Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wild knipperende lampjes cockpit ACV met boordcomputer

vragen over de T4
Plaats reactie
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Wild knipperende lampjes cockpit ACV met boordcomputer

Bericht door kimisinnl »

Tijdens mijn rit door Zweden en Noorwegen heb ik een aantal keren hetvolgende meegemaakt:

- alle lampjes in de cockpit gaan voor een periode van 2-5 seconden heel snel achter elkaar knipperen
- als de cruisecontrol erop staat lijkt deze er dan af te gaan

Het is mij alleen bij een afdaling opgevallen (en dus weinig of geen gas geven), in de gevallen dat het mij opviel was de snelheid rond 80km/h.



Los van bovenstaande heb ik vaak hetvolgende:
- bij het starten slaat de motor direct aan maar gaat een fractie van een seconde weer uit (mogelijk startonderbreker?)


Tijdens de trip is me nog een aantal keer opgevallen dat:
- bij het starten met warme motor komt het voor dat de motor met een verhoogd toerental loopt direct na aanslaan (+/- 2000RPM) om direct daarna weer stationair te gaan lopen
- bij temperaturen rond het vriespunt wil de motor maar moeizaam starten (vergeleken met mijn vorige bus), met de motorverwarming aan wordt dit beter uiteraard maar rond het vriespunt zou sowieso beter moeten gaan denk ik
- ik heb 1x meegemaakt dat het gloeispiraal lampje niet uit ging, ook niet bij contact naar links en nogmaals proberen
- ik heb 1x de melding gehad "Service jetz"



Bij het laatste onderhoud (vorige maand) zijn alle riemen, spanrollen, poelies, trillingsdemper, etc. vervangen. Daarvoor had ik ook al last van het direct afslaan en het soms wat moeizaam starten (dat laatste kan ook aan lucht in dieselleidingen gelegen kunnen hebben).


Het is een ACV van MJ2000, kleine 180d km op de teller. Iemand een idee wat ik eens zou kunnen controleren? Relais 109 is een half jaar geleden vervangen en heeft het soms afslaan na starten niet verholpen. Het instrumentenpaneel is ivm defect display een paar jaar geleden vervangen.
Laatst gewijzigd door kimisinnl op 06 jan 2016, 14:12, 1 keer totaal gewijzigd.
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wild knipperende lampjes cockpit ACV met boordcomputer

Bericht door Multivan Generation »

Kom eens langs, dan lezen we hem even uit...
Dan weet je wellicht wat meer..

Groeten Peter
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: Wild knipperende lampjes cockpit ACV met boordcomputer

Bericht door MrMillion »

Het zou het contactblokje kunnen zijn en/of een slechte massa (geeft ook rare storingen).

Voor de zekerheid zou ik je laadspanning ook even meten. Wellicht is die veel te hoog.
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Wild knipperende lampjes cockpit ACV met boordcomputer

Bericht door René »

Temperatuur sensor vervangen (ivm verhoogd toerental) en inspuittijdstip ff kijken. (ivm slecht aanslaan)

Grtzzz Rene
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wild knipperende lampjes cockpit ACV met boordcomputer

Bericht door Multivan Generation »

- bij het starten met warme motor komt het voor dat de motor met een verhoogd toerental loopt direct na aanslaan (+/- 2000RPM) om direct daarna weer stationair te gaan lopen
Tijdje geleden is er iemand bij me langs geweest, en die auto had een zelfde gedrag.
Die had een probleem met de magneetafsluiter op de brandstofpomp wat het gedrag veroorzaakte.
Ook bij het uitzetten bleef die bus soms nog gewoon (even) doorlopen.

Ook vrij recentelijk de bus van Blue Moon uitgelezen die stationair erg onregelmatig liep.
In vagcom/vcds was heel duidelijk uit te lezen dat hiervan de temperatuursensor defect was, want die gaf -15 aan terwijl het +80 had moeten zijn.

Wellicht kun je er iets mee?

En anders ben je welkom hoor..
Zo aan het eind van de wereld is het ook weer niet he :knipoog
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Wild knipperende lampjes cockpit ACV met boordcomputer

Bericht door kimisinnl »

Hoi Peter, dat wordt dan inderdaad toch eens van je OBD diensten gebruik maken denk ik en even samen speuren wellicht.

Ik had ook nog een geval van losse draadjes in de draadboom van de brandstofpomp ivm die powerbox, misschien wil je daar ook nog mee assisteren in een 'droog' werkplekje. Dan sluiten we dat ook gelijk uit als eventuele bron van ongemakken...

Heb hier nog een contactslot liggen met ring erom, die zal ik dan ook maar meenemen :werkaanT4 .
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wild knipperende lampjes cockpit ACV met boordcomputer

Bericht door Multivan Generation »

Zondag zou kunnen...
kimisinnl
Berichten: 259
Lid geworden op: 23 dec 2012, 11:47
Locatie: Zeeland (provincie)

Re: Wild knipperende lampjes cockpit ACV met boordcomputer

Bericht door kimisinnl »

Dan zit ik met m'n neus in een huisinstallatie vrees ik. Misschien niet, maar durf ik nog niks van te zeggen, volgende week als het goed is wat meer 'vrij' :winter .
VW Transporter Syncro 2.5TDI 2000 (ACV)
Plaats reactie