Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Met een 2.4 naar de Costa Brava

vragen over de T4
Plaats reactie
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Met een 2.4 naar de Costa Brava

Bericht door Esmo »

Hoi allemaal,

Afgelopen weken ben ik voor het eerst een lange reis gaan maken met mijn 2.4D uit '96. Spannend omdat ik de bus nog niet zo lang heb. Aangezien de bus al lange tijd niet was onderhouden (wel goed liep), heb ik echt alle vloeistoffen laten vervangen en het koelsysteem compleet laten reinigen. Dit laatste na het lezen op het forum dat een 2.4 nog wel eens warm kan lopen. Hij was ook altijd lang aan het koelen, al bij korte ritten in Nederland. verder een verse accu en het remsysteem laten reinigen.
Gelijk uit de garage liep de bus al beter en soepeler. Het remmen ging meer gelijkmatig en het motortje ronkte lekker rustig. Ik had gehoopt dat ook het schakelen gelijk beter zou gaan maar viel in het begin nog wat tegen. Nu 4000 km verder lijkt dit ook verbeterd. We zijn met 6 man op weg gegaan, een afgeladen bagageruimte en een aanhanger van 600 kg erachter. In totaal een kilo of 1500 aan ballast dus. De bus heeft er op zich wel moeite mee, duurt lang voordat hij op snelheid is. Maar op snelheid stampt hij lekker door. Zelf ben ik van het rustige (zuinige) rijden met zo'n oude bus en houd het meestal op zo'n 110-110 km/u. Maar vrouwlief trapte hem in Frankrijk goed op zijn staart en reed meestal rond de 120-125 km/u. Ik ben dat daarna ook maar blijven doen, het schiet toch lekker op. Bergop op de tolweg bijna standaard terug naar zijn 4 en een enkele keer naar zijn drie. Redelijk acceptabel voor dit oude beestje. Verbruik bleef rond de 1 op 11 (normaal 1 op 13) en het olieverbruik lijkt me ook allerzins prima (halve liter op dik 4000 km). Al met al dik tevreden over het technische deel. Qua zit was het een ramp: de DC zit achterin krap en de bijgekochte bijrijdersbank houdt ook niet over van het comfort. Altijd zorgen dat je achter het stuur zit dus, daar is het prima toeven. Toch zou ik in de toekomst hier iets anders op willen verzinnen, een betere achterbank en de zitpositie van de bijrijdersbank veranderen. Zal op het forum eens lezen wat de mogelijkheden zijn.
De turbo mis ik in Nederland nauwelijks maar de afgelopen week had ik iets dergelijks graag erbij gehad. Is dit achteraf in te bouwen of praat je dan echt over een heel ander type motor? Ik heb er geen ervaring mee. Maar verder dik tevreden over ons oude 'hok' en het komend jaar ga ik misschien wat investeren in het uiterlijk van de bus. Want daar mag wel wat aan gedaan worden.
Freek
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Met een 2.4 naar de Costa Brava

Bericht door Hanz »

Hier een mogelijke oplossing voor de bijrijdersbank: viewtopic.php?f=3&t=53634&p=385293#p384238
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Esmo
Berichten: 57
Lid geworden op: 02 mei 2016, 23:17

Re: Met een 2.4 naar de Costa Brava

Bericht door Esmo »

Tnx, dat zou al een stuk schelen. Ik ga er naar kijken.
Plaats reactie