Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ombouw naar MFA

vragen over de T5
Gebruikersavatar
PauloSaronne
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2014, 22:21

ombouw naar MFA

Bericht door PauloSaronne »

Beste forumlezers,

zit al uren te zoeken op internet en hier en daar vind ik een antwoord.
maar een aantal vragen blijven toch nog open.

ik heb een T5 uit 2004.
electr. ramen / AC

volgens mij heb ik geen canbus ( tellerunit heeft code 7H0920850 L, waarbij volgens mij dit betekent dat hij: km/u en blauwe verlichting heeft en de 0 staat voor geen canbus, althans zo was het bij de T4).

ik heb een combischakelaar uit 2010 erop gezet, (wel de sleepring overgezet omdat de stekker voor de airbag anders is).

wil er nu een klein MFA (7H0920860 L) op zetten

zal er waarschijnlijk een paar draden bij moeten trekken.

vraag nu:
- gaat het werken met die combischakelaar (was eerst een standaard 7H0953503 A, nu met cc en mfa bediening)

- zal een groot MFA (7H0920870 Q) ook lukken ??

- sleepring heeft hopelijk geen invloed op airbag ??

- wie heeft evt nog zo'n tellerunit liggen voor de verkoop ??

- wie kan software aanpassen (liefst in buurt van Rotterdam....)


een goede link naar antwoorden binnen of buiten wjw.nl zijn van harte welkom !!


had voor korte tijd een prachtige T5 uit 2007, maar die is helaas tot as vergaan.....
vond die extraatjes best wel handig en leuk, vooral verbruik en cc
[img]F:\foto's\Sail%202015%20Marco\20150819_200735.jpg[/img]
Gebruikersavatar
edwinh
Berichten: 222
Lid geworden op: 11 mar 2013, 20:40
Locatie: Fryslan

Re: ombouw naar MFA

Bericht door edwinh »

A. Je hebt wel canbus.
B. Kloot niet te veel met MFA er zit namelijk ook een startblokkering in.
C. Let op dat ie niet in securty mode komt want dan start je bus helemaal niet meer en je Ecu blokkeert dan volgens mij.
D. Ik zou er niet aan beginnen.
** VERKOCHT T4 2.4D 1998 123000km, Hoogdak, 15inch VW LMV, Smokey lampunits, Vast toiletruimte Porta Potti , 3 pits, 2pers bed, Victron Phoenix 1600VA , Eberspacher D2 , AGM 135ah, > NU EEN BOXER 2013 29DKM TE VEEL OPTIES OM OP TE NOEMEN
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: ombouw naar MFA

Bericht door fietsensloper »

Ik heb vorige week ook MFA met groot scherm ingebouwd in mijn t5 uit 2004. Maar 2010 hendel, is dat nog wel van het oude type of is dat de facelift? Ik weet niet of die nog hetzelfde is?
Ik ben bij Jos in Dieverbrug geweest, die heeft alles gewoon werkend gekregen :toppie
3 draadjes moet je trekken van de hendel naar de teller inderdaad.
Hier: http://tx-board.de/threads/nachruestung-mfa.12644/ in de 3e post staat waar de 3 draden aangesloten moeten worden.
Artikelnummer van de kabels inc stekkertjes is 000 979 009 E
En voor als je het nog niet tegen was gekomen, hier een lijst met artikel nummers van de tellers: viewtopic.php?t=16418&start=30
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: ombouw naar MFA

Bericht door otzie »

hoi ter info:

als bij een teller de combinatie 920 in het vagnummer staat is het een CAN-teller , 919 is NON-Can (dus schroeven en werken)
otzie

en misschien heb je hier wat aan:
complete ombouw beschrijving naar highline dash

http://blog.t49.net/?p=40
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: ombouw naar MFA

Bericht door otzie »

ooit een keer gedaan bij mijn "golf4" van basis naar highline tacho
volgens mij ging het ongeveer zo:

- mfa hendel dient gemonteerd te worden (stuur moet er dan vanaf)
- eventueel draden trekken tbv mfa naar zekeringkast
- oude dashbord km stand noteren
- oude dashbord secret code uitlezen
te weten: als je auto/dashbord nieuwer is heb je steeds nieuwere immobilizer versies, je kunt doorgaans wel upgraden met een nieuwere teller dus bijvoorbeeld immo3 om een immo2 teller te vervangen
dit alles dient met vcds software en eventuele losse uitlees apparatuur te gebeuren
- nieuwe dashbord/teller inbouwen, alle sleutels bij de hand
- nieuwe dashbord/teller inlezen en code veranderen naar "oude dashbord code"
- alles sleutels opnieuw inleren, km stand aanpassen
- ook testen of immolampje op dashbord werkt.. anders kom je misschien voor onaangename verassingen te staan na een aantal keer starten (dan slaat de startblokkering in, en starten gaat wel, maar motor slaat meteen af..)

misschien heb je hier wat aan succes!
otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
PauloSaronne
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2014, 22:21

Re: ombouw naar MFA

Bericht door PauloSaronne »

Bedankt voor de reacties zover !!

Hallo edwin,
Inderdaad, bedankt voor de waarschuwing, zie ook het bericht van Otzie.
Goed opletten dat ie niet in immo modus komt. Daarom doe ik zelf software-matig helemaal niets.
Heb van de week de airbag eruit gehaald. Ondanks alle tips en trucs valt de eerste keer niet mee. Nu haal ik hem er zo uit. Oefening baart kunst.

hallo fietsensloper.
De combischakelaar is geproduceerd op 18.10.2010. Weet niet hoe ik een foto toe kan voegen, zal later ff kijken of het alsnog lukt. Heeft volgens mij wat schuinere zijkanten dan een ouder model.
Alles doet het, hoewel de interval er een nachtje voor nodig had om zijn ritme weer te vinden.
Alleen komt het knipperlicht niet altijd terug. Soms wel, soms niet. Moet nog ff uitvinden wat dat nu weer is…

Die lijst heb ik inderdaad bekeken, en het klopte, ik vond, zoals verwacht, de 7H0920850 L in mijn originele teller.
Volgens die lijst moet ik dus de volgende nummers hebben:
- Kleine MFA: 4 Zyl Diesel Trapo 7H0 920 860 L kleine MFA Mrz 03 - Mai 05 220 km/h JA
- Grote MFA : 4 Zyl Diesel Trapo 7H0 920 870 Q große MFA Mrz 03 - Mai 05 220 km/h JA
Voor alle duidelijkheid, een TRAPO is dus ook een enkel- of een dubbelcabine (neem aan dat MV een personenbus is).
De codering is dus anders als bij de T4, daar stond de 0 voor “geen canbus”. Misschien nu niet meer nodig omdat alle T5’s dat nu hebben.

Dus 3 draden trekken voor de groene stekker en ik moet ook nog de draden voor de CC aanleggen.

Hallo Otzie,
Jij raadt dus ook aan om beter voor een halve MFA te gaan, aangezien voor de upgrade naar een hele MFA toch wel heel specifieke software kennis nodig is.

Dieverburg is een beetje ver voor mij. Iemand een adres die hierbij wil en kan helpen in de buurt van Rotterdam ? Hoeft zeker niet voor niets.
Is ook geen haast bij, moet nog cockpit zoeken...
[img]F:\foto's\Sail%202015%20Marco\20150819_200735.jpg[/img]
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: ombouw naar MFA

Bericht door otzie »

hoi.

het maakt eigenlijk niet uit voor welke teller je gaat,
het moet natuurlijk een voertuig specifieke tellerunit zijn qua vorm , die dus fysiek past maar ook softwarematig zou kunnen passen,
of je uiteindelijk een highline (chrome ringen full mfa/dis) inbouwt of exact dezelfde "ogende" baseline teller omdat deze bijvoorbeeld defect is,

je kunt er vanuit gaat dat er altijd gecodeerd moet worden, dus maakt niet uit wat voor teller je inbouwt..

je hebt zoals bijvoorbeeld als bij een polo bj 99-2001 (polo 6n2) is sommige gevallen een uitzondering, je kunt dat wel de teller ombouwen (km stand met speciale tool of vcds aanpassen) maar hier zit het immo-kastje onder het stuur.

de tegenwoordige tellers worden aangeleerd op het can systeem van de ecu/sleutels

mijn advies:

- doe al het voorwerk zelf (kabels trekken e.d / mfa hendel plaatsen)
- en laat de tellerunit inleren, zoek meteen even op of er ook nog andere zaken aangepast wilt hebben in de ecu (bijv. anti-carjack system of andere zaken die je handig lijkt) kunnen ze dat ineens aanpassen bij iemand die er ook weet van heeft

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: ombouw naar MFA

Bericht door fietsensloper »

Je kunt in ieder geval al die tellers in de lijst van een 4 cilinder diesel gebruiken. Of ze nou van een transporter, multivan of highline zijn maakt niets uit voor de werking.
Misschien werken zelfs de 5 cilinder tellers wel, maar dat zul je even na moeten vragen.
Ik ben zelf van de 7H0 920 850 R naar de 7HO 920 871 J gegaan. Zit dus nu een 2008 teller in een 2004 model :toppie
De 7HO 920 871 J is zowel in 4 als 5 clinders toegepast.
En of het nou een hele of halve MFA is, dat maakt volgens mij voor de software niks uit hoor... Bij mij werkt het toch ook gewoon?
En als ik je een tip mag geven, bestel een compleet kabelboomje voor de cruise control. Bij de dealer geloof ik iets van 30 euro en ik kreeg er na vragen ook een handleiding bij. Die is toch wel verrekte handig hoor :nuts
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Gebruikersavatar
Jeroen T5 204
Berichten: 3455
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:50
Locatie: Vroomshoop (VCDS)
Contacteer:

Re: ombouw naar MFA

Bericht door Jeroen T5 204 »

Bij de dealer waren ze een beetje argwanend toen ik met een andere tellerunit kwam aanzetten destijds.
Ze zijn toch bang dat het gestolen spullen zijn en vroegen me naar de herkomst.

Maar dit is vaak de enigste partij die het kan oplossen om zo'n ding in te leren. Aangezien je er normaal speciale software voor nodig hebt.
VW Transporter T5 2.5 TDI 130pk -JD Stage 1 @ 191pk 438 nm
-Simons rvs uitlaatsysteem, K&N filter
-BearLock, Opti-Coat Pro
-20" MTM Bimoto, Michelin PSS, Bilstein B14, H&R Stabi
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: ombouw naar MFA

Bericht door otzie »

er zijn diverse bedrijven, die ook de multifunctionele stuurtjes inbouwen,
waarschijnlijk weten deze er wel raad mee, en kunnen ze dit voor een kleine vergoeding doen

otzie
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
PauloSaronne
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2014, 22:21

Re: ombouw naar MFA

Bericht door PauloSaronne »

hallo fietsensloper

Inderdaad, die jij hebt is toevallig voor 4 en 5 cylinder. Maar dat geldt zo te zien niet voor alle units volgens de lijst waar jij zelf hierboven naar verwijst.

Ondertussen wacht ik op een grote mfa, met bijpassende handel.

Zal eind week 6 worden.
[img]F:\foto's\Sail%202015%20Marco\20150819_200735.jpg[/img]
Gebruikersavatar
PauloSaronne
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2014, 22:21

Re: ombouw naar MFA

Bericht door PauloSaronne »

hallo Otzie

Weet jij toevallig iemand in de buurt van Rotterdam ?

Ik ben dat inderdaad van plan, gewoon alles voorbereiden zodat het voornamelijk alleen software is wat gedaan moet worden.

Ik moet ook nog een koppeling vervangen. Daarna laat ik hem chippen tot 130 pk. (scheelt weinig in prijs van 105 pk, dus waarom niet....).
[img]F:\foto's\Sail%202015%20Marco\20150819_200735.jpg[/img]
Gebruikersavatar
otzie
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 jan 2013, 23:27
Locatie: brabant

Re: ombouw naar MFA

Bericht door otzie »

woon zelf in brabant,
dus in rotterdam weet ik geen adressen..

tuning:

JD-engineering (van de goede verhalen) kijk maar eens op de site misschien kun je ze bellen of ze ook iets doen met programmeren van een andere teller.
is voor hun waarschijnlijk een kleine moeite.. kun je daar meteen top laten tunen

ook VAG-techniek in nuenen(bij eindhoven) bouwt ook MF-stuur in en misschien ook wel kilometerteller, tevens tuning.

waarschijnlijk in de buurt van rotterdam verschillende bedrijven die je kunnen helpen.
misschien dat er hier mensen op het forum zitten die in de buurt van rotterdam wonen en die je een advies kunnen geven voor ecu-programming/tuning

succes :ikrij
all rights reserved all wrongs reversed
-T5gp Kombifornia DSG -T6 werkbus -Caddy Life -Old Bastard '68 bug-
Gebruikersavatar
PauloSaronne
Berichten: 23
Lid geworden op: 10 feb 2014, 22:21

Re: ombouw naar MFA

Bericht door PauloSaronne »

ik heb gisteren een cockpit uit een 2010 op de kop getikt.
partnr: 7e0920860A

kan nergens iets over vinden op internet, wel vele foto's ervan op internet.

zie maar 1 stekker aan de achterzijden (blauw)

zal het gaan lukken ?
zo niet, dan moet ie maar in de verkoop...

zou het alleen software zijn, dan moet het wel lukken met de juiste techneut erbij.
[img]F:\foto's\Sail%202015%20Marco\20150819_200735.jpg[/img]
fietsensloper
Berichten: 156
Lid geworden op: 17 aug 2013, 14:28
Locatie: Ruinerwold

Re: ombouw naar MFA

Bericht door fietsensloper »

Ik ben bang dat dat niet gaat werken, want deze werkt volledig met canbus. En dat doet jou bus uit 2004 nog niet. Maargoed, met de juiste techneut erbij lukt het misschien...
Jos uit dieverbrug kent iemand die zelf software kan schrijven, misschien dat Jos je dus verder kan helpen?
Geld lijkt op vet. Van beide is er genoeg, maar altijd op de verkeerde plaatsen
Plaats reactie