Beste WJWers.
sinds een weekje het idee dat mijn stuurbekrachtiging niet werkt zoals het hoort..
Probleem mijn inziens is dat bij maximale stuuruitslag voor mijn gevoel de pomp begint te brommen...
Op het reservoir zie ik nergens een min/max indicatie..
Wie o wie kan mij hiermee helpen, het liefst met een foto.
Als ik de olie ververs moet ik dan ontluchten of kan ik net als met de remmen van je brommer, nieuwe olie erin doen, nippel open draaien en doorspoelen tot er verse olie in zit?
Bedankt voor de reactie's
Ted
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Stuurbekrachtigings peil/olie
Stuurbekrachtigings peil/olie
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Re: Stuurbekrachtigings peil/olie
Ten eerste brommen doet hij als je tegen de eind aanslag komt dan loopt de druk op lijkt mij normaal.runnerted schreef:Beste WJWers.
sinds een weekje het idee dat mijn stuurbekrachtiging niet werkt zoals het hoort..
Probleem mijn inziens is dat bij maximale stuuruitslag voor mijn gevoel de pomp begint te brommen...
Op het reservoir zie ik nergens een min/max indicatie..
Wie o wie kan mij hiermee helpen, het liefst met een foto.
Als ik de olie ververs moet ik dan ontluchten of kan ik net als met de remmen van je brommer, nieuwe olie erin doen, nippel open draaien en doorspoelen tot er verse olie in zit?
Bedankt voor de reactie's
Ted
Vraag iemand met ervaring om eens te luisteren.
Maar wat je hoort kan ook lucht in het systeem zijn.
Denk dan aan een lek, controleer eerst of je geen olie verliest.
Kijk ook naar oliekoeler aan voorzijde radiator.(meestal stalen pijp)
Controleer pomp en stuurhuis onder bus (wegnemen beschermplaat onderzijde motor)
Misschien trekt de pomp lucht aan, mogelijk lek aan de zuigzijde.(Dan lek je geen olie maar trekt lucht naar binnen)
Vervangen olie:
Zelf dit klusje bij renovatie busje gedaan zoals je zelf beschrijft olie eruit.
Nieuw erin +-2 cm onder de rand van het reservoir blijven.
Schroef de deksel op het reservoir voor starten.(Tussentijds controleren/bijvullen)
Motor starten... stuur naar uiterste stand links en rechts tot de lucht er uit is.
Ik heb niet hoeven ontluchten dit gebeurd door het stuur heen en weer te draaien met lopende motor.
Groejes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: Stuurbekrachtigings peil/olie
Heb ik ook zolang ik de bus heb. Voor mij is het dus normaalrunnerted schreef: Probleem mijn inziens is dat bij maximale stuuruitslag voor mijn gevoel de pomp begint te brommen...
Re: Stuurbekrachtigings peil/olie
welke leiding is het?? die boven op het motorblok langs loopt? heb er nu geen foto van.LAYCA schreef: Denk dan aan een lek, controleer eerst of je geen olie verliest.
Kijk ook naar oliekoeler aan voorzijde radiator.(meestal stalen pijp)
Maar deze buis welke vanaf de intercooler aankomt is gedeeltelijk rubber en een stuk aluminium buis deze zit vol met olieresten... een kleine 5000 kilometer geleden schoongemaakt en nu weer vies....
bedankt voor beide reacties met betrekking tot de maximale stuuruitslag, hier hoef ik me dus geen zorgen om te maken.
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
- Pascal-141
- Berichten: 10819
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Stuurbekrachtigings peil/olie
dat systeem is zelfontluchtend . Een nippel ga je er niet op vinden. Gewoon een paar keer van helemaal links naar helemaal rechts draaien , en de lucht is er uit dan.runnerted schreef:Beste WJWers.
sinds een weekje het idee dat mijn stuurbekrachtiging niet werkt zoals het hoort..
Probleem mijn inziens is dat bij maximale stuuruitslag voor mijn gevoel de pomp begint te brommen...
Op het reservoir zie ik nergens een min/max indicatie..
Wie o wie kan mij hiermee helpen, het liefst met een foto.
Als ik de olie ververs moet ik dan ontluchten of kan ik net als met de remmen van je brommer, nieuwe olie erin doen, nippel open draaien en doorspoelen tot er verse olie in zit?
Bedankt voor de reactie's
Ted
Het oliepeil zie je niet op het reservoir (want dat is niet doorzichtig) , maar het oliepeilstokje zit vast aan de onderzijde van het draaideksel van het reservoir.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Stuurbekrachtigings peil/olie
Dit is de koeler/retourleiding deze zit voor de radiator boven .runnerted schreef:welke leiding is het?? die boven op het motorblok langs loopt? heb er nu geen foto van.LAYCA schreef: Denk dan aan een lek, controleer eerst of je geen olie verliest.
Kijk ook naar oliekoeler aan voorzijde radiator.(meestal stalen pijp)
Maar deze buis welke vanaf de intercooler aankomt is gedeeltelijk rubber en een stuk aluminium buis deze zit vol met olieresten... een kleine 5000 kilometer geleden schoongemaakt en nu weer vies....
bedankt voor beide reacties met betrekking tot de maximale stuuruitslag, hier hoef ik me dus geen zorgen om te maken.
kan van staal of aluminium zijn, bij mij aluminium en aan de ene zijde rubberen slang van stuurhuis en de andere zijde ook rubber richting pomp.
De slang van de pomp naar het stuurhuis is de aanvoer/drukleiding (ook rubber)
Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: Stuurbekrachtigings peil/olie
Hoi Wim,
Lijkt er inderdaad op dat de oliekoeler lek is zoals je omschrijft... vieze vette smurrie op de leiding welke vanaf het reservoir loopt...
Nu de boel schoongemaakt en vloeistof op peil gezet, kijken waar het lekt..
Bedankt voor het meedenken!!
Lijkt er inderdaad op dat de oliekoeler lek is zoals je omschrijft... vieze vette smurrie op de leiding welke vanaf het reservoir loopt...
Nu de boel schoongemaakt en vloeistof op peil gezet, kijken waar het lekt..
Bedankt voor het meedenken!!
Volkswagen Transporter 180 PK BiTurbo Automaat '10
Re: Stuurbekrachtigings peil/olie
Mooi! dit is nourunnerted schreef:Hoi Wim,
Lijkt er inderdaad op dat de oliekoeler lek is zoals je omschrijft... vieze vette smurrie op de leiding welke vanaf het reservoir loopt...
Nu de boel schoongemaakt en vloeistof op peil gezet, kijken waar het lekt..
Bedankt voor het meedenken!!
Groetjes Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa