Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Project(je) achteruitrijcamera in California

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 24 feb 2016, 15:16 Ben benieuwd hoe het beeld met fietsenrek is. Heb zelf ook af en toe een fietsenrek achterop maar heb het nog niet gebruikt in combinatie met de camera. Ik verwacht dat je voldoende door het rek heen kunt kijken om eventuele obstakels te zien. Met fietsen erop is het weer een ander verhaal omdat dan de bus aan de achterkant een stuk langer is. De praktijk zal het leren en ik maak me er niet al te druk om want meestal rijd ik zonder rek.

Overigens nog een grappige ervaring. Laatst pikte de monitor een signaal op van een beveiligingscamera van een winkel (terwijl ik vooruit reed) en zag ik op de monitor mijzelf voorbij rijden. :knipoog
Even een oud topic naar boven kicken..... :ie

Heb je het nog wel eens geprobeerd met fietsen op een drager? (drager aan klep?)
Ik ben wel benieuwd of het beeld dan ook nog goed is.


Ben ook op zoek voor een mooie lokatie voor een camera, ik zit nu te denken op de kunststof afdekkap boven de verlichting nummerbord achter/handgreep.
Een camera op de nummerplaathouder zit in de weg voor de deurgreep achterklep.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door chv »

Bij mijn T6 zit de camera op de standaardplek, tussen de twee nummerplaatlichtjes.
Als ik fietsen op de drager (die op de trekhaak staat) heb staan zie ik nog maar heel weinig op beeld.
Bij een T4 is de onderkant van de achterklepdrager hoger dan de nummerplaat en is die standaardplek wèl gunstig.
Heb je een drager op je trekhaak, dan zou ik een camera op de bovenrand van je achterklep plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Dropmans »

chv schreef: 17 okt 2023, 11:52 Bij mijn T6 zit de camera op de standaardplek, tussen de twee nummerplaatlichtjes.
Als ik fietsen op de drager (die op de trekhaak staat) heb staan zie ik nog maar heel weinig op beeld.
Bij een T4 is de onderkant van de achterklepdrager hoger dan de nummerplaat en is die standaardplek wèl gunstig.
Heb je een drager op je trekhaak, dan zou ik een camera op de bovenrand van je achterklep plaatsen.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
In principe hebben we een rek aan de klep hangen.

Maar misschien wil ik nog een oude kantelfietsendrager gaan verbouwen (alle opbouw er af en een flightcase oid er op) als trekhaakbox (of hoe heet zoiets?) maar dan zie ik weer niks meer natuurlijk als de camera thv de nummerplaatverlichting zit
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door chv »

Als bij de achterklepdrager de frames van de fietsen niet boven je achterruit uitkomen, (en dat is bijna nooit zo) dan lijkt me de bovenrand van je achterklep de oplossing voor beide varianten.
Het enige nadeel dat je dan een opbouw camera hebt ipv de iets minder kwetsbare (en minder zichtbare) inbouwcamera.
Een ander verschil is je zichthoek (schuin van boven versus recht naar achteren).

Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Dropmans »

chv schreef: 17 okt 2023, 12:21 Als bij de achterklepdrager de frames van de fietsen niet boven je achterruit uitkomen, (en dat is bijna nooit zo) dan lijkt me de bovenrand van je achterklep de oplossing voor beide varianten.
Het enige nadeel dat je dan een opbouw camera hebt ipv de iets minder kwetsbare (en minder zichtbare) inbouwcamera.
Een ander verschil is je zichthoek (schuin van boven versus recht naar achteren).

Mvg,
Charles
Daarom was ik ook wel benieuwd hoe het beeld is met fietsen.

Ik heb geen derde remlicht, dus daarom leek mij de oplossing van @Hanz wellicht voor mij ook een goede (dan hoef ik geen gat in mijn klep te boren)
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door chv »

Bij een T4 zit het 3e remlicht toch aan de binnenzijde van je achterruit? Zit die dan niet in de weg?
EDIT: zie nu dat je geen 3e remlicht hebt :bonk

Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Hanz »

Mijn camera zit binnen aan de achterkant van de bovenkast en ik heb een derde remlicht op de ruit. Past precies.
Met het fietsenrek achterop heb ik nog redelijk zicht door het rek heen maar met fietsen erop wordt het zicht flink belemmerd.
Een ander aandachtspunt bij een camera binnen: als er lichte of bontgekleurde spullen op het achterste beddeel liggen dan zijn de reflecties in de achterruit soms stotend voor een goed beeld. Normaal hebben wij er een grijze deken op liggen en daar heb je totaal geen last van.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Dropmans »

chv schreef: 17 okt 2023, 13:28 Bij een T4 zit het 3e remlicht toch aan de binnenzijde van je achterruit? Zit die dan niet in de weg?
EDIT: zie nu dat je geen 3e remlicht hebt :bonk

Mvg,
Charles
hahaha lol.... :kus
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Dropmans »

Hanz schreef: 17 okt 2023, 14:19 Mijn camera zit binnen aan de achterkant van de bovenkast en ik heb een derde remlicht op de ruit. Past precies.
Met het fietsenrek achterop heb ik nog redelijk zicht door het rek heen maar met fietsen erop wordt het zicht flink belemmerd.
Een ander aandachtspunt bij een camera binnen: als er lichte of bontgekleurde spullen op het achterste beddeel liggen dan zijn de reflecties in de achterruit soms stotend voor een goed beeld. Normaal hebben wij er een grijze deken op liggen en daar heb je totaal geen last van.
Bedankt, ik zal er nog eens over mijmeren wat het wordt...

Ik vind het ook wel erg handig als ik de trekhaak zie om hem zo precies onder een aanhanger te kunnen rijden
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Multivan Generation »

Multivan Generation schreef: 22 aug 2021, 21:25 Antenne is binnen gekomen en 3de remlicht camera
Wellicht ook een idee?
viewtopic.php?t=67225&start=45
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 19 okt 2023, 09:38
Multivan Generation schreef: 22 aug 2021, 21:25 Antenne is binnen gekomen en 3de remlicht camera
Wellicht ook een idee?
viewtopic.php?t=67225&start=45
Bedankt voor het meedenken, ik heb alleen geen derde remlicht....
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt ze ook zonder, zie bijvoorbeeld op sprinters etc.
Ik geef je een mogelijkheid, een denk richting.

Geen derde remlicht? Sterkte man..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 203
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Dropmans »

Multivan Generation schreef: 19 okt 2023, 12:16 Je hebt ze ook zonder, zie bijvoorbeeld op sprinters etc.
Ik geef je een mogelijkheid, een denk richting.

Geen derde remlicht? Sterkte man..
Zeker, daarom dankte ik je ook voor het meedenken! :toppie


Edit; ik denk dat ik het wel overleef zonder.....
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Hanz »

Dropmans schreef: 17 okt 2023, 15:27
Hanz schreef: 17 okt 2023, 14:19 Mijn camera zit binnen aan de achterkant van de bovenkast en ik heb een derde remlicht op de ruit. Past precies.
Ik vind het ook wel erg handig als ik de trekhaak zie om hem zo precies onder een aanhanger te kunnen rijden
Zoals ik de camera geplaatst heb op de bovenkast kan je de trekhaak niet zien. Het beeld begint ongeveer veertig centimeter achter de trekhaak.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Project(je) achteruitrijcamera in California

Bericht door Erik450 »

Dropmans schreef: 17 okt 2023, 11:25
Hanz schreef: 24 feb 2016, 15:16 Ben benieuwd hoe het beeld met fietsenrek is. Heb zelf ook af en toe een fietsenrek achterop maar heb het nog niet gebruikt in combinatie met de camera. Ik verwacht dat je voldoende door het rek heen kunt kijken om eventuele obstakels te zien. Met fietsen erop is het weer een ander verhaal omdat dan de bus aan de achterkant een stuk langer is. De praktijk zal het leren en ik maak me er niet al te druk om want meestal rijd ik zonder rek.

Overigens nog een grappige ervaring. Laatst pikte de monitor een signaal op van een beveiligingscamera van een winkel (terwijl ik vooruit reed) en zag ik op de monitor mijzelf voorbij rijden. :knipoog
Even een oud topic naar boven kicken..... :ie

Heb je het nog wel eens geprobeerd met fietsen op een drager? (drager aan klep?)
Ik ben wel benieuwd of het beeld dan ook nog goed is.


Ben ook op zoek voor een mooie lokatie voor een camera, ik zit nu te denken op de kunststof afdekkap boven de verlichting nummerbord achter/handgreep.
Een camera op de nummerplaathouder zit in de weg voor de deurgreep achterklep.
Dat werkt prachtig,
Ik heb hem ook in de lijst boven de kenteken plaat gedaan, en dat ziet er erg netjes uit.


Groeten Erik-Jan
Plaats reactie