Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Volgens mij is de exacte definitie te lezen in de wet.
Een link naar het juiste hoofdstuk, zie lid 2: https://wetten.overheid.nl/BWBR0007311/ ... Artikel5aa
Er wordt niet over "af fabriek" gesproken.
Let ook op lid 3: aangebrachte wanden/vloeren/plafonds maken de te meten ruimte kleiner, dus pas op hooogpolig tapijt.
Wietze
Een link naar het juiste hoofdstuk, zie lid 2: https://wetten.overheid.nl/BWBR0007311/ ... Artikel5aa
Er wordt niet over "af fabriek" gesproken.
Let ook op lid 3: aangebrachte wanden/vloeren/plafonds maken de te meten ruimte kleiner, dus pas op hooogpolig tapijt.
Wietze
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Dank u Wietze, kan de dakverhoogbouwer/hefdakbouwer ook met een gerust hart verder..
Al had ik me niet 1 seconde afgevraagd of hij zelf zijn huiswerk had gedaan eer hij aan deze investering begon..
Maar fijn dat het nu hopelijk alle twijfels weg neemt..
Al had ik me niet 1 seconde afgevraagd of hij zelf zijn huiswerk had gedaan eer hij aan deze investering begon..
Maar fijn dat het nu hopelijk alle twijfels weg neemt..
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Het echte gelijk zal waarschijnlijk door de rechter bepaalt moeten, of gaan, worden. De één leest en begrijpt het zo, de ander weer anders. Ik heb verder geen enkel belang bij wat de uitkomst zal zijn, maar ik lees en denk te begrijpen "een" dak verhoging. Is dus één (1) en geen twee of meerdere al dan niet vast of uitklapbaar of combinaties hiervan.
Maar zoals ik al schreef, ieder zijn of haar ding en ieders recht om het maximale er voor zichzelf uit te halen en misschien wel een maas te vinden die door meerdere gebruikt kan worden.
Succes,
Walter
Maar zoals ik al schreef, ieder zijn of haar ding en ieders recht om het maximale er voor zichzelf uit te halen en misschien wel een maas te vinden die door meerdere gebruikt kan worden.
Succes,
Walter
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Ik ben benieuwd naar de afloop voor deze bouwer. Zal in de landrover wereld zeker met enthousiasme worden bekeken. Hoop dan ook dat bij een controle de inspecteur ook zo denkt en niet direct het naheffings traject in gaat.
- krekwakwol
- Berichten: 4106
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Nu heb ik nog een vraag hierover.
Ik ben ook van plan om een T5 L2H1 om te bouwen.
Als ik de bus eerst laat keuren volgens de RDW eisen en het kenteken heb, moet ik de bus voor de belasting ook nog weer opnieuw laten wegen als ik nadien een hefdak en zijramen laat plaatsen. Want dan zou de bus waarschijnlijk in een hogere belasting klasse komen.
Of neemt de belastingdienst het kenteken gewicht zo over van de RDW.
Is er iemand die hier een antwoord op kan geven.
Ik ben ook van plan om een T5 L2H1 om te bouwen.
Als ik de bus eerst laat keuren volgens de RDW eisen en het kenteken heb, moet ik de bus voor de belasting ook nog weer opnieuw laten wegen als ik nadien een hefdak en zijramen laat plaatsen. Want dan zou de bus waarschijnlijk in een hogere belasting klasse komen.
Of neemt de belastingdienst het kenteken gewicht zo over van de RDW.
Is er iemand die hier een antwoord op kan geven.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
-
- Berichten: 904
- Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Word bij het rdw gewogen.
Gelijk met je omkeuring.
Daarnaast moet je naar het rdw, een kleine documentatie opsturen naar de belastingsdienst. Die beoordelen dan of je in aanmerking komt voor het kwart tarief.
Gelijk met je omkeuring.
Daarnaast moet je naar het rdw, een kleine documentatie opsturen naar de belastingsdienst. Die beoordelen dan of je in aanmerking komt voor het kwart tarief.
- krekwakwol
- Berichten: 4106
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Dus als ik het goed begrijp kan ik de bus zonder hefdak, maar met de vereiste inrichting bij de RDW laten wegen en omkeuren en daarna een hefdak en zijramen laten monteren en dan foto's naar de belastingdienst sturen met de kenteken gegevens. En dan komt het extra gewicht van het dak en de zijramen niet bij het voertuig gewicht op.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
dat klopt helemaal. haal al het zinloze gewicht uit je bus (en ben creatief) voordat je naar de rdw gaat, dat scheelt bij iedere afrekening van de wegenbelasting. alleen als je nu grijs kenteken hebt moet je ook nog wat bij de douane betalen, als je auto dan niet aan de inrichtingseisen van de belastingdienst voldoet gaan ze uit van cataloguswaarde personenbus geel kenteken... voldoe je aan de inrichtingseisen belastingdienst dan mag je afrekenen voor cataloguswaarde van bedrijfsbus hebben ze mij toen uitgelegd (en dat scheelt wat euro's). pas als je de douane geregeld hebt krijg je definitief je kenteken, en dan kun je kwart tarief aanvragen.krekwakwol schreef: ↑14 okt 2019, 22:28 Dus als ik het goed begrijp kan ik de bus zonder hefdak, maar met de vereiste inrichting bij de RDW laten wegen en omkeuren en daarna een hefdak en zijramen laten monteren en dan foto's naar de belastingdienst sturen met de kenteken gegevens. En dan komt het extra gewicht van het dak en de zijramen niet bij het voertuig gewicht op.
- krekwakwol
- Berichten: 4106
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Mijn bus is door een particulier nieuw gekocht (volgens kenteken check) dus volgens mij is de BPM dan al betaald. Of klopt dat niet?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Dat kun jij toch zelf op de RDW site zien als je je kenteken intikt of er nog rest BPM open staat
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
- Berichten: 4106
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Ik heb gezocht bij RDW op rest BPM, maar niet gevonden wat ik zoek.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Wat is je kenteken?krekwakwol schreef: ↑16 okt 2019, 17:29 Ik heb gezocht bij RDW op rest BPM, maar niet gevonden wat ik zoek.
Als ik mijn kenteken hier in geef:
https://ovi.rdw.nl/default.aspx
En je kijkt dan onder het kopje fiscaal
Dan zie je wat het BPM-bedrag is (geweest).
Als de vorige eigenaar de auto op grijs kenteken heeft gereden,
kenteken met een V of B er in.. Dan heb je kans dat er nog rest BPM open staat,
als je hem om laat keuren naar kampeerauto.
Dit omdat er dan voor het eerst een geel kenteken (personenauto kenteken) op komt, na ombouw naar kampeerauto.
Aanvulling: Het bedrag aan rest-BPM kun je op meerdere manieren uitrekenen.
Je kunt uitgaan van de afschrijvingstabel voor een indicatie
https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... aire_tabel
Ook zijn er andere rekenhulpen.
Zie hiervoor:
https://belastingdienst.nl/wps/wcm/conn ... -betaal-ik
En ook:
https://www.autotelex.nl/products/autoimport
Dus ik hoop voor je dat de vorige eigenaar reeds BPM heeft voldaan, maar daar zou ik niet zonder meer van uit gaan.
Ik zou er van uitgaan dat je het zelf nog moet voldoen (rest-BPM), dan kan het alleen nog maar meevallen, als je het niet meer hoeft.
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- krekwakwol
- Berichten: 4106
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
- Locatie: Gemeente Westerkwartier
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Maar als ik dit lees op de RDW site, dan zou je toch denken dat het betaald is. Ik ben niet de eerste eigenaar en de auto is in meerdere particuliere handen geweest.
BPM-bedrag
BPM staat voor Belasting Personenauto's en Motorrijwielen. Dit is een belasting die eenmalig moet worden betaald door degene die als eerste een personenauto, bedrijfsauto, bus, driewielig motorrijtuig of motorfiets op zijn naam laat registreren.
Maar ik zal even gaan rekenen.
Word vervolgd.
BPM-bedrag
BPM staat voor Belasting Personenauto's en Motorrijwielen. Dit is een belasting die eenmalig moet worden betaald door degene die als eerste een personenauto, bedrijfsauto, bus, driewielig motorrijtuig of motorfiets op zijn naam laat registreren.
Maar ik zal even gaan rekenen.
Word vervolgd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Goedeavond,
Ik heb deze post en aanverwante artikelen met interesse gelezen. Want: ik ben voornemens een 2004 T5 H1L2, enkel cabine WV1, tot camper om te bouwen en wel met een indeling als deze:
Fotos komen van MP, uit een bus die nu te koop staat.
Begrijp inmiddels dat bij een WV1, de stoelen op de 2de rij niet op kenteken kunnen, maar als ik eea juist interpreteer, een bank met zitkussen in lengterichting daarachter wèl zitplaatsen op kenteken oplevert (1 per 40 cm?)
Tevens begreep ik uit de T4 sectie dat een draaibare voorstoel in een WV1 ook niet rdw ok is.
Nou wil ik wel soortgelijke indeling als bovenstaande, maar dan met 5 zitplaatsen.
Idee, met 3 zitplaatsen voorin, tafeltje en bankje zonder gordels daarachter en lengtebank daarachter (tegenover keuken) naar rdw.
Daarna pas slaaphefdak, draaiende bestuurdersstoel en bankje daarnaast eventueel ook draaibaar en gordels op het bankje op de 2de zitrij.
Welke problemen zien jullie in deze redenering en uitvoer daarvan?
Ik heb deze post en aanverwante artikelen met interesse gelezen. Want: ik ben voornemens een 2004 T5 H1L2, enkel cabine WV1, tot camper om te bouwen en wel met een indeling als deze:
Fotos komen van MP, uit een bus die nu te koop staat.
Begrijp inmiddels dat bij een WV1, de stoelen op de 2de rij niet op kenteken kunnen, maar als ik eea juist interpreteer, een bank met zitkussen in lengterichting daarachter wèl zitplaatsen op kenteken oplevert (1 per 40 cm?)
Tevens begreep ik uit de T4 sectie dat een draaibare voorstoel in een WV1 ook niet rdw ok is.
Nou wil ik wel soortgelijke indeling als bovenstaande, maar dan met 5 zitplaatsen.
Idee, met 3 zitplaatsen voorin, tafeltje en bankje zonder gordels daarachter en lengtebank daarachter (tegenover keuken) naar rdw.
Daarna pas slaaphefdak, draaiende bestuurdersstoel en bankje daarnaast eventueel ook draaibaar en gordels op het bankje op de 2de zitrij.
Welke problemen zien jullie in deze redenering en uitvoer daarvan?
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: CAMPER Eisen aan ombouw en inrichting
Ik zou van boven naar beneden werken, dat werkt prettiger.
En goed je bedradingsschema plannen.
En goed je bedradingsschema plannen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...