Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Project(je) achteruitrijcamera in California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Hanz »

Even een kort verslagje hoe ik mijn achteruitrijcamera heb gemonteerd in mijn California. Het gaat om een AEG RV 3.5 draadloze camera. Ik heb deze via internet in Duitsland gekocht voor € 105,- incl. verzendkosten.
http://www.autoteilemann.de/catalogsear ... aeg+RV+3.5
De camera zelf is bevestigd op de achterkant van de plafondkast achterin de camper. Origineel is de camera bedoeld voor montage aan de bovenkant of onderkant van de nummerplaat. Aan de bovenkant past het niet door de handgreep van de klep en de kentekenverlichting die in de weg zit. Aan de onderkant zit de camera wel erg kwetsbaar en in het zicht. Daarom besloten om de camera binnen te monteren, met het voordeel dat de bedrading niet via de achterklep hoeft. Wel eerst even getest hoe het zicht door de achterruit was en dat viel alles mee, ook in het donker.
De camera is uit de originele bevestiging gehaald en met een zelfgemaakt beugeltje op de kast geschroefd.
Camera (1).jpg
Camera (1).jpg (28.36 KiB) 3912 keer bekeken
De draad van de camera loopt langs de binnenkant van de kast naar de zender die met twee snoerclipjes tegen de zijkant van de kast is bevestigd. De draad van camera naar zender in het gootje tussen bovenkant kast en plafond gedrukt en met ducttape vastgezet. De pijl wijst naar de zender. De cirkel geeft aan waar de draad van de zender achter de bekleding verdwijnt naar het achterlicht. Het snoer tussen camera en zender is nogal lang, het overtollige deel opgebost en met tierap vast gezet achter de lange bout waarmee de kast aan het plafond hangt. Hier ook wat ducttape om de zaak te fixeren.
Camera (2).jpg
Camera (2).jpg (46.65 KiB) 3912 keer bekeken
Camera (3).jpg
Camera (3).jpg (19.33 KiB) 3912 keer bekeken
De draad komt onderaan bij het achterlicht uit de bekleding vandaan. Daar een kant aangesloten op de plus van de achteruitrijlamp (bij mij zwart/blauw op positie 2 in de onderste 7-voudige stekker). De andere kant aan het massapunt wat direct naast het achterlicht tegen de zijkant van de bus zit.
De monitor is voorin bevestigd. Van Aluminium strip een beugeltje gemaakt waarmee de monitor gemonteerd is op twee afdekkapjes van loze schakelaarplaatsen. De monitor wordt dus met afdekplaatjes en al in het dashboard geklikt. Het gewicht van de monitor is zo gering dat dit stevig genoeg zit.
Camera (6).jpg
Camera (6).jpg (39.2 KiB) 3912 keer bekeken
Camera (5).jpg
Camera (5).jpg (33.08 KiB) 3912 keer bekeken
Camera (4).jpg
Camera (4).jpg (35.06 KiB) 3912 keer bekeken
De voeding komt nu nog uit de sigaretaansteker. Deze wil ik nog vanachter het dashboard vandaan halen. Wie heeft een tip waar ik het beste de spanning vandaan kan halen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Blue Star »

Hoi Hanz,

Zoals je kunt nalezen in mijn topic Blue Star Bulli heb ik ook een achteruitrijcamera gemonteerd.
Niet draadloos, maar dat maakt voor de aansluiting natuurlijk niets uit :knipoog
Ik heb achter mijn middenconsole 2 sigarettenaanstekers gemonteerd, dus uit het zicht.
En daar gaan zowel de aansluiting van mijn plug and play camera in, alsmede mijn ingebouwde Tom Tom. :yes
Alles uit het zicht en toch makkelijk aan te sluiten of te verwijderen.



Suc6, Grüsse Fred ? Blue Star Bulli ( XXL ) :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Hanz »

En heb je die dan gewoon aangesloten op de bestaande sigarettenaansteker? Zo nee, waar heb je dan de spanning vandaan geplukt? Het bezwaar van de aansteker vind ik dat deze niet achter het contactslot zit en dus ook spanning blijft geven als de bus geparkeerd staat, of je moet er weer een schakelaar tussen zetten die je dan niet moet vergeten uit te doen.

Sorry, kon in je topic met de zoekfunctie de camera niet zo gauw terug vinden en het zijn wel heel wat bladzijden om door te lezen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Blue Star
Berichten: 1087
Lid geworden op: 29 dec 2013, 15:36
Locatie: Den Helder

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Blue Star »

Hoi Hanz,

Ik moest even mijn foto's van mijn externe schijf afhalen,
maar hierbij wat foto's.
Ik heb er inderdaad schakelaars ingebouwd, zodat ik de Tom Tom en Camera uit kan zetten.
Ik heb hem juist buiten het contact geschakeld, zodat wanneer ik stil sta, evengoed een adres in mijn
Tom Tom kan ingeven.
De spanning komt van een vrije aansluiting af bij de zekeringenkast.
Even meten welke draad je wilt hebben, via contact, accessoires aansluiting of constant +
Kan natuurlijk allemaal, wat je wilt.
136.JPG
136.JPG (47.01 KiB) 3854 keer bekeken
143.JPG
143.JPG (51.17 KiB) 3854 keer bekeken
147.JPG
147.JPG (51.86 KiB) 3854 keer bekeken
Denk dat het zo wat duidelijker is. :yes

Nogmaals suc6 :gekte

Grüsse Fred => Blue Star Bulli ( XXL ) :zwaai :zwaai
No road ? Not a problem ! :ikrij
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Hanz »

Bedankt voor deze informatie, ik heb zelf een oudere versie van het dashboard en de middenconsole. Ik ga eens kijken hoe ik dat bij mij kan realiseren. Het vak waar jij de schermen in hebt gemonteerd is bij mij veel kleiner en net groot genoeg voor de map met instructieboekjes. Wel een nette oplossing en geen bungelende draden voor de knoppen van de verwarming. Mooi, we hebben dus weer wat te doen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door powerpiep »

Ik heb ook een tomtom ingebouwd, de spanning komt bij mij gewoon van de boordspanningsdoos, die is toch vervangen, tevens ook een usb lader erbij gezet.
Alles geschakeld via een knopje.
Afbeelding
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Hanz »

Als ik jouw topic over inbouw van de TomTom lees denk ik dat je met 'boordspanningsdoos' de sigarettenaansteker bedoelt. Klopt dat?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 882
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door powerpiep »

Hanz schreef:Als ik jouw topic over inbouw van de TomTom lees denk ik dat je met 'boordspanningsdoos' de sigarettenaansteker bedoelt. Klopt dat?
Ja :knipoog
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Bikeman »

Hallo Hanz,

Heb je er al wat ervaring mee opgedaan?
En werkt het ook naar behoren?

Ben wel benieuwd :groteogen

Ab
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Hanz »

De monitor is nu achter het dashboard langs aangesloten op de sigaretaansteker, dus geen losse draden meer. Ik heb er geen schakelaar tussen gezet omdat de monitor zelf al een aan/uit knop heeft.
Alles functioneert goed, het beeldscherm is niet groot maar in de praktijk vind ik het voldoende, wel een goed en rustig beeld in kleur. De camera kijkt vooral achteruit dat wil zeggen dat je ook de zijspiegels moet blijven gebruiken. Bij achteruit inparkeren tussen twee andere auto's komen deze auto's pas vrij laat in beeld van de camera. Naar achteren toe gaat prima, op het moment dat de rode hulplijn in het beeld een object raakt zit de trekhaak hier nog ongeveer 30 cm vanaf. Ik zal proberen om binnenkort wat foto's te maken van het beeld dat je op camera ziet.

Nog even een aanvulling: ik heb de camera vrij hoog gemonteerd (op de bovenkast van de Cali) en de camera kijkt vrij steil naar beneden. Daardoor kijk je vooral naar de eerste meters direct achter de bus. Als de camera bij de nummerplaat gemonteerd is en meer naar achteren kijkt dan zie je waarschijnlijk meer van de omgeving. Ik zal dit binnenkort met foto's proberen te verduidelijken.

Wat ik wel heel goed zie zijn paaltjes, muurtjes, winkelwagentjes, kinderen en andere obstakels die direct achter de bus en uit het zicht van de spiegels zijn. En daar ging het mij vooral om.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California - camerabeelden

Bericht door Hanz »

Zoals beloofd wat foto's van wat je op de monitor ziet. Op deze 6 foto's zie je hoe de bus op een zwart/geel paaltje afrijdt en wat er dan in beeld te zien is. Ik heb de camera zo gemonteerd dat de rode hulplijn op het scherm gelijk valt met de onderrand van het achterraam.
Camerabeeld (1).jpg
Camerabeeld (1).jpg (51.95 KiB) 3649 keer bekeken
Het paaltje komt bovenaan het scherm in beeld.
Camerabeeld (2).jpg
Camerabeeld (2).jpg (39.76 KiB) 3649 keer bekeken
De afstand tot de bus is nog ongeveer 3 meter
Camerabeeld (3).jpg
Camerabeeld (3).jpg (50.75 KiB) 3649 keer bekeken
De onderkant van het paaltje raakt de eerste (groene) hulplijn op het scherm.
Camerabeeld (4).jpg
Camerabeeld (4).jpg (40.88 KiB) 3649 keer bekeken
De afstand tot de bus is nu nog ongeveer 1,20 meter.
Camerabeeld (5).jpg
Camerabeeld (5).jpg (49.73 KiB) 3649 keer bekeken
De onderkant van het paaltje raakt nu de laatste (rode) hulplijn.
Camerabeeld (6).jpg
Camerabeeld (6).jpg (36.2 KiB) 3649 keer bekeken
De afstand van paaltje tot trekhaak is nog 40 centimeter.
Laatst gewijzigd door Hanz op 07 feb 2018, 13:17, 3 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California - camerabeelden

Bericht door Hanz »

Ik had geschreven dat de camera hoog gemonteerd is (op de bovenkast van de Cali) en dat de camera dus vrij steil naar beneden kijkt. De volgende foto's laten zien dat je desondanks de voorwerpen (bv. auto's) naast de bus toch wel tijdig in beeld krijgt.
Camerabeeld (9).jpg
Camerabeeld (9).jpg (48.56 KiB) 3648 keer bekeken
De twee putdeksels komen links- en rechtsboven in beeld.
Camerabeeld (8).jpg
Camerabeeld (8).jpg (38.19 KiB) 3648 keer bekeken
De bus is dan toch nog een paar meter van de putten verwijderd.
Camerabeeld (7).jpg
Camerabeeld (7).jpg (48.34 KiB) 3648 keer bekeken
De deksels raken nu ongeveer de middelste (gele) hulplijn.
Camerabeeld (11).jpg
Camerabeeld (11).jpg (60.11 KiB) 3648 keer bekeken
Er zit nog steeds ruimte tussen de achterkant van de bus en de putten.
Camerabeeld (10).jpg
Camerabeeld (10).jpg (64.24 KiB) 3648 keer bekeken
Hier zie je dat de bus ook keurig tussen de putten in zit, zoals de blauwe schuine hulplijnen ook lieten zien op de monitor.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Bikeman »

Hoi Hanz,

Mooi verslag, ziet er goed uit zal eens kijken of ik een setje kan bestellen.
Heb zelf alleen een fietsenrek standaard op mijn bus, kijken of ik er dan geen last van heb bij montage van de camera.

Thanks Ab
Gebruikersavatar
Bikeman
Berichten: 386
Lid geworden op: 14 mei 2015, 20:59
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Bikeman »

Setje besteld :yes
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Hanz »

Ben benieuwd hoe het beeld met fietsenrek is. Heb zelf ook af en toe een fietsenrek achterop maar heb het nog niet gebruikt in combinatie met de camera. Ik verwacht dat je voldoende door het rek heen kunt kijken om eventuele obstakels te zien. Met fietsen erop is het weer een ander verhaal omdat dan de bus aan de achterkant een stuk langer is. De praktijk zal het leren en ik maak me er niet al te druk om want meestal rijd ik zonder rek.

Overigens nog een grappige ervaring. Laatst pikte de monitor een signaal op van een beveiligingscamera van een winkel (terwijl ik vooruit reed) en zag ik op de monitor mijzelf voorbij rijden. :knipoog
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie