Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Euronorm T4/katalysator

vragen over de T4
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Euronorm T4/katalysator

Bericht door DeGemeneDehler »

Ik vraag me af aan welke euronorm mijn T4 voldoet. Om Berlijn in te kunnen moet ik volgens mij een roetfilter hebben, maar ik weet niet of mijn auto/ katalysator daaraan voldoet. Ik heb dus wel een katalysator met de papieren daarbij maar daaruit kan ik niets opmaken. Foto's van de papieren staan hieronder. Googlen op het nummer van de katalysator helpt ook niet (BM80025H). Ik zag een onderwerp over de euronorm waarin stond dat ik in het oorspronkelijke service/onderhoudsboekje moet kijken, maar die heb ik niet dus de code van mijn wagen weet ik helaas ook niet. Tevens heb ik bij Milieu op de site van de RDW gekeken maar daar staat niets over een roetfilter of een euronorm, waarschijnlijk omdat ie het niet heeft en/of geimporteerd is.

Volgens deze website heb ik een euronorm 6 auto:
http://www.ecoscore.be/vehicles/59324?m ... =A1&page=1
:nuts

Bedankt.
Bijlagen
31052016561.jpg
31052016560.jpg
31052016559.jpg
31052016558.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door Hanz »

Ik heb ook een 2.5 TDI uit 1997 met katalysator en die heeft de vorige eigenaar laten keuren bij Dekra. Gevolg: een rode sticker op de voorruit, dus zeker geen Euro 6. Een gele sticker (3) is tegenwoordig de minimumeis in de Duitse Umweltzones.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door J vd Pal »

Heb je naast deze papieren ook de factuur? Het is mogelijk om naar euro 3 te komen met een T4 door het plaatsen van een goedgekeurd roetfilter die voldoet aan de eisen die door de duitse overheid worden gesteld. Naast de papieren van de katalysator moet je dan ook de factuur kunnen laten zien.

Via het europees goedkeuringsnummer kan je de website van de productent vinden :http://www.bmcatalysts.co.uk/. Als ik dan het onderdeelnummer intoets vind ik een plaatje van een standaard roetkat die af fabriek al onder een T4 zit, ik verwacht dan ook niet dat dit voldoende zal zijn voor een groene sticker.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door DeGemeneDehler »

Bedankt voor het meedenken allen.

De conclusie van de onderwerpen over de milieusticker is me niet duidelijk. Als ik het goed begrijp, en dat lees ik ook op de website http://www.milieusticker.nl, dan kan ik d.m.v. een roetfilter evt. nog een klasse hoger komen dan de klasse waar ik nu in zit.
Heeft u een retrofit roetfilter (goedgekeurd door KBA) laten inbouwen, dan komt u in aanmerking voor een milieusticker in de eersthogere klasse.
Maar dan moet ik dus wel weten in welke klasse ik zit. De autogegevens staan niet op het zekeringkastje helaas. Hoe kan ik anders bepalen welke euronorm mijn auto is?

Van de inbouw van de katalysator heb ik volgens mij geen factuur, alleen het ingesealde document. En of ik een roetfilter heb, weet ik niet. Laat staan een goedgekeurd roetfilter. Hoe kan ik daarachter komen?

J vd Pal, ik begrijp niet wat je bedoelt met dat je via het goedkeuringsnummer de producent en het roetfilter vindt. Het formulier gaat toch over de katalysator en niet over het roetfilter?

Overigens, als ik geen roetfilter heb, euro 3 slechts een gele sticker oplevert, of ondanks de katalysator zelfs een rode zoals Hanz, dan heb ik pech want voor Berlijn is volgens mij een groene nodig…
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door Hanz »

Nog even nagekeken: Duitsland heeft op dit moment 54 milieu zones waarvan 53 alleen toegankelijk met groene sticker waaronder Berlijn. Boete voor ongeoorloofd binnenrijden van de milieu zone is 80 euro geworden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door Multivan Generation »

Hoe vaak wil je met je T4 eigenlijk Berlijn in?

Met andere woorden hoe groot en acuut is je probleem?
Drekes
Berichten: 75
Lid geworden op: 24 mei 2016, 21:32

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door Drekes »

Vandaag eens nagevraagd: mijn 2.4d uit 1992 is niet om te bouwen naar euro 3 volgens greencar in duitsland.

Groet,

Andre
DeGemeneDehler
Berichten: 68
Lid geworden op: 20 okt 2014, 18:03

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door DeGemeneDehler »

Dank voor het uitzoeken, Hanz.
Multivan Generation schreef:Hoe vaak wil je met je T4 eigenlijk Berlijn in?
Met andere woorden hoe groot en acuut is je probleem?
Hoogstens 2 of 3 keer per jaar. We gaan nu vrijdag weer.
Gebruikersavatar
vw_camper
Berichten: 641
Lid geworden op: 24 mei 2008, 13:06

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door vw_camper »

Als ik het goed heb, heb je in een T4 een DPF nodig om (afhankelijk van het bouwjaar) een groene sticker te krijgen. Bij oudere T4's is ook dat niet genoeg. Een DPF is volgens mij niet standaard geleverd in een T4.
Een katalysator is iets anders dan een DPF.
Groeten, Bert
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door Pascal-141 »

vw_camper schreef:Als ik het goed heb, heb je in een T4 een DPF nodig om (afhankelijk van het bouwjaar) een groene sticker te krijgen. Bij oudere T4's is ook dat niet genoeg. Een DPF is volgens mij niet standaard geleverd in een T4.
Een katalysator is iets anders dan een DPF.
Een DPF zat zelfs nog niet op de T5 model '03-'06 , pas vanaf model '07 is er een DPF opgekomen .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3252
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door J vd Pal »

Sorry voor de onduidelijkheid. Via de gegegevens op jouw stukken kom via bij genoemde leverancier. BM80025H is het onderdeelnummer. Als je dat intoetst dan kom je op deze pagina http://www.bmcatalysts.co.uk/catalogue/ ... 025H/7908/. Het plaatje dat daar bij staat is van een vervanger van de standaard roetfilter/katalysator die af fabiek werd gemonteerd. Hiermee wordt niet voldaan aan de eisen voor een groene sticker.

Voor een groene sticker is meer nodig. Hier een aanbieding van een leverancier met een plaatje van het systeem wat nodig is om in aanmerking te komen voor een groene sticker. Zoals je ziet heel wat uitgebreider dan de eerste. http://www.ebay.nl/itm/Diesel-Partikelf ... 1637448485.

Meer info over wat wel en niet kan staat hier http://www.t4-wiki.de/wiki/Feinstaub.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J.F.A.
Berichten: 591
Lid geworden op: 20 jul 2009, 10:44

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door J.F.A. »

geel en rood worden bijna niet meer in de BRD geaccepteerd

Kijk hier maar eens. http://gis.uba.de/Website/umweltzonen/umweltzonen.php

Heb voor mijn Exclusive van 2001 bij VW garage in Kleve geinformeerd en om een groene te krijgen, Roetfilter plaatsen a ca 1000/1200 Euro. inklusief keuring en omzetting naar groen in de BRD.

Kan beter buiten de stad parkeren en dan van het openbaar vervoer gebruik gaan maken.

Fred
T4 EXCLUSIVE 2001 TDI 150 PK Met een beetje tolerantie is het altijd vakantie
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door Beckontheroad »

Overigens is mijn ervaring wordt er niet strak gehandhaafd in D op aanwezig zijn van Umweltplakette.
Is niet als in Utrecht met scan op kenteken.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
whizzi
Berichten: 406
Lid geworden op: 03 mei 2013, 00:20
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door whizzi »

Sterker nog, ik ben al zo vaak de milieuzone in gereden in Duitsland zonder sticker (en een T4 uit '96). Ook de locals hebben mij laten weten dat in principe de politie niet actief controleert, alleen als je wordt aangehouden omdat je te snel gaat ofzo zullen ze er iets van zeggen.

De actieve controle vindt alleen plaats op openbare parkeerplekken door parkeerwachters. Die schrijven ook verreweg de meeste boetes uit. Als jij op een besloten parkeerplek staat of in een parkeergarage, zal niemand er iets van zeggen (of je moet dusdanig rijden dat de politie je aan de kant zet).
Directeur van het HomeComputerMuseum en Chevy Van rijder.
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Re: Euronorm T4/katalysator

Bericht door frank884 »

voor die 2 of 3x per jaar gewoon erin rijden en je van de domme houden "als" ze je aanhouden dat is het goedkoopste
80,-€ = Bußgeld de kans dat je ze uberhoubt moet betalen is klein
zeker als je in berlijn niet op de openbare weg parkeert maar bij een hotel op de parking of parkeergarage.
moter 2.5 TDI + Airco acv 102 pk/250nm

T4 4 Ever -5- cylinder for Life
Plaats reactie