Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Toerental motor is veranderd ?
Re: Toerental motor is veranderd ?
Ik kwam dit nog tegen in T4-wiki: http://www.t4-wiki.de/wiki/Lichtmaschine Onder het kopje 'Mechanischer Antrieb' staat iets over de diameter van de riemenschijf op de dynamo (Lichtmaschine). Is deze riemschijf misschien gewisseld bij de distributiewissel? Als daar een andere diameter is gebruikt krijg je ook een verkeerde meting van het toerental. Je schreef dat de riem van de dynamo aanvankelijk iets te slap stond. Dit kan komen door een kleinere diameter en dat zou resulteren in een hoger toerental op de meter.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Toerental motor is veranderd ?
Beste Hanz,
Schitterend, alles is gepasseerd, banden, gewicht, slippende koppeling, slippende v riem, en Hanz komt misschien met het mankerende puzzelstukje: Ik heb de garagist gebeld, en inderdaad, hij heeft de v snaar van de dynamo verwisseld door een smallere v snaar: kan hierdoor een de hogere toerenteller indicatie wijzigen?. wat denken jullie hiervan?
Groetjes Thomas B
Schitterend, alles is gepasseerd, banden, gewicht, slippende koppeling, slippende v riem, en Hanz komt misschien met het mankerende puzzelstukje: Ik heb de garagist gebeld, en inderdaad, hij heeft de v snaar van de dynamo verwisseld door een smallere v snaar: kan hierdoor een de hogere toerenteller indicatie wijzigen?. wat denken jullie hiervan?
Groetjes Thomas B
één, twee, drie (T) vier's
Re: Toerental motor is veranderd ?
Bij mijn T3 kon ik als ik de klokken eruit haalde, de naald van de toerenteller afregelen.
daar zat achterop de klok van de toerenteller een stickertje wat een gaatje afsloot waarachter een regelschroefje zit.
Misshien kun je dat bij jouw instrumentenpaneel dat ook doen?
daarna heb ik op de krukas demper schijf (of hoe dat ding ook heten mag?) een reflecterend stickertje geplakt, en dan zo'n optisch toerental metertje ernaast gehouden zodat ik af kon lezen hoeveel omw./min. en dat ingesteld op de toerenteller.
misschien is dat wel iets voor je?
daar zat achterop de klok van de toerenteller een stickertje wat een gaatje afsloot waarachter een regelschroefje zit.
Misshien kun je dat bij jouw instrumentenpaneel dat ook doen?
daarna heb ik op de krukas demper schijf (of hoe dat ding ook heten mag?) een reflecterend stickertje geplakt, en dan zo'n optisch toerental metertje ernaast gehouden zodat ik af kon lezen hoeveel omw./min. en dat ingesteld op de toerenteller.
misschien is dat wel iets voor je?
Groet, Bart
Re: Toerental motor is veranderd ?
Ja inderdaad. Een smallere snaar valt dieper in de schijf en daar is de omtrek kleiner en daardoor draait de dynamo dus sneller.thomas b schreef:Beste Hanz,
Schitterend, alles is gepasseerd, banden, gewicht, slippende koppeling, slippende v riem, en Hanz komt misschien met het mankerende puzzelstukje: Ik heb de garagist gebeld, en inderdaad, hij heeft de v snaar van de dynamo verwisseld door een smallere v snaar: kan hierdoor een de hogere toerenteller indicatie wijzigen?. wat denken jullie hiervan?
Groetjes Thomas B
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Toerental motor is veranderd ?
Een V-snaar ligt nooit helemaal onderin de poelie maar rust met de bovenranden op de poelie. Een smallere snaar zakt dus wel degelijk wat dieper waar de omtrek kleiner is. Als de poelie 10 cm diameter heeft en de snaar zakt er 3 mm verder in dan draait daardoor de dynamo al 6% sneller. Dit kan dus echt wel effect hebben. Een kortere snaar maakt juist niets uit want de snelheid van de snaar blijft gelijk en de dynamo gaat daardoor dus ook niet sneller draaien.jan2009 schreef:Daar geloof ik dus helemaall niks van !Hanz schreef: Ja inderdaad. Een smallere snaar valt dieper in de schijf en daar is de omtrek kleiner en daardoor draait de dynamo dus sneller.
Bij die oude blokjes is de riem over de dynamo gewoon nog een V-Snaar en dat profiel ligt gewoon op de poelie , bij een iets smallere snaar zal deze wat minder tegen de rand van de poelie liggen
Dus er veranderd niks aan de omtrek.
Het wordt een andere verhaal als er een iets kortere snaar is gebruikt dan gaat deze iets meer rondjes draaien.
En dat is goed mogelijk , bij die oude blokjes is de spaninrichting voor de dynamo snaar niks meer als een stuk plat ijzer met een sleufgat er in .
Dus marge zat.
Een geruststelling voor Thomas: als dit inderdaad de oorzaak is dan draait je motor in ieder geval niet sneller dan anders maar wordt alleen het toerental verkeerd aangegeven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Toerental motor is veranderd ?
Misschien dat een paar plaatjes de zaak verduidelijken:
Los hiervan blijkt uit de hele discussie dat de V-snaar het enige element is dat echt is veranderd door de distributiewissel dus alleen daarom is het al logisch om daar de oorzaak te zoeken dat er een hoger toerental wordt aangegeven.
De bovenste rand van de V-snaar bepaalt de feitelijke diameter en bepaalt daarmee ook de draaisnelheid van de poelie. Bij de smalle snaar is de omtrek kleiner en zal de poelie dus sneller ronddraaien.Los hiervan blijkt uit de hele discussie dat de V-snaar het enige element is dat echt is veranderd door de distributiewissel dus alleen daarom is het al logisch om daar de oorzaak te zoeken dat er een hoger toerental wordt aangegeven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Toerental motor is veranderd ?
en als je naar bovenstaande post kijkt, onderste afbeelding, moet je ook niet te lang mee rond blijven rijden, want voor je het weet is de snaar zover versleten dat ie op de bodem van de poelie loopt, en dan slipt ie, en brengt ie de krachten niet meer over zoals het moet.
Dus de ideale situatie is als op de bovenste afbeelding.
Feitelijk is het hele "V snaar" idee hier ook op gebaseerd.(bovenste afbeelding)
dat de nodige krachten overgebracht worden op de twee zijwanden van de poulie, en als dan de krachten groter worden doordat bv een electrische gebruiker aangezet word, word de snaar strakker getrokken, dieper in de gleuf, en heeft zo meer weerstand zodat ie niet gaat slippen.
Dus de ideale situatie is als op de bovenste afbeelding.
Feitelijk is het hele "V snaar" idee hier ook op gebaseerd.(bovenste afbeelding)
dat de nodige krachten overgebracht worden op de twee zijwanden van de poulie, en als dan de krachten groter worden doordat bv een electrische gebruiker aangezet word, word de snaar strakker getrokken, dieper in de gleuf, en heeft zo meer weerstand zodat ie niet gaat slippen.
Groet, Bart
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Toerental motor is veranderd ?
@ Jan,jan2009 schreef:Jij mag zeker niet aan mijn busje freubelen als je een v-snaar op de randen van de poelie laat rusten.
gelukkig heb jij een multiriem, dus niet van toepassing

Re: Toerental motor is veranderd ?
Klopt, maar is niet de verklaring. Hoger of lager in de sleuf geldt dan zowel voor de krukas- als voor de dynamo-poelie => diameterverhouding blijft dus vrijwel gelijk. Voor een flinke verandering twv 16% is een andere combinatie van poelies nodig.Een smallere snaar valt dieper in de schijf en daar is de omtrek kleiner en daardoor draait de dynamo dus sneller.
Bovendien: TO meldt dat het stationair-toerental ongewijzigd en ook (dat hij denkt te horen) dat de motor bij 100km/u daadwerkelijk meer toeren maakt => toerenteller is minder verdacht. Staat de bak wel in de juiste versnelling? We veronderstellen een handbak. Dementerende-automaat? Bandenspanning?
VW T6.1 | kastenwagen Ivoor | 7 januari 2022
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
̷V̷W̷ ̷T̷4̷ | ̷1̷.̷9̷T̷D̷ ̷A̷B̷L̷/̷A̷Y̷E̷ ̷-̷ ̷k̷a̷s̷t̷e̷n̷w̷a̷g̷e̷n̷ ̷-̷ ̷P̷a̷p̷r̷i̷k̷a̷r̷o̷t̷ ̷ ̷-| ̷5̷ ̷s̷e̷p̷t̷e̷m̷b̷e̷r̷ ̷1̷9̷9̷0̷
Re: Toerental motor is veranderd ?
Je hebt gelijk, dit geldt ook voor de krukaspoelie. Maar het effect is procentueel groter naarmate de poelie kleiner is en de poelie van de dynamo is veel kleiner dan die van de krukas. De dynamo draait 2 tot 3 keer zo snel. De verhouding wijzigt dus wel door een smallere snaar. Bij lagere toerentallen (stationair) is het verschil in procenten hetzelfde maar in aantal toeren veel kleiner en dus minder goed zichtbaar. Ik beweer niet dat dit de oorzaak is maar wel dat de snaar het enige is dat echt veranderd is bij de distributiewissel.RobS schreef:Klopt, maar is niet de verklaring. Hoger of lager in de sleuf geldt dan zowel voor de krukas- als voor de dynamo-poelie => diameterverhouding blijft dus vrijwel gelijk. Voor een flinke verandering twv 16% is een andere combinatie van poelies nodig.Een smallere snaar valt dieper in de schijf en daar is de omtrek kleiner en daardoor draait de dynamo dus sneller.
Bovendien: TO meldt dat het stationair-toerental ongewijzigd en ook (dat hij denkt te horen) dat de motor bij 100km/u daadwerkelijk meer toeren maakt => toerenteller is minder verdacht. Staat de bak wel in de juiste versnelling? We veronderstellen een handbak. Dementerende-automaat? Bandenspanning?
Het gaat om een handgesckakelde bak en het idee van een verkeerde versnelling had ik ook al geopperd maar de TO gaf aan dat de bak wel degelijk in de 5e versnelling ging.
Een verkeerde bandenspanning kan nooit zoveel verschil opleveren, dan moeten je banden minstens 5 cm inzakken en dan haal je volgens mij de 100 km/h niet meer. Dan is het verhaal van de snaar nog een stuk aannemelijker.
Aanvulling: Een zachte band heeft geen kleinere diameter maar een andere (minder ronde) vorm. Uiteindelijk moet toch bij elke omwenteling van het wiel het hele loopvlak afrollen.
Laatst gewijzigd door Hanz op 02 aug 2016, 15:22, 2 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Toerental motor is veranderd ?
hallo beste weetjewellers,
Ik was even afwezig, vandaar een iets latere reactie. Ik ga de proef op de som doen: de garagist gaat een bredere v snaar aanbrengen, dan kan ik meteen zien of er inderdaad invloed heeft op de toerenteller. Is de originele breedte 13 mm?
Als hij dan toch op de brug staat, wil ik meteen de versnellingsbak olie verversen. Welke moet ik nemen?
Nog allen bedankt voor jullie aandacht, research en tijd die jullie genomen hebben . Ik hou deze topic naarstig in de gaten, en geef jullie een feedback na passage bij de garage!
Thankx
Thomas b
Ik was even afwezig, vandaar een iets latere reactie. Ik ga de proef op de som doen: de garagist gaat een bredere v snaar aanbrengen, dan kan ik meteen zien of er inderdaad invloed heeft op de toerenteller. Is de originele breedte 13 mm?
Als hij dan toch op de brug staat, wil ik meteen de versnellingsbak olie verversen. Welke moet ik nemen?
Nog allen bedankt voor jullie aandacht, research en tijd die jullie genomen hebben . Ik hou deze topic naarstig in de gaten, en geef jullie een feedback na passage bij de garage!
Thankx

Thomas b
één, twee, drie (T) vier's
- Multivan Generation
- Berichten: 34356
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Toerental motor is veranderd ?
Versnellingsbak olie is vaak 75W90 vol-synthetisch, maar welke het exact voor de oudste versnellingsbakken is, weet ik niet
Re: Toerental motor is veranderd ?
"In allen T4 mit Schaltgetriebe kommt (ab Werk) ein Synthetik-Öl der Klasse SAE 75W90 zum Einsatz." aldus T4-wiki.
De hoeveelheid olie kan wel anders zijn, een tabel met hoeveelheden staat hier: http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebekennbuchstabe
De hoeveelheid olie kan wel anders zijn, een tabel met hoeveelheden staat hier: http://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebekennbuchstabe
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Toerental motor is veranderd ?
Hanz schreef:banden minstens 5 cm inzakken en dan haal je volgens mij de 100 km/h niet meer. Dan is het verhaal van de snaar nog een stuk aannemelijker.
Aanvulling: Een zachte band heeft geen kleinere diameter maar een andere (minder ronde) vorm. Uiteindelijk moet toch bij elke omwenteling van het wiel het hele loopvlak afrollen.
Nog een ander ding, de snelheid word ergens in de aandrijflijn "afgetapt", en blijft dus altijd in verhouding met de toerentallen van de motor en de gekozen versnellingen, voor zover ik weet kan dit dus geen veranderende snelheidsindicatie geven als de bandenspanning te laag/hoog is...(muv slippende koppeling)
Groet, Bart