dienst . Dus starten ging nog steeds (ook vorige winter) , maar er was steeds vrij veel rook bij .
Dus nu , voor de volgende winter eraan komt , maar eens de gloeibougies vervangen , en meteen ook een setje verstuivers vervangen.

Dit was de situatie voor de werken :
Afbeelding

Dit had ik al klaar liggen : set verstuivers , set gloeibougies , en nieuwe brandplaatjes vr de verstuivers
Afbeelding

Ik heb het front in "servicestand" geplaatst om iets meer ruimte te hebben.

Dan eerst de oude retourleidingetjes verwijderd .
Daarna de verstuivers losdraaien
je kan overal makkelijk bij .
Afbeelding

Als de verstuivers los zijn , de verstuivertrekker erop schroeven , en de verstuivers loshalen
Afbeelding
Je ziet meteen ook aan de nozzle van de verstuiver een dikke laag roet hangen . Het was dus wel het moment om ze te vervangen

Dan de gloeibougies meteen ook vervangen . Ook hier kan je makkelijk overal bij . Met een lange dop van 10mm , verlengstukje en kleine ratel .
Afbeelding

Ook bij de 5e cilinder is alles makkelijk bereikbaar
Afbeelding

Oude en nieuwe gloeibougie :
Afbeelding

Na de gloeibougies vervangen te hebben , kunnen de nieuwe verstuivers er ook in , voorzien van nieuwe brandplaatjes (ik gebruik de koper ringetjes die speciaal voorzien zijn van "pinnetjes" aan de binnenzijde zodat deze meteen over de verstuiverschacht spannen , heel handig om de ringetjes op hun plaats te laten zitten)
Afbeelding

Nadat de nieuwe verstuivers gemonteerd zijn , ook nieuwe retourleidingetjes voorzien .
Verstuiverleidingen terug vastgezet (ik had deze niet verwijderd , alleen maar aan de verstuivers los gedraaid)
Afbeelding

En dan meteen ook maar de vacuumleidingetjes vervangen , de oude waren ook al helemaal krokant geworden .
Afbeelding

Voila , dat was het . Eigenlijk vrij simpel .
Ik ben er aan begonnen rond 10u , en om 12u was ik al klaar en zat ik al aan tafel :lach
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

koensch
Berichten: 469
Lid geworden op: di sep 27, 2011 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen

Bericht door koensch »

oeps.... ik rij ook nog steeds rond met de originele verstuivers.... 510k op de teller. loopt met koude motor een beetje onregelmatig, maar heb geen start-problemen. Ik zie wel hoever ik ermee kom.

wat kost zo'n grapje nu aan onderdelen?
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +625.000km

Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1860
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 9:38
Locatie: midden limburg

Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen

Bericht door frank884 »

Ik zie ook nog geen reden om de verstuivers te gaan vervangen als die goed loopt, goed trekt, en niet overdreven rookt
draai ik die verstuivers niet eruit. en ik zit ook dik boven de 3 ton
Ik kan me niet herinneren dat bij de vrachtwagens die ik de afgelopen 30 jaar reed ooit verstuivers zijn vervangen
en die deden 1.200.000 km + nog de kraanuren.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9997
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen

Bericht door Pascal-141 »

koensch schreef:oeps.... ik rij ook nog steeds rond met de originele verstuivers.... 510k op de teller. loopt met koude motor een beetje onregelmatig, maar heb geen start-problemen. Ik zie wel hoever ik ermee kom.

wat kost zo'n grapje nu aan onderdelen?
Tja , eigenlijk zijn verstuivers ook een slijtdeel . Volgens de fabrikant moeten deze om de 150.000km vervangen worden , maar dat vind ik zelf verkoopspraat . Ik laat verstuivers zelf ook wel zitten zolang ze het goed doen . Maar deze lieten de auto slecht starten , en gaven veel rook , zowel bij koude start als ook bij het rijden . Vandaar dus maar vervangen.
Wat het gaat kosten weet ik nog niet , de set verstuivers die er nu inzitten zijn van mijzelf en zitten er maar tijdelijk in om de auto rijdend te houden , terwijl de oorspronkelijke verstuivers gereviseerd worden of vervangen worden door een setje ruilverstuivers . Ik zal vandaag eens wat rondbellen om prijzen op te vragen .
Indien iemand nog een mooie prijs kan hebben voor revisie van de Stanadyne 1-traps verstuivers : laat maar weten.
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28896
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Reken voor de revisie voor rond de 105 euro per stuk ex btw.
Dat kreeg ik destijds te horen.

Gloeibougies rond de 11 euro per stuk (afhankelijk van merk)

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9997
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:Reken voor de revisie voor rond de 105 euro per stuk ex btw.
Dat kreeg ik destijds te horen.

Gloeibougies rond de 11 euro per stuk (afhankelijk van merk)
Blijkbaar zijn de Stanadyne 1-traps verstuivers een probleem aan het worden ... Ik heb al een paar "Bosch centers" (diesel specialisten) gebeld ,en niemand wou de Stanadyne's reviseren (ondanks dat ze ook Stanadyne dealer zijn), of kon niet aan de onderdelen geraken . :muur
Ik kan wel bij een groothandel aan ruilverstuivers geraken (volledig gereviseerde , volledig volgens OE opgave) , maar ook daar waren ze momenteel niet leverbaar . Ik wacht nu nog op antwoord over de eventuele levertermijn .

Revisie of ruil van de Stanadyne's van de AJT zijn heel wat duurder dan de 2-traps Bosch van de ACV motor ... (Revisie van de 2-traps Bosch kost 90eur/st volgens een prijsopgave dat ik al gekregen had)

Als ik geen Stanadyne's vind op korte termijn , misschien maar een setje 2-traps Bosch zoeken en de ECU aanpassen .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2686
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen

Bericht door Snautzer »

Bedanktvoor de duidelijke handleiding. Wordt zeer gewaardeerd.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28896
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb nog 3 stanadynes liggen en een vierde waarvan een pijpje voor de retourleiding af is.
Iemand interesse hierin?
Bijvoorbeeld om richting Engeland te sturen?

Laat het dan even weten.
Groeten Peter

gertman
Berichten: 68
Lid geworden op: za jan 11, 2014 13:46

Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen

Bericht door gertman »

Dus je kan niet de verstuivers van een ACV in een ajt steken?

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28896
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen

Bericht door Multivan Generation »

gertman schreef:Dus je kan niet de verstuivers van een ACV in een ajt steken?
Dat is wel mogelijk met een grote MAAR!

AJT verstuivers zijn van een het eentraps type, dat wil zeggen een inspuiting/slag.
ACV verstuivers zijn van het 2 traps type, dus een kleine voor inspuiting gevolgd door een grote hoofd inspuiting.

De motorcomputer van een AJT geeft dus opdracht voor 1 inspuiting per cilinder/slag.
Wil je ACV verstuivers netjes laten werken, dan is een software aanpassing zeer aan te raden(noodzakelijk).

ACV verstuiver nozzles hebben ook grotere gaatjes namelijk, dus per slag komt er ook meer diesel uit, in vergelijking met AJT verstuivers.
Daarom ook is software aanpassing zeer aan te raden.

Ook is die verstuiver met de hoogte naald sensor bij ACV verstuivers hoger en zit bij een ACV op een andere plaats, dus aanpassing brandstofleiding noodzakelijk.

Groetjes Peter

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9997
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 : gloeibougies en verstuivers vervangen

Bericht door Pascal-141 »

Pascal-141 schreef:
Blijkbaar zijn de Stanadyne 1-traps verstuivers een probleem aan het worden ... Ik heb al een paar "Bosch centers" (diesel specialisten) gebeld ,en niemand wou de Stanadyne's reviseren (ondanks dat ze ook Stanadyne dealer zijn), of kon niet aan de onderdelen geraken . :muur
Ik kan wel bij een groothandel aan ruilverstuivers geraken (volledig gereviseerde , volledig volgens OE opgave) , maar ook daar waren ze momenteel niet leverbaar . Ik wacht nu nog op antwoord over de eventuele levertermijn .

Revisie of ruil van de Stanadyne's van de AJT zijn heel wat duurder dan de 2-traps Bosch van de ACV motor ... (Revisie van de 2-traps Bosch kost 90eur/st volgens een prijsopgave dat ik al gekregen had)

Als ik geen Stanadyne's vind op korte termijn , misschien maar een setje 2-traps Bosch zoeken en de ECU aanpassen .
Ook bij de groothandel die eerst aangaf de Stanadynes te kunnen omruilen voor gereviseerde , is niks geworden... zij dachten waarschijnlijk dat ze gewoon wisselbaar waren met Bosch verstuivers , wat dus niet het geval is .

Dus ik heb ondertussen een setje ACV verstuivers ( bosch 2 traps) gevonden , en ik heb ook al een setje acv verstuiverleidingen op de kop kunnen tikken.
Binnenkort gaan deze erin , en dan ook de ECU laten herprogrammeren naar de 2 traps verstuivers , en dan zou het overmatig roken moeten voorbij zijn.
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

Plaats reactie