Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wielbouten lichtmetalen velgen

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

wielbouten lichtmetalen velgen

Bericht door Rauwesnuit »

Ik heb lichtmetalen velgen gekocht voor onder m'n T4. Toen ik informeerde of er wielbouten bij zaten, zei de verkoper me dat hij de velgen met de originele wielbouten monteerde, dezelfde als voor stalen velgen. Maar volgens mij moet je toch altijd andere wielbouten monteren bij lichtmetalen velgen? Ik dacht gewoon conische bouten ipv nu bolconische bouten?
Via google ben ik te weten gekomen dat dit BBS - avantgarde velgen zijn. Maar verder geen info gevonden over de wielbouten.

foto vd velgen:
597520105773783.jpg
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4867
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: wielbouten lichtmetalen velgen

Bericht door Hanz »

Normaal is bol voor staal en conisch voor lichtmetaal. Bij verkeerde bouten is de passing niet goed en is de bevestiging van het wiel niet optimaal met kans op schade. Ik rijd ook lichtmetaal maar heb voor mijn stalen reservewiel een apart setje passende bouten in de bus liggen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: wielbouten lichtmetalen velgen

Bericht door Pascal-141 »

Hanz schreef:Normaal is bol voor staal en conisch voor lichtmetaal. Bij verkeerde bouten is de passing niet goed en is de bevestiging van het wiel niet optimaal met kans op schade. Ik rijd ook lichtmetaal maar heb voor mijn stalen reservewiel een apart setje passende bouten in de bus liggen.
Dat is niet altijd zo.
Er zijn ook veel alu velgen die de gewonde standaardbouten vereisen , zoals bvb de originele alu velgen van de T4 , de BBS ster velg , de 7 bloksvelg , de 151pk velgen , die hebben allemaal de gewone bolkopbouten nodig.
Veel aftermarket alu velgen hebben wel conische kop bouten nodig.

Altijd goed opletten dus.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4867
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: wielbouten lichtmetalen velgen

Bericht door Hanz »

Bedankt voor de aanvulling. Wat blijft is dat de passing van velg en bout op elkaar afgestemd moeten zijn, dus altijd even checken en niet zonder meer de bestaande bouten gebruiken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Rene_Pennings
Berichten: 173
Lid geworden op: 13 sep 2015, 11:31
Contacteer:

Re: wielbouten lichtmetalen velgen

Bericht door Rene_Pennings »

Hebben de wielen een conische of bolconische zitting ?
Hierbij zijn er een aantal vuistregels:
- Stalen velgen hebben bijna altijd een bolconische zitting
- Originele merkwielen die bij de auto horen hebben meestal een bolconische zitting
- Praktisch alle after market wielen hebben een conische zitting.

Je kunt dit eenvoudig controleren door een wielmoer uit je bestaande wielen te halen.
Een wielmoer met conische kop loopt tabs en een bolconische loopt bol.
(Gezien waar de wielmoer tegen de velg aan drukt)

LET OP:
GEBRUIK NOOIT bolconische wielmoeren op een conische zitting en andersom !!

Onderstaand plaatje van 2 wielbouten geven het verschil mooi aan:
Bijlagen
_wielbout-bol-conisch-kogel-m12.jpg
_wielbout-bol-conisch-kogel-m12.jpg (7.79 KiB) 11934 keer bekeken
Live the life you love, love the life you live :T44EVER
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: wielbouten lichtmetalen velgen

Bericht door Rauwesnuit »

Allen bedankt voor de hulp! :yes
Dus de conclusie is dus: even kijken naar de zitting in de velgen zelf, om te weten welk type wielbout ik dien te hebben.
Indien ik dus conische wielbouten zou nodig hebben, hoever moet de draad aan de andere kant van de velg uitsteken?
Weet er iemand ook een goede winkel/webshop waar ik deze kan aanschaffen?(idd er zijn wel 100-en winkels... :nuts )
fotogalerij NR 330
nabunneke
Berichten: 103
Lid geworden op: 19 jul 2014, 15:42

Re: wielbouten lichtmetalen velgen

Bericht door nabunneke »

ik heb ze altyd besteld by de banden center,maar meestal heeft hy ze in voorraad omdat hy ook aluvelgen verkoopt neem de velg gewoon mee dan kan hy zien welke maat lengte je nodig hebt ,en de prys is dan ook rond de 40 euro voor 20 bouten ik moet er wel by vertellen dat is al minstens 5 jaar geleden
groeten jozef :T44EVER
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: wielbouten lichtmetalen velgen

Bericht door Rauwesnuit »

Wat ik nu ook weet, is dat het bbs avantgarde velgen zijn, vooral gebruikt bij iets oudere audi modellen. hoop dus dat het naafgat klopt, maar ze komen van een t4...
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4867
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: wielbouten lichtmetalen velgen

Bericht door Hanz »

Als ze van een T4 komen zal het naafgat wel kloppen of ze zijn met centreerringen passend te maken. De vraag is of de loadindex voldoende is, een Audi is geen bestelbus. Op deze site kun je misschien de gewenste informatie vinden:

http://gutachten.bbs.com/gt_02a.cgi?abe
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: wielbouten lichtmetalen velgen

Bericht door Rauwesnuit »

Ik ben ondertussen de wielen gaan halen. Heb ze al eens gemonteerd, dat ging goed maar wel stroef. Ik zou het naafgat vanbinnen willen schuren met wat staalwol/schuurwol. Is het ook goed als ik dan wat kopervet smeer tegen de corrosie?
Wat betreft de zittingen van de wielbouten: ik zie in het gat geen conische zitting, eerder een "hoekje" een binnenhoek dan. Kan er niet echt van maken of het een bolconische zitting is.
De wielbouten steken wel zo'n 27mm uit, is dat voldoende?
fotogalerij NR 330
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 feb 2008, 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: wielbouten lichtmetalen velgen

Bericht door Rauwesnuit »

Rauwesnuit schreef:Ik ben ondertussen de wielen gaan halen. Heb ze al eens gemonteerd, dat ging goed maar wel stroef. Ik zou het naafgat vanbinnen willen schuren met wat staalwol/schuurwol. Is het ook goed als ik dan wat kopervet smeer tegen de corrosie?
Wat betreft de zittingen van de wielbouten: ik zie in het gat geen conische zitting, eerder een "hoekje" een binnenhoek dan. Kan er niet echt van maken of het een bolconische zitting is.
De wielbouten steken wel zo'n 27mm uit, is dat voldoende?
Hierbij nog een fotootje van de zitting van de wielbouten:
DSC_0461 - kopie.jpg
fotogalerij NR 330
Plaats reactie