Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Oliedruk melding bij snelheidsafname

vragen over de T4
Plaats reactie
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Oliedruk melding bij snelheidsafname

Bericht door NLinGER »

Goede middag,

Gisteren heb ik onze vw t4 2,5 tdi (acv) uit 2003 weer terug naar huis gebracht (ritje van 330km). Op de heenreis richting familie/garage kreeg ik al 3 keer een oliedruk melding (rode oliekannetje en 3 keer een piep) als we op de snelweg plotseling gas moesten terug nemen of snel moesten remmen. Dit heb ik ook verteld aan de mensen die de bus onder handen hebben genomen. Het volgende is allemaal gedaan of vervangen wat betrekking kan hebben op de melding:
- Distributiezijde (riem, rollen, waterpomp, etc)
- Olie ververst
- Nieuwe lucht en oliefilter
- Allebei de oliedruksensoren zijn vervangen (op filterhuis en cilinderkop)
- Oliepomp is gereinigd en oliekeerring (zat not zo'n papiere versie in) is vervangen.
- Carterpan is gereinigd.

De oliedruk is gemeten en is helemaal perfect.
De toerenteller heeft geen mankementen.

Op de terugreis na 280ķm moest ik plots gas terug nemen (zat in zijn 5 op 1500rpm oid) en hop melding! Ik terug naar zijn 4, genoeg geremd en melding is weer weg. Je voelt echt niks aan de auto. Loopt perfect.

Rara, wat kan het zijn!? Ik heb al wat gelezen omtrent de printplaten, maar deze problemen zijn altijd icm problemen aan de toerenteller. Kabelbreuk? Zekeringen? Problemen met de dynamo? Of is dat nvt bij een 2,5tdi? Iemand een idee? Over 4 weken wilen wij 4 weken op vakantie, maar niet met deze storing :(

Gegroet,
Een Nederlandse familie in Duitsland
Laatst gewijzigd door NLinGER op 22 jun 2016, 10:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Oliedruk melding bij snelheidsafname

Bericht door Snautzer »

Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Oliedruk melding bij snelheidsafname

Bericht door LAYCA »

Op het moment dat je gas geeft, dus versnelt, kantelt de motor een beetje naar achteren, en bij afremmen op motor naar voren.
Dus dan beweegt alle bedrading die gekoppeld is aan het motorblok ook.
Denk hierbij aan een radio of TV waar je een klap op geeft en het werkt weer, hetzelfde effect :toppie
Draadbreuk/slechte verbinding is dan een mogelijkheid. (ja en nee storing)
Bovenstaande aanwijzingen van Snautser geven dit al aan.

groeten Wim :zwaai,
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Oliedruk melding bij snelheidsafname

Bericht door NLinGER »

Bedankt voor de reacties!

Na een weekje ziek ik bed heb ik gisteren de bodemplaat eronder vandaan gehaalt en mijzelf onder de auto gerold. Op het eerste gezicht kon ik niet veel gekt zien. Nieuwe sensor. De bedrading ziet er vanaf de oliedruksensor goed uit. Na 20cm gaat het kabeltje al in een grote kabelboom. Aangezien klussen op straat niet erg handig is, ik ook totaal geen idee heb waar het kabeltje heen gaat en niet het juiste gereedschap heb om het kabeltje door te meten ga ik de bus zo even naar de garage brengen.

Doel moet dus zijn om de bekabeling van de oliedruksensor te vervangen.
Ik laat de dynamo aansluiting ook even nakijken zoals 1 van de linkjes staat.
Voor de zekerheid laat ik ook nog maar voor een 2e keer een oliedruk test doen. Ik wil hier toch zeker zijn.... ondanks dat de oliepomp gereviseerd is en nog goed werkt en de vorige oliedruk test ook goed was.

Ik laat weten hoe het afloopt.
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Oliedruk melding bij snelheidsafname

Bericht door NLinGER »

Zojuist bij de VW-dealer geweest. Samen even het oliepijl gecontroleerd en die was inderdaad wat aan de lage kant. Hij zegt: gooi er een halve liter bij en kijk of de melding zich nogmaals voor doet. Ik heb er wel een gek gevoel mij. Ik ga komende weekend even flink met de auto rijden. Zou door het remmen of snelheidsafname er zo veel olie naar de voorkant van het blok gaan dat hij daarom een oliedrukmelding geeft.... Ik hoop het wel (en dat er dus niet meer aan de hand is met de bus) maar mijn buikgevoel zegt nog steeds kabelbreuk oid.
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Oliedruk melding bij snelheidsafname

Bericht door NLinGER »

Ik weet het even niet meer. Ik zat geloof ik te slapen toen de VW-dealer het olieniveau ging meten. Gisteren zelf gemeten, meerdere keren, gewoon goed! Helemaal max. Ik ga er echt niets bij gooien.

Vandaag naar een andere VW-dealer gegaan, vertrouwde die vorige echt niet. Opdracht: oliedrukmeting. Dat eerst laten doen, dan de rest uitsluiten.
Uitslag: bij 80 graden en 2000 rpm is de oliedruk 1,5-1,6 bar. 2bar is het minimum. Ik snap het echt totaal niet meer. In Nederland was de druk nog goed. Dus misschien toch de oliepomp. 1,5-1,6 bar is echt te weinig volgende deze VW-dealer. Bij remmen en lagere toeren is de druk volgens de dealer nog lager en daarom geeft hij een melding.

Gaat mij dus weer veeeeel geld kosten. Verdorie.

Is jullie ervaring ook dat 1,5-1,6 bar bij een warme motor met 2000 rpm echt te weinig is?!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Oliedruk melding bij snelheidsafname

Bericht door Pascal-141 »

nieuwe oliepomp erin , kan het probleem waarschijnlijk oplossen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Oliedruk melding bij snelheidsafname

Bericht door NLinGER »

Ze gaan de pomp eerst testen, maar het zal waarschijnlijk wel een nieuwe pomp worden ja.
Ook gaan het caterpan (ölwanne) eraf om deze te inspecteren. Deze is in Nederland ook al eraf geweest en schoon gemaakt. Maar misschien zit er toch weer verbrande olie in door de lage oliedruk. Geen idee of dat al gelijk gebeurd bij 1,5-1,6. 2,0 bar is het minimum, maar er zal best een marge op zitten. Het is geen 0,3 bar bijvoorbeeld, dat is werkelijk een groot verschil.

De monteur zij dat in 80% van de gevallen bij een lage oliedruk er ook motorschade is (lagers, assen, etc). Dit vind ik nogal een zekere stelling van hem en ik vraag mij af of dit ook werkelijk zo is. Enfin, als het zo is, is het zo. Kan het mij eerlijk gezegd niet voorstellen, maar goed ik ben zelf geen expert.

Het voorlopige geschatte kostenplaatje ligt bij 500-800 euro voor de meting, inspectie en eventuele reiniging van het caterpan en een nieuwe oliepomp.

Ik hoop nu dan ook dat het hierbij blijft. Het geld vlieg de deur uit.
Laatst gewijzigd door NLinGER op 22 jun 2016, 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Oliedruk melding bij snelheidsafname

Bericht door Multivan Generation »

Laat je olie aanzuigbuis in het motorcarter ook goed schoonmaken,
die willen nog wel eens een beetje verstoppen.

Oliepomp meteen laten vervangen, testen is leuk voor de monteur maar gaat van jouw portemonnee af :zwaai
Als ze die oliepomp vervangen, dan ook meteen de krukas kering achter de oliepomp mee laten vervangen en mogelijk ook meteen de distributieriem en waterpomp, want alles ligt dan toch helemaal open.

Doe er je voordeel mee.

Peter
ps als je er foto's van wilt hebben, ik heb ruim een jaar geleden daar alles uit elkaar gehad.. linkje
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Oliedruk melding bij snelheidsafname

Bericht door NLinGER »

Thanks voor de tips Peter!

De carterpan is eraf geweest. Alles zag er prima uit. Ik had ook niet anders verwacht, is in NL ten slotte schoongemaakt. Aanzuigbuis was ook schoongemaakt.

Oliepomp wordt nu meteen vervangen, oude krijg ik terug (gevraagd!). Alleen aan materiaal rekening ze bij de VW-dealer hier al 450 eurie voor deze pomp. Ik maar denken het in Duitsland goedkoper zou zijn :X De monteur neemt de krukkas kering ook gelijk mee. Alhoewel hij zij: die zit er niet in! uh.... Kurbelwellendichtung is toch het duitse woord hiervoor.. Enfin, hij zij wel we nemen de dichtingen ook gelijk mee.

Distributieriem en waterpomp is al gedaan in NL.

Nu maar hopen dat de oliedruk nu maar goed is. De oliepomp is de enige mogelijkheid nog. Anders is het toch lagerschade en een nieuwe motor. Het huidige kostenplaatje gaat richting de 1100 euro.... Ik heb geen vakantiegeld meer over. Onze trip van 4 weken naar oost-europa wordt low budget!

Groeten,
Dennis
NLinGER
Berichten: 82
Lid geworden op: 24 mei 2016, 10:30

Re: Oliedruk melding bij snelheidsafname

Bericht door NLinGER »

Nog even ter afsluiting.

Het was dus wel gewoon de oliepomp. Nieuwe oliepomp en de druk is 3,5 bar.
Bedankt voor de support.

Fijn weekend allen.
Gebruikersavatar
harry t5 191
Berichten: 3074
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:08
Locatie: Zeijen

Re: Oliedruk melding bij snelheidsafname

Bericht door harry t5 191 »

Mooi dat alles nu weer goed is!
Ook een goed weekend en nu weer lekker :driveT4

:T54LIFE :wjw :toppie
groeten Harry, uit het mooie Drentse land.
Plaats reactie