Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4697
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

Juist. Weer helemaal bij, bedankt voor de les.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
CelineVANT5
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2022, 12:36

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door CelineVANT5 »

:T54LIFE Hi all!!

Morgen is de RDW keuring van mijn mooie T5 uit 2004!
Ik ben hem vandaag met alle laatste dingen aan het doorlopen. Ik heb een paar vragen.
1. Ik heb ergens op een forum begrepen dat de rdw ook (af)keurt op scherpe randen. Ik heb helaas nog de ombouw van het tussenschot. Hebben jullie er ervaring mee dat dit een probleem zou iunnen zijn of juist helemaal niet?
2. Voor het gewicht heb ik het achterschot van mijn achterdeur eruit gehaald omdat het best zware beplating is. Ook heb ik op een ander forum begrepen dat 'losse elektriciteits draden niet toegestaan zijn. Nogmaals, 😉Hebben jullie er ervaring mee dat dit een probleem zou iunnen zijn of juist helemaal niet? Of zouden jullie adviseren op basis van de rdw keuring om hem er in te zetten?

Ben heel benieuwd naar jullie reacties! Voelt wel spannend zo'n keuring moet ik zeggen!

Groetjes, Celine
CelineVANT5
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2022, 12:36

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door CelineVANT5 »

En nu met bijlagen/foto's:)
Bijlagen
WhatsApp Image 2022-08-22 at 6.04.39 PM (2).jpeg
WhatsApp Image 2022-08-22 at 6.04.39 PM (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-08-22 at 6.04.39 PM.jpeg
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door limburger »

met zo een bedrading ben ik ook op keuring geweest, is wel al wat langer geleden... maar daar zou ik nu ook niet bang voor zijn. dat scherpe randje zou ik niet weten.. heb je niets simpels voor erover te plakken schuiven klikken?

:driveT4 :T44EVER
CelineVANT5
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2022, 12:36

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door CelineVANT5 »

Goeie @limburger. Ik ga even daar nog even iets voor scharrelen! Super betreft de bedrading!:)
CelineVANT5
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 aug 2022, 12:36

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door CelineVANT5 »

@Limburger ik ben door hoor! 🎉
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 755
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door limburger »

CelineVANT5 schreef: 24 aug 2022, 20:49 @Limburger ik ben door hoor! 🎉
nu verder afbouwen en vooral veel van de bus gaan genieten! en af en toe op het forum wat foto's plaatsen.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door SyncRoon »

Eis vaste zitplaatsen...

Ik begrijp dat de zitplaatsen van een multivan mogelijk niet als vaste zitplaats worden erkend door de RDW/belastingdienst. Dit omdat de stoelen en bank uitneembaar zijn.

Iemand er mee bekend of dit daadwerkelijk zo is, en of het monteren van een blokkering in de rails (je hebt speciale montageblokjes voor ladingzekering in de rails die je met een imbus vastklemt in de rails) geaccepteerd wordt als 'niet meer uitneembaar'. Je hebt dan verschuifbare stoelen/bank die je enkel met behulp van gereedschap terug kan uitnemen.

Om de voorstoelen als vaste zitplaats te laten gelden moeten ze voorzien zijn van goedgekeurde draaiplateau's. Die wil ik vanwege gewichtsbesparing nog niet gelijk met de keuring mee installeren. (+ ik moet nog uitvinden welk systeem beste past bij comfortstoelen) Die multivan stoelen en bank wegen al als lood.
Groet, Ronald
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Angelo-anneveld »

SyncRoon schreef: 04 dec 2022, 21:18 Eis vaste zitplaatsen...

Ik begrijp dat de zitplaatsen van een multivan mogelijk niet als vaste zitplaats worden erkend door de RDW/belastingdienst. Dit omdat de stoelen en bank uitneembaar zijn.

Iemand er mee bekend of dit daadwerkelijk zo is, en of het monteren van een blokkering in de rails (je hebt speciale montageblokjes voor ladingzekering in de rails die je met een imbus vastklemt in de rails) geaccepteerd wordt als 'niet meer uitneembaar'. Je hebt dan verschuifbare stoelen/bank die je enkel met behulp van gereedschap terug kan uitnemen.

Om de voorstoelen als vaste zitplaats te laten gelden moeten ze voorzien zijn van goedgekeurde draaiplateau's. Die wil ik vanwege gewichtsbesparing nog niet gelijk met de keuring mee installeren. (+ ik moet nog uitvinden welk systeem beste past bij comfortstoelen) Die multivan stoelen en bank wegen al als lood.

Wie heeft je dat wijs gemaakt? Elke bank of zitbank dient toch verwijdert te kunnen worden. Bij een multivan of california zit deze in een rail. Bij transporter chassis in klemmen komt in principe op hetzelfde neer.

Dus nee een bank in rails is zeker geen afkeur punt. Zij kunnen hem alleen afkeuren als deze achteraf ingebouwd is en ook dat is weer bouwjaar afhankelijk.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door SyncRoon »

Die onduidelijkheid zit hem waarschijnlijk in de term 'vaste zitplaatsen'. Een caravelle of multivank bank/stoel staan ook vast in hun houder/rail systeem ook al kan je ze daaruit halen. Mogelijk dat men bedoeld dat je de uitneembare bank/stoel er niet uit mag halen omdat je daarmee geen vaste zitplaatsen meer in de leefruimte hebt.

Voor dat leeftijd verhaal neem ik je graag even mee naar mijn projectje;
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4697
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Hanz »

SyncRoon schreef: 04 dec 2022, 22:05 Die onduidelijkheid zit hem waarschijnlijk in de term 'vaste zitplaatsen'. Een caravelle of multivank bank/stoel staan ook vast in hun houder/rail systeem ook al kan je ze daaruit halen. Mogelijk dat men bedoeld dat je de uitneembare bank/stoel er niet uit mag halen omdat je daarmee geen vaste zitplaatsen meer in de leefruimte hebt.

Voor dat leeftijd verhaal neem ik je graag even mee naar mijn projectje;
Vaste zitplaatsen, dus geen losse campingstoeltjes. Maar wel multivan stoelen of bank als deze in een goedgekeurd railsysteem zitten.
En als je op kwarttarief rijdt dan moeten er twee zitplaatsen aanwezig zijn. En zolang je voorstoelen niet kunnen draaien tellen die niet mee. Op het moment dat je de zitplaatsen uit de rail verwijderd voldoe je niet meer aan de eisen voor kwarttarief.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Angelo-anneveld »

SyncRoon schreef: 04 dec 2022, 22:05 Die onduidelijkheid zit hem waarschijnlijk in de term 'vaste zitplaatsen'. Een caravelle of multivank bank/stoel staan ook vast in hun houder/rail systeem ook al kan je ze daaruit halen. Mogelijk dat men bedoeld dat je de uitneembare bank/stoel er niet uit mag halen omdat je daarmee geen vaste zitplaatsen meer in de leefruimte hebt.

Voor dat leeftijd verhaal neem ik je graag even mee naar mijn projectje;
Volgens mij had je mij al een keer een berichtje gestuurd.
Maar overweeg je rails en een slaapbank in te bouwen gelden deze gewoon als “vaste” zitplaats
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door SyncRoon »

Ja klopt. De vraag is dan ook meer of de RDW de zitplaats(en) goedkeurt voor gebruik tijdens rijden of enkel als zitplaats bij stilstand (met sticker niet gebruiken bij rijden)
Groet, Ronald
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Angelo-anneveld »

SyncRoon schreef: 04 dec 2022, 23:39 Ja klopt. De vraag is dan ook meer of de RDW de zitplaats(en) goedkeurt voor gebruik tijdens rijden of enkel als zitplaats bij stilstand (met sticker niet gebruiken bij rijden)
Ja dat is een beetje het punt. Ik maak nooit slapende honden wakker bij de keuring.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting

Bericht door Mickel Moen »

Is dat laatste op zich niet misleidend? Maar dan niet van de RDW , maar van de lezers van dit forum?

De RDW keurt op de regels die voor jouw bus gelden. Niet meer en niet minder. Laten we er van uitgaan, dat een keurmeester deskundig en ervaren genoeg is. Som kan er iets zijn, wat misschien in de goede zin discutabel is. Meestal is de regelgeving klip en klaar. De interpretatie voor wie er zelden mee te maken heeft is wel eens lastig.

Sorry, maar een uitspraak als “ik maak geen slapende honden wakker bij een keuring” valt bij mij eerder in de categorie zelfoverschatting van de boodschapper dan onnozelheid van de keurder.

Maar misschien heb ik het bericht verkeerd geïnterpreteerd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie