Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

huishoudaccu

vragen over de T4
Plaats reactie
brugseb
Contacteer:

huishoudaccu

Bericht door brugseb »

Vraagje: in andere recente topics lees ik telkens dat de California T4 tot in '96 voorzien was van 2 huishoudaccu's van elk 80 Ah - in onze bus van '92 zit slechts 1 klassieke accu van 100 Ah - dit zouden er dus 2 moeten zijn? Ik zie maar 1 stel beugels zitten?
Frigo en verlichting doen het prima op die accu, de kachel starten doet ie evenwel niet - voltage valt terug tot 11,6 V, dus die kachel gaat in veiligheid. Met draaiende motor lukt het wel, en natuurlijk ook op walstroom - maar da's niet echt de bedoeling van een huishoudaccu natuurlijk :muur :muur
Ik laat de accu straks even uitmeten, maar voor ik aan vervanging denk, toch even controleren: straks 2 accu's plaatsen, of een sterkere van zeg maar 140 Ah? Ik hoor het graag... :wjw
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Sjoerds

Re: huishoudaccu

Bericht door Sjoerds »

Het ligt er maar net aan hoeveel verbruikers je hebt. Ik heb zelf 1 semi tractie accu van 90 Ah en die voldoet prima.
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

origineel zitten er inderdaad 2 batterijen in een Westfalia tot '96 , vanaf het nieuwe model '96 zit er 1 grote batterij in (in het woongedeelte)

2 batterijen van 80Ah bied ook niet iets meer vermogensreserve dan 1 van 140Ah . :knipoog
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
brugseb
Contacteer:

Bericht door brugseb »

Accu laten uitmeten, niet perfect meer maar zeker nog niet terminaal; raad gekregen om ze nog eens aan een externe lader te hangen.
Zou ook es het opladen on board willen controleren - bij draaiende motor moet ik dan achteraan op de accu 13,6 volt toe krijgen? Of meet ik dan verkeerd? Lees ook iets over relais controleren, waar zit die ergens ingebouwd?
Noorfalia

Bericht door Noorfalia »

Volgens mij zie ik bij draaiende motor 13,9 volt in het Westfalia display. Dat wisselrelais (denk dat je dat bedoeld) zit net boven het stopcontact aan de binnenkant van het achterscherm bij een '92-er. Onder het klepje in het achterste kastje. Althans bij die van mij. Hoe of wat je er aan kunt controleren weet ik dan weer niet.

Ik heb wel eens gelezen dat je gel accu's alleen echt vol krijgt als je ze aan de lader hangt (weet niet of jij die hebt, maar...), dat klopt dan met de tip die je kreeg. Hij zou overigens dan met de boordlader ook goed geladen moeten worden als je lang genoeg aan de walstroom hangt.

Over de plaatsing: Bij mijn bus zit er een tweedelige beugel in lengterichting over de accu's geschroefd met drie draadeinden. In lengterichting worden de accu's op hun plek gehouden door dwars geplaatste profieltjes. Als je wilt maak ik vanavond een fotootje.
Groet, Pieter
Geen haast in een T4 California 2.4D AAB 1992 :campingT4
(roesten doet 'ie ook langzaam gelukkig)
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

brugseb schreef:Accu laten uitmeten, niet perfect meer maar zeker nog niet terminaal; raad gekregen om ze nog eens aan een externe lader te hangen.
Zou ook es het opladen on board willen controleren - bij draaiende motor moet ik dan achteraan op de accu 13,6 volt toe krijgen? Of meet ik dan verkeerd? Lees ook iets over relais controleren, waar zit die ergens ingebouwd?
Tijdens het rijden lees ik op de display 14,1 a 14,2V af .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
brugseb
Contacteer:

Bericht door brugseb »

display geeft iets minder bij mij - geeft dit de uitsgangsspanning van de alternator weer? Betekent wellicht nog niet dat accu achteraan effectief bijgeladen wordt?
odorf

Bericht door odorf »

Mijn display geeft ook waardes van iets meer dan 14v. Bij het doormeten op de polen van mijn GEl-accu's was dat ook zo. Dit zijn er overigens 2 van 85 Ah.

Het hangt volgens mij ook samen met hoe de mini-schakelaar achterop het westfalia display is ingesteld. Deze heeft een paar standen. Voor AGM of GEL. In het instructieboekje staat daarvoor uitleg.

Odorf
Sjoerds

Bericht door Sjoerds »

Zonder draaiende motor is de accuspanning rond de 12 volt, bij draaiende motor (en werkende dynamo) zal de laadspanning globaal tussen de 13.7 en 14,5 volt moeten liggen. Dit zegt alleen wat over de dynamo/laadspanning, maar natuurlijk helemaal niks over de staat van de accu.
Plaats reactie