Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 voor een krappe beurs

vragen over de T4
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

T4 voor een krappe beurs

Bericht door bargemast »

Hallo iedereen,

ik ben een nieuwe Weetjeweller, en zou graag van de mensen die al jarenlange ervaring met de verschillende T4's willen weten welke motor-uitvoering het voordeligste uitkomt in onderhoud, vanuit een doe het zelver oogpunt gezien.

Mijn financiele middelen zijn nogal beperkt, gezien mijn bijzonder lage pensioen (slechts 32% van de normale AOW + een aalmoes van de Fransen) en ik moet dus heel voorzichtig zijn met het besteden van mijn laatste spaarcentjes, want dat wordt alleen maar minder.

Snelheid is niet zo belangrijk, zolang ik maar redelijk genoeg mee kan tuffen tussen het overige verkeer, op het moment twijfel ik tussen een lange uitvoering met 1.9TD of een lange uitvoering met 2.5TDI.

Als jullie mij kunnen helpen met advies om beter voorbereid te kiezen, zou ik daar heel blij mee zijn.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door Pascal-141 »

Zowel de 1.9td als de 2.5tdi zijn goede motoren , maar de 2.5tdi is toch de koning der betrouwbaarheid en levensduur.
De 1.9td moet nogal hard werken om met het hedendaagse verkeer mee te kunnen , en de levensduur lijd daar wel onder.
Bij de 2.5tdi hoef je niet op een paar honderdduizend km te kijken .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door koensch »

als je een T4 diesel prive gaat rijden, hou dan rekening met een forse wegenbelasting, ik schat zo'n 360,00 per kwartaal.
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door bargemast »

Bedankt Pascal, ik zal dus misschien maar het beste naar een 2.5TDI uitkijken, het lijkt trouwens wel dat er daar meer van te koop zijn dan van de 1.9TD's.

Het enige waar ik een beetje benauwd voor ben is om de riem van de brandstofpomp van zo'n motor te vervangen, de normale distributieriem lijkt me iets minder problemen te geven.

Doe jij dat soort van klussen misschien ook ? Niet dat ik direct in de buurt woon, maar mijn zus woont vlakbij Brussel en daar kom ik enkele keren per jaar naar toe vanuit Frankrijk waar ik woon.


Hallo koensch, ook bedankt voor jouw waarschuwing voor het nogal hoge tarief van de wegenbelasting, voor mij is alleen het kenteken overschrijven duur, maar wegenbelasting betaal je in Frankrijk al vele jaren niet meer.
Wel wordt er over gesproken om dat weer in te gaan voeren, maar voorlopig kost het dus niets, en dat is dan net zo ongeveer het tarief dat ik me nog kan permiteren.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door frank884 »

de 1.9 TD motorblok is wel een stuk goedkoper in onderhoud en daar is ook zat van ook uit de personenwagens van VW groep.
alleen een T4 is niet zo'n jonge wagen. en 68 pk "kan" hard hebben moeten werken

dus ik zou zeggen een 1.9 TD alleen als je er eentje van kunt vinden die niet te gek veel kilometers heeft gedraaid
de 2.5 TDI kan heel wat meer kilometers aan want die blok heeft bijna het dubbele aan vermogen
maar al het onderhoud (D-Riem etc koppeling) eraan is wel een heel stuk duurder dan bij de 1.9TD
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door bargemast »

Hallo frank, bedankt voor jouw antwoord dat me nu weer laat twijfelen tussen de 1.9TD en de 2.5TDI, want als er echt zo'n groot verschil is in de kosten van het onderhoud van de klussen die ik niet of moeilijk zelf zal kunnen doen, ben ik dan wel haast genoodzaakt om me tot een 1.9TD te beperken.
Ik weet dat de T4 geen jonge auto meer is, maar gezien mijn beperkte budget kan ik me zeker geen T5 of T6 permiteren.
Zou je me misschien wat cijfers kunnen geven van de verschillen in de prijzen van D-riem en koppeling, zodat ik daar een idee van eventuele kosten van heb ?
Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 711
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door websurfer »

Waarom wil je speciaal een T4 hebben ? is dat voor de ruimte naders zou ik met het niet al te ruime budget toch overwegen een ruime Citroen C5 break (of Xsara break) aan te schaffen of een ander welke ruimte heeft maar minder zwaar is.
en in Frankrijk zijn er genoeg van te koop en ook voldoende kennis van de techniek of dit goedkoop te (laten) onderhouden

dus eerste vraag heb je wel een T4 nodig ?
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door bargemast »

Hallo websurfer,

ik heb vele jaren met de voorloper van de C5 break rondgereden, dat was een CX 2.5 break ex-ambulance waar ik nog 300.000km bij de 150.000km die deze bij aankoop had gereden heb.
Het mecaniek van de oude 2.5 Turbo loze diesel was onverwoestbaar, en ik heb daar altijd met veel plezier mee gereden.

Ook heb ik de nodige jaren de voorloper van de Xsara break gehad, een ZX 1.9D break waarmee ik ook geheel probleemloos gereden heb, ik had die gekocht met 90.000km op de teller en heb hem met 200.000km verkocht, en nog altijd in perfecte staat.

In mijn huidige Caddy heb ik evengoed ook redelijk wat ruimte, maar ik zou graag wat meer rond willen toeren voor zo lang als het nog kan, en meer ruimte willen hebben om er tijdens mijn trips in te kunnen leven in een soort van "Stealth Camper".

Er zijn zoals je zegt genoeg andere bestelwagens op de markt, maar zo'n T4 rijdt fijn met 4 onafhankelijk geveerde wielen, en is een heel veel voorkomende bestelauto, hetgeen het vinden van (eventueel 2e hands) onderdelen ook in andere landen vergemakkelijkt.

Ook omdat ze nogal gewild zijn, zal ik er hopelijk als ik hem na de nodige jaren wil (of moet) verkopen niet al te veel op verliezen, dit natuurlijk sterk afhankelijk van de prijs waarvoor ik hem heb kunnen kopen en de toestand waarin de T4 zich bevindt als ik hem verkopen wil.

Voorlopig blijft mijn keus dus nog bij een T4, tenzij er een minstens net zo comfortabele, betrouwbare en zuinige ander merk bestelauto op mijn pad komt.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door Pascal-141 »

bargemast schreef:Hallo frank, bedankt voor jouw antwoord dat me nu weer laat twijfelen tussen de 1.9TD en de 2.5TDI, want als er echt zo'n groot verschil is in de kosten van het onderhoud van de klussen die ik niet of moeilijk zelf zal kunnen doen, ben ik dan wel haast genoodzaakt om me tot een 1.9TD te beperken.
Ik weet dat de T4 geen jonge auto meer is, maar gezien mijn beperkte budget kan ik me zeker geen T5 of T6 permiteren.
Zou je me misschien wat cijfers kunnen geven van de verschillen in de prijzen van D-riem en koppeling, zodat ik daar een idee van eventuele kosten van heb ?
Gtz, Peter.
Laat je hoofd niet gek maken , wat betreft de kosten voor onderhoud : filters voor een 2.5tdi kosten kosten precies evenveel als voor een 19td ... luchtfilter , brandstoffilter , pollenfilter zijn allemaal hetzelfde , oliefilter verschilt , maar kost bijna hetzelfde. Olie kun je op beide motoren hetzelfde type gebruiken.
Dus , wat betreft kosten voor regulier onderhoud , op een paar euro na is dat voor beide gewoon hetzelfde.

Distributieriem vervangen : dat is 1x een kost om de 90.000km . Op het juiste adres betaal je voor een tdi 600a700eur , incl waterpomp en alles wat bij de distri wissel hoort . Voor een 19td betaal je misschien 400a500 .
Dus voor dat prijsverschil per 90.000km moet je het ook niet laten om een tdi te kopen.

De tdi is ook zuiniger dan de 19td .

Eens rond de 250 a 300.000km , is bij een 19td het beste eraf , (op wat uitzonderingen na) dan beginnen ze onderdruk te maken , olie te verbruiken , turbo begint te verslijten , enz. En dat is volkomen normaal ,gezien het feit dat de 19td toch wel hard moet werken.
Bij 250.000 komt een tdi pas goed los (bij wijze van spreken) :knipoog
Doe maar eens een testrit met een 19td , en met een tdi , en laat maar weten waar je voorkeur aan geeft

Nog een tip voor jou : In Frankrijk zijn T4 duurder , dus je kan er best eentje zoeken in B, NL of D .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door bargemast »

Hallo Pascal, nogmaals mijn dank voor jouw uitgebreide informatie waar ik heel veel waarde aan hecht.
Jij bent duidelijk iemand die deze T4's kent als je broekzak.

Dan houd ik het voorlopig dan toch maar weer op een 2.5TDI, blijft er toch nog weer een vraagje opkomen, en dat is of een 88Pk te verkiezen is boven een 102Pk, of dat dat verder weinig uitmaakt.

Je hebt beslist ook groot gelijk wat de prijzen aangaat, in Frankrijk zijn ze een aardig stukje duurder dan in NL-B en Dld, de invoer hier is gratis alleen moet je tussen de 150 en 200€ aan de franse importeur betalen en ongeveer 3 weken wachten om een gelijkvormigheids attest van hen te krijgen, anders kan je er geen frans kenteken voor krijgen.

Natuurlijk moet je er ook een uitvoerkenteken en verzekering op het uitvoerkenteken bij nemen, tenzij ik hem ergens veilig zou kunnen laten staan voor 3 à 4 weken, bij of in de buurt van de verkoper, om in de tussentijd de administatieve zaken te regelen en dan met het franse kenteken en de daarbij behorende nummerborden te kunnen vertrekken.

Ik ben de afgelopen week een mooie lange T4 op een paar minuten na misgelopen, misschien achteraf gezien maar goed ook, want dat was een 1.9TD.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door Pascal-141 »

De 88 en de 102 pk is in principe dezelfde motor , maar de versnellingsbak van de 88pk is zwakker dan die van een 102pk versie.
Een ander nadeel van de 88pk , zijn de verstuivers : een typische kwaal van de 88pk is de blauwe rook wanneer je hem enkele minuten stationair laat draaien na een koude start . De 88pk versie heeft enkel traps Stanadyne verstuivers , die verstuivers zijn pokkeduur , en blijkbaar vind je nog amper een dieselcenter die ze tegenwoordig nog wil of kan reviseren. De 102 pk versie heeft tweetraps Bosch verstuivers , waar eigenlijk geen problemen mee zijn , reviseren is ook geen probleem.
Niet dat je de 88pk versie nou moet vermijden hoor , zeker niet , maar de 102 pk heeft minder zwakke punten. Mijn werkbus is een 88pk versie , alhoewel die ook al omgebouwd is naar een gechipte 102 pk versie.

Ik heb vandaag nog een andere 88pk versie omgebouwd naar een 102 pk versie , de originele verstuivers vervangen door de tweetraps Bosch verstuivers . En Peter Multivan is langsgeweest om de ECU aan te passen naar de nieuwe setup.
Het vervelende roken is nu over .

Wat ik hiermee bedoel is , het ombouwen is allemaal mogelijk , maar kost geld. Vind je een standaard 102pk , hoef je niks om te bouwen :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door bargemast »

Reuze bedankt Pascal om me zo te helpen met jouw kennis van deze motoren, ik kijk van nu af aan dus goed uit naar een 2.5TDI van 102Pk, en zal iets minder naar de reeds gereden kms kijken.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door LAYCA »

Ik ben het met de vorige sprekers eens.
Alle begin is moeilijk maar je leert snel hoor op dit forum :wjw
Zelf een T4 LWB 2.5TDI gekocht voor 2250 euro heel lelijk maar geen roest met 248 K op de teller.
En alles zelf gerepareerd en omgebouwd kijk naar mijn project.viewtopic.php?f=12&t=47265
Alles is te leren :werkaanT4
Succes met jou zoektocht

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
bargemast
Berichten: 73
Lid geworden op: 06 nov 2015, 21:23

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door bargemast »

Hallo Wim, jouw verhaal geeft me nog wat extra moed om te blijven zoeken.
Wat heb jij een super camper gemaakt van dit busje, werkelijk heel mooi, gelukkig ben ik niet snel jaloers.

Jammergenoeg ben ik niet uitgerust zoals jij met je mooie garage en massa's gereedschap, en ben ik genoodzaakt om mijn klussen op straat te doen, en dat is natuurlijk alles behalve ideaal, vooral als het om klussen gaan die meerdere dagen duren, en helemaal als het weer niet meewerkt.

Ik heb zitten genieten van jouw uitvoerige beschrijving van de verbouwing, en zal daar vast nog meerdere keren naar kijken.

Mijn busje (als ik het geluk heb om er een te vinden) zal zeker niet half zo mooi en luxe worden als die van jouw, omdat ik het er als een busje wil laten uitzien om zo gemakkelijker overal te kunnen staan zonder dat er geklaagd zal worden over een geparkeerde camper, en ook de financiele middelen er niet voor heb.

Gtz, Peter.
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: T4 voor een krappe beurs

Bericht door Blue Moon »

Dag Peter,
Ken je T4 zone en Busspirit, 2 T4 forums in Frankrijk?
Je kunt ook zoeken op le bon coin het zusje van 2de hands.
<;-)
Plaats reactie