Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 VR6 project

vragen over de T4
Plaats reactie
Fili'puurke
Berichten: 18
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:23

T4 VR6 project

Bericht door Fili'puurke »

Hello everybody,

Ik weet nie of het de beste keuze is van m'n leven maar ik heb me zonet een T4 VR6 Caravelle automaat gekocht van het jaar 1997 en het is nog eens de langere versie.
Wat zijn jullie ervaringen met zo'n T4???
Ahja er staan 109000km op...
Na de eerste testrit kreeg ik al wat kriebels, na aanschaf ben ik er mee naar huis gereden, intussen ben ik al bezig aan de 3e benzinetank EN telkens ik er in stap verschijnt er een grote glimlach op mijn gezicht!

Nu zijn er wel enkele minpunten;
1-ze hebben bij 'n erkende VW garage voor de eerste keer de versnellingsbakolie vervangen, preventief want eigenlijk schakelde hij niet perse slecht, nu na deze beurt maakt hij rare sprongen met m'n toerental, hij schokt zelfs af en toe... Nu heb ik in een vriend van mij z'n opelgarage gevraagd wat dit zou kunnen zijn en iemand die er werkt zegt dat dit waarschijnlijk is dat er lucht in de schakeldoos (of zo iets, ben het woord vergeten dat hij zei) zou zitten. Wat moet er juist gebeuren om dit te ontluchten of gaat dit vanzelf over?
2-bij de gas induwen zit er een trilling of bibber of daver op m'n stuur en dit zou hem zitten tussen de boit en m'n rechtervoorwiel m.a.w. de kardan. Nu vraag ik aan de vw garage hoe dat dit kan komen maar dat kan hij me niet vertellen, is er hier iemand die me hiervoor een uitleg kan geven hoe dat komt na pas 108000km?
3-het servostuur stuurt vrij zwaar t.o.v. m'n andere T4 1.9D en dit zou volgens de garagist komen door het stuurmechanisme. Dit zou 873euro kosten... Hoe komt dat dat na 108000km of is dat normaal als hij 19 jaar oud is?
4-het ABS-systeem doet ook al raar en daar vraag ik me hetzelfde over af als bij punt 3? Maar hetgeen ze bij de VW-garage me vertellen is dat de ABS-pomp 2544euro kost...pfff verschietachtig!
5-is carrosserie! Roest na waarschijnlijk een slechte herstelling na een ongeval. De rand onder de rechterachterste raam en de naad aan de aaneenzetting van het achterste carrosserie deel met het middelste... Maar als ik de binnenbekleding eraf gehaald heb kan daar jullie meer over vertellen :jumpklap
6-een lpg-tank zou ik er ook nog willen onderplaatsen of erin want dan kan er wat meer gas in maar dat weet ik ook nog zo goed niet dus daar ben ik ook benieuwd naar tips of ervaringen...

Ik heb er al 1 foto van en zal hem hier laten zien aan jullie.

Gegroet en alvast bedankt voor elke tip,

Filip
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 733
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: T4 VR6 project

Bericht door raf_construct »

Ik denk dat jouw dealer liever een nieuwe verkoopt dan de jouwe te herstellen. Dat 'herstellen'is trouwens nog iets anders dan lukraak onderdelen vervangen en prijzen roepen.
busbart schreef: ma dec 17, 2018 8:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29645
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 VR6 project

Bericht door Multivan Generation »

Fili'puurke schreef:
Nu zijn er wel enkele minpunten;
1-ze hebben bij 'n erkende VW garage voor de eerste keer de versnellingsbakolie vervangen, preventief want eigenlijk schakelde hij niet perse slecht, nu na deze beurt maakt hij rare sprongen met m'n toerental, hij schokt zelfs af en toe... Nu heb ik in een vriend van mij z'n opelgarage gevraagd wat dit zou kunnen zijn en iemand die er werkt zegt dat dit waarschijnlijk is dat er lucht in de schakeldoos (of zo iets, ben het woord vergeten dat hij zei) zou zitten. Wat moet er juist gebeuren om dit te ontluchten of gaat dit vanzelf over?

Neem contact op met een erkende specialist voor automaatbakken, door de telefoon kun je vaak meer te weten komen.
Als je alle rekeningen nog van het onderhoud bij VW hebt, dan er mee teruggaan en garantie claimen, je hebt minimaal 1 jaar op arbeid en onderdelen. Kijk ook even goed de hoeveelheid olie die er op de rekening staat en wat er nog meer aan onderdelen op staat.

2-bij de gas induwen zit er een trilling of bibber of daver op m'n stuur en dit zou hem zitten tussen de boit en m'n rechtervoorwiel m.a.w. de kardan. Nu vraag ik aan de vw garage hoe dat dit kan komen maar dat kan hij me niet vertellen, is er hier iemand die me hiervoor een uitleg kan geven hoe dat komt na pas 108000km?

Andere beredenering, het lijkt mij een beetje vroeg dat dit komt. Zoek het eerst eens in je banden, leg die van de achteras eens naar de vooras en omgekeerd. Is het dan weg, dan ligt het aan de band of velg, bijvoorbeeld hoogteslag van band of velg of karkasbreuk van de band.

3-het servostuur stuurt vrij zwaar t.o.v. m'n andere T4 1.9D en dit zou volgens de garagist komen door het stuurmechanisme. Dit zou 873euro kosten... Hoe komt dat dat na 108000km of is dat normaal als hij 19 jaar oud is?

Spoelen zijn wellicht kunnen helpen, echter bij stilstand je stuur draaien, zal altijd zwaar gaan. Bandenspanning waarmee je rijdt heeft ook serieuze invloed op de zwaarte van het sturen. 19 jaar oud, zo gezien zou het laat zijn; maar gezien de kilometers zou het vroeg zijn. De meeste mensen krijgen pas problemen hiermee na 300.000 km .

4-het ABS-systeem doet ook al raar en daar vraag ik me hetzelfde over af als bij punt 3? Maar hetgeen ze bij de VW-garage me vertellen is dat de ABS-pomp 2544euro kost...pfff verschietachtig!
ABS ring op aandrijfas serieus goed controleren op roest en breuk. Kan een oorzaak zijn voor punt 2.
Door een hele goede garage je ABS systeem eens laten controleren op juiste werking. Maar zo wie zo je auto eens laten uitlezen kan gewoon geen kwaad.

5-is carrosserie! Roest na waarschijnlijk een slechte herstelling na een ongeval. De rand onder de rechterachterste raam en de naad aan de aaneenzetting van het achterste carrosserie deel met het middelste... Maar als ik de binnenbekleding eraf gehaald heb kan daar jullie meer over vertellen :jumpklap
gebeurd wel vaker daar.

6-een lpg-tank zou ik er ook nog willen onderplaatsen of erin want dan kan er wat meer gas in maar dat weet ik ook nog zo goed niet dus daar ben ik ook benieuwd naar tips of ervaringen...
Zie de site van X-fish, die gaat over T4 en rijden op gas. http://www.gaskutsche.de/
Gebruikersavatar
nieknaam
Berichten: 140
Lid geworden op: di jan 05, 2016 22:21
Locatie: Gouda

Re: T4 VR6 project

Bericht door nieknaam »

Ik weet niet waar je woont, maar in Moordrecht zit Van der Spek Autogas: perfecte kleine garage die alles weet van gas en hij heeft al heel lang een T4 VR6 op LPG in onderhoud. Zou ik zeker even checken.
VW T4 TDI AXG 2002 - omgebouwd naar California
Fili'puurke
Berichten: 18
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:23

Re: T4 VR6 project

Bericht door Fili'puurke »

Wie kent de vis Dotje nog uit Finding Nemo??
Zo heet m'n VR6 Caravelle..
Ahja we hebben er 2 en die hebben we dan maar een naam gegeven :T44EVER
Bijlagen
Dotje
Dotje
Fili'puurke
Berichten: 18
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:23

Re: T4 VR6 project

Bericht door Fili'puurke »

Dotje :T5cruisin en ons grijs Muisje :T5muur
Bijlagen
foto-dotje-en-muis.jpg
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 654
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: T4 VR6 project

Bericht door powerpiep »

Leuk zo namen,
Die van mij heet tetanus :gekte
Afbeelding
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm:
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2993
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: T4 VR6 project

Bericht door Snautzer »

Dotje... beste naam EVER voor een T4 Caravelle :yes
Fili'puurke
Berichten: 18
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:23

Re: T4 VR6 project

Bericht door Fili'puurke »

Allee ik dacht m'n lief komt weer mee iets af?? Onze VW's een naam geven??? Haar Astra heeft ook al n naam dus stemde ik er mee in...

Tja wie ziet er zo mooi blauw uit... Dotje!
Fili'puurke
Berichten: 18
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:23

Re: T4 VR6 project

Bericht door Fili'puurke »

Intussen al wat werken verricht...

Den daver op m'n stuur is verdwenen door de rechter-kardan te vervangen en daar ben ik al heel blij om!

De lpg-installatie komt er binnen 10 dagen in.

De boite die lekt nog eens ook en het schokkend schakelen is nog niet verdwenen. Dus daar ga ik je raad gaan volgen en eens naar een specialist gaan.

De carrosserie, daar heb ik de pellen lak boven het roest afgekrabt met een schroevendraaier om het probleem bloot te leggen letterlijk en het is duidelijk zichtbaar dat Dotje een ongeval heeft gehad waarbij de linkerachterflank slecht vervangen is geweest vandaar de roestschade.
Nu bij rondvraag heb ik verschillende meningen vernomen; flank eruit en vernieuwen ofwel de naad laten zandstralen maar het kan dan zijn dat het probleem terugkomt omdat er roest kan achter de naad zitten... Dus nog niet 100% duidelijk welke keuze ik hiermee ga maken!

Het zwaarder sturen is intussen al wat gewend :ikrij
en misschien/ waarschijnlijk ga ik dit nog wel eens een keertje laten spoelen later :adhd

De ABS deed onlangs wel heeeeeel raar, deze remde terwijl ik niet aan de rem kwam! Als ik er lichtjes aan kwam stopte hij met remmen?
Nu heb ik dit nagevraagd in de garage en daar wist een technieker mij de tip te geven maakt uw tandwiel van de abs op de wielen eens proper.
Dit heb ik deze week gedaan en tot nu toe is het niet meer gebeurt.

In elk geval bedankt voor de tips die ik gehad heb van Multivan Generation
Fili'puurke
Berichten: 18
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:23

Re: T4 VR6 project

Bericht door Fili'puurke »

De olielek van de automaat!
Heb m'n garage, die enkel nog maar duur offertes heeft gepresenteerd, raad gevragen en er heeft een technieker even naar gekeken.
Kost 5 eurotjes :nuts en nog een liter olie erbij...
Die vertelde me dat de oliekoeler 2 o-ringetjes heeft en dat deze waarschijnlijk de oorzaak zouden kunnen zijn. Heb ze besteld en reeds vervangen.
Nog geen test met gedaan aangezien ik de katalisator er vanonder heb gehaald om deze leeg te maken dit weekend en dan maandag de lpg eronder.
Fili'puurke
Berichten: 18
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:23

Re: T4 VR6 project

Bericht door Fili'puurke »

Ahja een PS; de naam is eigenlijk Dori :knipoog
Gebruikersavatar
m.c van den berg
Berichten: 1420
Lid geworden op: ma jan 15, 2007 19:03
Locatie: Beesd

Re: T4 VR6 project

Bericht door m.c van den berg »

mooie kleur. vele veilige km :ikrij
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
Gebruikersavatar
Rauwesnuit
Berichten: 192
Lid geworden op: ma feb 11, 2008 16:34
Locatie: Regio Kortrijk

Re: T4 VR6 project

Bericht door Rauwesnuit »

proficiat met de VR6. Is het een lichte vracht?
Wel leuk om te zien dat er nog benzine T4's rondrijden. :ikrij
fotogalerij NR 330
Fili'puurke
Berichten: 18
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:23

Re: T4 VR6 project

Bericht door Fili'puurke »

Om verder te gaan,

de katalysator is leeg gehaald en dit was nodig aangezien het middelste gedeelte al wat kapot was.. nu wacht ik wel de technische controle nog af...

De lpg steekt er ook al onder met als gevolg dat mijn ontstekingsbobijn kapot is gegaan? Hoe dit komt weet ik niet, kan er iemand dit verklaren???

Nog een vraag die ik hier nog ga lanceren is het volgende of ik er een handgeschakelde versnellingsbak kan in plaatsen in plaats van de automaat?

Gegroet en alvast bedankt...

Filip
Plaats reactie