Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Sherpa dakdragers op klapdak. Hoe strak vastzetten?

vragen over de T4
Plaats reactie
spoetnik
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 dec 2011, 21:07

Sherpa dakdragers op klapdak. Hoe strak vastzetten?

Bericht door spoetnik »

Vandaag sherpas combi translift dakdragers op mijn Reimo klapdak geplaatst.
Eerste gat boren in het dak is wel spannend, maar het ging gelukkig foutloos.

Maar de vraag is, hoe strak zet je dat vast op je dak? Je zet 4 aluminium profieltje met een bout en moer door je klapdak vast.
Tijdens het boren kwam er ook wat groens uit. Ik vermoed dat het dak is opgebouwd uit een polyester schil, met hieronder een groen schuim, en vervolgens een bekleding.

Ik heb aan de binnenkant lekker grote ringen gebruikt om de druk zo goed mogelijk te verdelen.
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Sherpa dakdragers op klapdak. Hoe strak vastzetten?

Bericht door odorf »

Ik zou er bij de schroefgaten aan de buitenschil ook wat carrosseriekit tussen doen dat voorkomt dat het later op die gaten gaat lekken.

Hoe hard je de moeren aan moet trekken heb ik geen idee van. Tot het polyester net (niet) vervormt ofzo??? Bij mijn Westfalia hebben de bouten van de scharnieren enzo lichte deuken in het polyester rondom.

Tip: meet meteen even hoe dik je dak is. Kan handig zijn voor later, of voor iemand anders hier op het forum.

Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
busbart
Berichten: 655
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Sherpa dakdragers op klapdak. Hoe strak vastzetten?

Bericht door busbart »

Als het idd een dubbel dak is, goed opletten, NOOIT te strak!, aan binnenkant een zo groot mogelijk oppervlak (ringen/platen) en idd carrosserie kit gebruiken. met aluminium zou je mooi RVS bouten en moeren kunnen gebruiken, en omdat je het niet TE strak mag zetten,(anders trek je de twee polyester buitenkanten tegen elkaar aan, omdat de schuim meestal zwakker is als de polyester.), gebruik aan de binnenkant een Nyclock moer, je weet wel, met zo'n blauw plastic borgringetje erin verwerkt.
Groet, Bart
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Sherpa dakdragers op klapdak. Hoe strak vastzetten?

Bericht door Beckontheroad »

Had op mijn T4 Reimo ook dakdragers voor de kayaks.
Om de lasten en krachten goed te verdelen over het polyester heb ik zurschienen (http://www.offroadaccessoires.ch/de/518 ... imple.html) gebruikt met aan de binnenkant een stale strip.
Zelfs met 3 zeekayaks van ruim 5m lang nooit een krimp gegeven.
Gekit over de gehele lengte en per gaat ( om de ca 40cm een gat geboord).
Strips zijn 2m erg vlak en daarmee kun je ook variëren waar je je dragers plaats.
Suc6
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
spoetnik
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 dec 2011, 21:07

Re: Sherpa dakdragers op klapdak. Hoe strak vastzetten?

Bericht door spoetnik »

Bedankt voor alles reacties!

Tussen de aluminium profieltjes, en de buitenkant van het dak zitten rubberen strips. Ik hoop dat dit voldoende is om het lekken te voorkomen. Onder de koppen van de bouten heb ik kit gedaan, zodat er via de bouten ook geen water naar binnen kan lopen.

We hebben het zo strak aangedraaid, met nylock moeren, dat we het dak een beetje hoorde 'kraken'.

Als ik het zo lees is dit strak genoeg. Na de eerste rit in gebruik zullen we de moeren nog eens na draaien.

Dank voor alle tips!
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Sherpa dakdragers op klapdak. Hoe strak vastzetten?

Bericht door Freestyle »

Ik heb ze een aantal jaren geleden ook zelf gemonteerd, weliswaar op een westfalia dak. Wat een fantastisch systeem is dat zeg! Ik gebruik het veel om mijn surfspullen te vervoeren en ik krijg er steevast complimenten over hoe handig dat uitschuif systeem werkt.
De boor zetten in je dak is idd even zweten maar goed uitmeten en met tape markeren om te kijken of alles klopt, dan kan het niet fout gaan. Ik heb de originele handleiding gebruikt voor het gatenpatroon en om te kijken hoe de montageblokken vastgezet moesten worden. Aangezien ik de originele bouten en moeren er niet meer bij had heb ik bij de betere ijzerwarenwinkel M6 patentbouten gekocht. Als je niet weet hoe die eruit zien moet je er maar even op googlen. de kop is het zelfde als een slotbout (net zoals die voor de scharnieren van het hefdak worden gebruikt). Het westfaliadak bestaat uit een buitenschaal en een binnenschaal met daartussen stevig schuim. Ik heb eerst van buiten naar binnen geboord met 6,5mm. Daarna voorzichtig van binnen naar buiten met de diameter van de patentbout door de binnenschaal en het schuim. De patentbout op maat gezaagd zodat het de lengte van het busje net iets korter is dan de dikte van de binnenschaal en het schuim, hierdoor kan ik de bout goed aandraaien zonder dat ik de schalen samenknijp. om de kracht op de binnenschaal nog wat verder te verdelen heb ik de patentbout nog voorzien van een carrosseriering. Van buiten uit het hele zaakje monteren. sikaflex tussen het dak, het rubber lapje en het profiel en daarna vastdraaien met M6 imbus bouten voorzien van ring en veerring (even uitmeten welke lengte je moet hebben). Als alternatief kan je ook bouten ringen en moeren gebruiken en een stukje kunststof of aluminium buis ertussen als afstandshouder, maar ik vond zelf dit het netste resultaat geven. Ik :ikrij er al 7 jaar mee rond en het is nog nooit los gekomen oid dus volgens mij zit het wel goed zo :toppie

Ik heb een scan van de originele montagehandleiding dus wie interesse heeft moet maar een berichtje sturen.
Bijlagen
op en afladen
op en afladen
vanaf de zijkant
vanaf de zijkant
surfspullen op het dak
surfspullen op het dak
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
spoetnik
Berichten: 64
Lid geworden op: 29 dec 2011, 21:07

Re: Sherpa dakdragers op klapdak. Hoe strak vastzetten?

Bericht door spoetnik »

Die patentbouten zien er inderdaad ideaal uit voor deze montage. Had ik dat eerder geweten...
De handleiding heb ik inmiddels ook gevonden, geprint, en gebruikt voor de montage.
Ik heb ze op 1 meter breed uit elkaar zitten (kwam goed uit op mijn dak), en op 80 cm in de lengte.

Freestyle, bedankt voor je reactie!
Hella
Berichten: 279
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Sherpa dakdragers op klapdak. Hoe strak vastzetten?

Bericht door Hella »

Heb die Sherpa translift combidragers er bij de koop van mijn Westfalia California ook bijgekregen; heb ze alleen nog niet gebruikt.
De tijd van surfplanken bijv is voor mij toch echt inmiddels wel voorbij.

Het gewicht dat de dragers mogen hebben is volgens de officiële Westfalia Van Conversion brochure (zat in de map van alle werkzaamheden/ rekeningen die sinds de toelating in 1991 zijn uitgevoerd/betaald) maximaal 25 kg per kant. Ook zijn er 2 soorten; die voor de Erstausrustung en die voor Nachgrustung.
Verder wordt gewaarschuwd voor een negatieve uitwerking op de rijeigenschappen van de bus.

Wat verder in de brochure opvalt is dat de bevestigingsrail op de buitenkant het dak wordt voorzien van taps lopende onderlegschijf (dan staan ze waarschijnlijk allemaal horizontaal), de bouten met afdichtband moeten worden omwikkeld tegen lekkage en de Sherpa Translift alleen mag worden gemonteerd als er een aangepast dakscharnier voor het klapdak is gemonteerd.

Effe boren en vastdraaien is er zo te lezen niet bij. Beetje hogere wiskunde wel :proost
Gebruikersavatar
Freestyle
Berichten: 103
Lid geworden op: 10 feb 2009, 21:55
Locatie: Den Haag

Re: Sherpa dakdragers op klapdak. Hoe strak vastzetten?

Bericht door Freestyle »

(wind) surfen is echt voor alle leeftijden hoor! Ik zie een heleboel mensen die in hun 'jonge' jaren gesurft hebben en gestopt zijn vanwege bijv. kinderen het nu toch weer oppakken :jumpklap . Het materiaal van tegenwoordig maakt het ook heel gemakkelijk om te starten of herintreden.
Voor wat betreft de dakdragers moet je het ook niet ingewikkelder maken dan het is. De onderlegschrijf is een plak rubber die bij mij gewoon bij de set zat. deze zijn inderdaad schuin zodat de montageblokken goed horizontaal komen te staan. In plaats van die band om de schroeven heb ik tussen het dak en het rubber en tussen het rubber en het montageblok montagekit gespoten. Die verschillende bestelnummers is mij ook niet helemaal duidelijk maar daar zou ik me niet te veel druk om maken. Het max. laadvermogen heeft volgens mij meer met het hefdak zelf te maken dan met het dakdragersysteem en voldoet volgens mij voor de meeste toepassingen (surfplank, kayak, ski's) prima. Zowiezo haal ik eerst de spullen van het dak voordat ik het dak uitklap. Die scharnieren is een dingetje om op te letten, ik heb de nieuwe scharnieren maar ik weet niet vanaf welk bouwjaar dit gewijzigd is, misschien is dit in combinatie met de gasveren. Je kan je voorstellen dat ik als surfer op de weg zit als het flink waait en dan pakt de bus best wel wat zijwind maar ik merk weinig verschil met de dakdragers er op (verbruik gaat wel wat omhoog).

Als je vaak spullen op het dak wilt vervoeren is het echt wel de moeite waard om dit systeem te monteren. Zorg dat je alle benodigde onderdelen hebt en volg de montagehandleiding dan is het echt geen hogere wiskunde :knipoog
VW California Freestyle 2003 - 2.5TDI 150pk
Plaats reactie