Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

aankoop advies gevraagd

vragen over de T4
Plaats reactie
T4-Rider
Contacteer:

aankoop advies gevraagd

Bericht door T4-Rider »

Hallo weetjewellers,

Ik heb een T4 DC 332 gezien, die op een aantal punten een duidelijke verbetering is t.o.v. mijn huidige (nog maar net gekocht, maar ik wilde t.z.t. - na een paard-in-de-bek-kijk proefperiode - sowieso een aantal zaken aan gaan passen). De 'nieuwe' heeft ook wat nadelen.
1. nieuwe is uit 2001, huidige is uit 2000 (= klein voordeel: ik mag utrecht en r'dam in)
2. nieuw is 102pk, huidige is 88pk (in proefrit merkte ik aanzienlijk verschil) (= groot voordeel, want veiliger ivm snel kunnen optrekken bij gevaar oid, verder boeit het me niet zo, bij stoplichten anderen er uit rijden ;) (en is zuiniger? huidige verbruikt in stad 1/12,5)
3. nieuw heeft nette bank achterin met 3p gordels (wil ik t.z.t. sowieso), huidige heeft stoelen met buikgordels. (= voordeel, scheelt marktplaatsen en plaatsen)
4. nieuwe heeft standaard tussenschot (zorgt voor 200 - 225cm laadruimvloer), huidige heeft alu. dhz-tussenschot met 180cm laadvloer (= voordeel want dan kunnen we er in slapen, en makkelijker hele platen in vervoeren)
5. nieuwe heeft cruise-control (klein voordeel), centr. vergrendeling (groot voordeel; ben vergeetachtig) airbag (= voordeel); nog wat extra elek. dingen (amper een voordeel, duurder te fixen denk ik) en prettiger stoelen (voordeel ivm lange vakantie-ritten)
6. nieuwe moet distributieriem vervangen, bij huidige is net vervongen (=nadeel van €600-700) (
7. remweg van nieuwe is lang, in de achteruit remt 'ie wel meteen (= nadeel, want vaag, heeft wel nieuwe APK, dus remmerij zou goed moeten zijn)
8. koppeling op laten komen bij nieuwe = komt pas in beweging als pedaal bijna helemaal hoog is (= vaag - kans op dure reparaties?)
9. nieuwe heeft bij ramen zijkant beetje roest (evenveel als bij huidige), en bij schuifdeur onderin rechts is 'ie door, onderkant lijkt minder dan huidige, opnieuw tactileren lijkt me geen luxe. (qua roest hebben beide dus werk nodig, maar nieuwe wellicht meer)
10. nieuwe heeft 2,6 ton gereden, huidige 3,4
11. nieuwe heeft maar 1 sleutel (maar wel AB), da's sowieso 1 te weinig (kost €150?)
12. nieuwe kost me (mits ik huidige verkoop) 1000 - 1500 meer (ex. distr. riem)
13. nieuwe heeft nieuwe APK, oude aug. 2016 oid)
(14. nieuwe heeft leuker kleurtje)
15. nieuwe is wel heel 'netjes' schoongemaakt overal (onderkant, motor, overal), de verkoper komt me betrouwbaar over, maar toch. Ook loopt de nieuwe enorm lekker (alsof er een middeltje ingedaan is, ik hoorde wel 'ns over een beetje benzine bij de diesel...)
16. nieuwe heeft (evenmin) Airco, wat me met het oog op vakanties wel een beetje een must lijkt.

Met name punt 7 en 8 kan ik moeilijk inschatten, ik vraag me af of het een wijze gok is. Wat zeggen jullie?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
koensch

Re: aankoop advies gevraagd

Bericht door koensch »

een "wijze gok" bestaat niet.....

of je gokt en slikt je verlies weg, als dat komt

of je neemt een wijs besluit zodat je bij een tegenvaller kan zeggen dat je er goed over na hebt gedacht.

neemt niet weg dat bij een tegenvaller je moet realiseren dat je nooit zal weten welke tegenslagen je gehad zou hebben als je de andere keuze zou hebben gemaakt.
Het is en blijft een auto van 15 jaar oud en die ton verschil in km-stand doet er niet toe (als de auto goed onderhouden is).

success met je beslissing.....
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +640.000km
T4-Rider
Contacteer:

Bericht door T4-Rider »

met name het superschoon opleveren van de auto geeft me een onbestemd voorgevoel...
ik denk dat ik 't maar niet doe.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Snautzer

Bericht door Snautzer »

T4-Rider schreef:met name het superschoon opleveren van de auto geeft me een onbestemd voorgevoel...
ik denk dat ik 't maar niet doe.
Wat zou je denken van een aankoop keuring? Zelf zou ik proberen een van de jeweetwel orakels zo gek te krijgen om met je mee te kijken. Beter een klein beetje geld besteden om het risico te minimaliseren.
Hoe een auto wordt gepresenteerd superschoon of smerig zegt niets van de technische staat. Er staan prachtig opgepoetste wrakken te koop. Even wel weet je wat je nu hebt.

Je kan natuurlijk altijd je bestaande bus verbeteren.
Stoelen - Je kan de stoelen vervangen voor een ander merk stoel. Zelf heb ik nu een Alfa Romeo 156 momo stoel en dat is een aanmerkelijke verbetering.
88-102 pk - Mocht je meer vermogen wensen zou je Tunen kunnen overwegen. Grotere intercooler etc of als het technisch/financieel haalbaar is een motor wissel en versnellingsbak wissel naar een 102 pk. Staan veel vragen, projecten op dit forum hierover.
Cruisecontrol - er zijn after market setjes om deze in te bouwen. Er zijn leden met VagCom die dat de cruisecontrol aan kunnen zetten.
3.4 ton - Pftt met goed regulier onderhoud kan dat nog lang mee.
APK - APK zegt nul over wat voor onderhoudachterstand er is. neem bv remmen. Mijn bus kwam met een 10 door de APK. Evenwel waren de remmen bijna versleten.
Kleur - tja je kan een auto altijd laten spuiten. Kost geld, ik weet het, maar het hoeft ook niet moet morgen.

Ik weet nu uit ervaring hoe leuk het is om een bus steeds meer te verbeteren veranderen en je geheel eigen te maken. En ik ben zeer zeker niet de enige. Kijk maar bij alle projecten hier. De zaken waarom jij je bus zou willen ruilen zijn m.i. do-able projecten die je financieel ook niet over de top hoeven te jagen als je het gefaseerd aanpakt.

Succes!
T4-Rider
Contacteer:

Bericht door T4-Rider »

Ik kwam dit oude draadje tegen en wilde jullie allemaal nog even bedanken voor het advies destijds.
Heb inmiddels toch gekozen voor een andere T4, (alles er op en er aan, 2002, 85kw, intercooler, en heel netjes, praktisch geen roest van een prettige verkoper) en ben er erg blij mee.
De andere bus was gewoon een te tijdrovend project om helemaal aan mijn wensen aan te passen; ik heb al teveel 'projecten', en chronisch te weinig tijd. ;)
Plaats reactie