Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Distributiewissel en keerringen 102 pk

vragen over de T4
Emissieloos
Berichten: 181
Lid geworden op: ma okt 12, 2015 10:50

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Emissieloos »

Was rond de 1000 a 1100 euro voor distrb
met waterpomp en spanrollen met keerring krukas (achter trdemper? Dus NIET de versn bak etc los)en evt keerring nokkenas.
Maar exact weet ik het niet meer (is enige mnd geleden.)
Gr j
ps wat is t4 wiki?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Multivan Generation »

Emissieloos schreef:Was rond de 1000 a 1100 euro voor distrb
met waterpomp en spanrollen met keerring krukas (achter trdemper? Dus NIET de versn bak etc los)en evt keerring nokkenas.
Maar exact weet ik het niet meer (is enige mnd geleden.)
Gr j
ps wat is t4 wiki?
Originele onderdelen set kost rond de 270 euro voor distributieriemen en brandstofzijde, trillingsdemper kost rond de 220 euro schat ik
Kost ongeveer 6 a 7 uur werk.
Krukaskeerring daarvoor moet de oliepomp er nog af, plus carterpan, plus carterpanpakking plus oliepomp pakking.
Is ongeveer 1,5 uur extra werk.
Keerringen nokkenas is lastig qua tijd, maar ik schat 1,5 uur werk. komt dan meteen een kleppendeksel pakking bij en die 2 keerringen.
Daarna nog alles wat je bij de werkzaamheden los hebt gehad of verwijderd om het lekkerder bereikbaar te maken.
Dus die prijs offerte die je gehad hebt is vrij normaal niet echt gek.
En dan heb je nog garantie :knipoog

Kijk in mijn topic even voor wat prijzen van onderdelen..

http://www.t4-wiki.de/
Heleboel artikelen wel in het Duits zoeken :knipoog

Groeten Peter
Emissieloos
Berichten: 181
Lid geworden op: ma okt 12, 2015 10:50

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Emissieloos »

Ok bedankt zover: zijn er ook dingen die ik zowieso wel zelf kan doen? Of zit alles op die multiriem en kan ik daardoor niets zelf zonder blokkeergereedschap en hulp?
Gr j
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Multivan Generation »

Op de multiriem zit alleen de dynamo, stuurbekrachtiging en eventueel een aircopomp,
op de multiriem zit dus niets van de distributie.
Emissieloos
Berichten: 181
Lid geworden op: ma okt 12, 2015 10:50

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Emissieloos »

Correctie distr butie snaar.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door LAYCA »

Hoi johannes

Een beetje laat maar als je een werkplaatsboek zoekt is nog steeds te koop.
Ik en mijn schoonzoon hebben beide een T4.
En gebruiken 2 handboeken en :wjw

Boek 1: So wird's gemacht T4:VW Caravelle /Transporter/Multivan / California von 9/90 bis 1/03 27,99 euro
Boek 2: Autovraagbaak (Olving) VOLKSWAGEN Transporter Benzine en dieselmodellen 1990-2001 39,95 euro

Beide te koop bij Bol.com of BRUNA

Ik sleutel zelf al vanaf mijn 15e jaar aan auto's en mijn schoonzoon is inmiddels ook een goede sleutelaar.
Distributie 2 maal gedaan.
Het speciale gereedschap beperkt zich tot een zelfgemaakte speciale sleutel om de poelie/demper los te krijgen.
Maar niet minder belangrijk een uitleesset van VAG om de inspuiting af te stellen.(of laten afstellen)
Het lijkt best simpel maar zonder ervaring zou ik er niet aan beginnen.

PS was jij degene die mij een Email heeft gestuurd?
Ik kon geen reactie geven omdat er geen mogelijkheid was om te reageren (geen retour adres)

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Emissieloos
Berichten: 181
Lid geworden op: ma okt 12, 2015 10:50

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Emissieloos »

Hallo Wim,
bedankt voor de tips .
weer een stapje verder.

heeft U ook fotos vd speciale sleutel om die pulley los te halen ?

Dat benodigde vag afstelgereedschap is dat de finetuning na de wissel?
Heeft u daar ook fotos van?
Ik heb U niet gepbt of gemaild.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door LAYCA »

Emissieloos schreef:Hallo Wim,
bedankt voor de tips .
weer een stapje verder.

heeft U ook fotos vd speciale sleutel om die pulley los te halen ?

Dat benodigde vag afstelgereedschap is dat de finetuning na de wissel?
Heeft u daar ook fotos van?
Ik heb U niet gepbt of gemaild.
Heb ik (Home made :bifun )
Bijlagen
sleutel3.jpg
sleutel2.jpg
sleutel1.jpg
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door LAYCA »

LAYCA schreef:
Emissieloos schreef:Hallo Wim,
bedankt voor de tips .
weer een stapje verder.

heeft U ook fotos vd speciale sleutel om die pulley los te halen ?

Dat benodigde vag afstelgereedschap is dat de finetuning na de wissel?
Heeft u daar ook fotos van?
Ik heb U niet gepbt of gemaild.
Heb ik (Home made :bifun )
Met VAG bedoel ik een labtop met vag software geinstalleerd met dongel/comkabel naar CPU motormanagement.
Hiermee kun je het inspuitmoment zien en eventueel het tijdstip aanpassen met de achterste stelrol van de brandstofpomp.
Want aan deze zijde van de motor zit de 2e tandriem die wordt doorgaans mee vervangen.
Zie voorbeeld http://www.gerritspeek.nl/vag-com_pomptiming.html
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Emissieloos
Berichten: 181
Lid geworden op: ma okt 12, 2015 10:50

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Emissieloos »

Hallo Wim
mooi stukje thuisnijverheid!
Ik zag een dergelijke sleutel bij vw blokkeergereedschap.:)

mbt die fijnafstelling: een nieuwe snaar is strakker dan een oude lijkt mij , zit er in die fijnafstelling dan nog enige marge of zou je hem eigenlijk vaker fijn af moeten stellen voor een optimaal resultaat?

Als je de pomp vastzet en je zet er een nieuwe snaar op dan vervroeg of verlaat je hem eigenlijk ook ?

Heb je ook nog tips voor me voor de wissel?
Hoor graag v ervaringsdeskundigen werkvolgorde, handigheidjes etc.

Multivan generation: elsawin4 houd ik ff in gedachten, kan je trouwens niet pben???

Alle meedenkers bedankt!
Vr gr johannes.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door LAYCA »

Emissieloos schreef:Hallo Wim
mooi stukje thuisnijverheid!
Ik zag een dergelijke sleutel bij vw blokkeergereedschap.:)

mbt die fijnafstelling: een nieuwe snaar is strakker dan een oude lijkt mij , zit er in die fijnafstelling dan nog enige marge of zou je hem eigenlijk vaker fijn af moeten stellen voor een optimaal resultaat?

Als je de pomp vastzet en je zet er een nieuwe snaar op dan vervroeg of verlaat je hem eigenlijk ook ?

Heb je ook nog tips voor me voor de wissel?
Hoor graag v ervaringsdeskundigen werkvolgorde, handigheidjes etc.

Multivan generation: elsawin4 houd ik ff in gedachten, kan je trouwens niet pben???

Alle meedenkers bedankt!
Vr gr johannes.

Zorg voor werkplaatsboek!!
Lijstje aantrekkoppel maken van de te monteren bouten.

Eerste advies doe dit niet alleen liefs met iemand die kundig is.
Want bij fout gaan is het einde oefening

Poelie multiVsnaar Bout lossen.(met Homemade hulpstuk.)Vraag hulp van SUPERMAN :knipoog
Laat de bout als deze makkelijk los draait nog FF zitten.
Bout later weggooien zorg voor een nieuwe.
LET OP dun schijfje achter bout bewaren.Diamantschijfje
Motor op BDP via kijkgaatje op vliegwiel/tandkrans zetten na lossen bout met poelie er nog op.(zie handleiding)
Markeer op de poelie krukas/nokkenas met een extra streepje typex.
Doe dit ook alvast aan brandstofzijde.
Zorg tijdens los nemen onderdelen dat de krukas/ nokkenas in dezelfde positie blijven!!
Blijven controleren liever 3 keer te veel .
tandriem distributie krukas naar nokkenas met rollen vervangen.
Nieuwe spanrol volgens handboek afstellen (zit een spanveer in en afstelnokjes)
Helemaal afmonteren dan naar andere zijde hetzelfde verhaal DENK ER OM DAT alles nog steeds op BDP staat.
Pomp zit vast aan blok timing gebeurd met stelrol(achterste Zie handboek)
In theorie staat als je niets verdraaid hebt de pomp meestal redelijk op tijd.
Dus lopen zal hij wel maar in de praktijk altijd nastelwerk met VAG.
Het gaat hier over hele kleine veranderingen maar met veel gevolg voor gedrag motor.
Dus dit wel doen of laten doen.

groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Emissieloos
Berichten: 181
Lid geworden op: ma okt 12, 2015 10:50

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Emissieloos »

Bedankt Wim! Heb op mp een leuk setje blokkeerspul voor 55 euro gevonden.
dat lijkt me ook wel een goed idee , het is geschikt voor t4 2.4 en 2.5.
Ben bezig met extra kennis , maar ga echt niet onbesuisd te werk maak je geen zorgen.
Vr gr johannes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29634
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door Multivan Generation »

JPB optie is uitgeschakeld, maar de optie email staat gewoon aan hoor. :knipoog
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Distributiewissel en keerringen 102 pk

Bericht door LAYCA »

Emissieloos schreef:Bedankt Wim! Heb op mp een leuk setje blokkeerspul voor 55 euro gevonden.
dat lijkt me ook wel een goed idee , het is geschikt voor t4 2.4 en 2.5.
Ben bezig met extra kennis , maar ga echt niet onbesuisd te werk maak je geen zorgen.
Vr gr johannes

may the force be with you :werkaanT4
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie