Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Opeens niks meer

vragen over de T4
Plaats reactie
Styntjes

Opeens niks meer

Bericht door Styntjes »

Hallo iedereen , ik ben nieuw op dit forum dus ikan hoop dat ik geen vraag stel die al eens gepasseerd is!
Ik heb dus een t4 lange versie 2.5 tdi van 2001 het is een automaat
Ik stond gisteren voor het rode licht en wou vertrekken , dus voet van de rem en gas geven! Maar hoorde ineens serieus gekraakt en men auto bleef staan! Motor draait nog mooi in neutraal , maar in D of R maakt hij een rotherrie! Dus maar laten slepen naar mij thuis ! Heeft er iemand van jullie een idee wat dit kan zijn ?? *(volgens mij versnellingsbak ) zouden dit zware kosten kunnen zijn? Is dit mits enige handigheid zelf op te lossen??
Alvast bedankt
Grts
Styn
thomas b

Re: Opeens niks meer

Bericht door thomas b »

Hallo Styntjes,

Aller eerst welkom op deze site. Jouw probleem met de automatische bak klinkt niet erg hoopvol. Ik heb er weinig verstand van, maar indien je een beetje op de site surft, dan kom je er achter dat de versnellingsbakken van VW niet de beste zijn,
Kun je aangeven hoeveel de auto reeds afgelegd heeft. Dit kan andere forumleden misschien een indicatie geven of de bak inderdaad reeds veel te voorduren heeft gehad.

Succes,

Thomas B

PS hen je reeds voorgesteld in de rubriek "even voorstellen" ?
één, twee, drie (T) vier's
Styntjes

Bericht door Styntjes »

Ik heb men t4 tweedehands gekocht
Er staan 260.000 km op de teller maar de boite zou al een revisie gehad hebben ! Ik weet wel niet op hoeveel kms
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Styntjes schreef:Hallo iedereen , ik ben nieuw op dit forum dus ikan hoop dat ik geen vraag stel die al eens gepasseerd is!
Ik heb dus een t4 lange versie 2.5 tdi van 2001 het is een automaat
Ik stond gisteren voor het rode licht en wou vertrekken , dus voet van de rem en gas geven! Maar hoorde ineens serieus gekraakt en men auto bleef staan! Motor draait nog mooi in neutraal , maar in D of R maakt hij een rotherrie! Dus maar laten slepen naar mij thuis ! Heeft er iemand van jullie een idee wat dit kan zijn ?? *(volgens mij versnellingsbak ) zouden dit zware kosten kunnen zijn? Is dit mits enige handigheid zelf op te lossen??
Alvast bedankt
Grts
Styn
De automaten van de TDI's zijn een ramp en kosten alleen maar veel geld om ze rijdend te houden.
Jij zal waarschijnlijk je automaat mogen laten reviseren , of een ruilbak zoeken (maar hoe lang zou die dan meegaan ?) , het kost je zowieso wel een paar duizend euro als je het moet laten doen in een garage .

Ombouwen naar een handgeschakelde bak zal goedkoper zijn , en vééél betrouwbaarder .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Styntjes

Bericht door Styntjes »

Oké Pascal bedankt voor de reactie, nu zit ik toch nog steeds met enkele vragen!
1: is het te doen om die bak te demonteren zonder een brug en speciale tools? ?
2: wat is ongeveer de richtprijs voor ombouw naar manueel geschakeld
3: ik kom uit heist op den berg, weet iemand hier een adres van iemand die zich met t4 bezighoud
4: kan je ergens ne werkplaatshandboek downloaden?

Thnx
Pascal-141

Bericht door Pascal-141 »

Styntjes schreef:Oké Pascal bedankt voor de reactie, nu zit ik toch nog steeds met enkele vragen!
1: is het te doen om die bak te demonteren zonder een brug en speciale tools? ?
2: wat is ongeveer de richtprijs voor ombouw naar manueel geschakeld
3: ik kom uit heist op den berg, weet iemand hier een adres van iemand die zich met t4 bezighoud
4: kan je ergens ne werkplaatshandboek downloaden?

Thnx
Ik ben ook van Heist op den berg (op 100m na) , en ik ben dagelijks met T4 bezig (hobby) :knipoog

het kan wel , de versnellingsbak er uithalen zonder brug , maar het valt niet mee , t'is een heel gewicht . Uithalen gaat dan nog , maar terug monteren gaat moeilijker.
ombouw naar manueel kost je een 2e hands handbak (een paar honderd euro ) , en de bijkomende onderdelen zoals :pedalenset , schakelstangensysteem, koppelingsset , enz
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Styntjes

Bericht door Styntjes »

Ik heb beslist om er toch zelf aan te beginnen! Iemand enige tips of documentatie hieromtrent?

Ik moet hem wel nog slepen naar mijn garage! Mag ik de motor dan in neutraal laten draaien om toch nog stuurcervo te hebben??
Plaats reactie