Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aankoopadvies: T4 DC ('00-'03) 65 of 75kW?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

aankoopadvies: T4 DC ('00-'03) 65 of 75kW?

Bericht door T4-Rider »

Hallo Weetjewellers,

context:
Ben nieuw hier. Heb momenteel nog een Fiat Scudo 1.9TD uit '97 me 3 zitplaatsen, dat wordt me te weinig, zoek dus naar een dubbele cabine om dagelijks in te rijden ±20k per jaar, wil 'm fiscaal liefst op de zaak. Gebruik de laadruimte voor gemm, 1x per week om materiaal/gereedschap of een gemaakt meubel te vervoeren. Regelmatig ook tafelbladen van ±190x90cm die staand vervoerd moeten worden (evt. beetje schuin, caravelle valt dus helaas af ;).
Daarnaast gebruiken we 'm als gezinsauto (hebben er nog een boodschappenwagentje naast), én om er 1x per jaar mee op vakantie te kunnen door europa. Liefst dan ook slapen in het laadruim (zolang dat gaat met (nu nog) 1 kindje).
Rijd sporadisch met een beladen kar, totnogtoe nooit met caravan. Rijd meestal als een oude man: rond de 100-110 op de snelweg. In de stad ietsje assertiever. En wil zo af en toe nog wel 'ns even wat sportiever rijden, meestal wegens slechte planningen ;)
Was verliefd geworden op een T3 DoKa, maar omdat vrouwlief er geen goed gevoel bij had (te vaak sleutelen en gedoe), én ook A'dam (wonen veel vrienden) een milieuzone krijgt, toch maar verder gekeken en de zover mij bekende oerdegelijke T4 gevonden. Een verlengde DC met achterdeuren uit 2000-2003 (liefst 2001) met een degelijke motor (2.5 TDI begrijp ik) voldoet aan alle eisen.

to the point:
Wat is het verschil in de praktijk tussen een 2.5 TDI met 65 kW of 75 kW qua
A. verbruik (welke is gemm. genomen zuiniger)
B. betrouwbaarheid motor (welk type heeft meer/vaker onderhoud nodig)
C. in het alledaagse gebruik (is een 65kW zonder veel extra belading een stuk trager?)

Waarom wil ik dit weten? Er zijn meer betaalbare 65Kw op marktplaats.

En... vloeken in de kerk: zijn er nog andere busjes die én aan mijn eisen voldoen, én de T4 een beetje evenaren in degelijkheid, zuinigheid, comfort en ruimte (voordat ik me blind staar)?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: aankoopadvies: T4 DC ('00-'03) 65 of 75kW?

Bericht door MrMillion »

Het verbruik ligt bij beide bussen tussen de 1:12 en 1:14. Wat onderhoudskosten zal de ACV (75kw) in de regel goedkoper kunnen zijn ivm met de betere bak,koppeling en verstuivers.

Ik zeg wel kunnen want de T4 is nu minimaal 13 jaar oud. Dan gaat geluk en geschiedenis een veel grotere rol spelen. In de basis een beest van een motor, maar alles eromheen gaat nu eenmaal eens stuk. En als je dan pech hebt krijg je dat allemaal in 1 keer. Denk aan starter, dynamo, turbo, koppeling/vliegwiel enz. Houd daar wel rekening mee.

Maar als het budget het toelaat zou ik voor een knappe 75kw gaan of een 111kw ;)
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: aankoopadvies: T4 DC ('00-'03) 65 of 75kW?

Bericht door T4-Rider »

Bedankt, jan2009 en MrMillion!
Had al redelijk wat gegoogled op dit onderwerp, maar had 't draadje van jan2009 over 't hoofd gezien.
Daar staat veel nuttigs, dank!
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: aankoopadvies: T4 DC ('00-'03) 65 of 75kW?

Bericht door T4-Rider »

@MrMillion - Nog een vraagje aan. In dat andere draadje lees ik dat jij met de 65kW 1 op 14,5 rijd en met de 75kW 1 op 12.
Ik begreep dat normaliter de 75kW juist zuiniger was, maar jij toont 't tegenovergestelde - kun je dat uitleggen?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Re: aankoopadvies: T4 DC ('00-'03) 65 of 75kW?

Bericht door matje86 »

bij de 102 trap je eerder het gaspendaal in :bifun :bifun :bifun :bifun
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: aankoopadvies: T4 DC ('00-'03) 65 of 75kW?

Bericht door Harry 341 »

Heb ook een 102 Pk...gemiddeld verbruik 1-14.3 in de vakantie boven de 1-15...ligt toch wel aan het rechtervoetje...kan wel zeggen dat ik geen treuzelaar ben,maar op het juiste moment schakelen en niet als eerste weg willen zijn helpt ook...
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
MrMillion
Berichten: 254
Lid geworden op: 09 mei 2012, 21:56
Locatie: Oldehove

Re: aankoopadvies: T4 DC ('00-'03) 65 of 75kW?

Bericht door MrMillion »

sibe jan schreef:@MrMillion - Nog een vraagje aan. In dat andere draadje lees ik dat jij met de 65kW 1 op 14,5 rijd en met de 75kW 1 op 12.
Ik begreep dat normaliter de 75kW juist zuiniger was, maar jij toont 't tegenovergestelde - kun je dat uitleggen?
Dat kan ik denk ik wel uitleggen ;). Mijn Acv was gechipt en dat was volgens mij heel ruw gedaan. Vermogen kwam er in 1 klap in met een zwarte pluim. Die +/- 130 pk nodigde ook uit om flink door te trekken. Maar ook bij af en toe een rustige tank reed ik niet zuiniger dan 1:12,5.

De acv was ook verlengd en had een dc, dus iets zwaarder maar ik denk niet dat dat veel invloed op het verbruik heeft.

De 88pk waar ik nu in rijd nodigd niet uit om hard te rijden. Dat doe ik dus ook niet zo snel. In de regel zal het verbruik tussen beide motoren amper verschillen.
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: aankoopadvies: T4 DC ('00-'03) 65 of 75kW?

Bericht door T4-Rider »

Dankje, MrMillion!
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Plaats reactie