Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

starten doet 'ie af en toe niet?!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Motor startte net weer niet, dus trucje met startkabel tussen accu-plus en bout op startmotor toepassen: start 'ie evenmin!
Zal 't zo nog 'ns rustig proberen.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door Roel »

T4-Rider schreef:startkabel tussen accu-plus en bout op startmotor toepassen
Je moet hem niet op de bout van de starter doen maar op het schuifje
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door LAYCA »

Je kijkt wel uit wat je doet anders.....
Meestal ontstaat dit door sluiting waar hitte bij vrij komt. :gif
http://www.mooigestel.nl/lees/31515/bes ... elsgestel-
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door Roel »

Wat een onzin.... wij doen dit al jaren zo om te testen.
Het is 12v er komt nagenoeg geen hitte vanaf (als je wilt kan je wel 10 min. doorverbinden en dan nog is het draadje gewoon vast te pakken)
Waarom zou er bij "doorverbinden" meer kans zijn op brand dan dat je via de sleutel start??? In principe doe je exact hetzelfde alleen niet via het contactslot.
Als ik het goed begrijp kunnen we voortaan dus maar beter voor de veiligheid met z'n allen de auto aanduwen?
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door Erdem50 »

Duw jij 'ff' een automaat aan dan? :)
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Roel
Berichten: 583
Lid geworden op: 26 jul 2007, 16:24
Locatie: Amersfoort

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door Roel »

Erdem50 schreef:Duw jij 'ff' een automaat aan dan? :)
Als je hem maar niet doorverbind, want dan fikt hij af :lach
..........................................
Vermogen is hoe hard je de muur raakt, koppel is hoe ver je de muur meeneemt!
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door LAYCA »

Wat een onzin.... wij doen dit al jaren zo om te testen.

Ik bedoel een dunne 2.5 mm draad rechtstreeks van de accu die per ongeluk rechtstreeks tegen de massa komt.

Oke voor mensen die weten wat ze doen geen probleem lijkt mij.
Maar dit voorval spreekt anders:
Ik sta voor de pont naar Zweden.
Een paar auto's voor mij 2 kerels met de bekende hamer.
Zie de ene even later naar zijn voertuig lopen ,ging over de startmotor komt terug met een stuk draad weer beiden onder de motorkap.
5 minuten later hoor ik geschreeuw en zie een grote zwarte rookwolk opstijgen, in de fik dus.
En zie dan maar te blussen in die rijen auto's
Later bleek er dus dat er rechtstreekse sluiting naar massa was ontstaan, dikke pech dus. :ie
En wie is de Sjaak??
De gene die hulp biedt. :gif
Het is niet iedereen gegeven hier goed mee om te gaan dus waarschuwen leek mij op zijn plaats.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Met dikke laarzen, handschoenen en een brandblusser paraat heb ik zonet weer een poging ondernomen, nadag de bus - in de volle zon staand, wederom niet startte (tenminste: slechts 4 van de 25 maal dat ik de sleutel omdraaide).

VD-draad op schuifje gemonteerd (middels een op maat gesneden houten knijpertje - had geen passend stekkertje), en de VD draad beetje gefixeerd zodat ik 'm niet per ongeluk van z'n knijper kon trekken), en vervolgens op de plus-pool. En ja, meteen draaide de startmotor, maar sloeg nog niet aan. Nogmaals, nu met sleutel in 't contact (had ik er bewust nog niet in): Yes! Meteen slaat de motor aan!
Hoera!

Is mijn conclusie nu juist dat de bendix/relais kapot is? En de volgende stap is het demonteren van de complete startmotor en laten reviseren?
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door LAYCA »

T4-Rider schreef:Met dikke laarzen, handschoenen en een brandblusser paraat heb ik zonet weer een poging ondernomen, nadag de bus - in de volle zon staand, wederom niet startte (tenminste: slechts 4 van de 25 maal dat ik de sleutel omdraaide).

VD-draad op schuifje gemonteerd (middels een op maat gesneden houten knijpertje - had geen passend stekkertje), en de VD draad beetje gefixeerd zodat ik 'm niet per ongeluk van z'n knijper kon trekken), en vervolgens op de plus-pool. En ja, meteen draaide de startmotor, maar sloeg nog niet aan. Nogmaals, nu met sleutel in 't contact (had ik er bewust nog niet in): Yes! Meteen slaat de motor aan!
Hoera!

Is mijn conclusie nu juist dat de bendix/relais kapot is? En de volgende stap is het demonteren van de complete startmotor en laten reviseren?
Je bedoelt met schuifje het platte stekkertje op de spoel van de startmotor??
Als je dit op deze wijze hebt gedaan dan is het volgende tekstje mogelijk van toepassing.

als de contactsleutel niet aan staat en je de startmotor bediend en daardoor motor rond gaat en niet aanslaat.... dit is normaal.
En met contact aan start hij dus ...mooi.
Zo te ver ik heb nu heb begrepen werkt de startmotor dus wel naar behoren :jumpklap
Dus de kans dat de storing voor de startmotor zit lijkt mij het onderzoeken waard.
Heb jij een multimeter en weet je hier mee om te gaan ?

Ik hoor van je.....en hou vol :yes

Groeten Wim
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Wim, en iedereen hier: FANTASTISCH, alle hulp! Prachtig forum :wjw
Ik was gisteren, na het 'gelukte' experiment, al helemaal blij dat ik weer een stap verder gekomen was.
LAYCA schreef:Heb jij een multimeter en weet je hier mee om te gaan ?
Heb ik! (Althans, een eenvoudig digitaal exemplaar)
En omgaan: een beetje, ik weet dat ik 'm op DC 20V moet zetten om te checken of er genoeg volt opstaat. Moet wel goedkomen, me dunkt.

En begrijp ik 't goed dat 't nog wat anders kan zijn dan het relais? Heb nl. al een revisie-bedrijf gevraagd naar kosten (±€45) en termijn (n aeen paar uurtjes klaar).
Tijd begint helaas 'n heel klein beetje te dringen: heb volgende week woensdag m'n bus nodig voor een klus, dus voor die tijd hoop ik de klus geklaard te hebben of een garage het gedaan te laten hebben als het mij niet lukt.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door LAYCA »

T4-Rider schreef:Wim, en iedereen hier: FANTASTISCH, alle hulp! Prachtig forum :wjw
Ik was gisteren, na het 'gelukte' experiment, al helemaal blij dat ik weer een stap verder gekomen was.
LAYCA schreef:Heb jij een multimeter en weet je hier mee om te gaan ?
Heb ik! (Althans, een eenvoudig digitaal exemplaar)
En omgaan: een beetje, ik weet dat ik 'm op DC 20V moet zetten om te checken of er genoeg volt opstaat. Moet wel goedkomen, me dunkt.

En begrijp ik 't goed dat 't nog wat anders kan zijn dan het relais? Heb nl. al een revisie-bedrijf gevraagd naar kosten (±€45) en termijn (n aeen paar uurtjes klaar).
Tijd begint helaas 'n heel klein beetje te dringen: heb volgende week woensdag m'n bus nodig voor een klus, dus voor die tijd hoop ik de klus geklaard te hebben of een garage het gedaan te laten hebben als het mij niet lukt.
Mooi zo :yes dan ben je dus wel een stap verder gekomen.
En kun je dus de de spanning meten meer hoe je nu niet te weten. :nuts
Op universeelmeter bereik binnen 12 volt dus inderdaad DC 20V kiezen,
Testpen zwart aan min accu of massa bus verbinden.
Testpen rood aan schuifstekertje van spoel startmotor. (de originele draad hierbij wel aangesloten laten)
Normaal starten met sleutel en nu FF hopen dat op dat op dit moment de startmoter niet werkt (MMM beetje tegenstrijdig :knipoog )
Als erop dat moment geen spanning (tijdens starten) is af te lezen op de multimeter en de startmotor doet niks?
Dan is het vrijwel zeker niet de startmotor.

Volg nu het advies van peter Multivan generations eerder in dit topic al vermeld.

citaat:
Waarom begin je niet met een contactblokje?
Is het goedkoopste en veel voorkomend.

Zit in startslot/contactsleutel gebouwd.
Gaat goedkomen :yes
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

LAYCA schreef:Testpen rood aan schuifstekertje van spoel startmotor. (de originele draad hierbij wel aangesloten laten)
Het schuifstekkertje heb ik dus op het schuifje gestoken laten zitten bij het meten.
De auto startte vandaag natuurlijk prima, steeds. Maar gelukkig was er nog een laat middagzonnetje die de er voor zorgde dat 'ie een paar x niet startte. En zodoende kon ik uitmeten dat er op dat moment GEEN spanning te lezen was. (voor de zekerheid wel het amperage gemeten, en dat veranderde als ik de pen van de min-pool afhaalde, dus ik had goed contact met het lastig bereikbare schuifje).

Nu dus maar het blokje bestellen. Vreemd dat de werking van dat blokje onderhevig is aan temperatuur/luchtvochtigheid.

NOGMAALS VOOR IEDEREEN: HEEL ERG BEDANKT! ik houd jullie op de hoogte.
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door LAYCA »

Goed teken dus :sjaal

Vreemd dat de werking van dat blokje onderhevig is aan temperatuur/luchtvochtigheid.

Als een nog net goed werkend contact koud is geleid hij nog voldoende stroom om het start relais te laten werken.
Hoe hoger de temperatuur des temeer weerstand er ontstaat.
Je gaf zelf al aan dat iedere keer bij hogere temperaturen niet gestart kon worden dus grote kans dat je deze keer raak schiet.
Succes Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Wat ik trouwens nog afvroeg, gisteravond: waarom kunnen we nu uitsluiten dat het relais bovenop de startmotor kapot is? die hebben we toch ook ge-by-passed met de laatste meting?
Kun je me dat uitleggen, Wim?

Niettemin is het contactblokje onderweg; zaterdag daar maar 'ns mee prutsen. :)
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Gebruikersavatar
T4-Rider
Berichten: 79
Lid geworden op: 08 jan 2016, 20:40
Contacteer:

Re: starten doet 'ie af en toe niet?!

Bericht door T4-Rider »

Dank voor de heldere uitleg!
Wat ik me trouwens nog afvroeg, gisteravond: waarom kunnen we nu uitsluiten dat het relais bovenop de startmotor kapot is? Die hebben we toch ook ge-by-passed met de laatste meting?
Kun je me dat uitleggen, Wim?

Niettemin is het contactblokje onderweg; zaterdag daar maar 'ns mee prutsen. :)
Blije eigenaar van een voor mijn gevoel belachelijk luxe en spiksplinternieuwe verlengde DC T4 (2002) met 75kW 2.5TDI motor.
Plaats reactie